Felaktig WLTP?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Felaktig WLTP?

Inlägg av Dante »

Hej, här kommer en riktig nybörjarfråga :)

Jag hämtade ut en helt ny Tesla model 3 Long Range, ska ha en räckvidd på max 614km
(Förstår att det är teoretiskt)

Om jag laddar den fullt så visar den max 561km räckvidd, är något galet med batteriet?

Tacksam för en förklaring :)
tesla.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Felaktig WLTP?

Inlägg av taliz »

Räckvidden som visas i bilen/appen är baserad på amerikanska EPA, inte WLTP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

taliz skrev:
Okej, konstigt att de inte är mer öppna om det.
Vad ska man lite på då? Är Epa mer likt verkligheten?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Dante skrev:
taliz skrev:

Även EPA är ganska optimistiskt men fullt möjligt att nå. Iaf på sommaren.
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

Tack för svaren, en liten fundering.

Det är alltså om jag sammanfattar det helt omöjligt att få siffran 614km i displayen hur man än laddar.

Hur vet man då om ens batteri har god kondition?

Hur många km bör det stå i displayen vid 100%?
Användarvisningsbild
jontis
Teslaägare

Inlägg av jontis »

Här hittar du första delen i en serie, som jag tyckte var informativ iaf, som svarar på en del av dina frågor.

Model 3 LR -21 Vit/Svart 18" Aero
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Dante skrev:
taliz skrev:
1BDEBBF7-5D2F-49B1-8686-7FAD4C5C6327.jpeg
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ran ... ayed-range

Hur öppna hade du velat att de är? :D

Som du ser i beskrivningen är rangeindikeringen vid batteriet inte dynamisk. Det är egentligen en batterimätare graderad i km.

Använd energiappen för att se faktisk kvarvarande räckvidd, den baseras på den förbrukning du haft på 10/25/50km.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Det är lite speciellt med det där med batteriet. Nu har vi inte samma bilar men om jag beskriver det hur det fungerar på min Model S Performance uttagen i december förra året så kanske det ger en fingervisning hur man kan tolka batteriprocenten.

Om jag kikar i min bil när det precis är fulladdad inför resa i varmt klimat ca +20 grader så visar det som fulladdat på 62 mil.

När jag sedan åker min standardsträcka Stockholm och Örnsköldsvik, som är 49,9 mil, så kan jag precis köra hela vägen på en laddning under optimala förhållanden på sommaren. Då har batteriet ca 5-6 % kvar vid målet för resan vilket är min minsta marginal som jag känner mig bekväm med, om jag står ut med att under hela vägen hålla hastigheten exakt där den lagligen ska vara.

Kikar jag däremot på mitt fulladdade batteri när det är riktigt kallt nu på vintern (säg -20 grader) så visar samma fulladdade batteri kanske 56 mil. Dvs även om kylan nu har tagit bort en del av effektiviteten så man kan ju tycka att jag fortfarande ska komma fram till min destination utan att stanna med lite marginal. Dock går inte detta då förbrukningen/förutsättningarna på vintern är en annan och här krävs det då ett laddstopp där jag stannar allt mellan 15 minuter till 45 minuter (oftast i Hudiksvall) beroende på väder.

Så om du funderar på vilken range du egentligen har vid ett givet tillfälle, strunta i batterisymbolen i bilen, slå istället in en destination på kartan i bilen så ser du med rätt så stor träffsäkerhet hur din resa kommer ser ut, innan avfärd.

Och kom ihåg att förvärma batteriet om du ska åka långt när det är kallt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

WLTP är inte speciellt realistisk, även om man hävdar att den ska vara det. Den är bättre än NECD, men…

Genomsnittsfarten i WLTP-testet är 46.5km/h, och man gör den inen temperatur så att värme/AC inte behövs.

Dessutom, vilket gäller för både WLTP och EPA kör man från fullt batteri tills bilen stannar. Tesla har en buffert på 4.5% av totala batterikapaciteten som ligger under 0% på batterimätaren, så för att nå EPA eller WLTP måste man köra tills bilen inte längre går köra.

Kör man med batterimätarens range måste man ligga 4.5% under EPA-förbrukningen för klara räckvidden på rangeindikatorn/EPA-rangen.

Varken EPA eller WLTP speglar verkligheten, men EPA stämmer minst dåligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

AAKEE skrev:
Dante skrev:
taliz skrev:
Bilagan 1BDEBBF7-5D2F-49B1-8686-7FAD4C5C6327.jpeg finns inte längre
https://www.tesla.com/sv_SE/support/ran ... ayed-range

Hur öppna hade du velat att de är? :D

Som du ser i beskrivningen är rangeindikeringen vid batteriet inte dynamisk. Det är egentligen en batterimätare graderad i km.

Använd energiappen för att se faktisk kvarvarande räckvidd, den baseras på den förbrukning du haft på 10/25/50km.
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
tesla1.jpg
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

Tackar för alla svar, jag har blivit lite klokare...lite ;)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Till att börja med så ta bort km indikering och visa batteriet i procent istället. Sedan använder du Energiplaneraren som stämmer otroligt bra för att se hur långt du kommer i praktiken.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Dante skrev:
Jag hade velat att de kanske hade det där man beställer bilen, den här texten är den du får upp när du trycker på WLTP under räckvidden.
Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:
"Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som hastighet, väderförhållanden och höjdförändringar."

Sen om man är nyfiken så kan man ju slå upp WLTP för att få reda på mer.
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

Curik skrev:
Dante skrev:
Det står ju exakt det du undrar över i bilden, jag vet inte hur mycket tydligare du vill ha det:
"Faktiskt räckvidd kan variera beroende på faktorer som hastighet, väderförhållanden och höjdförändringar."

