Jo, det är lite störande. Och leder till att relevanta diskutionen dör ut. Men visst - jag kan fortsätta dra släpet med en 30 år gammal bil utan backkamera, ESP, ABS och tveksam sidostabilitet istället för att dra med en ny modern elbil med alla säkerhetsfinesser, stabilt chassie och hög komfort. Det är uppenbart att det är enklare, miljövänligare och säkrare i nya bilen, men men.... ids inte göra ny uppkörning för att få B96. Och jo - jag har haft C-kort så inte för det, men köra ett ekipage där tågvikten (teoretiskt) blir 3580 kg går inte. Lustigt nog är verkliga tågvikten alltid under 3500 kg eftersom jag aldrig kör varken bil eller släp lastat i närheten av maxlast. Sjukt system.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 21:05Exakt. Men många blandar ihop behörigheten med undantaget för kort tagna 1996 och tidigare vilket kanske inte är så konstigt.LarsOJ skrev: ↑06 apr 2023 20:35Är ju bara aktuellt om man vill dra släp Och inte orkar ta BE. Bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg ändå.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... tokad-b96/
Mercedes slår nya viktrekord
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Jag menar undantaget som tillåter dig köra personbilar över 3,5ton om körkortet togs före -96. En personbil över 3,5 kallas personbil klass II och för att klassas som sådan måste den ha en bodel.Maw skrev: ↑06 apr 2023 21:04Jag förmodar att du menar B-kort taget för 1/7 1996 men gäller det bara husbilar? På Transportstyrelsens hemsida står det personbilar över 3.5 ton.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
Grejen är att om du IDAG ska registrera en personbil över 3500kg så går det bara att registrera som personbil klass II.Maw skrev: ↑06 apr 2023 21:04Jag förmodar att du menar B-kort taget för 1/7 1996 men gäller det bara husbilar? På Transportstyrelsens hemsida står det personbilar över 3.5 ton.
” Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Personbil/
Det finns däremot GAMLA personbilar över 3,5ton som man får köra på B-kort taget före -96. Det är därför det kallas övergångsregler.
-
Bengt-re skrev: ↑06 apr 2023 21:29Jo, det är lite störande. Och leder till att relevanta diskutionen dör ut. Men visst - jag kan fortsätta dra släpet med en 30 år gammal bil utan backkamera, ESP, ABS och tveksam sidostabilitet istället för att dra med en ny modern elbil med alla säkerhetsfinesser, stabilt chassie och hög komfort. Det är uppenbart att det är enklare, miljövänligare och säkrare i nya bilen, men men.... ids inte göra ny uppkörning för att få B96. Och jo - jag har haft C-kort så inte för det, men köra ett ekipage där tågvikten (teoretiskt) blir 3580 kg går inte. Lustigt nog är verkliga tågvikten alltid under 3500 kg eftersom jag aldrig kör varken bil eller släp lastat i närheten av maxlast. Sjukt system.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 21:05Exakt. Men många blandar ihop behörigheten med undantaget för kort tagna 1996 och tidigare vilket kanske inte är så konstigt.LarsOJ skrev: ↑06 apr 2023 20:35Är ju bara aktuellt om man vill dra släp Och inte orkar ta BE. Bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg ändå.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
Det är otroligt löjligt, jag får köra lastbil på 30 ton men att dra ett släp bakom min i4 är inte okej på mina kort utan behöver BE för det.
