Men den kan ju inte optimera och gissa hur mycket laddning jag behöver? I vanliga fall är det ca 20% per dag vardagar men ibland kör jag längre och då kan det vara 70%. Omöjligt för Tibber att räkna ut.martinot skrev:Det är Tibbers algoritmer som körs på deras serverar som försöker styra och optimera detta baserat på tidigare laddstatistik och erfarenheter. Sedan kopplar Easeeboxen upp till Tibbers molnlösning och de pratar med varandra.tor skrev:En följdfråga på detta: Hur vet boxen hur många kwh bilen vill ha? Det kan ju vara så att strömmen är billig mellan 0300 och 0500 men på den tiden hinner inte bilen ladda upp sig nog. Om man har nästan tomt batteri och som jag kör med 10 A 3 fas tar det ju ett tag.Legato skrev:Yes, det skulle jag säga är den största fördelen. Power-Upen är ju tyvärr obrukbar i dagsläget.tor skrev:Är det så att det är själva Easee boxen som startar/stoppar laddningen? Eller är det fortfarande kopplat mot Teslan? Det jag egentligen undrar är om en Easee box gör att Teslan kan sova gott som (vad jag tror) inte en tibber kopplad Tesla via Tesla wallcharger gör?LarsL skrev:Det går att styra Teslan direkt via app interfacet från Tibber så du måste inte ha Easee. Men fördelen med Easee jämfört med Tesla WallCharger är att den har inbyggd jordfelbrytare typ B och möjlighet att lastbalansera mot övriga huset.
Eller kan boxen och bilen "snacka" om det via sladden? Det funkar väl inte?
Så hur går det till?
Jag gissar på att den inte är alls smart utan sparkar igång laddningen när strömpriset är lågt och hoppas bilen blir klar.
Edit: Jag ställer frågan till Tibber nu så slipper jag gissa. Återkommer!