Sen om man är nyfiken så kan man ju slå upp WLTP för att få reda på mer.
Min fråga baserade sig på det faktum att det står att WLTP är 614km, om jag då laddar 100% så borde det ju stå 614km i displayen, inte 560km (Ungefär som att om en dieselbil har 600km räckvidd vid full tank så ska den väl vara 600km när jag tankat fullt, sen om jag plöjer motorväg i 160km/h så inser jag också att den faktiska räckvidden kommer bli kortare).

Nu har jag dock fått förklarat för mig att räckvidden som visas inte är WLTP, utan EPA.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dante skrev:

Tesla är väl lite i kläm, lagkravet här är att ange enligt WLTP i specifikationer, reklam etc.
Man bygger bilar i USA för amerikanska marknaden och där stämmer ju det rätt bra, EPA mot EPA.

Skulle de byta till WLTP på skärmen skulle det bara bli ännu fler konfunderade själar.
”Det står range 600 men jag kommer bara 35mil.”
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

holden skrev:
Det mest intressanta är ju att räckvidden är helt sekundär för de allra flesta elbilköpare eftersom de laddar hemma och mycket sällan åker väldigt långa sträckor utan paus. Hur ofta vill man veta exakt hur långt en fossilbil kommer på en tank, är det ofta ett problem? Hela räckviddshysterin är ju initierad av de som har en agenda mot elbilar eller helt enkelt saknar kunskap om hur elbilar används på ett optimalt sätt.
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Dante skrev:
holden skrev:
Men nu frågar jag för min räkning, och jag arbetar som resande säljare så räckvidden är väldigt intressant ;)
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

holden skrev:
Dante skrev:
holden skrev:
Du kommer 30-35 mil om du inte kör som en galning, och eftersom bilen själv håller ordning på detta om du navigerar så kräver det ju inte mycket tankeverksamhet vad avser planering.
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?

Det där med navigationen och att den själv håller reda på det funkar inte när du arbetar som en resande säljare. Du ska ju inte bara från A-B, du ska vidare till C, och sen kund D osv, så krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Dante skrev:
holden skrev:
Dante skrev:
holden skrev:
Är det så dåligt alltså, halva sträckan mot vad som anges? Gäller 30-35mil även en ljummen vårdag?

Det där med navigationen och att den själv håller reda på det funkar inte när du arbetar som en resande säljare. Du ska ju inte bara från A-B, du ska vidare till C, och sen kund D osv, så krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Klart du kanske kan pressa lite längre under rätt förutsättningar om du föredrar the yolo-lifestyle men varför inte underhållsladda några minuter enligt bilen eller ABRP istället för ett köra mot nollpunkten hela tiden.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Dante skrev:
614km WLTP: Du har troligen cirka 78-79kWh batterikapacitet. Av dessa försvinner 4.5% i buffert. Kvarstår ca 75 kWh att köra upp, detta innan du har börjat få degradering.

Bilen kanske drar cirka 170-200Wh/km om du åker någonstans i god landsvägsfart.
Förbrukningen varierar mycket med fart och årstid.

Med 150Wh/km= 50 mil
Med 170Wh/km= 44 mil
Med 200Wh/km= 37.5 mil.
Med 230Wh/km= 33 mil.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Felaktig WLTP?

Inlägg av taliz »

Dante skrev:
krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.

Förövrigt laddar man ju inte till 100% jämt, eller kör till 0%, då det är dåligt för batteriet.
Vädret, vägen, etc är heller sällan perfekt. Man kör inte alltid med ett ägg under gaspedalen och håller hastigheten till 100%.
Dvs rent praktiskt är ungefär halva räckvidden rätt rimligt att räkna med för samtliga elbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

taliz skrev:
Dante skrev:
krävs lite mer planering eftersom navigatorn bara klarar av A-B som det är idag.
Med senaste uppdateringen så skall den klara valfritt antal delmål.

Förövrigt laddar man ju inte till 100% jämt, eller kör till 0%, då det är dåligt för batteriet.
Vädret, vägen, etc är heller sällan perfekt. Man kör inte alltid med ett ägg under gaspedalen och håller hastigheten till 100%.
Dvs rent praktiskt är ungefär halva räckvidden rätt rimligt att räkna med för samtliga elbilar.

Tack för info om att navigatorn ska klara valfritt antal delmål.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande :)
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer :)
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre :)
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dante
Teslaägare

Inlägg av Dante »

Bjelke skrev:
Med en LR lär du ganska snabbt upptäcka att räckvidden är otroligt bra och hemmaladdning lär
räcka till en jäkla massa åkande :)
Med flera besök per dag så gissar jag att det dessutom dyker upp några laddmöjligheter rätt ofta som
du kan passa på att utnyttja (om du ens behöver det? Hur långt kör du per dag?) och dryga ut
räckvidden ännu mer :)
Lägg därtill alla besök på macken som du aldrig kunnat avstå ifrån hittills men som du inte behöver längre :)
Åker man på flera besök på en dag brukar det inte bli speciellt många mil är min erfarenhet iaf, medans det
däremot kan rulla på rejält när man bara åker till en eller två kunder (som då kan ligga längre bort men man
ändå hinner med på en dag) men då passerar man ju högst troligt också någon SuC på vägen liksom :)

Efter nyåret ska jag leta mig ner till kunder kring Växjö, Nybro, Hultsfred, Vimmerby.. ska sen norrut, dräller inte av SuC, men som du säger, jag lider nog av räckviddsångest utan att jag kanske behöver ha det.

Är bara att med en elbil så blir det så jävla definitivt. En fosilbil får du ju verkligen anstränga dig om du ska sätta dig i ett läge där du kör soppatorsk (även de allra minsta orterna i Sverige har alltid en mack någonstans).
Skriv svar