Jag hämtade ut en helt ny Tesla model 3 Long Range, ska ha en räckvidd på max 614km
(Förstår att det är teoretiskt)
Om jag laddar den fullt så visar den max 561km räckvidd, är något galet med batteriet?
Tacksam för en förklaring

Moderator: Redaktion
Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.taliz skrev:Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
Dante skrev:Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.taliz skrev:Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
Vad ska man lite på då? Är Epa mer likt verkligheten?
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ran ... ayed-rangeDante skrev:Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.taliz skrev:Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.AAKEE skrev:https://www.tesla.com/sv_SE/support/ran ... ayed-rangeDante skrev:Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.taliz skrev:Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
Hur öppna hade du velat att de är?![]()
Som du ser i beskrivningen är rangeindikeringen vid batteriet inte dynamisk. Det är egentligen en batterimätare graderad i km.
Använd energiappen för att se faktisk kvarvarande räckvidd, den baseras på den förbrukning du haft på 10/25/50km.
Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:Dante skrev:Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Min fråga baserade sig på det faktum att det står att WLTP är 614km, om jag då laddar 100% så borde det ju stå 614km i displayen, inte 560km (Ungefär som att om en dieselbil har 600km räckvidd vid full tank så ska den väl vara 600km när jag tankat fullt, sen om jag plöjer motorväg i 160km/h så inser jag också att den faktiska räckvidden kommer bli kortare).Curik skrev:Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:Dante skrev:Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
"Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som hastighet, väderförhållanden och höjdförändringar."
Sen om man är nyfiken så kan man ju slå upp WLTP för att få reda på mer.
Dante skrev:Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressantholden skrev:Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.Dante skrev:Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressantholden skrev:Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?holden skrev:Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.Dante skrev:Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressantholden skrev:Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Klart du kanske kan pressa lite längre under rätt förutsättningar om du föredrar the yolo-lifestyle men varför inte underhållsladda några minuter enligt bilen eller ABRP istället för ett köra mot nollpunkten hela tiden.Dante skrev:Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?holden skrev:Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.Dante skrev:Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressantholden skrev:Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Det där med navigationen och att den själv håller reda på det funkar inte när du arbetar som en resande säljare. Du ska ju inte bara från A-B, du ska vidare till C, och sen kund D osv, så krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
614km WLTP: Du har troligen cirka 78-79kWh batterikapacitet. Av dessa försvinner 4.5% i buffert. Kvarstår ca 75 kWh att köra upp, detta innan du har börjat få degradering.Dante skrev:Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?
Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.Dante skrev:krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
taliz skrev:Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.Dante skrev:krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Förövrigt laddar man ju inte till 100% jämt, eller kör till 0%, då det är dåligt för batteriet.
Vädret, vägen, etc är heller sällan perfekt. Man kör inte alltid med ett ägg under gaspedalen och håller hastigheten till 100%.
Dvs rent praktiskt är ungefär halva räckvidden rätt rimligt att räkna med för samtliga elbilar.
Bjelke skrev:Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom