Haha, då lägger jag mig under en sten istället, känns mer korrektM3apan skrev:Den av er som är fri från att ha gått off topic i forumet skall kasta den första stenen.

Moderator: Redaktion
Haha, då lägger jag mig under en sten istället, känns mer korrektM3apan skrev:Den av er som är fri från att ha gått off topic i forumet skall kasta den första stenen.
Haha, inte det minsta arg, tycker bara man ska hålla sig till ämnet.....HelectriC skrev:Oj, så arg vi blev nu. Lugna sig, lugna sig!ducce916 skrev:Hurdå blandat, bara att läsa rubriken, inte så jäkla svårt?
På detta forum är det väl mer vanligt att inte hålla sig till ämnet än att faktiskt göra detducce916 skrev:Haha, inte det minsta arg, tycker bara man ska hålla sig till ämnet.....HelectriC skrev:Oj, så arg vi blev nu. Lugna sig, lugna sig!ducce916 skrev:Hurdå blandat, bara att läsa rubriken, inte så jäkla svårt?
Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Håller med. Mycket svårt att ivf. att göra det 100% objektivt. Blir nog mycket av en smaksak.holden skrev:Utseendet, känslan osv är per definition inte objektivt mätbara fakta utan helt enkelt din subjektiva upplevelse.HelectriC skrev:Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Bara för att du inte köper bil så betyder det ju inte att det är fel. Uppenbarligen har du väldigt svårt att förstå hur man kan köpa en bil utan att ha provkört, men snälla försök att förstå att inte alla tänker och handlar som du själv! Livet blir så mycket enklare om man förstår att det finns olika människor med olika beteendemönster.martinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.![]()
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
Det är svårt för mig att förstå (skall jag ärligt erkänna). Samma sak gällande folk som spelar på Lotto.HelectriC skrev:Bara för att du inte köper bil så betyder det ju inte att det är fel. Uppenbarligen har du väldigt svårt att förstå hur man kan köpa en bil utan att ha provkört, men snälla försök att förstå att inte alla tänker och handlar som du själv! Livet blir så mycket enklare om man förstår att det finns olika människor med olika beteendemönster.martinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.![]()
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
Inte för att vara sån men Model S är ju lika mycket/lite sedanroffe_s skrev:Uppskattar personligen och trots trådrubriken jämförelser till referenser som t ex Model S om de är relevanta. Mitt val stod mellan Model S och P2, har lite svårare att leva med en sedan oavsett hur bra den är.
Fast han kanske menade model 3 (som finns i trådrubriken) som är en sedan, och därmed tyckte det var bra med lite referenser till model s också.Jjonas skrev:Inte för att vara sån men Model S är ju lika mycket/lite sedanroffe_s skrev:Uppskattar personligen och trots trådrubriken jämförelser till referenser som t ex Model S om de är relevanta. Mitt val stod mellan Model S och P2, har lite svårare att leva med en sedan oavsett hur bra den är.
som Ps2.![]()
Både har halvkombilucka.
Jo, tror du har helt rätt i att det är nog mycket mer än de 75% som den andra postaren uppgav. Är ju mest chassi som skiljer.LarsL skrev:Model Y har nog mer än 75% av samma komponenter som Model 3. Skulle kunna tänka mig en Model Y om den inte varit så väldigt mycket dyrare än vad Model 3 är.
Gillar en hel del av den exteriöra designen (interiören ser ju däremot mycket märkligt trång ut på bilder iaf.), men däremot inte grillen. Polestar Precept är ju däremot mycket snyggare - gillar!LarsL skrev:Förutom att jag inte gillar Volvo designen så är Polestar någon storlek för liten för oss.
Instämmer helt. Var, trots provkörningar, lite tveksam. Jag visste att det skulle fungera (så pass fick jag verifierat under provkörning), men var lite frågande om jag skulle gilla det utan vare sig traditionella instrument bakom ratten, eller HUD.taliz skrev:Det är en vanesak. Innan jag skaffade min Model 3 tyckte jag också det verkade skumt att inte ha några instrument framför ratten. Teslabjörn likaså.Fredrik j skrev:Tesla model3 har ju för mig väldigt ärliga nackdelar. Det handlar om design på framförallt interiören. Man behöver inte någon längre provkörning för att komma fram till det. Det är naturligtvis en mycket personlig åsikt. Däremot blev jag imponerad av drivlinan och den övertygade mig om att min nästa bil blir en elbil även om det inte blir en tesla. Det är dessutom provkörningen som gör att jag hänger här och blivit intresserad av hur det är att leva med elbil.
