Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Thomax

Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016)

Inlägg av Thomax »

Hej!

Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016) med 13000 mil? Batterigarantin närmar sig slutet, det är klart, men vad ska man som köpare se upp med/undersöka?

Alla bra tips är tacksamma☺️
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Re: Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016)

Inlägg av d3marcus »

Länkarmar, handtag, varselljus, läckage taklucka, kryprost, parkeringsbroms, bromsskivor/-belägg.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Thomax skrev: 24 okt 2023 22:59
Hej!

Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016) med 13000 mil? Batterigarantin närmar sig slutet, det är klart, men vad ska man som köpare se upp med/undersöka? [...
Hej!

Ang. länkarmar så kan du som jag förstått det läsa mer om det t.ex. här:

viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101

Det fanns alltså en version av komponenter i hjulupphängningen innan ~2018. Sedan kom det en uppdaterad version av de här komponenterna. Är inte dessa bytta på en MS från 2016 så skulle jag nog vilja byta dessa mot de här uppdaterade komponenterna. Innan inflationen drog iväg såg jag en prisuppg. på att de här komponenterna kunde kosta ca 16.000 SEK att byta till de nya uppdaterade. Borde således kosta mer nu. Men oavsett så får du dubbelkolla detta.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Ang. det öppningsbara glastaket så kan det även förekomma div. missljud utöver vattenläckage. Men det upptäcker du väl i så fall vid inspektion/provkörning. Som jag förstått det så kan det kosta 'en del' att få ngt gällande det öppningsbara glastaket åtgärdat hos Tesla. Men det är kanske inte unikt för en MS utan säkert liknade för andra jämförbara bilmodeller från 2016... Finns ytterligare info om det här i andra trådar på forumet. Det finns även en del skrivet om det öppningsbara glastaket i olika trådar på det amerikanska forumet Tesla Motors Club. Kan dock tänka mig att det kan finnas andra 'problemorsaker' där. Gissar t.ex. att gummitätningar kan utsättas för andra påfrestningar än i Sverige i riktigt varma delstater som t.ex. Arizona och New Mexico...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts.

Jag är vidare långt ifrån ngn expert på det här...

Om du är duktig på att söka med Google eller forumets sökfunktion så tror jag det finns en del skrivet om beg. Model S i olika befintliga trådar på forumet.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Thomax skrev: 24 okt 2023 22:59
Hej!

Vad är viktigt vid begagnatköp av en 70D (2016) med 13000 mil? Batterigarantin närmar sig slutet, det är klart, men vad ska man som köpare se upp med/undersöka?

Alla bra tips är tacksamma☺️
Man vill ogärna ha luftfjädring, men det är var det väl inte på 70D ändå? Helst slipper man glastak pga läckagerisken då. Och så vill du ju ha AP på den, för bekvämlighetens skull. (AP1 är ju dessutom jättebra!) Men.. Att handtagen är bytta, åtminstone fram, länkarmar som sagt, går kolla själv enkelt (finns fina instruktionsfilmer). Sen kan man ha otur med vad som helst. Men klarar du dig med räckvidden (de flesta torde göra det ändå i praktiken) och är ok med ganska långsam laddning, så är det en toppenbil!
(Jag har som du ser i min signatur haft just en sån)
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
SwedishAdvocate

Det går inte att eftermontera dragkrok som man kan dra lagligt med. Det gick några få månader(?) men sen satte bilprovningen av någon outgrundlig anledning stopp för det...

Således finns det några få (~5-9?) unicorns som har eftermonterad dragkrok som man får dra lagligt med i Sverige.

Tesla skulle dock busenkelt kunna ändra på det här, men eftersom de ju har mer hållbara transporter som Mission Statement så gör de så klart inte det. [Ironi] :evil: :(

Går att läsa mer om detta t.ex. här:

viewtopic.php?p=665347#p665347

EDIT: Den senaste versionen av Model S med den uppdaterade interiören kan man som jag förstått det utrusta med drag som man kan dra lagligt med.
Thomax

Inlägg av Thomax »

Tack för era synpunkter och tips. Det är luftfjädring på det objektet jag undersöker och jag har googlat och kollat en hel del på nätet för att läsa på om just Tesla och de tidigare modellerna. Just detta objektet är före facelift och det ger ett mer åldrat intryck såklart. Trots research på nätet är det värdefullt att komplettera med info från er som vet mer om just 70D i kortfattad form.

De tekniska bitarna (ang. länkarmar etc) ska jag besiktiga så gott jag kan. Det finns en tydlig trade-off genom att söka en äldre premium elbil till ok pris genom de ökade riskerna att få bekosta större reparationer ur egen ficka. Jag balanserar just nu dessa bitarna mot varandra.
SwedishAdvocate

Som jag förstått det är det samma luftfjädringskomponenter på Model S som på en samtida Mercedes. Och totalt så finns det tydligen bara två tillverkare av luftfjädringar globalt. Så riskerna med fel på luftfjädringen är väl motsvarande som hos andra bilar med samma typ av luftfjädring.

Men som sagt, jag är inte expert på det här så för säkerhets skull så bör det ovanstående dubbelkollas.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag var i stort sett väldigt nöjd med min 70D. Räckvidden kändes lite kort 2015, men nu finns det ju laddare var man än åker nästan. Man behöver inte kolla om det finns trefasuttag på vägen längre. Jag hade stålfjädring, vilken funkar lika bra och var utan det klonkandet som min 2018 har. Utan luft går det förstås inte att höja och sänka bilen, men rasar nog inte lika lätt. Taklucka är kanon att ha på sommaren och har den fixats, min justerades på garantin, så funkar de bra tycker jag.
Jag långpendlade med min, hade regelbundna 90-mila resor, fick ladda tre gånger på sommaren och oftast 4 på vintern. Sparar numera en timme drygt med S 2023 och behöver bara ladda en gång på samma resa, men visst gick det bra med 70D också.
Sen är ju accelerationen sämre i 70 - den har lägre batterispänning. Med mindre batteri har de genomgått många fler laddcykler än ett 100 batteri gör på samma sträcka, så man får räkna med större degradering.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Jag hade också en pre facelift och det är klart att den känns lite daterad utseendemässigt idag, men i övrigt är det ju inte så stora skillnader. Trist baksäte var det, om man använder sånt; det blev ju en aning trevligare 2018 tror jag det var. Jag kom sommartid 30 mil med min 70D och det gör jag idag med min etron 55 också, men skillnaden är att exvis mellan Sundsvall och Gävle har det tillkommit två SuC - jag behövde stå länge för att nå 95% vintertid där, vilket var rätt segt, även om det var gratis laddning då. 70D laddade väl i snitt 50kW på normala laddningar, medan jag med etron snittar 145kW. Takräckets fästen var väldigt märkliga på Teslan, med några gängade pinnar som ska in rakt in i taket under några plastiga små luckor. Men överlag en både elegant och mäktig milslukare.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Thomax

Inlägg av Thomax »

Tack igen. Det är bra att få höra de resonemangen ni för. Det kan hända att det blir en räckviddsproblematik då jag behöver kunna köra 25 mil motorväg utan att behöva begränsa farten speciellt mycket (om ens något) under motorvägsfarten på 120km/h. 70D är nog lite för begränsande här för att det ska bli bekvämt att pendla. Bevakar Blocket i detta avseende framöver.
Banane

Inlägg av Banane »

Det viktigaste är att inte betala för mycket. Vad kostar bilen?
Thomax

Inlägg av Thomax »

Det är självklart en prisfråga också, det är därför jag börjar nederst på skalan. Priset som referens här är 325k.
Skriv svar