Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av McFace »

Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:55


Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Så det är ok att hota folk så länge det inte finns någon substans i hoten?
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:55
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:48
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:31
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23
Metallare skrev: 18 dec 2023 21:59


Det hävdas här från många skrivare, men förutom att det är inte många som strejka har man inget att styrka denna position.
Och antalet strejkande kan ju vara missvisande pga. uppgifter som påstod från fackets sida om hot vid deltagandet.



Också det hävdas från många sidor som tror att ett nej ska vara fritt från konsekvenser.



Så hur ska riksdagen lagstifta om samarbete på arbetsmarknad utan att att en sida skulle få orimligt mycket att säger hur detta ska se ut?

I dagsläget är det så, att om AG vägrar samarbeta kan det blir stridsåtgärder, ingen säager att det måste ske, men det är tillåten.
Nu har AT sidan bestämmt sig för stridsåtgärder och nu kommer många här i tråden och vill antingen förbjuda stridsåtgärder om en sidan vägrar samarbeta eller gör det tvingande att signera avtal, vilket ge facket mackt att diktera vad det står I, så arbetsgivarna måste ju i så fall signera allt vad facket kräver, annars är det lagbrott.

Jag har lite svårt att se hur en lagstiftning skulle se ut så att fortfarande båda sidor har möjlighet få genom samarbete inflytande hur ett avtal skulle se ut.


Inte allt som haltar er ett liknande.
Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.

Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.

Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.
Att en facklig representant valt att ta till ett sådant hot är under all kritik.

Men jag har förstått att en del här är så för facket och den svenska modellen att man bara väljer att titta bort.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

frippe skrev: 19 dec 2023 07:20
Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Det är precis vad det är. Det är en produkt i form av en tjänst. "Om ni skriver på här så ser vi till att hålla de anställda fogade så dom inte strejkar och har sig."


TM Sweden AB tycker inte att produkten är attraktiv och har därför tackat nej till att köpa den. Tack, det är bra.

Facken borde ransaka sig själva och komma med en bättre produkt om dom vill sälja. Det är inte svårare än så.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larjon »

Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:53
FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Haha, vilken briljant analys! :D
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5527
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:10
OfarligTesla skrev: 18 dec 2023 22:48

Varför använder du det som argument om du inte har insyn i det? Du säger att Teslamekanikern inte vill byta jobb för att de förlorar pengar på det, IF Metall säger att Teslamekanikern tjänar sämre än de gjort på andra verkstäder, båda två kan inte vara sanna samtidigt.
Har du läst den inlägg från DA?

Då borde du kanske fatta varför:

Det skrevs att de har gått ner i lön för att få de aktietilldelningar, men för att få de är de tvungen att stanna kvar.

Så kanske det är inte så frid och fröjd som flera här påstå, medans de väljer att stanna kvar och håller tyst för att inte är de stora förlorare i den avtalen de ingick um just aktietilldelningar.

Men det är väll så som så många här påstå alla utom dem själva vill omvärlden bara illa och alla inom facket ljuger bara ...
RSU:erna är en del av lönen, det är pengar de får för sin arbetskraft. Så det kvarstår att båda påståendena inte kan vara sanna samtidigt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

vigge50 skrev: 19 dec 2023 07:25
Metallare skrev: 19 dec 2023 06:05
agehall skrev: 18 dec 2023 22:33
Metallare skrev: 18 dec 2023 22:20
MangeT skrev: 18 dec 2023 19:58
Vad är då så svårt med att förstå vad fivilligt betyder?
Problemet är bara att alla tror att frivilligt är lika med att det inte finns någon konsekvens i vad man välja.
Det är sådant som många kallar ”maffiametoder” i vanligt tal. Du har ett val, men väljer du ”fel” så blir konsekvenserna dyra för dig. I praktiken har man inget val förutom att gå med på vad den andra parten vill. Det är INTE valfrihet.
Aha alltså att samarbeta är maffiamethoder ...
Att förhandla om något är maffiamethoder ...

Hur förhandla du egentligen, när din motpart vägrar?


Tänk att ha en sådan telefonförsäljare efter sig, trotts att man säger att man inte är intresserad så fortsätter de att höra av sig och ställa frågan om man är intresserad.

Prenumererade själv på en tidning under lång tid men valde tillslut att säga upp den. Trotts att jag var med i Nix så fortsatte de att ringa varje kvartal och fråga om jag var intresserad av att börja prenumerera igen. Jag bad dem flera gånger att ta bort mig från deras telefonlista men de brydde sig inte utan fortsatte att ringa med nya erbjudanden under flera års tid. Tror inte det var förrän jag bytte nummer som jag slutade få samtal.

Men visst, vad annat hade de att göra om jag vägrade gå med på deras erbjudande?
Bästa är ju i det läget att blockera telefonnumret i telefonen. Det brukar jag göra när de ringer från Tele2 (i själva verket ringer de från ett callcenterföretag) för att få mig att byta abonnemang.

Man kan väl anta att i Strejken så har Tesla redan blockat alla Metalls och förhandlares nummer, så de får väl skicka sina inbjudningar till samtal på Posten. (Men de ligger ju beslagtagna under drivor av julkort på Posten, så närmsta tiden lär det ju hända exakt ingenting i denna Strejk. Ingen hör av sig eller når motparten. Om Tesla inte är intresserad av erbjudandet så lär de ju inte aktivt söka Metall iallafall.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

McFace skrev: 19 dec 2023 08:05
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:55


Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Så det är ok att hota folk så länge det inte finns någon substans i hoten?
Nej, det tycker jag inte. Men det blir enklare att skita i om man vet att det inte är sant.
Har det varit ett officiellt hot från metall?
Fredrik j
Inlägg: 10954
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Collin87 skrev: 19 dec 2023 08:16
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:55
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:48
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 07:31
Collin87 skrev: 19 dec 2023 07:23


Finns ju uppgifter om hot FRÅN fackets sida gällande indragande av A-kassa osv.
Facket är inga lammungar precis.

Dom gör allt i sin makt för att få till KA samtidigt som Tesla gör allt i sin makt för att komma förbi det.
Man kan ju vara med i Metalls a-kassa utan att vara medlem i fackföreningen.
Spelar väl ingen roll när uppgifter om dessa hot faktiskt kommit.

Jag är väl medveten om att man kan vara medlem i A-kassan och skippa facket.
Har själv haft det precis så för många år sedan.

Så vad vill du ha sagt med din kommentar? ljuger den som säger att facket sagt så?
Vad jag menar är att om man uppfyller villkoren från a-kassan spelar det ingen roll vad facket tycker.
Tomma hot.
Ett hot är ett hot oavsett hur tomma någon anser dom vara.
Att en facklig representant valt att ta till ett sådant hot är under all kritik.

Men jag har förstått att en del här är så för facket och den svenska modellen att man bara väljer att titta bort.
Om en facklig representant säger något sånt bör man anmäla det till sin arbetsgivarorganisation. Om man är med i en. Det styrkeförhållandet mellan arbetsgivarorganisationen och arbetstagarorganisationen som är en stor del av den svenska modellen.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 07:57
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:50
frippe skrev: 19 dec 2023 07:36
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:30
frippe skrev: 19 dec 2023 07:20

Förutom att ett KA är inget köp och säljförfarande, en ganska stor skillnad.
Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 382
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

Metallare skrev: 18 dec 2023 18:29
jonsalgerier skrev: 17 dec 2023 23:11
Maw skrev: 17 dec 2023 20:13
Svenska folket står bakom fackets krav på KA

3 ggr så många för facket som för Tesla

Förtroendet för Tesla dalar: ”Tydlig krock”
Strejken i Tesla har pågått i över en månad nu. Och IF Metalls kamp för kollektivavtal på elbiljättens verkstäder och serviceställen ser ut att ha stöd i befolkningen.

En klar majoritet – eller 58 procent av svenskarna – tycker att det är rätt av facket att ta strid mot Tesla, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av SvD. Bara 20 procent av de som svarat anser att fackets stridsåtgärder är fel.
https://www.svd.se/a/O8xzPk/58-procent ... nt-ar-emot
Fast är inte 58% en rätt dålig siffra? För var det inte så att 95% av Sveriges anställda omfattas av kollektivavtal? Det borde ju då antyda att nästan 40% inte tycker att det är en så strålande idé med kollektivavtal och kanske till och med själva skulle kunna tänka sig att slippa det. Det råder ju viss tveksamhet om hur många som strejkar på Tesla men om vi räknar väldigt högt med 30% som då skall bestämma över resten av Teslas personal borde ju 40% icke-entusiaster vara lite oroande för kollektivavtalens framtid.
Det du skriver förutsätter att var och en har kommit till en egen bedömning hur de ställer sig i frågan om KA eller ej.

Förväntar du dig då inte väl mycket av alla?
Vi diskuterar ju en opinionsmätning. Om vi skall bortförklara resultatet med att de som röstar inte förstår sina anställningsförutsättningar och därför röstar "fel" går det att vända åt exakt vilket håll man vill för att få fram önskat resultat.

Men allt det här blir en lång schrödingers-katt-diskussion beroende på vad som faktiskt är sant bortom de eventuella fasader som Tesla och facket lägger ut. Vi diskuterar in absurdum hur det är om den ena sidan far med osanning eller den andra och förklarar situationen med en förutfattad sanningshalt på hur en aktör förmodligen borde agera ställd inför liknande förutsättningar.

Så för att göra det enklare kan vi slänga bort lådan och bara diskutera vår ståndpunkt beroende på om katten levt eller inte.

Jag kan börja,

OM det visar sig att mer än 50% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är markant sämre än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar ELLER att det finns allvarliga arbetsmiljöproblem som inte åtgärdas:

DÅ är jag också helt för strejken.

Så, nu är det din tur..

OM det visar sig att endast ca 10% av Teslas personal strejkar OCH att nuvarande anställningsförutsättningar är bättre eller likvärdiga än ett kollektivavtals motsvarande förutsättningar OCH att allvarliga arbetsmiljöproblem inte finns:

är du då emot strejken?

Jag misstänker att svaret är nej... men jag blir mer än gärna motbevisad.
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

larjon skrev: 19 dec 2023 08:28
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:53
FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Haha, vilken briljant analys! :D
Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.

Att metallklubben på Volvo är oroliga för medlemmarnas jobb på sikt har jag full förståelse för, nu när Volvos bilmodell inte längre är nr 1 i Sverige. De traditionella bilmärkena har enormt svårt att hänga med i den teknik- och prisutveckling som Tesla och de kinesiska biltillverkarna nu driver. Andra länder med biltillverkning och fackföreningar kliar sig i huvudet och undrar hur de ska bromsa detta.

IF Metalls oproportionerliga engagemang i detta KA är ett symptom på denna desperation, troligen påhejad från Hisingen. Det finns många företag utan KA som har betydligt fler anställda i Sverige än vad Tesla har. Som någon skrev i Corren, det finns många andra branscher som facken skulle kunna göra en enorm nytta för om de skulle lägga motsvarande energi på dem.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 09:17
frippe skrev: 19 dec 2023 07:57
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:50
frippe skrev: 19 dec 2023 07:36
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:30


Varför har man då en förhandling?
Ärlig fråga, jag förstår faktiskt inte.
Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 09:37
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 09:17
frippe skrev: 19 dec 2023 07:57
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:50
frippe skrev: 19 dec 2023 07:36


Vad som ska ingå i ett KA, hur det ska se ut på just det företaget i förhållande till medarbetare och fackförening.

Allt som förhandlas handlar inte om ett köp och sälj förfarande. Det märks i de flesta tårdar om KA både här och på facebook att de flesta feltolkar detta som om det är ett köp och säljförfarande och därmed utgås det ifrån de premisserna som gäller vid ett köp och säljförfarande.
Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Jag förstår din poäng.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.

Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.

I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?

För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?

KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larjon »

WilleTesla skrev: 19 dec 2023 09:32
larjon skrev: 19 dec 2023 08:28
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:53
FredrikkorTesla skrev: 18 dec 2023 09:37
Verdi_ skrev: 18 dec 2023 09:24
Folk älskar verkligen att hata Tesla också så...
Tesla klassas nog ofta som en lyxbil och det spär nog på.
Om det varit Fiat?
Det tror jag inte. Folk hatar inte Rolls Royce, Bentley osv...

Teslas problem har i alla fall förut varit att man haft en image av vänsterlutande urban medelklass med klimatångest som egentligen är helt ointresserad av bilar men som nu fastnat för Tesla och som förkunnar sin lära på nätet, i fikarum osv osv. Gärna toppat med en lökig och självgod personlig regplåt som alluderar på koldioxidutsläpp eller olja.

Nu har det hatet, från Livets Hårda Skola, kompletterats med hat från just vänsterlutande urban medelklass som ogillar vad Elon gjort med Twitter. Där har du en hat-allians man inte såg komma för ett par år sen. :lol:

Dessutom hatas Tesla också av vänstern i stort på grund av det här med kollektivavtalet.

De enda som gillar Tesla är möjligen näringslivshögern som fortfarande tycker Elon är en häftig entreprenör och möjligen en och annan vilsen Miljöpartist som fortfarande prioriterar klimatmål över värderingsfrågor.
Haha, vilken briljant analys! :D
Om man tillverkar värdens bästa bil, enligt vad större delen av väldens motorjournalister och bilköpare tycker, så är det självklart att det väcker motreaktioner i form av ”hat”. Om Tesla dessutom tillverkar en bilmodell som är världens mest sålda så väcker det ju ilska och oförstående hos många traditionalister. Människans psyke funkar så.

Att metallklubben på Volvo är oroliga för medlemmarnas jobb på sikt har jag full förståelse för, nu när Volvos bilmodell inte längre är nr 1 i Sverige. De traditionella bilmärkena har enormt svårt att hänga med i den teknik- och prisutveckling som Tesla och de kinesiska biltillverkarna nu driver. Andra länder med biltillverkning och fackföreningar kliar sig i huvudet och undrar hur de ska bromsa detta.

IF Metalls oproportionerliga engagemang i detta KA är ett symptom på denna desperation, troligen påhejad från Hisingen. Det finns många företag utan KA som har betydligt fler anställda i Sverige än vad Tesla har. Som någon skrev i Corren, det finns många andra branscher som facken skulle kunna göra en enorm nytta för om de skulle lägga motsvarande energi på dem.
Håller med hundra procent. Jag antar att man ville klämma åt Tesla mer som en fjäder i hatten, och räknade nog inte med det motstånd man fick. Finns ju som sagt gott om andra bolag där det är både fler anställda och värre förutsättningar (cykelbudfirmor exempelvis, fast dessa förmodligen inte faller under just IF Metall).

Med den begränsade kunskap jag har om facklig verksamhet så tyckte jag att vi nog hade ett ganska bra system i Sverige för att säkerställa goda arbetsvillkor utan för mycket politiskt inblandande, men det har ändrats nu när man tagit till fullständigt oproportionerliga åtgärder som i ganska stor utsträckning dessutom drabbar företag som redan är fackligt anslutna. Företag som med största sannolikhet kommer behöva säga upp fackligt ansluten personal på grund av att de blir ofrivilligt indragna i konflikten. Det är helt uppåt väggarna...

Avslutningsvis, trots några irriterande tillkortakommanden, så är det lätt den roligaste bil jag har ägt någonsin och nästa bil blir med största sannolikhet även det en Tesla. :D
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Metallare skrev: 19 dec 2023 06:10
Det skrevs att de har gått ner i lön för att få de aktietilldelningar, men för att få de är de tvungen att stanna kvar.

Så kanske det är inte så frid och fröjd som flera här påstå, medans de väljer att stanna kvar och håller tyst för att inte är de stora förlorare i den avtalen de ingick um just aktietilldelningar.
Det känns som jag upprepar mig rejält, men eftersom budskapet inte går fram så kanske det är nödvändigt.

Om det gör det enklare kan RSU:erna betraktas som ett lönepåslag, som råkar delas ut i form av aktier istf pengar, och kvartalsvis istf månadsvis (med undantag av första utbetalningen som sker efter ett års anställning).

Väljer man att löpande sälja sina tilldelade aktier så motsvarar vinstdelningen i Tesla ett lönepåslag på i runda slängar 4000:-/månad.

Den enda inlåsningen detta ger är att man kanske inte väljer att sluta mitt i ett kvartal eftersom man då "förlorar" en eller två månaders lönepåslag.

Att man blir av med framtida lönepåslag om man slutar på Tesla är inte konstigare än att man inte längre får någon lön om man slutar.

Och nej, att Tesla skulle försöka ta ifrån dom strejkande redan tilldelade aktier/pengar är förstås helt absurt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

ONSatan skrev: 19 dec 2023 07:47
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Min poäng är att du gissar på ett resultat som ännu ej hänt. Vem vet, Tesla kanske skriver på ang KA idag?Hydro Extrusion kanske kommer ersätta Tesla med bättre kunder?
Poängen som han framför är att Hydro Extrusions i Vetlanda förlorat en kund. Man har anställda som inte längre kan eller får utföra den arbetsuppgiften som kunden skapade. En maskin står still på obestämd tid och kostar väldigt mycket för var dag som går. Andra inhyrda har också förlorat arbetsuppgifter som kunden skapade inom Hydro Extrusions. Kunden har valt en annan leverantör. Detta är inte några spekulationer. Det är inte en bra situation att vara i och man är helt maktlös.

Precis som vi konstaterade tidigare i tråden har åtgärden i fråga skadat fler än vad man avsett hjälpa då man inte analyserat nyttan och konsekvensen av denna åtgärd. Giga Berlin är fortfarande igång och arbetet med att ställa om till leverantör B var troligen ingen större omställning. Detta visste vi innan och finns givetvis sparat i tråden.

Att sedan spekulera och skriva att Hydro Extrusions kanske kommer få bättre kunder är totalt respektlöst mot företaget och dess anställda.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

Leon skrev: 19 dec 2023 11:43
ONSatan skrev: 19 dec 2023 07:47
JonasH skrev: 19 dec 2023 00:08
Ingen kan väl tro att något företag kan ha anställda som saknar arbetsuppgifter oavsett orsak. Då blir det neddragningar. Inget konstigt med det. Det har nu hänt på Werksta och Hydro Extrusion vilket kommer få konsekvenser.

Vad är det som är spekulationer med det?
Min poäng är att du gissar på ett resultat som ännu ej hänt. Vem vet, Tesla kanske skriver på ang KA idag?Hydro Extrusion kanske kommer ersätta Tesla med bättre kunder?
Poängen som han framför är att Hydro Extrusions i Vetlanda förlorat en kund. Man har anställda som inte längre kan eller får utföra den arbetsuppgiften som kunden skapade. En maskin står still på obestämd tid och kostar väldigt mycket för var dag som går. Andra inhyrda har också förlorat arbetsuppgifter som kunden skapade inom Hydro Extrusions. Kunden har valt en annan leverantör. Detta är inte några spekulationer. Det är inte en bra situation att vara i och man är helt maktlös.

Precis som vi konstaterade tidigare i tråden har åtgärden i fråga skadat fler än vad man avsett hjälpa då man inte analyserat nyttan och konsekvensen av denna åtgärd. Giga Berlin är fortfarande igång och arbetet med att ställa om till leverantör B var troligen ingen större omställning. Detta visste vi innan och finns givetvis sparat i tråden.

