Trög laddning i sälen

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Trög laddning i sälen

Inlägg av Erdu »

Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av mikebike »

Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Kallt batteri och hög SoC?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av fth »

Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Fullt normalt med kallt batteri.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Erdu »

Ok. Tack för att ni svarar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4176
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Tellus »

Jag fick 250kW i sälen för några dagar sedan, med varmt batteri och låg SOC.
Model 3 2019.
Flera andra laddade samtidigt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8149
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av fth »

Det är ju förstås inte så kul att åka till laddaren det första man gör när man kommer upp till fjällen, men generellt så bör man ju ladda direkt när man anländer med varmt batteri.

Det absolut bästa är förstås att ha destinationsladdning vid stugan/hotellet, hur ser det ut med laddplatser på anläggningar och stugor i fjällen nuförtiden?

Tidigare var ju t.ex. Skistar närmast fientligt inställda till elbilar, men jag antar att det har ändrats i takt med att dom blir vanligare?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Peter60
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 nov 2021 08:55

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Peter60 »

Destinationsladdare på stugorna ökar säkert uthyningsvärdet. Laddare fanns på nästan alla nybygda stugor i Stöten.
Användarvisningsbild
Melk3r
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 jan 2022 08:11

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Melk3r »

Vid dom nya stugorna i Kläppen finns det destinationsladdning (dom mitt i pisten)
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av marcusw »

Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av mikebike »

marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
JockeX
Inlägg: 152
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av JockeX »

Jag fick 250kw i sälen för ett par dagar sedan när batteriet var varmt och med destinationen inlagd hade den förvärmt batteriet extra dessutom. Har fyllt på en omgång med kallt batteri och då går det långsamt i början och ökar successivt. Helt normalt.
Erdu
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 feb 2022 12:36

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Erdu »

mikebike skrev:
marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?
Hej, har ingen koll, gissar kWh
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av marcusw »

mikebike skrev:
marcusw skrev:
Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min :) Drygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Betalade du per kWh eller per minut?
Hade det varit per minut hade jag inte gjort testet som jag visste skulle ta tid ;)
M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Trög laddning i sälen

Inlägg av Teslaspolen »

Erdu skrev:
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
För att förtydliga, det spelar ingen som helst roll om så laddaren kan leverera 800 kW om ditt batteri är kallt. Så länge det är kallt så har du rejält strypt hastighet.
Skriv svar