Laddbox med eller utan lastbalansering

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Anderzzon
elbilist

Re: Laddbox med eller utan lastbalansering

Inlägg av Anderzzon »

Freez skrev: 22 sep 2023 13:18
Anderzzon skrev: 22 sep 2023 09:50
Freez skrev: 22 sep 2023 08:33
Anderzzon skrev: 22 sep 2023 06:39
Freez skrev: 20 sep 2023 12:46

Tibber har inget påslag på spotpriset utan tar betalt 49 kr/månad. Tillkommer gör elcertifikatsavgiften och moms. Priset på elcert är svårt att följa då det beror på flera faktorer. Senaste dagarna har det i alla fall varit kul att ladda bilen med priser runt 12 öre inkl alla skatter och avgifter :D .
Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.
Enligt Tibber gör man inte det.

"Detta betalar du för:
⚡️ El till inköpspris per timme. Inköpspris innebär spotpris + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier. Moms tillkommer på inköpspriset.

⚡️ 49 SEK per månad vilket ger dig tillgång till både analyser, historik och power-ups

Hur tjänar ni pengar på era elavtal?

Det gör vi via den månatliga avgiften.

https://support.tibber.com/sv/articles/ ... hos-tibber
Kolla den här länken istället
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... na-om-pris
Den länken säger samma sak. Man säljer elen för inköpskostnaden utan påslag.

"Vad är inköpspris?

Inköpspris är spotpriset på Nord Pools elbörs tillsammans med de handelsavgifter som tillkommer vid inköpet av el. Dessa inkluderar elcertifikat, ursprungsgarantier, SVK-avgifter, mfl.

Ett elbolag säljer aldrig el till dig för endast spotpris. Om de gör det går de med förlust på varje såld kWh eftersom de själva måste stå för de obligatoriska handelskostnaderna. Tibber säljer el till dig för inköpspris per timme."
Nej för i din länk skriver de att det tillkommer spotpris + ursprungsgarantier, när verkligheten är att de lägger på fler kostnader ovanpå spotpriset. Dessa kostnader blir tillsammans ett påslag på ca 10öre. Minns inte riktigt men har skrivit i en annan tråd hur den här kostnaden har ökat från, om jag minns rätt, typ 4-5 ören till nu 10 på 1,5 år. Tycker tyvärr att Tibber (och många andra bolag också) uttrycker sig rätt luddigt kring dessa kostnader.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Anderzzon skrev: 22 sep 2023 13:30
Freez skrev: 22 sep 2023 13:18
Anderzzon skrev: 22 sep 2023 09:50
Freez skrev: 22 sep 2023 08:33
Anderzzon skrev: 22 sep 2023 06:39

Jo Tibber lägger visst på en kostnad utöver spotpriset. De brukar kalla det för inköpskostnad eller nåt liknande.
Enligt Tibber gör man inte det.

"Detta betalar du för:
⚡️ El till inköpspris per timme. Inköpspris innebär spotpris + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier. Moms tillkommer på inköpspriset.

⚡️ 49 SEK per månad vilket ger dig tillgång till både analyser, historik och power-ups

Hur tjänar ni pengar på era elavtal?

Det gör vi via den månatliga avgiften.

https://support.tibber.com/sv/articles/ ... hos-tibber
Kolla den här länken istället
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... na-om-pris

Den länken säger samma sak. Man säljer elen för inköpskostnaden utan påslag.

"Vad är inköpspris?

Inköpspris är spotpriset på Nord Pools elbörs tillsammans med de handelsavgifter som tillkommer vid inköpet av el. Dessa inkluderar elcertifikat, ursprungsgarantier, SVK-avgifter, mfl.

Ett elbolag säljer aldrig el till dig för endast spotpris. Om de gör det går de med förlust på varje såld kWh eftersom de själva måste stå för de obligatoriska handelskostnaderna. Tibber säljer el till dig för inköpspris per timme."
Nej för i din länk skriver de att det tillkommer spotpris + ursprungsgarantier, när verkligheten är att de lägger på fler kostnader ovanpå spotpriset. Dessa kostnader blir tillsammans ett påslag på ca 10öre. Minns inte riktigt men har skrivit i en annan tråd hur den här kostnaden har ökat från, om jag minns rätt, typ 4-5 ören till nu 10 på 1,5 år. Tycker tyvärr att Tibber (och många andra bolag också) uttrycker sig rätt luddigt kring dessa kostnader.
Ikväll kl 18.00 är spotpriset 1,25 öre exkl avgifter för elcertifikat, elskatt, handelsavgifter och moms. Tibbers inköpspris och det jag som kund betalar är 13,8 öre inkl avgifter för elcertifikat, elskatt, handelsavgifter och moms. Känns fullt rimligt och jag väljer att lita på Tibber och att deras priser är deras inköpspriser.

Telge har en bra beskrivning av vad som tillkommer i kostnader på spotpriset. https://telgeenergi.se/elpriset/elpris/ ... priset-av/.

Vad består det rörliga elpriset av?
Hur hög din elräkning blir beror på hur mycket el du använder, vad priset på el är samt olika avgifter. Det finns inget elbolag som kan erbjuda spotpriset på exempelvis nordpool.se. Spotpriset är det rena elpriset (grundpriset till det rörliga priset) timme för timme, alternativt per månad. Det tillkommer alltid handelskostnader samt volymvägningsavgifter.

Här går vi igenom mer i detalj exakt vilka avgifter som du betalar i ditt elpris.

1.Spotpris
2.Volymvägning (endast för dig som har månadspris)
3.Handelskostnader
- Elcertifikat & ursprungsgarantier
- Balanskraftsavgift till Svenska Kraftnät
- Förbrukningsavgift till Svenska Kraftnät,
- Effektreservavgifter till Svenska Kraftnät
- Merkostnad för obalanskraft till Svenska Kraftnät
- Handelsavgifter till Nordpool Spot
4.Påslag
5.Moms
MY RWD Vit 2023
mrowkoob

Inlägg av mrowkoob »

Fick efterinstallera lastbalanserare så mitt råd är köp en box med integrerad lastbalanserare när du ändå skall köpa nytt.
Användarvisningsbild
Smarve
Teslaägare

Inlägg av Smarve »

mrowkoob skrev:
Fick efterinstallera lastbalanserare så mitt råd är köp en box med integrerad lastbalanserare när du ändå skall köpa nytt.
Lastbalanseringens strömmätning måste sitta vid inkommande ledning, så svårt att ha den integrerad tänker jag?

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk

2023 MY LR blå/svart 19"
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Smarve skrev: 22 sep 2023 22:51
mrowkoob skrev:
Lastbalanseringens strömmätning måste sitta vid inkommande ledning, så svårt att ha den integrerad tänker jag?

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
På inkommande el måste det läsas av, ja.
Det måste vara integrerat i din elanläggning ja, och fungera mot din box.

Jag har skrivit min egna i Homey, som får data från en P1-dongel i min elmätare, och som reglerar laddströmmen i min ChargeAmps box via deras Eapi.

https://github.com/niklasogren/chargeamps
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar