SR+ vs LR körkänsla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av Svenssons »

Kolbackx skrev:
Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.

Edit. Eller vad tusan heter motorn? Reluktansmotor. :?: :geek: En sån här iaf. Ganska säker på att det bara är SR+ som har en sån.

http://www.moodle2.tfe.umu.se/mod/book/ ... pterid=440
Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kolbackx
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 jun 2020 22:19

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av Kolbackx »

Svenssons skrev:
Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.
Ok, då har jag fattat fel. Men är den bakre motorn konfad på samma sätt i alla tre modeller då? LR har väl bara typ 40 kW mer än SR+, känns konstigt om det bara skulle vara 40 kW på framhjulen?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av Svenssons »

Kolbackx skrev:
Svenssons skrev:
Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.
Ok, då har jag fattat fel. Men är den bakre motorn konfad på samma sätt i alla tre modeller då? LR har väl bara typ 40 kW mer än SR+, känns konstigt om det bara skulle vara 40 kW på framhjulen?
Maxeffekt för bilen är inte det samma som maxeffekt främre motorn + maxeffekt bakre motorn. Det är vad som kan levereras från batteriet som sätter maxeffekt för bilen när det är två motorer och max 100 kWh i kapacitet med dagens batterier. För t.ex. Cybertruck och nya Roadster med 200 kWh batteripack så krävs det kanske tre motorer innan det är batteriet som sätter gränsen. Sedan går det visserligen öka effekten på en elmotor mycket mer än för en avgasmotor men bara under kortare tid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1868
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av pefreli »

Legato skrev:
pefreli skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Den är väl tyngre än SR+?
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.

I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.

Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.

Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.
Vet ej vad TS syftar på. Och vid närmare eftertanke vet jag inte heller vad du syftar på när du skriver ”vinner kampen”.

Om du menar det något mer subjektiva begreppet körkänsla så har jag ingen aning eftersom jag inte kört båda alternativen.

Men om du menade vilken bil som accelererade snabbast i högre hastigheter (vilket jag tolkade ditt inlägg som) så har jag än så länge inte sett något som tyder på att SR+ kan vinna kampen över LR AWD.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av Legato »

pefreli skrev:
Legato skrev:
pefreli skrev:
Legato skrev:
Legato skrev:
LRAWD+ såklart!

50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!

Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.
Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.

I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.

Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.

Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.
Vet ej vad TS syftar på. Och vid närmare eftertanke vet jag inte heller vad du syftar på när du skriver ”vinner kampen”.

Om du menar det något mer subjektiva begreppet körkänsla så har jag ingen aning eftersom jag inte kört båda alternativen.

Men om du menade vilken bil som accelererade snabbast i högre hastigheter (vilket jag tolkade ditt inlägg som) så har jag än så länge inte sett något som tyder på att SR+ kan vinna kampen över LR AWD.
Har ingen aning om varför du tror jag menade vilken bil som accelererade snabbare.

Jag svarade på det tråden handlar om, dvs vilken bil som (jag anser) erbjuder bäst körkänsla. Hade jag svarat på ett specifikt inlägg i tråden så hade jag citerat det.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1868
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: SR+ vs LR körkänsla

Inlägg av pefreli »

Ok, tråden innehåller som vanligt flera olika frågeställningar. ;)

Ps. Det gick inte att citera fler ggr så jag fick skriva på detta sätt istället.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar