A76 skrev: ↑17 dec 2023 12:07
frippe skrev: ↑17 dec 2023 11:50
A76 skrev: ↑17 dec 2023 11:04
erfaren bilmek skrev: ↑17 dec 2023 10:43
JonasH skrev: ↑15 dec 2023 18:51
På vilket sätt hade detta inte gått att genomföra utan KA?
Och hade ni hyllat honom på samma sätt om han istället ville ändra era pensioninbetalningar till det sämre mot er vilja?
Med KA hade det kunna förebyggas eller utan bråk och lättare fixats eftersom facket har insynen på annat sätt.
Varför skall facket ha insyn? Som företagare vill jag inte ha insyn från utomstående i processer som rör drift och strategi. Facket äger ingen del av företaget och har inte i styrelser att göra. Hade mitt företag satts i blockad av facket hade jag hellre sparkat varenda anställd jag har och sedan lagt ner företaget!
Du kan börja med att läsa MBL §19a och sedan återkomma. De flesta här hävdar att bara man uppfyller lagens minimikrav är allt ok, men i lagens minimikrav finns det en skyldighet att hålla en ATO informerad.
Believ you me, jag är fullt medveten om kraven jag skall uppfylla. Mitt påstående är att jag tycker det är fel att facket skall ges tillträde till styrelser tex. Så länge de inte äger tillräckligt stor del av ett företag har de inte där att göra. Deras jobb är att se till att lagar och regler följs för deras medlemmar, inte att kunna påverka styrningen av ett företag de inte äger någon del av, och i förlängningen inte tagit någon risk i. De flesta glömmer att för att ens kunna erbjuda arbete till någon annan så tar en ägare en risk för att kunna göra detta. Med fack som beter sig som Metall så blir det färre som är intresserade av att ta risk för att starta företag. Vilket leder till färre erbjudna jobb, vilket leder till minskande skatteinkomster till stat och kommun, vilket leder till minskade pengar till utbildning, vilket leder till sämre utbildad potentiell arbetskraft, vilket leder till.. Ni som så benhårt håller på facket verkar inte förstå dessa samband. För ni ser bara ett arbete som en rättighet. Som så mycket annat i Sverige så skall det bara finnas jobb till alla, sjukvård till alla, socialbidrag till alla. Men börja med att tänka på hur de grundläggande sakerna uppstår..
Jag känner inte igen Din bild och Din avoghet mot styrelserepresentation som representativ för ägare och ledning i företagsvärlden, och då är min främsta bild hämtad från mer än ett decennium som VD för ett bolag med utländska huvudägare. Dessutom har Du fel i att personalrepresentanterna skulle påverka företagets inriktning, själv har jag aldrig hört talas om en firma där företagsrepresentanterna är i majoritet. Det är dessutom inte tillåtet. De brukar i mina kretsar förstå att hålla en lägre profil när det gäller ägarfrågor.
Dessutom ska ju företagen ha en viss storlek för att frågan om representation över huvud taget ska bli aktuell (fler än 25 arbetstagare).
Våra huvudägare riktade gärna frågor i särskilda HR-frågor till IF Metalls representant, denne förstod även sin plikt som ledamot vad gäller bland annat tystnadsplikt. Sedan har representanterna att anmäla jäv som vilken annan ledamot som helst vilket sköttes prickfritt. Jag skulle påstå att IF Metall gjort ett habilt jobb med att skola in deras representant.
Affärsmässigt tillförde de kanske inte alltför mycket men de underlättade informationsflödet vertikalt genom organisationen. Den inställningen sammanfattar rätt väl den gängse uppfattningen i mitt kontaktnät.
Naturligtvis förväntas VD, som alltid i välskötta bolag, göra sin hemläxa och lägga fram väl genomarbetade beslutsunderlag för styrelsen oavsett om det sitter en eller ett par personalrepresentanter vid bordet. Så vadan denna upprördhet?
Lite fakta från Bolagsverket angående arbetstagares representation i bolagsstyrelser för den som är intresserad:
https://bolagsverket.se/foretag/aktiebo ... g.507.html
PS Avslutningsvis vet jag med säkerhet att vid åtminstone ett tillfälle har en arbetstagarrepresentant i en koncernstyrelse för ett globalt företag genom att vara bättre påläst än den operativa ledningen räddat en livskraftig del av ett nationellt företag från nedläggning. Men det är en helt annan historia som lämpar sig att berätta mellan fyra ögon över en öl…

DS