BMW i4 M50 -22
Det löjliga är ju att det är skitenkelt att uppgradera sitt kort till BE.ObscureEconomist skrev: ↑06 apr 2023 22:01Bengt-re skrev: ↑06 apr 2023 21:29Jo, det är lite störande. Och leder till att relevanta diskutionen dör ut. Men visst - jag kan fortsätta dra släpet med en 30 år gammal bil utan backkamera, ESP, ABS och tveksam sidostabilitet istället för att dra med en ny modern elbil med alla säkerhetsfinesser, stabilt chassie och hög komfort. Det är uppenbart att det är enklare, miljövänligare och säkrare i nya bilen, men men.... ids inte göra ny uppkörning för att få B96. Och jo - jag har haft C-kort så inte för det, men köra ett ekipage där tågvikten (teoretiskt) blir 3580 kg går inte. Lustigt nog är verkliga tågvikten alltid under 3500 kg eftersom jag aldrig kör varken bil eller släp lastat i närheten av maxlast. Sjukt system.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 21:05Exakt. Men många blandar ihop behörigheten med undantaget för kort tagna 1996 och tidigare vilket kanske inte är så konstigt.LarsOJ skrev: ↑06 apr 2023 20:35Är ju bara aktuellt om man vill dra släp Och inte orkar ta BE. Bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg ändå.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
Det är otroligt löjligt, jag får köra lastbil på 30 ton men att dra ett släp bakom min i4 är inte okej på mina kort utan behöver BE för det.
Ok, tack för förklaringenLarsOJ skrev: ↑06 apr 2023 21:37Grejen är att om du IDAG ska registrera en personbil över 3500kg så går det bara att registrera som personbil klass II.Maw skrev: ↑06 apr 2023 21:04Jag förmodar att du menar B-kort taget för 1/7 1996 men gäller det bara husbilar? På Transportstyrelsens hemsida står det personbilar över 3.5 ton.
” Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.”
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Personbil/
Det finns däremot GAMLA personbilar över 3,5ton som man får köra på B-kort taget före -96. Det är därför det kallas övergångsregler.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skitenkelt? Krävs väl teori och uppkörning?Fredrik j skrev: ↑06 apr 2023 22:05Det löjliga är ju att det är skitenkelt att uppgradera sitt kort till BE.ObscureEconomist skrev: ↑06 apr 2023 22:01Bengt-re skrev: ↑06 apr 2023 21:29Jo, det är lite störande. Och leder till att relevanta diskutionen dör ut. Men visst - jag kan fortsätta dra släpet med en 30 år gammal bil utan backkamera, ESP, ABS och tveksam sidostabilitet istället för att dra med en ny modern elbil med alla säkerhetsfinesser, stabilt chassie och hög komfort. Det är uppenbart att det är enklare, miljövänligare och säkrare i nya bilen, men men.... ids inte göra ny uppkörning för att få B96. Och jo - jag har haft C-kort så inte för det, men köra ett ekipage där tågvikten (teoretiskt) blir 3580 kg går inte. Lustigt nog är verkliga tågvikten alltid under 3500 kg eftersom jag aldrig kör varken bil eller släp lastat i närheten av maxlast. Sjukt system.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja. Men det var skitenkelt.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 22:49Skitenkelt? Krävs väl teori och uppkörning?Fredrik j skrev: ↑06 apr 2023 22:05Det löjliga är ju att det är skitenkelt att uppgradera sitt kort till BE.ObscureEconomist skrev: ↑06 apr 2023 22:01Bengt-re skrev: ↑06 apr 2023 21:29Jo, det är lite störande. Och leder till att relevanta diskutionen dör ut. Men visst - jag kan fortsätta dra släpet med en 30 år gammal bil utan backkamera, ESP, ABS och tveksam sidostabilitet istället för att dra med en ny modern elbil med alla säkerhetsfinesser, stabilt chassie och hög komfort. Det är uppenbart att det är enklare, miljövänligare och säkrare i nya bilen, men men.... ids inte göra ny uppkörning för att få B96. Och jo - jag har haft C-kort så inte för det, men köra ett ekipage där tågvikten (teoretiskt) blir 3580 kg går inte. Lustigt nog är verkliga tågvikten alltid under 3500 kg eftersom jag aldrig kör varken bil eller släp lastat i närheten av maxlast. Sjukt system.
Jag är för evigt tacksam att Tyskland hade så generösa körkortsregler när jag tog mitt körkort 1992. Jag fick det som idag kallas för C1E, alltså dragbil med en totalvikt på 7,5 ton och upp till 12 ton med släp. Det är sällan man behöver så mycket.
Jag skulle inte gärna vilja ta körkort igen, dvs uppgradera till BE eller nåt. Man har ju verkligen annat att göra än att plugga körkortsteori.

Jag skulle inte gärna vilja ta körkort igen, dvs uppgradera till BE eller nåt. Man har ju verkligen annat att göra än att plugga körkortsteori.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag gjorde några övningsprov. Det var inte svårt.
Man tror att körkortsteori är svårt för att man var 17 när man gjorde det senast. Det mesta är svårt när man är 17. Samma med uppkörningen. Inga problem om man kört bil i 20+ år.
Man tror att körkortsteori är svårt för att man var 17 när man gjorde det senast. Det mesta är svårt när man är 17. Samma med uppkörningen. Inga problem om man kört bil i 20+ år.
Svårt och svårt. Det är klart att det inte är svårt. Det var det inte då när man tog körkort och det är det inte nu heller. Bevisligen. Annars hade ju inte vilken idiot som helst kunnat ta körkort.
Det här handlar om att orka, att göra nånting som är totalt överflödigt och onödigt och som krävs enbart för att reglerna är utformade på ett väldigt konstigt sätt.
Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?mati skrev: ↑07 apr 2023 08:08Svårt och svårt. Det är klart att det inte är svårt. Det var det inte då när man tog körkort och det är det inte nu heller. Bevisligen. Annars hade ju inte vilken idiot som helst kunnat ta körkort.
Det här handlar om att orka, att göra nånting som är totalt överflödigt och onödigt och som krävs enbart för att reglerna är utformade på ett väldigt konstigt sätt.
Hur som helst, behöver man en ytterligare behörighet ska man veta att det är enklare än man tror med lite erfarenhet.
-
Är det inte flersvarsfrågor på de här teoriproven också? Finns väl digitala övningsprov man kan göra. Gör man ett sånt så kan man väl gissningsvis nästan allt på första försöket. Sen behöver man bara plugga in de eller det enda området där man inte hade alla rätt. Undrar hur lång tid det kan ta...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
Hur som helst, behöver man en ytterligare behörighet ska man veta att det är enklare än man tror med lite erfarenhet.
Jag slipper detta bekymret tack och lov som sagt. Jag får köra vad jag vill. Det är inte ofta att jag upplever det som en fördel att vara gammal och tyskfödd. Men i det här fallet är det en bra kombination.
Lägsta körkortsnivå borde vara C1E, så har man det överstökat en gång för alla. Visst blir det mer teori och lite mer övning men det har väl aldrig skadat.
Tesla Cybertruck med semitrailer åt folket!
Tesla Cybertruck med semitrailer åt folket!
Ibland har man lite tur!mati skrev: ↑07 apr 2023 15:37Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
Jag slipper detta bekymret tack och lov som sagt. Jag får köra vad jag vill. Det är inte ofta att jag upplever det som en fördel att vara gammal och tyskfödd. Men i det här fallet är det en bra kombination.
Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.mati skrev: ↑07 apr 2023 15:37Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
Grejen är den att det är säkrare och enklare med en modern bil så reglerna blir ju lite löjliga. Just tågviken på 3500kg känns förlegad. Tungt släp kanske skall leva kvar, men B96 gränsen fyller verkligen ingen som helst funktion. Resultatet blir bara att folk lånar skruttbilar för att genomföra transporterna. Visst kan man argumentera för att det är enkelt att ta B96. Bara en uppkörning, men omaket att fixa en bil/släp kombo som godkänns, få den på plats och allt runt omkring gör att det känns ovärt. Enklare att då låna 30 år gamla bilar och göra trafiken lite farligare och vara lite mer i vägen (30 år gamla fossilbiar med tågvikt på omkring 3500 kg är inte ystra....)Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.mati skrev: ↑07 apr 2023 15:37Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
Betydligt vanligare är att bara köra olagligt med egna bilen. Jag har träffat flera stycken som kört olagligt med sina husvagnar i flera år eftersom tyckt det varit onödigt att ta BE.Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 17:47Grejen är den att det är säkrare och enklare med en modern bil så reglerna blir ju lite löjliga. Just tågviken på 3500kg känns förlegad. Tungt släp kanske skall leva kvar, men B96 gränsen fyller verkligen ingen som helst funktion. Resultatet blir bara att folk lånar skruttbilar för att genomföra transporterna. Visst kan man argumentera för att det är enkelt att ta B96. Bara en uppkörning, men omaket att fixa en bil/släp kombo som godkänns, få den på plats och allt runt omkring gör att det känns ovärt. Enklare att då låna 30 år gamla bilar och göra trafiken lite farligare och vara lite mer i vägen (30 år gamla fossilbiar med tågvikt på omkring 3500 kg är inte ystra....)Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.mati skrev: ↑07 apr 2023 15:37Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
För uppkörning hur man lämpligast ett ekipage med färdiglastad kärra av körskolan.