Men man vänjer sig och vill sedan inte ha tillbaka dom. Typ som man vant sig vid att en smartphone inte har några fysiska knappar.
Min kompis vann 15,8 milj på Vikinglottomartinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.![]()
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
SUVmartinot skrev:Jo, tror du har helt rätt i att det är nog mycket mer än de 75% som den andra postaren uppgav. Är ju mest chassi som skiljer.LarsL skrev:Model Y har nog mer än 75% av samma komponenter som Model 3. Skulle kunna tänka mig en Model Y om den inte varit så väldigt mycket dyrare än vad Model 3 är.
Sedan kommer vissa nyheter på MY först (tex. värmepump, mm.), men de kommer ju även till M3. Just förmodligen för att de, av både marknadsskäl och produktionsskäl, vill hålla de så snarlika som möjligt.
Gillar en hel del av den exteriöra designen (interiören ser ju däremot mycket märkligt trång ut på bilder iaf.), men däremot inte grillen. Polestar Precept är ju däremot mycket snyggare - gillar!LarsL skrev:Förutom att jag inte gillar Volvo designen så är Polestar någon storlek för liten för oss.
Tycker också att MY kan bli mycket intressant nästa gång jag byter. Tycker bakluckan är lite krånglig och trångt att lasta. Samt att jag upplever M3 som lite för liten för oss även som andrabil/"småbil".
Är fortfarande nyfiken på att provköra PS2.
Trodde att den som den SUV den är, att PS2 snarare är lite närmare MY i storlek än M3?
Men är den mindre än M3, så är den nog inget seriöst alternativ för oss ens som andrabil.
Visst finns möjligheten och chansen. Det säger jag inte emot. Men rent rationellt så är det en förlust i snitt. Om man räknar matematiskt och finansiellt på det så kommer man kunna räkna ut att väntevärdet är oftast är extremt mycket lägre än det värde som man satsar.kenjon skrev:Min kompis vann 15,8 milj på Vikinglotto![]()
Gillar att det kommer fler och fler elbilar, så är det större chans för alla att hitta just den bilen som de är ute efter.kenjon skrev:Och PS2 är mindre inuti än M3. Den enda fördelen med PS2 för mej är bakluckan.
Och jag köper inte bil för utseendets skull. Även om M3 inte är snygg i fronten, så bryr det inte mej, det är inte en utseendepryl jag köper, det är en bil som jag ska köra. T o m färgen är rätt ointressant.... och jag provkörde inte innan heller.
Vilken tur att vi är olika
antar att du inte ens stått framför en PS2 då? Det är för mig väldigt tydligt att det inte är en SUV iaf, mer som en Volvo S60 med aningen högre markfrigång. Jag kan inte se något som skulle vara SUV om jag ska vara ärlig. XC40 och MY är nog mer åt SUV-hållet ja.martinot skrev:Hmm.
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Den är byggd på samma plattform som XC40, och väger mycket mer än M3. Kikar man på siffrorna så känns PS2 helt klart SUV-aktig?HelectriC skrev:antar att du inte ens stått framför en PS2 då? Det är för mig väldigt tydligt att det inte är en SUV iaf, mer som en Volvo S60 med aningen högre markfrigång. Jag kan inte se något som skulle vara SUV om jag ska vara ärlig. XC40 och MY är nog mer åt SUV-hållet ja.martinot skrev:Hmm.
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden.martinot skrev:
Alltid svårt detta med smak, men tycker att all estetik på PS2 ser helt klart mycket "SUV"-aktig ut.Frippanecci skrev:Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden.martinot skrev:
Svårt det här med både design och beteckningar.mikebike skrev:Ja, PS2 och XC40 är byggda på samma plattform, precis som V60 och XC60. Betyder det att V60 är en SUV?
XC40 har 5,5 cm högre markfrigång är 18 cm högre, dyrare och har högre förbrukning jämfört med Polestar.
Jag anser att MY inte heller är en SUV, snarare en crossover.
Markfrigången är en 1 cm högre än PS2, men 5 cm lägre än på min nuvarande bil. Förhoppningsvis räcker det för körning på skogsvägar.
Min V60 var för låg.