Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Johlei »

Hur räknas strejkvakternas förlorade arbetsdagar? Ingår de i de där knappt 2000 dagarna?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
roffe_s
elbilist
Inlägg: 660
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Pontus skrev: 19 feb 2024 23:10
perla1975 skrev: 19 feb 2024 23:05
Pontus skrev: 19 feb 2024 22:51
gjohansson skrev: 19 feb 2024 21:57
Earplugged skrev: 19 feb 2024 21:34


Ditt resonemang haltar en del kan jag tycka, att IF Metall frågar sina medlemmar i första läget är självklart men att deras vilja sedan så kraftigt kan påverka en majoritet utanför föreningen blir ju det märkliga. Är det tex ok om AIK frågar sina medlemmar ifall de skall förbjuda inträde till alla matcher i hela allsvenskan om man inte är med i klubben?
Mitt inlägg syftade bara på att påpeka att jag tycker att diskussionen inte kommer framåt alls när det bara skrivs om
"odemokratiskt" utan större eftertanke, för så enkelt är det inte.
Jag förstår att du tänker på att KA på ett företag gäller för alla anställda oavsett hur många som är med i facket.
Men just nu är det ju så de demokratiskt beslutade spelreglerna ser ut. Så i det avseendet är det demokratiskt på riksplanet.
Sedan kan det ju verka "odemokratiskt" på den enskilda avdelningen/ fabriken/ företaget i meningen att det inte alltid speglar de anställdas åsikt.

Man kan ju definitivt tycka att det är korkat och vilja ha en ändring i reglerna. Men skriv då vilka konkreta regeländringar
man vill ha istället för att bara säga odemokratiskt! Då kan man diskutera för och nackdelar etc.
Men står det i någon lag att ett KA måste gälla alla på en arbetsplats, jag vet inte?

Jag tycker det vore bra om lagen eller fackets policy ändras så att ett KA på en arbetsplats bara gäller medlemmarna.

Notera att jag struntar i om vi kallar det demokrati eller inte, för mig är det bara helt fel att en väldigt liten grupp ska få bestämma över en mycket större grupp på en arbetsplats.
Det är ju tvärtom, de fackanslutna är en grupp övriga är ensamma.
Det är typ hela poängen med facket och mbl.
Vad menar du, jag är trött?
Jag menar att det ska vara två grupper, de fackanslutna som får ett KA sedan den andra gruppen som inte är fackmedlemmar som då får förhandla sina egna anställningsavtal med arbetsgivaren individuellt.
Tror Du sparkar in öppna dörrar - det är så här det fungerar redan idag, med den skillnaden att det för arbetsgivaren är enklare att låta samma villkor gälla för samtliga anställda. Väljer en enskild hantverkare att inte ansluta sig till facket kan denne formellt förhandla för sig själv. Det är dock inte många AG som skulle välja att göra avsteg från de avtalade villkoren, om inte annat så för den administrativa belastningen men också kommande fackliga förhandlingar i det fall de icke anslutna skulle erbjudas bättre villkor.

I händelse av neddragning förhandlar facket, precis som när det gäller alla andra frågor, för sina medlemmar. Här gäller dock LAS och principen "sist in - först ut".
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
niklas12
Inlägg: 2573
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av niklas12 »

Earplugged skrev: 20 feb 2024 10:21
WindMaster skrev: 20 feb 2024 09:40
TeslaKotte skrev: 20 feb 2024 08:52
Det kanske går att begära ut en mer detaljerad nedbrytning från Medlingsinstitutet för att kunna brygga siffrorna alternativ förklara skillnaden?

Det är ändå en statlig myndighet vi pratar om :)
Jag mailade medlingsinstitutet och frågade vad de hade för källa på uppgiften om antalet förlorade arbetsdagar. Fick följande svar:
Hej, källan till uppgifter om antal förlorade arbetsdagar i lokala konflikter är normalt de medlarrapporter som ansvarig medlare lämnar in efter avslutat uppdrag. Medlarnas uppgifter i dessa rapporter bygger på uppgifter från berörd fackförening. I fallet med Tesla har någon medlarrapport ännu inte lämnats in då konflikten fortfarande pågår. Uppgiften om antal förlorade dagar har därför inhämtats muntligen från IF Metall.
Så en muntlig siffra direkt ifrån IF-Metall tankas ut i media som ett facit ?
Ja där ser man ,det måste vara för att alla fackpampar är så pålitliga och ärliga det har jag hört från förbundsjuristen :lol: :lol:
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Earplugged »

niklas12 skrev: 20 feb 2024 10:55
Earplugged skrev: 20 feb 2024 10:21
WindMaster skrev: 20 feb 2024 09:40
TeslaKotte skrev: 20 feb 2024 08:52
Det kanske går att begära ut en mer detaljerad nedbrytning från Medlingsinstitutet för att kunna brygga siffrorna alternativ förklara skillnaden?

Det är ändå en statlig myndighet vi pratar om :)
Jag mailade medlingsinstitutet och frågade vad de hade för källa på uppgiften om antalet förlorade arbetsdagar. Fick följande svar:
Hej, källan till uppgifter om antal förlorade arbetsdagar i lokala konflikter är normalt de medlarrapporter som ansvarig medlare lämnar in efter avslutat uppdrag. Medlarnas uppgifter i dessa rapporter bygger på uppgifter från berörd fackförening. I fallet med Tesla har någon medlarrapport ännu inte lämnats in då konflikten fortfarande pågår. Uppgiften om antal förlorade dagar har därför inhämtats muntligen från IF Metall.
Så en muntlig siffra direkt ifrån IF-Metall tankas ut i media som ett facit ?
Ja där ser man ,det måste vara för att alla fackpampar är så pålitliga och ärliga det har jag hört från förbundsjuristen :lol: :lol:
Låter ju väldigt märkligt att ett medlingsinstitut bara tar information ifrån en part och presenterar som sanning, hade ju inte varit rätt att ensidigt presentera Teslas siffror heller som antagligen avrundats och skarvats till deras fördel...
Som att redan ut och medla i ett bråk på skolgården, frågar man bara Pelle så var det självklart Olle som började slåss... och så blir det kvarsittning för Olle.....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

WindMaster skrev: 20 feb 2024 09:40
Jag mailade medlingsinstitutet och frågade vad de hade för källa på uppgiften om antalet förlorade arbetsdagar. Fick följande svar:
Hej, källan till uppgifter om antal förlorade arbetsdagar i lokala konflikter är normalt de medlarrapporter som ansvarig medlare lämnar in efter avslutat uppdrag. Medlarnas uppgifter i dessa rapporter bygger på uppgifter från berörd fackförening. I fallet med Tesla har någon medlarrapport ännu inte lämnats in då konflikten fortfarande pågår. Uppgiften om antal förlorade dagar har därför inhämtats muntligen från IF Metall.
Tibor kanske kan ta med ovan citat i artikeln som publicerades idag?
https://teslaclubsweden.se/medlingsinst ... -pa-tesla/
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

TeslaKotte skrev: 20 feb 2024 11:21
WindMaster skrev: 20 feb 2024 09:40
Jag mailade medlingsinstitutet och frågade vad de hade för källa på uppgiften om antalet förlorade arbetsdagar. Fick följande svar:
Hej, källan till uppgifter om antal förlorade arbetsdagar i lokala konflikter är normalt de medlarrapporter som ansvarig medlare lämnar in efter avslutat uppdrag. Medlarnas uppgifter i dessa rapporter bygger på uppgifter från berörd fackförening. I fallet med Tesla har någon medlarrapport ännu inte lämnats in då konflikten fortfarande pågår. Uppgiften om antal förlorade dagar har därför inhämtats muntligen från IF Metall.
Tibor kanske kan ta med ovan citat i artikeln som publicerades idag?
https://teslaclubsweden.se/medlingsinst ... -pa-tesla/
Tibor kanske redan gjort det ;)
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

TiborBlomhall skrev: 20 feb 2024 11:22
Tibor kanske redan gjort det ;)
Ber om ursäkt, måste antingen läst slarvigt eller så var du snabb :)
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 20 feb 2024 10:26
Pontus skrev: 19 feb 2024 23:10
perla1975 skrev: 19 feb 2024 23:05
Pontus skrev: 19 feb 2024 22:51
gjohansson skrev: 19 feb 2024 21:57


Mitt inlägg syftade bara på att påpeka att jag tycker att diskussionen inte kommer framåt alls när det bara skrivs om
"odemokratiskt" utan större eftertanke, för så enkelt är det inte.
Jag förstår att du tänker på att KA på ett företag gäller för alla anställda oavsett hur många som är med i facket.
Men just nu är det ju så de demokratiskt beslutade spelreglerna ser ut. Så i det avseendet är det demokratiskt på riksplanet.
Sedan kan det ju verka "odemokratiskt" på den enskilda avdelningen/ fabriken/ företaget i meningen att det inte alltid speglar de anställdas åsikt.

Man kan ju definitivt tycka att det är korkat och vilja ha en ändring i reglerna. Men skriv då vilka konkreta regeländringar
man vill ha istället för att bara säga odemokratiskt! Då kan man diskutera för och nackdelar etc.
Men står det i någon lag att ett KA måste gälla alla på en arbetsplats, jag vet inte?

Jag tycker det vore bra om lagen eller fackets policy ändras så att ett KA på en arbetsplats bara gäller medlemmarna.

Notera att jag struntar i om vi kallar det demokrati eller inte, för mig är det bara helt fel att en väldigt liten grupp ska få bestämma över en mycket större grupp på en arbetsplats.
Det är ju tvärtom, de fackanslutna är en grupp övriga är ensamma.
Det är typ hela poängen med facket och mbl.
Vad menar du, jag är trött?
Jag menar att det ska vara två grupper, de fackanslutna som får ett KA sedan den andra gruppen som inte är fackmedlemmar som då får förhandla sina egna anställningsavtal med arbetsgivaren individuellt.
Tror Du sparkar in öppna dörrar - det är så här det fungerar redan idag, med den skillnaden att det för arbetsgivaren är enklare att låta samma villkor gälla för samtliga anställda. Väljer en enskild hantverkare att inte ansluta sig till facket kan denne formellt förhandla för sig själv. Det är dock inte många AG som skulle välja att göra avsteg från de avtalade villkoren, om inte annat så för den administrativa belastningen men också kommande fackliga förhandlingar i det fall de icke anslutna skulle erbjudas bättre villkor.

I händelse av neddragning förhandlar facket, precis som när det gäller alla andra frågor, för sina medlemmar. Här gäller dock LAS och principen "sist in - först ut".
Där kan du ha rätt. Men då får jag väl ändra mig till att det borde bli mer vedertaget att icke medlemmar får förhandla själva.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Verdi_ »

Nya smädelser i LO-ägda sossestidningen. Sveriges Pravda.

Säga vad man vill om Elon så har han stora visioner och förmåga att uträtta saker. Är knappast något man kan säga om de flesta rikemanssöner.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/WRn ... -rik-farsa
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonasl »

Är siffrorna baserade på utbetalningar från facket? Det är ju 130% strejklön, det skulle förklara en del då.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
gjohansson
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

DanneB skrev: 20 feb 2024 05:50
gjohansson skrev: 19 feb 2024 19:31
DanneB skrev: 19 feb 2024 14:00
perla1975 skrev: 19 feb 2024 13:28
DanneB skrev: 19 feb 2024 13:19


Enligt en Tesla-anställd jag pratade med för ett tag sedan, var det bara 7-8st som strejkade nu.
Ja då står du inför ett svårt beslut, lita på en teslanställd du pratat med för ett tag sedan eller officiella siffror från medlingsinstitutet.

Dock spelar det ju ingen roll, med dagens regler räcker det med 1 anställd så skall dialog om kollektivavtal inledas.
Svårt beslut? Inte speciellt. Jag antar att antalet som strejkar har gått ner över tid. Inget konstigare än så.

Ja, att det räcker med en anställd är väldigt sjukt och inte många som vet om det. Visste själv inte om det innan denna strejk.
Som vi sagt i denna tråd innan, är det många vi pratar med, som när de får reda på de anställdas vilja och hur få de är som strejkar, inte heller vetat om hur det är och därefter väljer Teslas sida.

I en demokrati bör ju givetvis majoriteten få bestämma. IF Metall säger att majoriteten av svenska folket har bestämt. Har de bestämt när jag får gå och skita också? När jag får tvätta bilen eller gå och handla? Nä, någon gräns får det vara och var och ens arbetsplats bör få bestämma själva hur de vill ha det. Sköter inte arbetsgivaren sig, så kommer majoriteten på arbetsplatsen vilja ha kollektivavtal.
Har sett massor av inlägg i denna tråd där man ondgör sig över att Metalls agerande är odemokratiskt.
Lite tröttsamt när det upprepas in absurdum.

Demokrati är vårt politiska system. En arbetsplats är inte en demokrati i något avseende. T.e.x äger arbetsivaren att ensam leda
och fördela arbetet oavsett vad övriga på arbetsplatsen tycker.

Däremot var det ju utomordentligt korkat av Metall att gå ut i strejk med så dåligt stöd hos arbetstagarna vilket de nu får ångra.
Det hade varit smart av Metall att se till att de hade tillräckligt stöd, kanske till och med haft en omröstning hos alla fackligt
anslutna och bara strejka om de till exempel kom över 80% för strejken eller vad man nu väljer.
Däremot är det inte rimligt att de som inte är fackligt anslutna får vara med i en sådan omröstning, vill man inte vara
med i en klubb kan man knappast kräva att få rösta i den.


Tror Metall kraftigt underskattade Teslas förmåga att stå emot o gå runt, de trodde nog att Tesla skulle vika ner sig snabbt,
men det sket sig.

På tal om att skita: Din liknelse med om när du får gå och skita verkar vara ett väldigt konstigt resonemang.
If Metall har väl de facto rätt i att spelreglerna på arbetsmarknaden är demokratiskt beslutade?
Om riksdagen beslutade om skitförbud mellan 00.00 - 05.00 så hade det ju också varit ett demokratiskt fattat beslut som du
hade varit tvungen att följa (alternativt skita i lönn då).
Om du tyckte det var ett vansinnigt beslut så fick du väl rösta på Friskitarpartiet i nästa val bara.

Men snälla sluta dra demokratikortet där det inte passar.
Så du menar alltså att de som är med i "klubben" ska kunna rösta om vad som ska hända dem och alla andra som inte är med i klubben? Personligen tycker jag att om det handlar om något som påverkar alla, så ska alla vara med och rösta, oavsett klubbtillhörighet.
Det är så det fungerar i övriga samhället.
Men då hade inte IF Metall kunnat gå vidare som de gjort och fördärvat sitt anseende för oöverskådlig tid.
Jag menar precis det som jag skriver, det är orimligt att människor som inte är med i facket skall vara med i en facklig omröstning.
Det blir ju som att danskar skulle rösta i svenska riksdagsvalet.
Återigen läs vad jag skrivit - du verkar tro att en arbetsplats är en demokrati, tyvärr så är det inte så, ja eller det kanske är
tur att den inte är det egentligen.
Du säger att "Det är så det fungerar i övriga samhället.". Det har jag svårt att förstå, Sverige är en demokrati och vi har val
var fjärde år. Men allt övrigt som händer i samhället avgörs väl inte med omröstningar??
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2270
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 20 feb 2024 12:49
Är siffrorna baserade på utbetalningar från facket? Det är ju 130% strejklön, det skulle förklara en del då.
Spelar väl i sig ingen roll, vi kan gå på vad Tesla själva säger till DI, 30 strejkande som det verkar enligt AG själva.
https://www.di.se/nyheter/tesla-fyra-ma ... t-arbetar/

Och de borde veta hur många de inte behöver betala ut lön till. Förutsagt att deras lönesystem funkar bättre än deras regnsensor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 190
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Teslabilen2023 »

gjohansson skrev: 20 feb 2024 12:55
DanneB skrev: 20 feb 2024 05:50
gjohansson skrev: 19 feb 2024 19:31
DanneB skrev: 19 feb 2024 14:00
perla1975 skrev: 19 feb 2024 13:28



Ja då står du inför ett svårt beslut, lita på en teslanställd du pratat med för ett tag sedan eller officiella siffror från medlingsinstitutet.

Dock spelar det ju ingen roll, med dagens regler räcker det med 1 anställd så skall dialog om kollektivavtal inledas.
Svårt beslut? Inte speciellt. Jag antar att antalet som strejkar har gått ner över tid. Inget konstigare än så.

Ja, att det räcker med en anställd är väldigt sjukt och inte många som vet om det. Visste själv inte om det innan denna strejk.
Som vi sagt i denna tråd innan, är det många vi pratar med, som när de får reda på de anställdas vilja och hur få de är som strejkar, inte heller vetat om hur det är och därefter väljer Teslas sida.

I en demokrati bör ju givetvis majoriteten få bestämma. IF Metall säger att majoriteten av svenska folket har bestämt. Har de bestämt när jag får gå och skita också? När jag får tvätta bilen eller gå och handla? Nä, någon gräns får det vara och var och ens arbetsplats bör få bestämma själva hur de vill ha det. Sköter inte arbetsgivaren sig, så kommer majoriteten på arbetsplatsen vilja ha kollektivavtal.
Har sett massor av inlägg i denna tråd där man ondgör sig över att Metalls agerande är odemokratiskt.
Lite tröttsamt när det upprepas in absurdum.

Demokrati är vårt politiska system. En arbetsplats är inte en demokrati i något avseende. T.e.x äger arbetsivaren att ensam leda
och fördela arbetet oavsett vad övriga på arbetsplatsen tycker.

Däremot var det ju utomordentligt korkat av Metall att gå ut i strejk med så dåligt stöd hos arbetstagarna vilket de nu får ångra.
Det hade varit smart av Metall att se till att de hade tillräckligt stöd, kanske till och med haft en omröstning hos alla fackligt
anslutna och bara strejka om de till exempel kom över 80% för strejken eller vad man nu väljer.
Däremot är det inte rimligt att de som inte är fackligt anslutna får vara med i en sådan omröstning, vill man inte vara
med i en klubb kan man knappast kräva att få rösta i den.


Tror Metall kraftigt underskattade Teslas förmåga att stå emot o gå runt, de trodde nog att Tesla skulle vika ner sig snabbt,
men det sket sig.

På tal om att skita: Din liknelse med om när du får gå och skita verkar vara ett väldigt konstigt resonemang.
If Metall har väl de facto rätt i att spelreglerna på arbetsmarknaden är demokratiskt beslutade?
Om riksdagen beslutade om skitförbud mellan 00.00 - 05.00 så hade det ju också varit ett demokratiskt fattat beslut som du
hade varit tvungen att följa (alternativt skita i lönn då).
Om du tyckte det var ett vansinnigt beslut så fick du väl rösta på Friskitarpartiet i nästa val bara.

Men snälla sluta dra demokratikortet där det inte passar.
Så du menar alltså att de som är med i "klubben" ska kunna rösta om vad som ska hända dem och alla andra som inte är med i klubben? Personligen tycker jag att om det handlar om något som påverkar alla, så ska alla vara med och rösta, oavsett klubbtillhörighet.
Det är så det fungerar i övriga samhället.
Men då hade inte IF Metall kunnat gå vidare som de gjort och fördärvat sitt anseende för oöverskådlig tid.
Jag menar precis det som jag skriver, det är orimligt att människor som inte är med i facket skall vara med i en facklig omröstning.
Det blir ju som att danskar skulle rösta i svenska riksdagsvalet.
Återigen läs vad jag skrivit - du verkar tro att en arbetsplats är en demokrati, tyvärr så är det inte så, ja eller det kanske är
tur att den inte är det egentligen.
Du säger att "Det är så det fungerar i övriga samhället.". Det har jag svårt att förstå, Sverige är en demokrati och vi har val
var fjärde år. Men allt övrigt som händer i samhället avgörs väl inte med omröstningar??
Nu blir ju din liknelse helt fel. Det är precis tvärtom. Andra länders medborgare får ju rösta i svenska kommunalvalet där dom är folkbokförda eftersom det som bestäms i kommunfullmäktige direkt berör dom.

Att icke-fackanslutna arbetstagare får ett inflytande i frågor som rör den lokala arbetsplatsen borde vara självklart. Men inte om man är pamp på IF Metall tydligen.

Att icke fackanslutna skulle rösta i frågor som gäller enbart Metall är självklart en annan sak.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

frippe skrev: 20 feb 2024 13:06

Spelar väl i sig ingen roll, vi kan gå på vad Tesla själva säger till DI, 30 strejkande som det verkar enligt AG själva.
https://www.di.se/nyheter/tesla-fyra-ma ... t-arbetar/

Och de borde veta hur många de inte behöver betala ut lön till. Förutsagt att deras lönesystem funkar bättre än deras regnsensor.
Siffran med 30 strejkande från Tesla var en nyhet för mig. Kan det bero på att omfattningen har ökat sedan detta forum gjorde en egen bedömning? Dock fortfarande intressant att förstå vad deltat mellan siffrorna från IF Metall och Teslas siffror beror på. Ifall facket valt att salta siffrorna så är det förmodligen högintressant för media att känna till.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
gjohansson
Inlägg: 90
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Anderzzon skrev: 20 feb 2024 06:44
gjohansson skrev: 19 feb 2024 23:12
Pontus skrev: 19 feb 2024 22:42
gjohansson skrev: 19 feb 2024 21:36
Pontus skrev: 19 feb 2024 21:27

I din liknelse, på vilket sätt menar du att AIK bestämmer något som ska gälla alla stockholmare?
Jag har varken menat eller skrivit det du skriver. En Halmgubbe brukar det väl kallas.
I Liknelsen fattade jag det som att AIK=fackföreningen rätt? Att stockholmarna vara = alla som arbetar på arbetsplatsen?
I Tesla fallet så ska fackföreningen och dess medlemmar (AIK) bestämma något som gäller alla på arbetsplatsen (stockholmarna) eller missade jag något? Så vad är det då som AIK ska bestämma som ska gälla alla stockholmare?

Det var som svar på Jonas skrivning "IF Metall har ju sagt att de frågat deras medlemmar på Tesla hur de vill göra i frågan men att de inte bryr sig om vad de andra som är i majoritet tycker."
Jag tänkte att medlemmar i AIK är de som är med i facket och "alla stockholmare" är andra människor som inte är med i facket
för att belysa att en förening normalt frågar sina medlemmar och hur saker skall göras och inte andra.

Det syftade inte på att det skulle bestämmas över några andra.
En bättre liknelse innehållande AIK är vad som skedde för några år sedan. Inför en höstmatch en kväll där det skulle vara snö och minusgrader går deras SLO ut med en omröstning på Twitter och frågar om taket ska vara öppet eller inte. De få som hann se och rösta röstade på att taket skulle vara öppet. Resterande åskådare fick stå och frysa utan att ha fått säga till något om saken.
I den här liknelsen är facket AIK på Twitter, de som röstade är de som är aktivt engagerade i facket, och Tesla är alla som hade biljett till matchen.
Förstår faktiskt inte riktigt vad du är ute efter. Men jag gissar att du tänker på att kollektivavtalet tvingas på alla anställda
även de som inte är med i facket. Nu var det ju inte riktigt det jag har diskuterat om i tråden men OK ett försök till
funderingar kring detta ämne:

Om fackföreningen tecknar ett kollektivavtal med en arbetsgivare så gäller det primärt bara de som är med i fackföreningen.
Övriga anställda kan om de vill förhandla själva med företaget och i bästa fall få egna anställningsavtal som ersätter kollektivavtalet. Jag skriver i "bästa fall" eftersom arbetsgivaren oftast inte är intresserad av separatlösningar för olika anställda pga att det blir
krångligt för dem - åtminstone stora företag brukar inte vilja det.

Men det är ju liksom inte fackets fel om arbetsgivaren inte vill teckna avtal med oorganiserade.

Men visst - om du som oorganiserad inte får företaget att teckna något avtal med dig så kommer ju kollektivavtalet att
gälla för dig också som ett "default" trots att du inte varit med i "klubben".
I praktiken är det dock ingen större skillnad åtminstone på stora företag vare sig de har kollektivavtal eller ej, även när de
inte har kollektivavtal så kommer de vara ointresserade av separatlösningar för dig som liten kugge i maskineriet. De kommer
bara lägga fram sitt standardavtal 1A och säga "skriv på här".
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Om nu Tesla själva säger 30 strejkande, vad är då poängen med att försöka överbevisa det genom att prata med enskilda mekaniker? Tesla själva har väl den tydligaste bilden och har ju ingen anledning att överdriva siffran.
Angående medlingsinstitutets siffror skulle det ju kunna vara antalet metallanslutna när strejken utlystes. Det blir dom timmar som strejken resulterar i. Om medlemmar bryter strejken och jobbar ändå kanske inte metall får information om? Det är väl det huvudsakliga syftet med strejkvakterna. Att utifrån försöka räkna ut hur många som strejkar.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Tesla sa väl bara mindre än 10% av de 300 anställda
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
WilleTesla
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 13 jul 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av WilleTesla »

