Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Eftersom de inte har något kollektivavtal så behöver det som annars regleras i kollektivavtalet behandlas där, känns rimligt?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:12
Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Själva anställningsavtalet som diskuteras har sju (7) sidor, och jag har iaf aldrig sett ett anställningsavtal på mindre än 3-4 sidor, och dom dokument som det talas om i artiklarna inkluderar också bilagor om etik, GDPR, antikorruption, RSU:er, övriga förmåner etc.

Som jag har skrivit ovan så kan en jämförelse med Motorbranschavtalet kanske vara på sin plats, det består av 72 sidor, och vid en anställning behöver förstås det kompletteras med specifika villkor för aktuell anställd och arbetsgivare, övriga lokala dokument etc, så för en anställd i ett kollektivavtalsanslutet företag, t.ex. Volvo, så handlar det nog i normalfallet om >100 sidor vid en rättvis jämförelse.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:12
Kort besök hör igen.
Det blir värre och värre.

De som är emot strejken kan läsa här. Hoppas de ändrar sig nu.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/markn ... r-AA1lKUWZ


Inte konstigt att det är rätt få som strejkar på Tesla. De är skraja på riktigt.

Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
De flesta sidorna är väl policys och övrig information som de flesta andra företag gömmer på sitt intranät eller sitter anslagna på diverse tavlor eller i pärmar så det är väl snyggt att allt bifogas så man har en chans att läsa igenom om man vill?
De flesta sidor kan man nog hoppa över att läsa precis som du antagligen gjort när du godkände de hundratals sidorna i användarvillkoren till Facebook?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.

https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
erfaren bilmek
Inlägg: 256
Blev medlem: 14 nov 2023 14:44

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av erfaren bilmek »

fth skrev: 20 dec 2023 14:28
erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:12
Ett anställningskontrakt är på max en A4 i vanlig textstorlek. Upp till 70 sidor är bara drakoniskt.
Själva anställningsavtalet som diskuteras har sju (7) sidor, och jag har iaf aldrig sett ett anställningsavtal på mindre än 3-4 sidor, och dom dokument som det talas om i artiklarna inkluderar också bilagor om etik, GDPR, antikorruption, RSU:er, övriga förmåner etc.

Som jag har skrivit ovan så kan en jämförelse med Motorbranschavtalet kanske vara på sin plats, det består av 72 sidor, och vid en anställning behöver förstås det kompletteras med specifika villkor för aktuell anställd och arbetsgivare, övriga lokala dokument etc, så för en anställd i ett kollektivavtalsanslutet företag, t.ex. Volvo, så handlar det nog i normalfallet om >100 sidor vid en rättvis jämförelse.

/fth
Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.

Enskilda avtal skriver de själva på.

Inte ens jämförbart.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:43
Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.

https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.

Och återigen, avtalen är inte "kassa" ens utan RSU:er, utan fullt jämförbara med motsvarande kollektivavtalade lösningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:43
Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.

https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.

Och återigen, avtalen är inte "kassa" ens utan RSU:er, utan fullt jämförbara med motsvarande kollektivavtalade lösningar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:45
Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.

Enskilda avtal skriver de själva på.

Inte ens jämförbart.
Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).

Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.

Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.

Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Frunken »

Agendan är ju att skriva ner Tesla så mycket det bara går, och ändå lyckas man inte speciellt bra med det.

Men som sagt, all publicitet är bra publicitet 😀👍🏻
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dfa »

Frunken skrev: 20 dec 2023 15:10
Agendan är ju att skriva ner Tesla så mycket det bara går, och ändå lyckas man inte speciellt bra med det.

Men som sagt, all publicitet är bra publicitet 😀👍🏻
Tycker att den här var ganska bra
"En lynnig envåldshärskare i ett tyskt furstendöme på 1600-talet är en ganska bra analogi."

https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-e ... e-vill-ha/

Lämnar över ordet till rough-and-tumble kapitalismens försvarare.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Delta »

Det förekommer uppgifter om att avtalen som TM Sweden har med sina anställda de "värsta man sett" enligt IF-Metalls avtalssekretärare.

De värsta avtal som jag som arbetsgivare har skrivit på var ett kollektivavtal med GS-facket. Det gick inte att säga upp. Varken efter bolaget gick i konkurs eller när verksamheten såldes. GS-facket hotade den nya ägaren med blockad om inte han skrev på och förnyade avtalet.

KA=Evighetsavtal.

Det du... jag är säker på att Elon inte är lika dum som jag. Han skriver aldrig på. Strejkvaktarna kan stå kvar till pensionen. Sedan kan de skicka dit sina barn. :mrgreen:

Kul med världens största bilfabrik vid Berlin/Brandenburg, speciellt att den blir utan kollektivavtal.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 nov 2023 23:28

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Frunken »

Kampanjen som pågår ska ju visa allt hemskt som hänt/händer utan KA. Sen får vi härligt vinklade artiklar som om deras anställningsavtal… rena rama cirkusen på det här 😂😂😂

Sen blir det aldrig bra när tidningarna försöker tvinga på någon form av skam i samband med Tesla.

Det fungerar dåligt och kommer fortfarande INTE leda till något vettigt och konstruktivt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

dfa skrev: 20 dec 2023 15:14
Frunken skrev: 20 dec 2023 15:10
Agendan är ju att skriva ner Tesla så mycket det bara går, och ändå lyckas man inte speciellt bra med det.

Men som sagt, all publicitet är bra publicitet 😀👍🏻
Tycker att den här var ganska bra
"En lynnig envåldshärskare i ett tyskt furstendöme på 1600-talet är en ganska bra analogi."

https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-e ... e-vill-ha/

Lämnar över ordet till rough-and-tumble kapitalismens försvarare.
Är det inte märkligt att Tesla toppar en massa listor på populära arbetsplatser?

Här hamnar dom tvåa, efter Elons privatägda företag SpaceX. https://www.teslarati.com/tesla-spacex- ... -students/
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

iAkita skrev: 20 dec 2023 08:54
Fast man kan inte frivilligt byta jobb inom 6 månader utan sanktioner, om man till exempel inte trivs med villkoren eller önskar ett kollektivavtal. Detta har varit ett av huvudargumenten för många i tråden - är man inte nöjd med villkoren kan man alltid byta jobb. Då det finns anställda hios Tesla som är beroende av sammanhängande arbetstid för att få permanent uppehållstillstånd eller Svenskt medborgarskap sätter det dem i en situation där de är helt i händerna på Teslas goda vilja (eller inte så goda vilja).

Vad det gäller tystnadsplikten är det att den är livslång som en del verkar reagera på. Menar du att det är standard? Sen förstår jag inte varför fokus läggs på just den delen. Det absolut märkligaste är att det tvingar anställda att frånsäga sig rätten till immateriella rättigheter. Inte bara inom med Teslas verksamhets närliggande områden, utan ALLA immateriella rättigheter. Helt i sin ordning och standardförfarande det också, eller?

Till sist blir det märkligt att du kommenterar hur lätt- eller svårlästa villkoren i Teslas anställningsavtal är utan att ha läst dem. Jag tror nog att de som faktiskt läst dem och uttalat sig om dem är bättre på att avgöra detta. Måste verkligen Tesla tas i försvar till varje pris, även i frågor där man inte är insatt i sakförhållandena?
Jag håller med om att detta är ovidkommande - jag har mer eller mindre samma villkor i mitt anställningsavtal och jag omfattas av kollektivavtal. Så för det vi diskuterar i denna tråd är dessa villkor helt ovidkommande för de skulle troligen inte påverkas alls av ett kollektivavtal.

Angående läsbarheten i deras avtal så vet jag givetvis inte exakt hur de ser ut eftersom jag inte varit anställd på Tesla. Däremot har jag varit anställd i ett par amerikanska bolag (i Sverige) med långa anställningsavtal och dessa avtal har alla varit omfattande men inte direkt svårlästa. Det jag uttalar mig om är alltså inte att Teslas avtal specifikt är enkla utan att ett långt avtal inte nödvändigtvis är komplicerat. Korta avtal kan innehålla tvetydigheter som är till nackdel för den anställde. Jag har själv sett briljanta exempel på hur korta avtal gynnat säljaren av tjänster just för att det varit saker som inte uttalats tydligt och därför missats av köparen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

fth skrev: 20 dec 2023 14:49
erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:43
Och denna. Inga nya aktier.
Snart sitter de med kassa avtal utan KA också.

https://omni.se/uppgifter-tesla-drar-ne ... r/a/mQqeGE
Om (om!) dessa uppgifter skulle stämma så handlar det öht inte om den initiala tilldelningen vid anställning som vi diskuterar här, utan om ytterligare bonus efter prestation, vilket alltså historiskt har skett utöver avtal.

Och återigen, avtalen är inte "kassa" ens utan RSU:er, utan fullt jämförbara med motsvarande kollektivavtalade lösningar.

/fth
Det är fortfarande ganska knapphändiga uppgifter, men det som framkommit är att detta som jag antog endast berör just "extraordinär" tilldelning, dvs ytterligare bonus baserat på individuella prestationer.

"Refresher"-tilldelning som sker efter dom initiala RSU:ernas fyra års löptid skall enligt uppgift inte heller påverkas, och som sagt, detta påverkar förstås inte öht redan påbörjade program med RSU:er.

Uppgifterna handlar dessutom endast om USA, det finns inget som ännu tyder på att något annat land berörs, man bör också väga in att Tesla USA redan utlovat 10% eller mer i löneökningar med start i början av 2024.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

Collin87 skrev: 19 dec 2023 08:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:55
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:48
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:31
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23


Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.

Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.

Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.
Att en facklig representant valt att ta till ett sådant hot är under all kritik.

Men jag har förstått att en del här är så för facket och den svenska modellen att man bara väljer att titta bort.
Det tror jag nog inte.

Jag vill tror hellre att facket har tagit upp detta med personen i frågan om det har fått trovärdiga uppgifter om ett sådant händelse.

Sen är det naturligtvis några frågor i detta:
1. Är den berättelse trovärdigt?
2. Har den berättelsen nått någon på denna avdelningen?
3. Har den berörda avdelningen tagit upp detta?
4. Finns det något krav på att facket berätta för allmänheten (eller här I Teslakretset) om eventuella åtgärder?

Så det är mycket att spekulera och lite som är verkligen bekräftat fakta.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Metallare skrev: 20 dec 2023 16:44
Så det är mycket att spekulera och lite som är verkligen bekräftat fakta.
Instämmer, lika lite substans som det finns i dom påståenden om hot om indragen bonus etc från Teslas sida som cirkulerar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

jonsalgerier skrev: 19 dec 2023 09:28
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:29
jonsalgerier skrev: 17 dec 2023 23:11
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.
Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.

Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.

Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.

Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.

Jag kan börja,

OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:

DÅ är jag också helt för strejken.

Så, nu är det din tur..

OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:

är du då emot strejken?

Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
Det är ju redan en bra början.
Jag ändra din andra OM från strejk till "vill ha KA" + din OCH, då är mitt svar att man borde titta lite närmare på det beslutsorgan inom Metall, som har fattat den beslut.

Jag ändra den förutsättning som du skrev pga. de uppgifter om hot som kom fram om AT deltar i strejken.

Det är just därför jag anser att man inte kan bedömmer läget endast efter antal strejkande.

Sen har jag lite svårt att svara på din frågan om man tittar på fördelningen.

Hur faller din bedömningen om du har en SC där det är majoriteten som strejka medans andra SC inte gör det.

Vilken sida ska man då väljer?
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

Flera Teslaarbetare utesluts från IF Metall. Det beslutade fackförbundet på onsdagen.
– Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare. Det är inget man gör med speciellt stor glädje, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.
viewtopic.php?p=768627#p768627

Nu finns det inte längre några strejkbrytare på Tesla får man anta? Bara vanliga anställda som inte är med i facket.

Jag har fortfarande inte sett några bevis någonstans för myten att det har "skeppats in" utländska (eller svenska) strejkbrytare. Bara att tidigare anställda flyttats runt, vilket dom redan gjorde då och då innan strejken.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 2 gång.
Metallare
Inlägg: 118
Blev medlem: 12 dec 2023 13:51

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Metallare »

WilleTesla skrev: 19 dec 2023 09:32
larjon skrev: 19 dec 2023 08:28
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:53
FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Haha, vilken briljant analys! :D
Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.

Att metallklubben på Volvo är oroliga för medlemmarnas jobb på sikt har jag full förståelse för, nu när Volvos bilmodell inte längre är nr 1 i Sverige. De traditionella bilmärkena har enormt svårt att hänga med i den teknik- och prisutveckling som Tesla och de kinesiska biltillverkarna nu driver. Andra länder med biltillverkning och fackföreningar kliar sig i huvudet och undrar hur de ska bromsa detta.

IF Metalls oproportionerliga engagemang i detta KA är ett symptom på denna desperation, troligen påhejad från Hisingen. Det finns många företag utan KA som har betydligt fler anställda i Sverige än vad Tesla har. Som någon skrev i Corren, det finns många andra branscher som facken skulle kunna göra en enorm nytta för om de skulle lägga motsvarande energi på dem.
Problemet i din sista avsnitt är bara att det då är inte tvingande IF Metall när det är "andra branscher" t.ex. bygg.

Sen tror jag fortfarande inte att det hela handlar om antal anställda utan att det handlar om den förhandlingsvägran.

Och jag tror faktiskt att det är just denna vägran varför de andra fackförbund slutar upp och ta till sympatiåtgärder.

Eftersom det är ju beslut inom var och en förening att delta eller ej. Det är inte IF Metall som bestämmer vad de andra bidrar med, de kan bara efterfråga om de ställer upp.
Och där tror jag också att mellan de olika fackförbund cirkulerar fler informationer som är klassat med tystnadsplikt än det som vi få läser i de olika medier.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dfa »

dstr skrev: 20 dec 2023 15:39
dfa skrev: 20 dec 2023 15:14
Frunken skrev: 20 dec 2023 15:10
Agendan är ju att skriva ner Tesla så mycket det bara går, och ändå lyckas man inte speciellt bra med det.

Men som sagt, all publicitet är bra publicitet 😀👍🏻
Tycker att den här var ganska bra
"En lynnig envåldshärskare i ett tyskt furstendöme på 1600-talet är en ganska bra analogi."

https://www.dn.se/ledare/arvid-ahlund-e ... e-vill-ha/

Lämnar över ordet till rough-and-tumble kapitalismens försvarare.
Är det inte märkligt att Tesla toppar en massa listor på populära arbetsplatser?

Här hamnar dom tvåa, efter Elons privatägda företag SpaceX. https://www.teslarati.com/tesla-spacex- ... -students/
Nej det är inte så konstigt att Tesla toppade listan på mest attraktiva arbetsgivare bland amerikanska ingenjörsstudenter 2022
Kanske kan det intressera dig att Tesla sjönk till plats 5 enligt samma ranking 2023? (varsågod: https://universumglobal.com/rankings/un ... rica/2023/)
Men det som de flesta förmodligen undrar är vad allt detta har att göra med Strejk på Tesla i Sverige. Inklusive mig själv.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 20 dec 2023 14:56
erfaren bilmek skrev: 20 dec 2023 14:45
Motorbranschavtalet står en fackförening bakom.

Enskilda avtal skriver de själva på.

Inte ens jämförbart.
Jag har alltså tillgång till Teslas avtal och kan bedöma vad som ingår och inte. Av dom 71 sidorna i avtalet så är t.ex. >40 sidor uppförandekod, anti-korruptionsdokument etc. på två språk, svenska och engelska, som förstås är lokala dokument som reglereras utanför KA, för Volvo AB motsvarar detta t.ex. 46 sidor (Volvokoncernens uppförandekod/Volvo Group Code of Conduct).

Den totala mängden sidor som reglerar anställningsvillkoren och övriga villkor för en anställd i ett kollektivanslutet företag är betydligt större än dom för Tesla, jag gjorde en snabb sammanställning för en mekaniker i Volvo AB, och kommer fram till >150 sidor i en rättvis jämförelse.

Antalet sidor som artikeln lyfter fram är alltså fullkomligt irrelevant, vilket dom fackjurister som uttalar sig förstås är fullt medvetna om.

Ett par av klausulerna i Teslas avtal är som sagt tveksamma, de som berör konkurrerande verksamhet och immaterialrätt, i övrigt är artikeln en ren partsinlaga från facket.

/fth
FTH, eftersom du har tillgång till ett anställningskontrakt i sin helhet undrar jag om du har lust att ge insikt i några frågor? Hur ser villkoren ser ut för följande punkter?

1. Ersättning vid föräldraledighet?
2. Sjukpenning/långtidssjukskrivning?
3. Ersättning/stöd vid uppsägning/arbetslöshet?
4. Restidsersättning och traktamente?
5. Försäkringar, till exempel personskadeförsäkring och grupplivförsäkring?
6. Antal semesterdagar?
7. Möjlighet till lönerevision/enskilda lönesamtal?

Är förresten kontraktet du har tillgång till relevant för den yrkeskategori som är uttagen i strejk, eller är det ett tjänstemannakontrakt?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

dfa skrev: 20 dec 2023 17:20
Nej det är inte så konstigt att Tesla toppade listan på mest attraktiva arbetsgivare bland amerikanska ingenjörsstudenter 2022
Kanske kan det intressera dig att Tesla sjönk till plats 5 enligt samma ranking 2023? (varsågod: https://universumglobal.com/rankings/un ... rica/2023/)
Men det som de flesta förmodligen undrar är vad allt detta har att göra med Strejk på Tesla i Sverige. Inklusive mig själv.
För att det kanske inte är misär att jobba på Tesla och att fackets propaganda är kraftigt överdriven.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5550
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev: 20 dec 2023 13:43
Nedsättande eller dumma får nog stå för dig. Vi har alla olika intressen och förmågor i livet. Väldigt få medarbetare skulle orka sätta sig in i 70sidor avtalstext och det har inget med dumhet att göra. Men du kanske har en annan syn på det?

Det finns en avgörande skillnad mellan ett KA och ett anställningsavtal, ett AA har, vanligen, ensidigt tagits fram av en part, AG, och där kan finnas en hel del tveksamma saker, vilket t.ex. visat sig i den lilla granskningen som skett nu. En AT som utsätts för ett sådant AA ska dels förstå och uppfatta att dessa tveksamheter finns, sedan kunna och orka driva ett ärende om det. Det är ganska stora krav på en AT. För det är två helt olika saker, att ha rätt och att få rätt.

Ett KA är granskat av både AG och ATO och i ett sådant lär det inte finnas något tveksamma delar rent juridiskt. Ett KA är också en kompromiss mellan två likvärdiga parter, vilket ett AA knappast är.
Det var du som antydde att det bara var relevant att jämföra avtal om jag var bilmekaniker, om man säger att bilmekaniker utmärker sig och inte klarar av de normalt förekommande avtalen så måste det vara av en anledning.

Stora skillnaden är att ett anställningsavtal tas fram av en part som har direktintresse i att hålla den andra anställde nöjd, det gäller inte för kollektivavtalet och måste alltså granskas. Nu senast bestämde facket att vi skulle få sänkt lön (genom att ta bort tillägg) för att mer pengar skulle gå in i den pensionslösning de kontrollerar och generera mer makt till dem. En sådan försämring hade min arbetsgivare aldrig vågat sig på för de bryr sig faktiskt om att jag skall vara nöjd med avtalet mellan oss så jag inte slutar, tyvärr tvingas de till försämringarna för de har KA.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

Metallare skrev: 20 dec 2023 16:57
jonsalgerier skrev: 19 dec 2023 09:28
Metallare skrev: 18 dec 2023 18:29
jonsalgerier skrev: 17 dec 2023 23:11
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla






https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.
Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.

Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.

Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.

Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.

Jag kan börja,

OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:

DÅ är jag också helt för strejken.

Så, nu är det din tur..

OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:

är du då emot strejken?

Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
Det är ju redan en bra början.
Jag ändra din andra OM från strejk till "vill ha KA" + din OCH, då är mitt svar att man borde titta lite närmare på det beslutsorgan inom Metall, som har fattat den beslut.

Jag ändra den förutsättning som du skrev pga. de uppgifter om hot som kom fram om AT deltar i strejken.

Det är just därför jag anser att man inte kan bedömmer läget endast efter antal strejkande.

Sen har jag lite svårt att svara på din frågan om man tittar på fördelningen.

Hur faller din bedömningen om du har en SC där det är majoriteten som strejka medans andra SC inte gör det.

Vilken sida ska man då väljer?

Nej nej! Ändra inget.
Poängen är att:
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns

Då har facket ljugit på tre synnerligen allvarliga punkter i den här konflikten. Då faller övrig argumentation platt. Man kan inte komma och säga att ja jo.. vi ljög här.. men resten är sanning...

Detta är också något som det faktiskt går att verifiera och troligtvis kommer att bekräftas antingen under konfliktens gång eller i eftermälet.
Det kommer omöjligt gå att få någon tillförlitlighet i hur stor del av de anställda som hemligen vill ha ett KA men inte är villiga att strejka för det.

Så frågan står kvar:
OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns

Tycker du i så fall ändå att strejken är riktig?

Vad som händer på enskilda SC spelar ingen roll i det här avseendet. Där råder samstämmiga uppgifter. "På vissa SC strejkar en stor del av personalen" har båda sidor sagt.
Skriv svar