Iofs, men jag är en sån där tråkig fan som följer reglerna. Kör sällan för fort ens. Så då återstår att följa reglerna även om det i realiteten är sämre.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:55Betydligt vanligare är att bara köra olagligt med egna bilen. Jag har träffat flera stycken som kört olagligt med sina husvagnar i flera år eftersom tyckt det varit onödigt att ta BE.Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 17:47Grejen är den att det är säkrare och enklare med en modern bil så reglerna blir ju lite löjliga. Just tågviken på 3500kg känns förlegad. Tungt släp kanske skall leva kvar, men B96 gränsen fyller verkligen ingen som helst funktion. Resultatet blir bara att folk lånar skruttbilar för att genomföra transporterna. Visst kan man argumentera för att det är enkelt att ta B96. Bara en uppkörning, men omaket att fixa en bil/släp kombo som godkänns, få den på plats och allt runt omkring gör att det känns ovärt. Enklare att då låna 30 år gamla bilar och göra trafiken lite farligare och vara lite mer i vägen (30 år gamla fossilbiar med tågvikt på omkring 3500 kg är inte ystra....)Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 17:34Så du menar att man skulle få utökade behörigheter baserat på hur länge man haft sitt körkort? Att du dragit släp i 20 år kan ju inte rimligtvis transportstyrelsen veta. Det är ju därför man vill träffa dig och kolla så du kan köra med släp.mati skrev: ↑07 apr 2023 15:37Säg att du måste uppgradera ditt körkort eftersom din nya bil är för tung för att du ska få dra din gamla släpkärra som du kanske använt och kört med i 20 år, så är det rejält onödigt, ja. Framförallt med tanke på att nya (och tyngre) bilar är på alla sätt bättre och säkrare att dra släp med än gamla (lätta) bilar.Fredrik j skrev: ↑07 apr 2023 08:14Om det behövs för att reglerna är utformade så är det ju inte överflödigt eller onödigt om man begränsas av reglerna. Eller menar du att det är onödigt att ta BE för att reglerna borde vara annorlunda?
För uppkörning hur man lämpligast ett ekipage med färdiglastad kärra av körskolan.
Nej, du missförstår. Grejen är att nya bilar har blivit så tunga att man tvingas uppgradera sitt körkort om man vill fortsätta köra med samma släp som man alltid har gjort. Och det anser jag är helt fel.
Skall vi göra en skrivelse och påpeka att det är fel?
Det kommer alltid vara någon som kör med släp för första gången.
Tyvärr är jag inte helt säker på att det är reglerna det är fel på egentligen, utan det verkliga felet är att bilarna blir tyngre och tyngre för varje ny modell som lanseras. Att ändra körkortsreglerna löser problemet för den enskilde, men det löser inte grundproblemet.Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09
Numera är väl dessutom körkortsreglerna harmoniserade med EU? Det är bara gamla nationella rättigheter som ligger kvar. Så det är eu-parlamentarikern man ska lobba mot.mati skrev: ↑07 apr 2023 20:53Tyvärr är jag inte helt säker på att det är reglerna det är fel på egentligen, utan det verkliga felet är att bilarna blir tyngre och tyngre för varje ny modell som lanseras. Att ändra körkortsreglerna löser problemet för den enskilde, men det löser inte grundproblemet.Bengt-re skrev: ↑07 apr 2023 20:09