Att sedan spekulera och skriva att Hydro Extrusions kanske kommer få bättre kunder är totalt respektlöst mot företaget och dess anställda.
Men nu spekulerar istället du.
Vad jag reagerade på/belyste var att det påstods att facket lyckats göra fler arbetslösa än det fanns möjliga medlemmar på Tesla.

Jag menade (och menar) att detta påstående är inkorrekt.

(Sen tycker jag att grundorsaken till situationen ÄR att Tesla vägrar ”ta seden dit de kommer”)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2272
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 10:22
frippe skrev: 19 dec 2023 09:37
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 09:17
frippe skrev: 19 dec 2023 07:57
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 07:50


Ok, jag förstår.
Men det är väl mer innehållet i KA som förtydligas om jag förstår dig rätt?

Mig veterligen finns ingen lagstiftning om KA inte heller ett krav i Svenska modellen att ha KA.
Däremot så är det ett krav att man ska spela på lika villkor.
Vilket ännu inte verkar ha definierats eftersom Facket är av en uppfattning medans exempelvis Tesla anser sig fullfölja de villkor som arbetsmarknaden kräver.

I det fallet så finns det väl inget incitament för att förhandla?
Jag menar, det kommer i grunden att riskera att ändra affärsmodeller som är konkurrenskraftiga om man blir tvingad att ändra på företagets affärsmodell?

Tack för ditt svar Frippe, uppskattar att du tar dig tid och förklarar för mig!
Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Jag förstår din poäng.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.

Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.

I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?

För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?

KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.

Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m.

Sista meningen förstår jag inte alls, KA är centrala i den Svenska modellen, så centrala att de har särskilda platser i vår lagstiftning, där det via KA går att göra avsteg från flera delar av lagstiftning och istället reglera detta via KA, t.ex. LAS, MBL m.fl. Så hur du kan komma fram till att de inte är centrala är en stor gåta får jag nog säga.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7402
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
termosen
Teslaägare
Inlägg: 517
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av termosen »

TiborBlomhall skrev: 19 dec 2023 12:50
Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Blockera tillverkningen av Tesla-skyltar? Om de ens vet om det är till en Tesla eller bara att det är till Transportstyrelsen.
Model Y LR
Model S 100D -18
SwedishAdvocate
Inlägg: 5632
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
...] Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Relevans?

Hur menar du att vara någon slags potentiell kund för bingolotter skulle vara likvärdigt med att vara företagsägare med anställda(!)?... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

TiborBlomhall skrev: 19 dec 2023 12:50
Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Med tanke på att Seko enligt egen utsago inte ens förstod att Postnordblockaden skulle leda till stopp för registreringsskyltar till Tesla så ger jag inte mycket för fackens drag hit eller dit. De har ingen aning om vad de sysslar med.

Jag har läst avtalet mellan Transportstyrelsen och SMC, och i det står uttryckligen att myndigheten har möjlighet att låta någon annan sköta uppdraget vid force majeure. Nu hävdar förstår Transportstyrelsen att myndighetsuppdraget är slutfört när skyltarna överlämnas till Postnord och att de därför inte behöver göra något just nu, men om inga skyltar alls tillverkas så är det förstås en annan sak.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 843
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

SwedishAdvocate skrev: 19 dec 2023 12:57
JonasH skrev: 18 dec 2023 18:48
...] Om någon kommer hem till dig och vill sälja bingolotter och du tackar nej. Du och din familj spelar inte bingolotto. Är det bara att fortsätta för säljaren att tjata och hota om repressalier om du inte köper? De kommer helt enkelt göra livet så jobbigt för dig om du inte köper så du måste flytta från ditt hus. Men vadå. Du samarbetar ju inte…
Relevans?

Hur menar du att vara någon slags potentiell kund för bingolotter skulle vara likvärdigt med att vara företagsägare med anställda(!)?... :roll:
Relevansen är att du som företagsägare får ett erbjudande du inte kan tacka nej till utan att ditt företag förstörs. Mycket likt beskyddarverksamhet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 155
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

frippe skrev: 19 dec 2023 12:38
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 10:22
frippe skrev: 19 dec 2023 09:37
Fosilfri2035 skrev: 19 dec 2023 09:17
frippe skrev: 19 dec 2023 07:57


Fast ett KA ändrar knappast ett företags affärsmodell, om nu affärsmodellen inte är att profittera med dåliga villkor för sina anställda. Men så är inte fallet med Tesla.

Nej det finns inget krav, men samtidigt finns det inget krav på fredsplikt om det inte finns ett KA.
Det jag menar med affärsmodell är hur företaget jobbat med styrning, ledarskap, ersättning etc.

Om man har en särskild modell som bygger på en viss typ av ersättningsmodell, som det verkar vara i fallet TM Sweden, som inte överensstämmer med vad Facket anser vara lika villkor.
Då kommer företagen i fråga behöva ändra sin modell vilket i grunden förändrar hur företaget väljer att jobba.

Om man får det kravet på sig för att kunna, enligt facket, möta konkurrenskraftiga villkor i förhållande till andra företag med KA.
Samtalet har varit på tapeten tidigare men än en gång så är inte KA gratis och vissa ersättningsmodeller, försäkringar och pensioner är väl ett krav efter ingått KA?

Ärligt talat, om det nu inte kräver några förändringar hos TM Sweden så har jag svårt att förstå varför cirkusen är igång.

Skulle det nu vara så att TM Sweden krävs att ändra hur de ersätter sina medarbetare så tappar TM Sweden deras konkurrenskraft som har möjliggjort MY till Sveriges mest sålda bil.
Svårt att tro att deras arbetssätt och affärsmodell inte skulle vara anledningen till deras framgångar.
Det är nog inte min erfarenhet att ett KA detaljreglerar styrning, ledarskap och ersättning i ett företag.

Om nu inte ens Tesla vill sätta sig ned och diskutera innehåll i ett KA så vet varken de eller vi vad ett KA skulle påverka.

Min erfarenhet av KA och samarbete med fack är att med rätt attityd från båda parter blir det en fördel i samarbetet för både företag och medarbetare. Speciellt inom arbetsmiljöarbetet som Tesla verkar ha lite behov av att formalisera och strukturera bättre.

Så, jag ser inte risken att ett KA skulle påverka Teslas ersättningsmodell eller affärsmodell speciellt mycket.

Samt, med tanke på den kritik som bitvis finns mot Teslas SC så kanske de skulle må bra av att få en lite mer strukturerad verksamhet.
Jag förstår din poäng.
Men med all respekt så vet vi inte vilken bedömning Svenska ledningen har gjort och hur man har valt att framföra det till Elon.

Jag misstänker dock att de har granskat avtalen och det innehåll som kan förändra hur TM Sweden jobbar.
De har säkert satt det mot dagens kostnader och sett att det inte finns något mervärde i förhållande till kostnad.

I och med att Metall pratar om att villkoren inte är likvärdiga så skulle väl ett KA innebära att de vill åt en förändring?
Om det nu inte är så så känns dialogen endast som ett spel för gallerierna och de vill att TM Sweden ska teckna ett KA mest för att kunna visa på KA?

För om det nu möter villkoren eller står upp för marknadsmässiga nivåer så är väl det i enlighet till den Svenska modellen även om ett KA inte finns på plats?

KA är inte den Svenska modellen om jag förstod tidigare citat från regeringens(?) hemsida?
Nej det är helt korrekt att vi inte har en aning om hur TM Sweden har presenterat detta för Testa centralt och Elon. Men min tolkning av hela hanterandet från Tesla är att det inte spelar någon roll vad som faktiskt finns i ett KA, för tesla vill inte ha fackförbund inblandade i sin verksamhet. Speciellt med tanke på Elons uttalanden vid intervjuer där han ganska tydligt påtalat att här på tesla är alla lika och fackförbund är onödiga. De bara polariserar och skapar ett vi mot dom tänk.

Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m.

Sista meningen förstår jag inte alls, KA är centrala i den Svenska modellen, så centrala att de har särskilda platser i vår lagstiftning, där det via KA går att göra avsteg från flera delar av lagstiftning och istället reglera detta via KA, t.ex. LAS, MBL m.fl. Så hur du kan komma fram till att de inte är centrala är en stor gåta får jag nog säga.
Jag vet inte hur det kommuniceras internt hos Tesla beträffande fack men Elon är långt ifrån korkad och har troligen utvärderat/bett ledningen utvärdera konsekvenser och möjligheter med KA.

” Jo, men en förändring behöver inte innebär att det påverkar en affärsmodell, det kan snarare handla om hantering av organisation kring arbetsmiljö, ersättningar vid kompetensväxling m.m. ”
Detta kostar pengar och en affärsmodell inkluderar även det interna arbetet.
Med andra ord så kommer alla förändringar av deras ursprungsmodell att påverka den dagliga verksamheten.

Beträffande den svenska modellen så står det ingenting om kollektivavtal(i rubrikerna, jag har inte läst hela dokumentet), däremot beskrivs det som regleras genom kollektivavtal. Se nedan länk.

https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf

Min åsikt är att kollektivavtalet i sig inte är den svenska modellen utan snarare ett verktyg för att efterleva modellen när företag väljer att frångå sina skyldigheter.

Jag kan naturligtvis ha fel och blir mer än gärna tillrättavisad med källor från länken. 😊
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av pejvic »

Andersen skrev: 19 dec 2023 13:25
TiborBlomhall skrev: 19 dec 2023 12:50
Nu när media skriver om hur Tesla kringgått blockaden med skyltarna. Vad tror ni IF Metalls motdrag blir? Förbjuda all hantering av skyltar till Tesla bilar? Går det ens?
Med tanke på att Seko enligt egen utsago inte ens förstod att Postnordblockaden skulle leda till stopp för registreringsskyltar till Tesla så ger jag inte mycket för fackens drag hit eller dit. De har ingen aning om vad de sysslar med.

Jag har läst avtalet mellan Transportstyrelsen och SMC, och i det står uttryckligen att myndigheten har möjlighet att låta någon annan sköta uppdraget vid force majeure. Nu hävdar förstår Transportstyrelsen att myndighetsuppdraget är slutfört när skyltarna överlämnas till Postnord och att de därför inte behöver göra något just nu, men om inga skyltar alls tillverkas så är det förstås en annan sak.
Jag har också tänkt om de skulle kunna förbjuda tillverkingen, men i Strejken borde det bli knepigt. Transportstyrelsen är ju en statlig myndighet och de har ju blivit uppläxade vad de är ålagda att göra. Tesla försöker få dem att be skylttilverkaren lämna skyltarna direkt till Tesla vilket de menar är osäkert.

Det skulle isåfall vara att de sätter ut några i strejk på SMC för att stoppa tillverkningen av skyltar, men till ett visst märke går inte.
Och som jag ser det så är det en dator som gör jobbet att beställa skyltarna, så även om vissa personer skulle tas ut i strejk på Transportsstyrelsen så bör det bli svårt att stoppa just ett bilmärkes registreringsskyltar.

Men vi får se vad nästa drag blir, det brukar väl bli ungefär ett drag i veckan för att stoppa Tesla och alla som kör Tesla.
De sitter nog och funderar och gör det som är möjligt. Tesla svarar dem nog inte ens och försöker de medla via post så har de ju redan stoppat postgången. Det är bli väldigt utdraget detta.

När det gäller skyltarna så kommer det ju prövas rättsligt framöver. Den som förlorar kommer att överklaga.
Haft alla 3/Y
Skriv svar