Haha, då lägger jag mig under en sten istället, känns mer korrektM3apan skrev:Den av er som är fri från att ha gått off topic i forumet skall kasta den första stenen.
Model 3 vs Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Polestar 2
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Haha, inte det minsta arg, tycker bara man ska hålla sig till ämnet.....HelectriC skrev:Oj, så arg vi blev nu. Lugna sig, lugna sig!ducce916 skrev:Hurdå blandat, bara att läsa rubriken, inte så jäkla svårt?
Re: Model 3 vs Polestar 2
På detta forum är det väl mer vanligt att inte hålla sig till ämnet än att faktiskt göra detducce916 skrev:Haha, inte det minsta arg, tycker bara man ska hålla sig till ämnet.....HelectriC skrev:Oj, så arg vi blev nu. Lugna sig, lugna sig!ducce916 skrev:Hurdå blandat, bara att läsa rubriken, inte så jäkla svårt?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Uppskattar personligen och trots trådrubriken jämförelser till referenser som t ex Model S om de är relevanta. Mitt val stod mellan Model S och P2, har lite svårare att leva med en sedan oavsett hur bra den är.
Detta är min första elbil, jag känner mig inte som en pionjär men är inte anal när det gäller att allt måste fungera klockrent redan från start och trots en hygglig prislapp. Mitt råd till de som tvekar på elbil och kräver att den ska fungera som ett förbränningsfordon från en etablerad tillverkare med många decenniers erfarenhet - köp en bilmodell som funnits på marknaden minst ett par år. Det kostar känslan av exklusivitet men att vara tidig/exklusiv på vägen innebär alltid en risk att Du får hantera någon barnsjukdom.
Men personligen har jag lärt mig att en sund grundkonstruktion är viktigast, mjukvaran går alltid att arbeta vidare med och finslipa. Därför trivs jag bra i min elbil och använder den mer än vad jag initialt förväntade mig, vår förbränningsdrivna bil står allt oftare på gårdsuppfarten, även vid längre resor.
Att det blev en elbil har mycket att göra med att jag provade en eldriven mc. Det fanns plötsligt tydliga fördelar med eldrift (respons vid gaspådrag, att kunna ”höra” däckens (brist på) fäste i grus i stället för att känna det i chassit och den låga tyngdpunkten) och inte bara nackdelar som krävde kompromisser av mig som förare.
Så när det var dags att skaffa nästa bil insåg jag att detta även gällde fordon på fyra hjul, det krävs några kompromisser men i andra vågskålen finns också ett antal viktiga fördelar!
Därav mitt val, och kanske kan det hjälpa någon annan som funderar att komma till en slutsats
Lycka till och ha en trevlig helg!
Detta är min första elbil, jag känner mig inte som en pionjär men är inte anal när det gäller att allt måste fungera klockrent redan från start och trots en hygglig prislapp. Mitt råd till de som tvekar på elbil och kräver att den ska fungera som ett förbränningsfordon från en etablerad tillverkare med många decenniers erfarenhet - köp en bilmodell som funnits på marknaden minst ett par år. Det kostar känslan av exklusivitet men att vara tidig/exklusiv på vägen innebär alltid en risk att Du får hantera någon barnsjukdom.
Men personligen har jag lärt mig att en sund grundkonstruktion är viktigast, mjukvaran går alltid att arbeta vidare med och finslipa. Därför trivs jag bra i min elbil och använder den mer än vad jag initialt förväntade mig, vår förbränningsdrivna bil står allt oftare på gårdsuppfarten, även vid längre resor.
Att det blev en elbil har mycket att göra med att jag provade en eldriven mc. Det fanns plötsligt tydliga fördelar med eldrift (respons vid gaspådrag, att kunna ”höra” däckens (brist på) fäste i grus i stället för att känna det i chassit och den låga tyngdpunkten) och inte bara nackdelar som krävde kompromisser av mig som förare.
Så när det var dags att skaffa nästa bil insåg jag att detta även gällde fordon på fyra hjul, det krävs några kompromisser men i andra vågskålen finns också ett antal viktiga fördelar!
Därav mitt val, och kanske kan det hjälpa någon annan som funderar att komma till en slutsats
Lycka till och ha en trevlig helg!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Model 3 vs Polestar 2
Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Håller med. Mycket svårt att ivf. att göra det 100% objektivt. Blir nog mycket av en smaksak.holden skrev:Utseendet, känslan osv är per definition inte objektivt mätbara fakta utan helt enkelt din subjektiva upplevelse.HelectriC skrev:Objektivt på det som absolut är så uppenbart som det kan bli, nämligen utseendet så vinner ju PS2 alla dagar i veckan för mig! M3 är helt omöjlig för MIG, den ser ut som en groda med polotröja, jag kan inte köra runt i något sådant. Men för DIG så kanske det är tvärtom. Därför blir det väldigt komiskt att säga att inget talar för PS2. När man i tillägg har en hel del funktioner som M3 helt enkelt inte har, så förstärker det ju bara faktum att det definitivt rent objektivt sett är mycket som talar för PS2.holden skrev:Objektivt sett finns det väl inte mycket som talar för PS2, men vad man väljer är ju alltid subjektivt.
Gillar inte så mycket fronten på min M3, men gillar verkligen inte grillen på PS1/PS2 som jag tycker är superful. Däremot så gillar jag baksidan och baklyktorna på PS2 (mycket snyggare och personligare än på Tesla). Dottern gillar dock inte alls baksidan av PS2 (vi börjar få en hel del PS2 i området, även om Tesla fortfarande är absolut vanligaste elbilen). Så alltid svårt detta med form och smak.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Bara för att du inte köper bil så betyder det ju inte att det är fel. Uppenbarligen har du väldigt svårt att förstå hur man kan köpa en bil utan att ha provkört, men snälla försök att förstå att inte alla tänker och handlar som du själv! Livet blir så mycket enklare om man förstår att det finns olika människor med olika beteendemönster.martinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
När jag vet att jag inte vill ha en bil, så har det bara med design att göra, det kan jag se även utan att provköra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Det är svårt för mig att förstå (skall jag ärligt erkänna). Samma sak gällande folk som spelar på Lotto.HelectriC skrev:Bara för att du inte köper bil så betyder det ju inte att det är fel. Uppenbarligen har du väldigt svårt att förstå hur man kan köpa en bil utan att ha provkört, men snälla försök att förstå att inte alla tänker och handlar som du själv! Livet blir så mycket enklare om man förstår att det finns olika människor med olika beteendemönster.martinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
Men självklart så accepterar jag att alla för göra som man själv vill. Inget snack om det. Det är allas fulla rätt naturligtvis.
Men det blir ju en viss dissonans, när de som uppmuntrar alla andra att undvika spel och dobbel, själva spelar just på Lotto.
På samma sätt var jag inte den enda tråden som inte undgick ironin när just du underströk hur viktigt det var att provköra bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Model 3 vs Polestar 2
Jag är alltid lika facinerad över mängden frågor jag får från spekulanter, när jag säljer på fordon...
Själv räknade jag idag, har inte provkört någon av mina senaste 30 bilar eller 5 båtar.
Själv räknade jag idag, har inte provkört någon av mina senaste 30 bilar eller 5 båtar.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Re: Model 3 vs Polestar 2
Inte för att vara sån men Model S är ju lika mycket/lite sedanroffe_s skrev:Uppskattar personligen och trots trådrubriken jämförelser till referenser som t ex Model S om de är relevanta. Mitt val stod mellan Model S och P2, har lite svårare att leva med en sedan oavsett hur bra den är.
som Ps2.
Både har halvkombilucka.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Re: Model 3 vs Polestar 2
Fast han kanske menade model 3 (som finns i trådrubriken) som är en sedan, och därmed tyckte det var bra med lite referenser till model s också.Jjonas skrev:Inte för att vara sån men Model S är ju lika mycket/lite sedanroffe_s skrev:Uppskattar personligen och trots trådrubriken jämförelser till referenser som t ex Model S om de är relevanta. Mitt val stod mellan Model S och P2, har lite svårare att leva med en sedan oavsett hur bra den är.
som Ps2.
Både har halvkombilucka.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Model 3 vs Polestar 2
Jo, tror du har helt rätt i att det är nog mycket mer än de 75% som den andra postaren uppgav. Är ju mest chassi som skiljer.LarsL skrev:Model Y har nog mer än 75% av samma komponenter som Model 3. Skulle kunna tänka mig en Model Y om den inte varit så väldigt mycket dyrare än vad Model 3 är.
Sedan kommer vissa nyheter på MY först (tex. värmepump, mm.), men de kommer ju även till M3. Just förmodligen för att de, av både marknadsskäl och produktionsskäl, vill hålla de så snarlika som möjligt.
Gillar en hel del av den exteriöra designen (interiören ser ju däremot mycket märkligt trång ut på bilder iaf.), men däremot inte grillen. Polestar Precept är ju däremot mycket snyggare - gillar!LarsL skrev:Förutom att jag inte gillar Volvo designen så är Polestar någon storlek för liten för oss.
Tycker också att MY kan bli mycket intressant nästa gång jag byter. Tycker bakluckan är lite krånglig och trångt att lasta. Samt att jag upplever M3 som lite för liten för oss även som andrabil/"småbil".
Är fortfarande nyfiken på att provköra PS2.
Trodde att den som den SUV den är, att PS2 snarare är lite närmare MY i storlek än M3?
Men är den mindre än M3, så är den nog inget seriöst alternativ för oss ens som andrabil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Instämmer helt. Var, trots provkörningar, lite tveksam. Jag visste att det skulle fungera (så pass fick jag verifierat under provkörning), men var lite frågande om jag skulle gilla det utan vare sig traditionella instrument bakom ratten, eller HUD.taliz skrev:Det är en vanesak. Innan jag skaffade min Model 3 tyckte jag också det verkade skumt att inte ha några instrument framför ratten. Teslabjörn likaså.Fredrik j skrev:Tesla model3 har ju för mig väldigt ärliga nackdelar. Det handlar om design på framförallt interiören. Man behöver inte någon längre provkörning för att komma fram till det. Det är naturligtvis en mycket personlig åsikt. Däremot blev jag imponerad av drivlinan och den övertygade mig om att min nästa bil blir en elbil även om det inte blir en tesla. Det är dessutom provkörningen som gör att jag hänger här och blivit intresserad av hur det är att leva med elbil.
Men man vänjer sig och vill sedan inte ha tillbaka dom. Typ som man vant sig vid att en smartphone inte har några fysiska knappar.
Idag saknar jag dock inget av det, och tycker det är lika naturligt för mig att titta till höger i vår Tesla, som det är att titta neråt på vår Merca.
Faktum är att jag tycker det är en fördel med M3 där ratten aldrig riskerar att vara i vägen för instrumenteringen med hastigheten (även om det är inte något stort problem på Mercan).
Är inte så förtjust i M3 och Tesla exteriört (speciellt fronten gillar jag inte), men älskar verkligen interiören i M3!
Är en fröjd att sitta i vår M3 och köra långt. Man ser ju som bilägare mer av sin interiör än sin exteriör. Så för mig är det viktigast att trivas med den.
Men kan absolut förstå de som har en annan smak, och gillar en mer konservativ och traditionell interiör som tex. PS2 och MS/MX har i jämförelse.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1448
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Model 3 vs Polestar 2
Min kompis vann 15,8 milj på Vikinglottomartinot skrev:Hur vet du det, om du inte ens provkört den?Fredrik j skrev:Håller med HelectriC. Varför egentligen provköra en bil man inte vill ha?
Men det festliga med HelectriC är ju att han aldrig provkör bilar innan köp. Inte ens de han vill ha (vilket jag också undrar hur man vet om man inte ens orkat provköra en meter). Vilket är väl det som jag tycker är lite märkligt.
Men visst, det är ju fritt att göra hur man vill, och finns ju de som gillar att spela på lotto också.
Och PS2 är mindre inuti än M3. Den enda fördelen med PS2 för mej är bakluckan.
Och jag köper inte bil för utseendets skull. Även om M3 inte är snygg i fronten, så bryr det inte mej, det är inte en utseendepryl jag köper, det är en bil som jag ska köra. T o m färgen är rätt ointressant.... och jag provkörde inte innan heller.
Vilken tur att vi är olika
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Model 3 vs Polestar 2
SUV nej, PS2 är ingen SUV!martinot skrev:Jo, tror du har helt rätt i att det är nog mycket mer än de 75% som den andra postaren uppgav. Är ju mest chassi som skiljer.LarsL skrev:Model Y har nog mer än 75% av samma komponenter som Model 3. Skulle kunna tänka mig en Model Y om den inte varit så väldigt mycket dyrare än vad Model 3 är.
Sedan kommer vissa nyheter på MY först (tex. värmepump, mm.), men de kommer ju även till M3. Just förmodligen för att de, av både marknadsskäl och produktionsskäl, vill hålla de så snarlika som möjligt.
Gillar en hel del av den exteriöra designen (interiören ser ju däremot mycket märkligt trång ut på bilder iaf.), men däremot inte grillen. Polestar Precept är ju däremot mycket snyggare - gillar!LarsL skrev:Förutom att jag inte gillar Volvo designen så är Polestar någon storlek för liten för oss.
Tycker också att MY kan bli mycket intressant nästa gång jag byter. Tycker bakluckan är lite krånglig och trångt att lasta. Samt att jag upplever M3 som lite för liten för oss även som andrabil/"småbil".
Är fortfarande nyfiken på att provköra PS2.
Trodde att den som den SUV den är, att PS2 snarare är lite närmare MY i storlek än M3?
Men är den mindre än M3, så är den nog inget seriöst alternativ för oss ens som andrabil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 vs Polestar 2
Nej, kusinen XC40 P8 är en SUV.
Synd att den ser så trist ut, som grannens XC40 för 289 000 fast med täckt grill.
Faktum är att XC40 var det som krävdes för att jag skulle beställa en Model Y (som inte heller är en SUV).
Jag har alltid tyckt att Tesla varit väldigt dyra, men när Volvo då presenterar XC40 P8 och den kostar lika mycket som en Model Y kändes den senare plötsligt inte lika dyr.
Synd att den ser så trist ut, som grannens XC40 för 289 000 fast med täckt grill.
Faktum är att XC40 var det som krävdes för att jag skulle beställa en Model Y (som inte heller är en SUV).
Jag har alltid tyckt att Tesla varit väldigt dyra, men när Volvo då presenterar XC40 P8 och den kostar lika mycket som en Model Y kändes den senare plötsligt inte lika dyr.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Hmm.
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Visst finns möjligheten och chansen. Det säger jag inte emot. Men rent rationellt så är det en förlust i snitt. Om man räknar matematiskt och finansiellt på det så kommer man kunna räkna ut att väntevärdet är oftast är extremt mycket lägre än det värde som man satsar.kenjon skrev:Min kompis vann 15,8 milj på Vikinglotto
Så jag är beredd att hålla med Voltaire om att det är en form av skatt på folk som inte kan räkna. Fast han lär ha uttryckt det hela ännu elakare (sägs det).
Gillar att det kommer fler och fler elbilar, så är det större chans för alla att hitta just den bilen som de är ute efter.kenjon skrev:Och PS2 är mindre inuti än M3. Den enda fördelen med PS2 för mej är bakluckan.
Och jag köper inte bil för utseendets skull. Även om M3 inte är snygg i fronten, så bryr det inte mej, det är inte en utseendepryl jag köper, det är en bil som jag ska köra. T o m färgen är rätt ointressant.... och jag provkörde inte innan heller.
Vilken tur att vi är olika
Jag ogillar också mest den trånga lastluckan på vår M3:a. Den är verkligen inte helt lyckad tycker jag. Inte ens för att vara en andrabil/småbil.
Innan vår M3:a så har vi i 15 års tid haft minst två kombibilar (V70 + V70, eller E-klass + V70), så man kanske är lite skadad när man tycker att M3 är lite liten.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
antar att du inte ens stått framför en PS2 då? Det är för mig väldigt tydligt att det inte är en SUV iaf, mer som en Volvo S60 med aningen högre markfrigång. Jag kan inte se något som skulle vara SUV om jag ska vara ärlig. XC40 och MY är nog mer åt SUV-hållet ja.martinot skrev:Hmm.
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 vs Polestar 2
Den är byggd på samma plattform som XC40, och väger mycket mer än M3. Kikar man på siffrorna så känns PS2 helt klart SUV-aktig?HelectriC skrev:antar att du inte ens stått framför en PS2 då? Det är för mig väldigt tydligt att det inte är en SUV iaf, mer som en Volvo S60 med aningen högre markfrigång. Jag kan inte se något som skulle vara SUV om jag ska vara ärlig. XC40 och MY är nog mer åt SUV-hållet ja.martinot skrev:Hmm.
Trodde att XC40/PS2 och MY räknades just som mini-SUV:ar, men jag kanske fått det fel?
Inte alltid så lätt att hålla reda på exakt rätt namn på alla kategorier som bilar skall delas in i!
Jodå, jag har stått fram framför massor av PS2. Även med på parkeringar min M3 alldeles bredvid. Man ser en klar skillnad i form på bilarna. PS2 känns "bulligare" och M3 känns "sedanigare" när man direkt jämför. PS2 ser ut just som en XC40 som man sänkt fjädringen på.
Har du själv sett PS2 och M3 bredvid varandra?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Model 3 vs Polestar 2
Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden.martinot skrev:
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ja, PS2 och XC40 är byggda på samma plattform, precis som V60 och XC60. Betyder det att V60 är en SUV?
XC40 har 5,5 cm högre markfrigång är 18 cm högre, dyrare och har högre förbrukning jämfört med Polestar.
Jag anser att MY inte heller är en SUV, snarare en crossover.
Markfrigången är en 1 cm högre än PS2, men 5 cm lägre än på min nuvarande bil. Förhoppningsvis räcker det för körning på skogsvägar.
Min V60 var för låg.
XC40 har 5,5 cm högre markfrigång är 18 cm högre, dyrare och har högre förbrukning jämfört med Polestar.
Jag anser att MY inte heller är en SUV, snarare en crossover.
Markfrigången är en 1 cm högre än PS2, men 5 cm lägre än på min nuvarande bil. Förhoppningsvis räcker det för körning på skogsvägar.
Min V60 var för låg.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 vs Polestar 2
Alltid svårt detta med smak, men tycker att all estetik på PS2 ser helt klart mycket "SUV"-aktig ut.Frippanecci skrev:Skönhetsfrågan är ju enkel att avgöra i just den bilden.martinot skrev:
Ser exakt ut som en SUV som man kapat fötterna på (sänkt till samma nivå som en sedan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 vs Polestar 2
Svårt det här med både design och beteckningar.mikebike skrev:Ja, PS2 och XC40 är byggda på samma plattform, precis som V60 och XC60. Betyder det att V60 är en SUV?
XC40 har 5,5 cm högre markfrigång är 18 cm högre, dyrare och har högre förbrukning jämfört med Polestar.
Jag anser att MY inte heller är en SUV, snarare en crossover.
Markfrigången är en 1 cm högre än PS2, men 5 cm lägre än på min nuvarande bil. Förhoppningsvis räcker det för körning på skogsvägar.
Min V60 var för låg.
Sedan är ju V60 en kombi, och inte en sedan, så den hamnar väl någonstans mitt emellan i utseende mellan en SUV och en sedan.
Men kan absolut tänka mig din benämning "crossover" för att beteckna låga små-SUV:ar som PS2 och MY. Kanske är ett bättre namn för den typen av bilar.
Kan köpa det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik