Dålig vinterväghållning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tomas L

Re: Dålig vinterväghållning

Inlägg av Tomas L »

renes skrev:
Tellus skrev:
Tomas L skrev:
renes skrev:
Simba skrev:
Jag tror att re-gen blir lägre om man väljer roll under stopping mode, skall testa det så kan jag återkomma hur det upplevs.
Regen har en egen inställning: normal eller low.
Roll under stopping mode har inget med regen att göra, bara hur bilen stannar i mycket låg hastighet. Rullar den ut eller bromsar den.
Regen-inställningen finns inte längre utan regleras av pedalinställningen. ”Roll”, eller frirulla om man har svenskt gränssnitt, minskar regenereringen medan ”Stoppa” utökar den, se bild.

Jag har vant mig vid att bilen för någon tiondels sekund känns ostabil vid regen i halt väglag, men en kollega hatar det och kör ”roll”.
3B2E8F26-1C4D-4E4E-A5E0-302217C461F2.jpeg
Men den inställningen "pedalläge" har väl ingenting att göra med regen vid körning över 10km/t typ ?
Precis. Enligt manualen endast vid mycket låg fart:
Den regenerativa bromsningen minskar hastigheten för Model 3 när du släpper accelerationspedalen under körning. Du kan välja vad du vill att Model 3 ska göra när körhastigheten har minskats till en mycket låg hastighet (nästan stillastående) och både accelerations- och bromspedalen har släppts. I parkeringsläget trycker du på Reglage > Pedaler och styrning > Pedalläge och väljer mellan följande alternativ:

Ok! 8-) Jag ska berätta det för min kollega, han upplever iaf skillnad på ”frirulla” och ”stoppa”. Men å andra sidan så är det nu så kallt att vid normal jobbpendling så hinner aldrig batteriet bli så varmt att regen används.
M3 LR AWD EAP 2021
kao172

Inlägg av kao172 »

infelicitas skrev:
Det är nog inte fel att göra en hjulinställning. Jag gjorde det på min M3:a idag som jag hämtade innan jul.
Märkte direkt när jag körde hem den från tesla att den var svår att köra rakt fram, även fast det var barmark. Även förra S:en var felinställd när jag fick den, men den var inte lika känslig.
Hur gick du till väga, bokade du service ärende eller?
kao172

Inlägg av kao172 »

Tack för alla svar iaf! var inte berädd på att det skulle gå så snabbt att få svar, hängt på forum för veteranbilar förut och då kan det ta ett bra tag :P

Det är de dubbade däcken på nokian hakkapeliitta 9, testade att höja däcktrycket idag med .2bar vilket hjälpte en del! ligger nu på 3bar kallt tryck och läser just nu på nokians hemsida att de rekomenderar att vinterdäck ska ligga .2bar högre än sommardäcken så får väll pumpa upp dem lite till imorgon!

läste på dörkarmen att det skulle vara 2.9, när de var varma låg de på 3bar enligt TPS så antog att det var rimligt. Så här i efterhand borde jag givetvis testat innan jag skrev här men man förutsätter ju att bilen levereras med rätt däcktryck...
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare

Inlägg av infelicitas »

kao172 skrev:
infelicitas skrev:
Det är nog inte fel att göra en hjulinställning. Jag gjorde det på min M3:a idag som jag hämtade innan jul.
Märkte direkt när jag körde hem den från tesla att den var svår att köra rakt fram, även fast det var barmark. Även förra S:en var felinställd när jag fick den, men den var inte lika känslig.
Hur gick du till väga, bokade du service ärende eller?
Jag bokade först ljus- och hjulinställning hos Tesla, men deras verktyg var trasiga så de kunde inte göra det. Så då bokade jag en mer lokal firma som jag använt innan.
Det går väl på ett ut. Jag behövde betala men jag slapp att ta ut en semesterdag för att åka till tesla.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Vid en hastighetsökning på halt väglag kan bilen få en liiten sladd någon tiondels sekund. Det beror på att vid lugn körning är bilen bakhjulsdriven och framhjulen kopplas in vid kraftigare fartökning eller vid sladdtendens. Bjørn nyland har påtalat detta vid kurvig körning på snötäckt vinterväg. Det kan kännas lite otäckt men när man blir van med det så känns det okej, då beteendet är konsekvent.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag kör MS till vardags men fick en model 3 LR som lånebil i lite mer än en vecka i början av december. Det här inlägget skrev jag efter 130 mil med den bilen i tråden "Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader"

<copy/paste>

Skoj vinterbil som inbjuder till att köra på sladd kring rondeller och runt kurvor. Riktigt bra balanserad i lägre hastigheter utan att det går över styr med sladdarna. Liten och smidig att parkera i jämförelse med Model S. Jag körde den dock mest på landsväg och där gick svansviftandet från roligt till att jag tyckte det var jobbigt att sitta och passa bilen hela tiden (som var sulad med dubbdäck). Är man oförsiktig med att lyfta upp foten för snabbt så låser regen upp däcken bak med samma känsla som när man drar i handbromsen på en bensinbil. Dock var detta en resa med många avåkningar då det var EXTREMT halt, så denna upplevelse kanske inte är normen. Hade även en äldre version av programvara installerad i bilen och inte den senaste, som jag upplever har gjort min egen bil mycket snällare i halkan.

Resultatet blev att vi fick samsas med långtradarna i högerfilen och det var faktiskt nog så spännande. Bilen bjöd ändå på rätt många oväntade sladdar ute på vägen. Blev sedan omkörd så det visslade om det av en svart Model 3 norrgående efter Hudiksvall. Antar att om man vänjer sig vid att bilmodellen känns bakhjulsdriven så kan man dra på i mer normala hastigheter även vintertid.

Så här i efterhand undrar jag om något helt enkelt var fel. Frugan som satt bredvid var på helspänn hela vägen efter alla ofrivilliga sladdar på samma sträckor som är helt odramatiska i vår MS.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

bjornnilsson skrev:
Jag kör MS till vardags men fick en model 3 LR som lånebil i lite mer än en vecka i början av december. Det här inlägget skrev jag efter 130 mil med den bilen i tråden "Ovetenskapligt värme/förbrukningstest -18 grader"

<copy/paste>

Skoj vinterbil som inbjuder till att köra på sladd kring rondeller och runt kurvor. Riktigt bra balanserad i lägre hastigheter utan att det går över styr med sladdarna. Liten och smidig att parkera i jämförelse med Model S. Jag körde den dock mest på landsväg och där gick svansviftandet från roligt till att jag tyckte det var jobbigt att sitta och passa bilen hela tiden (som var sulad med dubbdäck). Är man oförsiktig med att lyfta upp foten för snabbt så låser regen upp däcken bak med samma känsla som när man drar i handbromsen på en bensinbil. Dock var detta en resa med många avåkningar då det var EXTREMT halt, så denna upplevelse kanske inte är normen. Hade även en äldre version av programvara installerad i bilen och inte den senaste, som jag upplever har gjort min egen bil mycket snällare i halkan.

Resultatet blev att vi fick samsas med långtradarna i högerfilen och det var faktiskt nog så spännande. Bilen bjöd ändå på rätt många oväntade sladdar ute på vägen. Blev sedan omkörd så det visslade om det av en svart Model 3 norrgående efter Hudiksvall. Antar att om man vänjer sig vid att bilmodellen känns bakhjulsdriven så kan man dra på i mer normala hastigheter även vintertid.

Så här i efterhand undrar jag om något helt enkelt var fel. Frugan som satt bredvid var på helspänn hela vägen efter alla ofrivilliga sladdar på samma sträckor som är helt odramatiska i vår MS.
Jo, man vänjer sig vid känslan att bilen ibland förlorar fästet för någon tiondels sekund när den ska regenerera. Men inte alla, som jag skrev lite tidigare i tråden så gillar inte min kollega detta och kör "chill" och "frirulla" (det senare innebär ingen regen i lägre hastigheter), vilket enligt honom ger en förbättrad körupplevelse.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Tomas L skrev:
Regen-inställningen finns inte längre utan regleras av pedalinställningen. ”Roll”, eller frirulla om man har svenskt gränssnitt, minskar regenereringen medan ”Stoppa” utökar den, se bild.
Jag fick kolla i bilen och regen-inställningen finns fortfarande, åtminstone i min bil. Man har nog tagit bort det i senare modeller men lämnat funktionen i de äldre.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian654611

Inlägg av LordRanta »

Jag har kör det mesta, både nytt o gammalt, 2wd dv.s bakhjulsdrivet, framhjulsdrivet, Audi quattro, pickis, etc och måste säga att min M3 LR är absolut den stabilaste bilen jag ägt, ändå kommer jag från 2st Bmw Xdrive som jag haft senaste åren.

Kör om både det ena och det andra i höga hastigheter och bilen är tokstabil, åker t.om på Nokian R3 som är dubbfria och inte ens brytt mig om att byta till dubbat.
Sen är väl mycket ren vana, jag har ju sladdat mig fram i 20år nu och bor i Norrland så här lär man sig fort :)
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

LordRanta skrev:
Jag har kör det mesta, både nytt o gammalt, 2wd dv.s bakhjulsdrivet, framhjulsdrivet, Audi quattro, pickis, etc och måste säga att min M3 LR är absolut den stabilaste bilen jag ägt, ändå kommer jag från 2st Bmw Xdrive som jag haft senaste åren.

Kör om både det ena och det andra i höga hastigheter och bilen är tokstabil, åker t.om på Nokian R3 som är dubbfria och inte ens brytt mig om att byta till dubbat.
Sen är väl mycket ren vana, jag har ju sladdat mig fram i 20år nu och bor i Norrland så här lär man sig fort :)
Jag kör också odubbat med min M3P men håller mig mest kring Stockholm med omnejd. Dvs. det är sällan utmanande vinterväglag. Men några gånger per år åker jag norrut, till fjällen eller andra orter långt norrut och känner mig ofta osäker på vägläget. Har du några tips att dela med dig av? :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Körde min 3’a LR 2 vintrar med Nereus (Firemax) odubbat utan minsta problem. Klippstabil.
Har nu Nokia Suv4 på min RWD Ioniq. Ganska slirigt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Samma här. Tycker att både min Lr och frugans sr+ är grymt stabila. Däcken och lufttrycket är extremt viktigt på vintern.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Jag höjde däcktrycket då jag fick en varning vid minusgrader om att det var för lågt.

Min bakhjulsdrivna mercedes E-klass kombi med dubbdäck, (200d, en klen bil) kändes mycket stabilare än min Model 3 LR med dubbdäck . Tycker också det känns ostablit med Teslan, eller jag är lite kluven...

Jag har inga problem med att "vart bilen hamnar", dvs även om det känns ostabilt eller liknande, så är det inte så att jag får sladd, understyr eller glider för långt när jag ska stanna osv. Det går klockrent och jag hamnar alltid där jag planerar :lol: . Men av någon anledning känns bilen fortfarande "ostabil", den beter sig på något sätt som jag inte är 100% bekväm med. Men det är nog mest en känsla som jag inte kan förklara. Har kört massa andra bilar sedan tidigare och alla, både fram och fyrhjulsdrivna och alla har känts stabilare.

..kanske har att göra med regen, fast på något omedvetet sätt. Jag vill tycka att jag kan hantera one pedal driving utan problem, men detta är ju första vintern
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare

Inlägg av easyliving »

Upprepar vad andra redan sagt men skillnaden är verkligen jättestor då M3LR är som två olika bilar med 2.8 resp 3.0 kallt däcktryck och Hakka 9 dubbdäck. Frun undrade var hennes tighta sommarsportbil var någonstans efter byte till vinterdäck med 2.8. Sladdrig och diffus vägkänsla är min bästa beskrivning. Som andra sagt måste man pumpa upp däcken i kyla och tänka på att däckfirman pumpat till rätt tryck inomhus vilket blir typ 2.8 när den kommer ut i kylan. Vid 3.0 mkt stabil bil med litet släpp i bakvagn när regen går in så man inte somnar till.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Körde genom Tyskland strax innan jul när snöoväder lamslog Centraleuropa.

Låg bilar överallt förutom vår Model 3 LR AWD som öste på fint i vänster körfält på Autobahn med friktionsdäck.

En grym vinterbil är Model 3! Nog Bara bandvagn som känts som bättre "vinterbil" jag kört (den har dock andra nackdelar som max 60km/t och drog litervis per mil mm mm.

MVH
Aida

Inlägg av Aida »

Det är väl så bilen är byggd? Den har ju för ovanlighetens skull mer vikt över bakändan än framtill vid tom bil (enligt vägningar av Teknikens Värld). Detta är ju mycket ovanligt bland bilar och kan jämföras med gammal Porsche 911. Tänk också på att all last sker baktill - såväl bagageutrymme som baksäte. Detta innebär ju att detta förhållande kraftigt förstärks vid full last. Jag är faktiskt förvånad att man konstruerat bilen på detta sätt. Man brukar vilja ha lite mer vikt på framändan. Gamla BMW hade ju alltid 50-50 i viktfördelning vid tom last och de var ju ökända för att vara rätt farliga på vintern. Jämför att kasta en hammare och försöka få skaftändan att komma först…

Till detta kommer fler faktorer på M3: styrningen är oerhört direkt och kräver färre rattvarv mellan fulla utslag än en ren sportbil såsom en Porsche Boxster. Dessutom så är styrningen väldigt ”elig” med dålig känsla för vad som händer med framhjulen (klagar i stort sett alla motorjournalister på, svenska som utländska). Styrningen tar direkt utan ett ”lugn” vid mittpunkten vilket gör den svår att passa på motorväg utan för stora svängningar. Chassit är också styvt satt med hårda bussningar och fjädring vilket förstärker att bilen vandrar på vägen och ökar sladdtendensen. Dessutom så är den mycket motorstark och reagerar oerhört kvickt på minsta gaspådrag - andra tillverkare har byggt in en lite liten fördröjning och gjort känslan i pedalen mindre direkt vilket efterliknar lite en fossilbil. Detta gör stor skillnad i vinterväglag. Se tex Ioniq 5 som har ett särskilt vinterläge där regen sätts ned och gaspedalen slackas och blir mer okänslig. Model 3 driver också alltid mest på bakhjulen.

När Teknikens Värld testade Model 3 i älgtestet så hade den något av rekordhög hastighet! Men samtidigt fick den omdömet att den var svårkörd och att Svensson kanske inte kan hantera dem överstyrningen.

Jaja här var en sammanfattning av proffsens tyckanden och faktorer somTesla medvetet valt vilket gjort att bilens inneboende väsen är instabilt. Model Y är precis likadant byggd. Tesla verkar ju också sent om sider ha insett detta genom att dels göra fjädringen stenhård för att minska tendenser till retursladd vid överstyrning samt sätta maxlasten löjligt låg (som de vet kommer att ske bakom bilens mittpunkt).
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Aida skrev:
Det är väl så bilen är byggd? Den har ju för ovanlighetens skull mer vikt över bakändan än framtill vid tom bil (enligt vägningar av Teknikens Värld). Detta är ju mycket ovanligt bland bilar och kan jämföras med gammal Porsche 911. Tänk också på att all last sker baktill - såväl bagageutrymme som baksäte. Detta innebär ju att detta förhållande kraftigt förstärks vid full last. Jag är faktiskt förvånad att man konstruerat bilen på detta sätt. Man brukar vilja ha lite mer vikt på framändan. Gamla BMW hade ju alltid 50-50 i viktfördelning vid tom last och de var ju ökända för att vara rätt farliga på vintern. Jämför att kasta en hammare och försöka få skaftändan att komma först…
Det där ställer jag mig frågande till. Bygger man bilar för att åstadkomma så bra kurvtagningsförmåga som möjligt vill man hellre ha vikt bak än fram. Det siktar alla sportbilstillverkare mot. Porsche 911 är fortfarande baktung.
Jag vet inte vad du menar med gamla BMW, men om vi går tillbaka till 70-talet eller så var de nog åt det framtunga hållet, men senare har de flyttat vikt bakåt för att få 50-50 viktfördelning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
jonte89
Teslaägare

Inlägg av jonte89 »

Jag känner inte heller igen bilden att M3 är instabil. Tvärtom känns den mer stabil än mina tidigare ägda bilar som är Audi A4, Kia Optima och Passat. Jag uppskattar den direkta känslan i styrningen. Ingen svampighet. Ingen fördröjning. Utan direkt feedback till föraren. Men visst. Alla har olika uppfattning om hur en bil ska bete sig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Min Model 3 är den stabilaste bilen med det bästa "greppet" av alla bilar jag haft. Sedan drygt 21 år tillbaks har jag bara haft fyrhjulsdrivna vardagsbilar.
Jag kör med Goodyear UltraGrip Ice II dubbfritt...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida

Inlägg av Aida »

Niklas Z skrev:
Aida skrev:
Det där ställer jag mig frågande till. Bygger man bilar för att åstadkomma så bra kurvtagningsförmåga som möjligt vill man hellre ha vikt bak än fram. Det siktar alla sportbilstillverkare mot. Porsche 911 är fortfarande baktung.
Jag vet inte vad du menar med gamla BMW, men om vi går tillbaka till 70-talet eller så var de nog åt det framtunga hållet, men senare har de flyttat vikt bakåt för att få 50-50 viktfördelning.

Jag menar 80 och 90 tal innan antisladd på BMW. Visst men hur rolig tror du en 911 GT3 är på en moddig motorväg? Tesla har byggt M3 som en sportbil. Inte som en familjebil. Det ger fördelar och nackdelar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill påminna alla om att respektera varandra när ni diskuterar.

Speciellt när man diskuterar en så subjektiv sak som väghållning, som beror lika mycket på däckval, däcktryck och hjulinställningar som personliga preferenser.

Ja, en och samma bilmodell, till och med en och samma bil kan bete sig helt olika. Vilket bland annat trådstartaren tydligen fått erfara enligt hans senare inlägg.

Ingen mer pajkastning tack.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Är det någon som fått en ”farlig sladd”? Tycker att M3 på ett bra sätt talar om var gränsen är men sladden går för mig aldrig ut mer än några graders vinkel vilket jag uppskattar, knappt att det räknas som en riktig sladd. Har haft en låne-S som jag upplevde hade ett framhjulsdrivet beteende och jag saknade direkt 3:an. Även på glashal landsväg med full last och takbox upplevde jag att de sladdar jag fick löstes av bilen utan at jag behövde göra annat än att hålla plattan i mattan och styra lite svagt. Personligen föredrar jag beteendet där man vet var gränsen för greppet ligger framför tidigare fyrhjulsdrivna bilar som ger massa förtroende tills man oväntat åker rakt fram i en svag kurva.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jag har precis bytt vinterdäck från hakka R3 till pirelli zero
Hakka r3 kan som många säger kännas lite svampiga vid varmare temperaturer, det tror jag många tolkar som sladdrig/instabil/vobblig. Men r3 e nordiska vinterdäck o därmed anpassat för rejäla minusgrader o när det va minus 15-18 som det va i december så va de inte alls svampiga o det är då Nokian r3 kom i sitt rätta element, va rejäl skillnad mot de nya som jag bytte till men då jag som bor mellan Uppsala o Gävle kör mycket i Mälardalen o det inte är så kallt så långa perioder så anser att jag klarar mig på europeiska vinterdäck o måste säga att zero va tystare o väldigt stabila nu när det blev varmare o inte lika kallt men jag bytte precis efter köldknäppen så får se sen när det bli rejäl kyla va jag tycker då. Men däck e personlig preferens o oavsett va folk här inne säger o tycker så anser jag att så länge folk väljer premiumsegmentet inom däck så finns inget direkt fel val.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Måste säga att min M3P är den bästa vinterbilen jag har haft under förutsättning att den markfrigången räcker till.
Fastän jag har haft AWD på mina bilar.
Här är en som kör med Året runtdäck på en MYP.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Tycker den känns stabil på vintern... :lol: :lol: :lol:
Skärmavbild 2022-01-15 kl. 15.32.37.png
Skriv svar