Vilka tillbehör behövs för Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Vilka tillbehör behövs för Y?

Inlägg av lem »

Vilka grejor bör man skaffa?

- Bagagerumsmatta (helst med kanter om man langar in ett vildsvin/rådjur). Vilken är bäst, bilmattor.se eller teslas egna?)

- fälglås

- takräck (MS passar väl ej på Y)

- laddkablar (vad följer med? Förstått att man inte levererar UMC med trefas längre?)

- ?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Vilka tillbehör behövs för Y?

Inlägg av frippe »

Köpte Teslas bagagerumsmatta, men lite otympligt om man vill använda det inre undre utrymmet, ska finnas delade men då kanske det blir knas om du slänger in ett rådjur som läcker lite.

Fälglås är väl tyvärr inget som stoppar de förslagna fälgtjuvarna som jag uppfattat det, men kan ha missat något.

Takräcke är eget för Y, här tvistar de lite om det är säkrare för glastaket med teslas egna eller de andra, dock verkar de flesta problem med glastaket och takräcken på Y vara centrerat till att fästanordningar hamnat fel snarare än att det är fel på takräcken.

Laddkablar dår följer det med en för schucko samt en för type-2, ingen för 3fas längre vilket är synd.

Jag köpte enbart lite förvaringslådor som jag tycker gör mittenkonsollen bättre, mer smidig men hade säkert klarat mig utan dem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Det enda jag skulle rekommendera att skaffa redan innan man har bilen, är vettiga plastmattor med bra mönster så de inte blir hala.

Allt annat skaffar du efter att du ser ett behov av det.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Behåll trefasladdaren från din gamla bil om du haft nytta av den. Med trefas hinner man ju få i lite ström även på några timmar.

Jag har kompletterat med prylar eftersom, det enda jag köpte direkt var rejäla stänkskydd av mjuk modell (Rally Armor, sen förträngde jag kostnaden..) Sen efterhand har jag köpt: Bagagerumsmatta och gummimattor till kupen, insats till mugghållaren, låda till främre förvaringsfacket. Och galler för ventilationsutblåsen under stolarna efter att ha läst för många mardrömshistorier om stenar och annat som trillar in och skramlar runt utan att kunna plockas ut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tackar!
Jag har en extra trefas UMC som jag lagat genom att löda i en kabel (en av kontrollkablarna) efter närkontakt med vår robotgräsklippare. Kan vara bra att ha som extra, skall bara isolera den ordentligt med vulk gummitejp.
Jag har använt trefas UMC som huvudsaklig laddare och tycker det är synd att man övergett detta!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

lem skrev: 21 dec 2023 12:10
Tackar!
Jag har en extra trefas UMC som jag lagat genom att löda i en kabel (en av kontrollkablarna) efter närkontakt med vår robotgräsklippare. Kan vara bra att ha som extra, skall bara isolera den ordentligt med vulk gummitejp.
Jag har använt trefas UMC som huvudsaklig laddare och tycker det är synd att man övergett detta!
Jag har köpt en trefas UMC från Kina som jag använder hemma hos Mamma. Sparar både tid och pengar jämfört med att åka till en SuC
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

jonasl skrev: 21 dec 2023 11:39
Och galler för ventilationsutblåsen under stolarna efter att ha läst för många mardrömshistorier om stenar och annat som trillar in och skramlar runt utan att kunna plockas ut.
Plus på den. Helt klart det viktigaste efter gummimattor.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ett sånt där plastverktyg för att ta bort luckan för dragkroken och skydd över luftutblåsen bak:

https://teslaclubsweden.se/4-maste-till ... n-model-y/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och plastverktyg finns att 3D-printa också :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Självreklam, men måste trycka på ett lastgaller om man ofta kör med grejer i bagaget som går över eventuell gardin. Dessa tar jag hem direkt från leverantör, vilket ger ett pris runt hälften av konkurrenterna.

https://www.etsy.com/se-en/listing/1473 ... esla-model
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jaegaern skrev: 21 dec 2023 20:04
Självreklam, men måste trycka på ett lastgaller om man ofta kör med grejer i bagaget som går över eventuell gardin. Dessa tar jag hem direkt från leverantör, vilket ger ett pris runt hälften av konkurrenterna.

Perfekt att hänga upp gevären på!
Hälsningar
Lars

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

lem skrev: 21 dec 2023 08:37
Vilka grejor bör man skaffa?

- Bagagerumsmatta (helst med kanter om man langar in ett vildsvin/rådjur). Vilken är bäst, bilmattor.se eller teslas egna?)

- fälglås [Min u.]
Gissar att det är det här du menar:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/hjullas
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Ja det är dessa jag tänkte mig. Det är väl inte så säkert men är muttrarna hårt åtdragna så förhindrar de lite i alla fall.

Det finns en platta som täcker hjulmuttrarna men den är betydligt dyrare!
Hälsningar
Lars

SwedishAdvocate

frippe skrev: 21 dec 2023 09:09
...] Fälglås är väl tyvärr inget som stoppar de förslagna fälgtjuvarna som jag uppfattat det, men kan ha missat något. [...
Tycker det här verkar vara lite av en seglivad forummyt...

Som jag förstått det så finns det två sätt för tjyvarna att nalla fälgen ifall man köpt till och monterat Teslas eget hjullås för en dryg femhundring...

1. Tjyven bankar in en hylsa per hjul.
2. Tjyven behöver ha en egen komplett uppsättning 'hjullåsnycklar'.

Åt punkten 2 finns kanske inte så mkt att göra, men hur vanligt är egentligen det?... Förekommer det ens?

Ang. punkten 1: Vem ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett någorlunda bebott område? Har det överhuvudtaget hänt? OK, om man ställer bilen lättåtkomlig över natten ute i ett öde industriområde någonstans, men hur många gör det med en bil för ~600K?...

Teslas bilar säljs utan hjullås. Vill man hjullås får man köpa till en uppsättning själv. Jag skulle gissa att alla Teslor som blivit av med fälgarna saknat hjullås. Undrar hur många av de här bilarna som fick skador på underredet... Undrar hur mycket de här underredesskadorna påverkat försäkringspremierna...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 09:01
frippe skrev: 21 dec 2023 09:09
...] Fälglås är väl tyvärr inget som stoppar de förslagna fälgtjuvarna som jag uppfattat det, men kan ha missat något. [...
Tycker det här verkar vara lite av en seglivad forummyt...

Som jag förstått det så finns det två sätt för tjyvarna att nalla fälgen ifall man köpt till och monterat Teslas eget hjullås för en dryg femhundring...

1. Tjyven bankar in en hylsa per hjul.
2. Tjyven behöver ha en egen komplett uppsättning 'hjullåsnycklar'.

Åt punkten 2 finns kanske inte så mkt att göra, men hur vanligt är egentligen det?... Förekommer det ens?

Ang. punkten 1: Vem ställer sig och bankar in fyra stycken hylsor i ett någorlunda bebott område? Har det överhuvudtaget hänt? OK, om man ställer bilen lättåtkomlig över natten ute i ett öde industriområde någonstans, men hur många gör det med en bil för ~600K?...

Teslas bilar säljs utan hjullås. Vill man hjullås får man köpa till en uppsättning själv. Jag skulle gissa att alla Teslor som blivit av med fälgarna saknat hjullås. Undrar hur många av de här bilarna som fick skador på underredet... Undrar hur mycket de här underredesskadorna påverkat försäkringspremierna...
Jag vet inte om det är en myt eller inte, det var vad jag uppfattat det efter att läst om flera fälgstölder. Men har jag fel är det väldigt bra.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Efter att ha sett hur lätt en däckverkstad får bort låsbultar så ger jag inte mycket för dem. Original 19" verkar inte vara något som stjäls jättemycket heller.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

jonasl skrev: 22 dec 2023 11:32
Efter att ha sett hur lätt en däckverkstad får bort låsbultar så ger jag inte mycket för dem. Original 19" verkar inte vara något som stjäls jättemycket heller.
Hur bar de sig åt när de tog bort dem då? Bankade de in hylsor?
SwedishAdvocate

Tjaa... Eller så kan man mata in:

site:teslaclubsweden.se hjulen stulna

...i Google.

2020 var det "några" som fått hjulen stulna...

https://teslaclubsweden.se/falglas-till-tesla/

Undrar som sagt hur många det är idag, och hur mycket det påverkat försäkringspremier...

BildBild
Bild
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 11:36
Ofta går det att greppa på utsidan och dra ut men de hade en uppsättning av speciella hylsor för ändamålet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

jonasl skrev: 22 dec 2023 11:50
Ofta går det att greppa på utsidan och dra ut men de hade en uppsättning av speciella hylsor för ändamålet.
Vore intressant att veta hur många av de Teslor som blivit av med hjulen som hade Teslas egna hjullås. Hur många stölder som hade förhindrats med hjullås är nog svårare att ta reda på.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

SwedishAdvocate skrev: 22 dec 2023 12:02
jonasl skrev: 22 dec 2023 11:50
Vore intressant att veta hur många av de Teslor som blivit av med hjulen som hade Teslas egna hjullås. Hur många stölder som hade förhindrats med hjullås är nog svårare att ta reda på.
Är teslas egna hjullås något speciellt eller är det samma som alla andra du kan köpa på marknaden?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslarob
Teslaägare

Inlägg av Teslarob »

Får min bil nästa vecka. Vad är det för typ av golvmattor som medföljer?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Teslarob skrev: 22 dec 2023 12:16
Får min bil nästa vecka. Vad är det för typ av golvmattor som medföljer?
Trevliga tygmattor med gummerad baksida. Jag köpte aldrig några gummimattor till min Model Y utan kör med original året runt.
Ingen matta till bagaget kommer med, det får man köpa separat. Jag har köpt en vikbar som underlättar att öppna golvluckan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

lem skrev: 21 dec 2023 20:33
Jaegaern skrev: 21 dec 2023 20:04

Perfekt att hänga upp gevären på!
Ja det finns faktiskt mycket man kan hänga på dem. Det är inte helt dumt! Krokar, fästningsanordningar, remmar, etc.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar