Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Moderator: Redaktion
Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Idag skriver Alrik Söderlind i en krönika om det katastrofala läget med brist på laddpunkter m.m.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 307736269b
Han tar också upp frågan om detta med plug & charge som Tesla haft hela tiden och undrar varför inte detta (och kortbetalning) krävs för att bidrag ska ges till nya laddare.
Varför är det egentligen så svårt för andra biltillverkare och laddoperatörer att införa plug & charge?
Och det slog mig dessutom en annan sak: Finns det andra märken än Tesla som idag redan kan kommunicera sitt VIN vid en laddsession? Då borde ju Tesla kunna utnyttja detta även för dessa bilmärken. Man borde kunna skriva in sitt VIN ihop med sitt betalkort i Teslaappen så att man bara pluggar in och laddningen börjar.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... 307736269b
Han tar också upp frågan om detta med plug & charge som Tesla haft hela tiden och undrar varför inte detta (och kortbetalning) krävs för att bidrag ska ges till nya laddare.
Varför är det egentligen så svårt för andra biltillverkare och laddoperatörer att införa plug & charge?
Och det slog mig dessutom en annan sak: Finns det andra märken än Tesla som idag redan kan kommunicera sitt VIN vid en laddsession? Då borde ju Tesla kunna utnyttja detta även för dessa bilmärken. Man borde kunna skriva in sitt VIN ihop med sitt betalkort i Teslaappen så att man bara pluggar in och laddningen börjar.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Det har väl ingen hävdat heller? Som sagt stöds det ju i CCS-standarden. AFAIK har Mercedes stöd för det nu och även Porsche. Tror bara det funkar på ionity dock, och ev. inte alla stationer(de har ju olika laddare)...Maw skrev:Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
Men återigen, CCS fanns överhuvudtaget inte när Tesla tog fram sin plug&charge-standard.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Det borde väl då vara [relativt] enkelt för Tesla att uppgradera sina fordon och laddstationer till att följa CCS-protokollet och därmed kunna erbjuda andra bilar P&C.taliz skrev:VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Tror bara det är Ionity som har börjat, de har inte släppt någon uttömmande lista men nämner i ett pressmeddelande att bland annat Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-E och Mercedes-Benz EQS ska kunna betala med "plug & charge".
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ge-teknik/
Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ge-teknik/
Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Som sagt, om det var så enkelt så hade dom nog gjort det lagom till dom öppnade SUC.Jerker skrev:Det borde väl då vara [relativt] enkelt för Tesla att uppgradera sina fordon och laddstationer till att följa CCS-protokollet och därmed kunna erbjuda andra bilar P&C.taliz skrev:VIN(eller vad det nu är som används som unik identifier) är väl en del av CCS-protokollet.
Tesla utvecklade ju sin plug&charge-standard innan CCS fanns, oklart om det numera är kompatibelt med CCS. I så fall borde de mycket riktigt kunna införa plug&charge för övriga märken.
Men att de inte gjort det nu när de öppnat SUC för andra märken tyder väl på att det inte riktigt är så enkelt.
Vore ju en enorm fördel vs andra operatörer. Inte behöva krångla med någon app, bara köra till en SUC och plugga in.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
En snabb sökning visade att ionity kommer med plug and charge. (artikel förra året). vW MEB plattform kommer också får det (3.0). så det kommer, frågan är nog mera när?
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Precis, det var så jag också tänkte.taliz skrev:Vore ju en enorm fördel vs andra operatörer. Inte behöva krångla med någon app, bara köra till en SUC och plugga in.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
IONITY implementerar ISO 15118, antar att Tesla gjort nåt hemmasnickrat som vanligt. Bara att hålla tummarna att Tesla håller sig till standarder framöver - de erbjuder ju trots allt ett öppet laddnätverk med några av marknadens högsta priser.
https://ionity.eu/_Resources/Persistent ... ge_EN3.pdf
https://ionity.eu/_Resources/Persistent ... ge_EN3.pdf
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Vad skulle Tesla gjort annars menar du? ISO 15118 fanns inte när SUC lanserades.d3marcus skrev:IONITY implementerar ISO 15118, antar att Tesla gjort nåt hemmasnickrat som vanligt. Bara att hålla tummarna att Tesla håller sig till standarder framöver - de erbjuder ju trots allt ett öppet laddnätverk med några av marknadens högsta priser.
https://ionity.eu/_Resources/Persistent ... ge_EN3.pdf
Samma anledning som de tog fram sina egna ladduttag. CCS fanns inte.
Går man i bräschen så kan man inte vänta på att någon annan ska lösa ett problem, då måste man lösa det själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
MEB bilarna ”maskar” sin mac vilket för att den inte går att använda för identifiering.
Om man kollar på Fastneds hemmasnickrade PnC lösning så fungerar den inte med MEB.
Personligen är jag inte jätte intresserad av PnC och har svårt att se nyttan men då startar jag 99% av mina laddningar med RFID. Hade jag bara använt APP hade jag antagligen tänkt annorlunda.
Om man kollar på Fastneds hemmasnickrade PnC lösning så fungerar den inte med MEB.
Personligen är jag inte jätte intresserad av PnC och har svårt att se nyttan men då startar jag 99% av mina laddningar med RFID. Hade jag bara använt APP hade jag antagligen tänkt annorlunda.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Fastned har alltid haft Plug&Charge. Det fungerar som så att man registrerar sig, och när man laddar sin bil första gången så måste man identifiera sig, men därefter kommer Fastned ihåg bilen och det räcker att plugga in för att starta laddningen.
Om det nu är så att MAC-adressen inte fungerar för MEB bilar så får de väl skylla sig själva. Men det funkar ju bevisligen för alla andra.
Om det nu är så att MAC-adressen inte fungerar för MEB bilar så får de väl skylla sig själva. Men det funkar ju bevisligen för alla andra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Ja, vad ska man säga. Dels gör ju inte Teslas lösning att man slipper något av detta. Inte heller är dessa krav/problem något som är unikt för laddare utan det är något alla system som behandlar pengar (eller något annat viktigt) måste lösa. Så jag vet faktiskt inte vad poängen är.Flagada skrev:Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Det stämmer inte MEB-bilar visar MAC-adress varje gång.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Som jag fått det förklarat så visas det en MAC men det är inte samma varje gång.MrEarp skrev:Det stämmer inte MEB-bilar visar MAC-adress varje gång.
Å andra sidan kan det vara så att Fastned använder något annat än MAC för identifiering.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Poängen är att i Teslas fall jobbar alla kockarna i samma kök vars ägare bestämt att det ska vara enkelt att ladda.Curik skrev:Ja, vad ska man säga. Dels gör ju inte Teslas lösning att man slipper något av detta. Inte heller är dessa krav/problem något som är unikt för laddare utan det är något alla system som behandlar pengar (eller något annat viktigt) måste lösa. Så jag vet faktiskt inte vad poängen är.Flagada skrev:Tibor Blomhäll på Tesla Club Sweden tidigare sammanfattat det:
"Problemet är att det är många kockar inblandade i soppan. Och för att få den säkerhet som behövs vid penningtransaktioner måste alla kunna lita på varandra, alla behöver kunna identifiera sig. Varje kock behöver ett eget ID-kort, ett eget certifikat.
Bilen fick ett certifikat vid tillverkningen. Laddstolpen behöver också ett, som visar att den är en riktig laddstolpe, ingen som försöker luras och knäcka systemet och ta betalt för låtsasladdningar. Och laddoperatören som driver laddstolpen också. Och någonstans ska det finnas en databas där kunden hade anslutit sitt kreditkort – och de ska ju också certifieras. Slutligen ska även de som ger ut certifikaten i sin tur certifieras."
https://teslaclubsweden.se/plug-and-charge/
https://www.virta.global/blog/iso15118-plug-and-charge
Medan de andra operatörerna alla bara har en liten del av kakan. Även om deras kock skaffat ID kan de inte tvinga de andra kockarna att göra det.
Som grädde på moset övergavs gamla PnC standarden och en ny har precis införts. Förbättrar inte viljan och tilliten bland kockarna precis.
Slut på restaurangallegorier för idag.
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Har du läst trådens rubrik?taliz skrev:Det har väl ingen hävdat heller?Maw skrev:Det är väl ifs inte bara Tesla som har Plug'n'charge?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
De sägs att åtminstone ionity och eon ska stödja Plug and charge så snart 3.0 mjukvaran är ute i id3 bilarna men visst de återstår att se..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Enligt ett pressmedelande (någonstanns, fråga inte) läste jag att det var 5 (fem) st platser (tyskland?) som skulle få det i q3 2022. (ionity) (tror det behövs en hårdvaruuppdatering)
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Oj då, vad tråkigt... Jag tänkte mig alla ionity klarade de med dagens hw men att de möjligen krävdes lite ny mjukvara. Men ja vi får väl se.. Oavsett vore de smidigt..Mickep skrev:Enligt ett pressmedelande (någonstanns, fråga inte) läste jag att det var 5 (fem) st platser (tyskland?) som skulle få det i q3 2022. (ionity) (tror det behövs en hårdvaruuppdatering)
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
MAC eller VIN osv kanske kan möjligen läsas ut, men rimligen måste man ha lite mer säkerhet än så när det handlar om betalningar. Annars kommer säljas burkar som kan leka andra bilars VIN och MAC-nummer rätt snart.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Nejdå, Plug & Charge ska vara aktiverat i hela Europa sen ett tag.
https://www.electrive.com/2021/10/12/io ... u-network/
Det hänger på biltillverkarna.
https://www.electrive.com/2021/10/12/io ... u-network/
Det hänger på biltillverkarna.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Knappt 4 min in testas P&C.
Verkar funka men lite segt på att autentisera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.