Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.Kolbackx skrev:Jag skrev fel, SR+ har en permanentmagnet-motor (har redigerat min post), det har väl inte LR eller P.
Edit. Eller vad tusan heter motorn? Reluktansmotor.![]()
En sån här iaf. Ganska säker på att det bara är SR+ som har en sån.
http://www.moodle2.tfe.umu.se/mod/book/ ... pterid=440
SR+ vs LR körkänsla
Moderator: Redaktion
Re: SR+ vs LR körkänsla
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Ok, då har jag fattat fel. Men är den bakre motorn konfad på samma sätt i alla tre modeller då? LR har väl bara typ 40 kW mer än SR+, känns konstigt om det bara skulle vara 40 kW på framhjulen?Svenssons skrev:Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Maxeffekt för bilen är inte det samma som maxeffekt främre motorn + maxeffekt bakre motorn. Det är vad som kan levereras från batteriet som sätter maxeffekt för bilen när det är två motorer och max 100 kWh i kapacitet med dagens batterier. För t.ex. Cybertruck och nya Roadster med 200 kWh batteripack så krävs det kanske tre motorer innan det är batteriet som sätter gränsen. Sedan går det visserligen öka effekten på en elmotor mycket mer än för en avgasmotor men bara under kortare tid.Kolbackx skrev:Ok, då har jag fattat fel. Men är den bakre motorn konfad på samma sätt i alla tre modeller då? LR har väl bara typ 40 kW mer än SR+, känns konstigt om det bara skulle vara 40 kW på framhjulen?Svenssons skrev:Som sagts tidigare i tråden, samtliga Model 3 har samma permanent magnet synchronous reluctance motor där bak, inget som skiljer dem åt mellan de olika versionerna av Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: SR+ vs LR körkänsla
Vet ej vad TS syftar på. Och vid närmare eftertanke vet jag inte heller vad du syftar på när du skriver ”vinner kampen”.Legato skrev:Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.pefreli skrev:Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.Verdi skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Den är väl tyngre än SR+?
I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.
Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.
Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
Om du menar det något mer subjektiva begreppet körkänsla så har jag ingen aning eftersom jag inte kört båda alternativen.
Men om du menade vilken bil som accelererade snabbast i högre hastigheter (vilket jag tolkade ditt inlägg som) så har jag än så länge inte sett något som tyder på att SR+ kan vinna kampen över LR AWD.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: SR+ vs LR körkänsla
Har ingen aning om varför du tror jag menade vilken bil som accelererade snabbare.pefreli skrev:Vet ej vad TS syftar på. Och vid närmare eftertanke vet jag inte heller vad du syftar på när du skriver ”vinner kampen”.Legato skrev:Kan inte se att TS specificerat att hen syftar på RWD. Tvärtom känns det klart troligast att hen syftar på AWD eftersom det är den som säljs nu och den som sålts i överlägset störst volym.pefreli skrev:Som tidigare nämnts så handlade videosekvensen som tidigare hänvisades till om en jämförelse mellan SR+ och en LRRWD, inte en LRAWD.Legato skrev:Legato skrev:LRAWD+ såklart!
50 extra hästar och bättre mappning. Ingen extra vikt. Grym!
Givetvis, men inte än LRAWD. SR+ kanske kan vinna kampen mot vanlig LRAWD, men de extra 50 hästarna i LR+ gör riktigt stor skillnad.
I dynotestet framkom att LR RWD ligger initialt på ca 325 hk och SR+ på 275 hk. Men skillnaden minskar i högre hastigheter och det innebär att vikten av batterier i LR RWD gör att det i högre hastigheter blir jämnt mellan bilarna.
Sannolikt kommer en LR AWD (som iofs släpar på en extra motor) vinna över en SR+ i alla hastigheter. Men jag har inte sett en test så jag låter det vara osagt.
Sen är ju körkänsla en delvis annan fråga.
Om du menar det något mer subjektiva begreppet körkänsla så har jag ingen aning eftersom jag inte kört båda alternativen.
Men om du menade vilken bil som accelererade snabbast i högre hastigheter (vilket jag tolkade ditt inlägg som) så har jag än så länge inte sett något som tyder på att SR+ kan vinna kampen över LR AWD.
Jag svarade på det tråden handlar om, dvs vilken bil som (jag anser) erbjuder bäst körkänsla. Hade jag svarat på ett specifikt inlägg i tråden så hade jag citerat det.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: SR+ vs LR körkänsla
Ok, tråden innehåller som vanligt flera olika frågeställningar.
Ps. Det gick inte att citera fler ggr så jag fick skriva på detta sätt istället.

Ps. Det gick inte att citera fler ggr så jag fick skriva på detta sätt istället.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp