Trög laddning i sälen
Moderator: Redaktion
Trög laddning i sälen
Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Trög laddning i sälen
Kallt batteri och hög SoC?Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trög laddning i sälen
Fullt normalt med kallt batteri.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4176
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Trög laddning i sälen
Jag fick 250kW i sälen för några dagar sedan, med varmt batteri och låg SOC.
Model 3 2019.
Flera andra laddade samtidigt.
Model 3 2019.
Flera andra laddade samtidigt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8149
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Trög laddning i sälen
Det är ju förstås inte så kul att åka till laddaren det första man gör när man kommer upp till fjällen, men generellt så bör man ju ladda direkt när man anländer med varmt batteri.
Det absolut bästa är förstås att ha destinationsladdning vid stugan/hotellet, hur ser det ut med laddplatser på anläggningar och stugor i fjällen nuförtiden?
Tidigare var ju t.ex. Skistar närmast fientligt inställda till elbilar, men jag antar att det har ändrats i takt med att dom blir vanligare?
/fth
Det absolut bästa är förstås att ha destinationsladdning vid stugan/hotellet, hur ser det ut med laddplatser på anläggningar och stugor i fjällen nuförtiden?
Tidigare var ju t.ex. Skistar närmast fientligt inställda till elbilar, men jag antar att det har ändrats i takt med att dom blir vanligare?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Trög laddning i sälen
Destinationsladdare på stugorna ökar säkert uthyningsvärdet. Laddare fanns på nästan alla nybygda stugor i Stöten.
Re: Trög laddning i sälen
Vid dom nya stugorna i Kläppen finns det destinationsladdning (dom mitt i pisten)
Re: Trög laddning i sälen
Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 min

M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Trög laddning i sälen
Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Trög laddning i sälen
Jag fick 250kw i sälen för ett par dagar sedan när batteriet var varmt och med destinationen inlagd hade den förvärmt batteriet extra dessutom. Har fyllt på en omgång med kallt batteri och då går det långsamt i början och ökar successivt. Helt normalt.
Re: Trög laddning i sälen
Hej, har ingen koll, gissar kWhmikebike skrev:Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.
Re: Trög laddning i sälen
Hade det varit per minut hade jag inte gjort testet som jag visste skulle ta tidmikebike skrev:Betalade du per kWh eller per minut?marcusw skrev:Laddade på Cirkle K Midsommarkransen som precis fått 300kW-laddare och med tok-kallt batteri, dels för att se hur bilen betedde sig då, dels för att det inte finns några destinationsladdare inom vettigt gångavstånd från den vi besökte i Aspudden.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Började på 12-13kW, sjönk till 9kW. Höll hela tiden koll på batteritemp med Scan my Tesla och med tempen stigandes så steg också effekten, men kom som mest upp i ca 30kW. Det berodde dock mer på att jag laddade från 70-100%, så när tempen var uppe så ströps effekten pga hög SoC istället. De 30% tog ca 50-55 minDrygt 30 grader behöver batteriet vara för att kunna ta emot högre effekter verkar det som, åtminstone LFP som jag har.

M3 LR 2024
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
M3 SR+ 2021 MiC (Såld)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Trög laddning i sälen
För att förtydliga, det spelar ingen som helst roll om så laddaren kan leverera 800 kW om ditt batteri är kallt. Så länge det är kallt så har du rejält strypt hastighet.Erdu skrev:Hej. Kom till en helt tom supercharger med min MY. Kom aldrig över 60kw. Kallt batteri men tycker det var lågt med tanke på att det var 250kw laddare.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A