Fredrik j skrev: 20 feb 2024 13:54
Om nu Tesla själva säger 30 strejkande, vad är då poängen med att försöka överbevisa det genom att prata med enskilda mekaniker? Tesla själva har väl den tydligaste bilden och har ju ingen anledning att överdriva siffran.
Angående medlingsinstitutets siffror skulle det ju kunna vara antalet metallanslutna när strejken utlystes. Det blir dom timmar som strejken resulterar i. Om medlemmar bryter strejken och jobbar ändå kanske inte metall får information om? Det är väl det huvudsakliga syftet med strejkvakterna. Att utifrån försöka räkna ut hur många som strejkar.
Ja 30 verkar det ju vara men det klart att man undrar över DNs siffra som är svåra att förstå. Den 24 november tvingades Hydro Extrusion in i en sympatiåtgärd av IF Metall. Även Werksta drabbades, av Metalls stridsåtgärder, under 2023 .

Kanske finns även delad av dessa åtgärder med i Medlingsinstitutets siffror. De borde i alla fall tas hänsyn till, då dessa till och med medförde att 20 personer varslades i Vetlanda under 2024.

Medlingsinstitutets ordval: "I Teslakonflikten förlorades uppskattningsvis 1 936 dagar.”
Fredrik j
Inlägg: 10953
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

WilleTesla skrev: 20 feb 2024 14:06
Fredrik j skrev: 20 feb 2024 13:54
Om nu Tesla själva säger 30 strejkande, vad är då poängen med att försöka överbevisa det genom att prata med enskilda mekaniker? Tesla själva har väl den tydligaste bilden och har ju ingen anledning att överdriva siffran.
Angående medlingsinstitutets siffror skulle det ju kunna vara antalet metallanslutna när strejken utlystes. Det blir dom timmar som strejken resulterar i. Om medlemmar bryter strejken och jobbar ändå kanske inte metall får information om? Det är väl det huvudsakliga syftet med strejkvakterna. Att utifrån försöka räkna ut hur många som strejkar.
Ja 30 verkar det ju vara men det klart att man undrar över DNs siffra som är svåra att förstå. Den 24 november tvingades Hydro Extrusion in i en sympatiåtgärd av IF Metall. Även Werksta drabbades, av Metalls stridsåtgärder, under 2023 .

Kanske finns även delad av dessa åtgärder med i Medlingsinstitutets siffror. De borde i alla fall tas hänsyn till, då dessa till och med medförde att 20 personer varslades i Vetlanda under 2024.

Medlingsinstitutets ordval: "I Teslakonflikten förlorades uppskattningsvis 1 936 dagar.”
Tyckte jag läste att sympatiblockader inte ingår i medlingsinstitutets siffror?
Kan det vara att metall räknar alla medlemmar vid strejkens start och tesla räknar dom som verkligen strejkade?
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaKotte »

WilleTesla skrev: 20 feb 2024 14:06
Ja 30 verkar det ju vara men det klart att man undrar över DNs siffra som är svåra att förstå. Den 24 november tvingades Hydro Extrusion in i en sympatiåtgärd av IF Metall. Även Werksta drabbades, av Metalls stridsåtgärder, under 2023 .

Kanske finns även delad av dessa åtgärder med i Medlingsinstitutets siffror. De borde i alla fall tas hänsyn till, då dessa till och med medförde att 20 personer varslades i Vetlanda under 2024.

Medlingsinstitutets ordval: "I Teslakonflikten förlorades uppskattningsvis 1 936 dagar.”
Enligt tidigare inlägg i tråden (se nedan) så är det enligt MIs chefjurist enbart dagar hos TM Sweden AB som räknas i de 1936 som anges
TeslaKotte skrev: 19 feb 2024 12:12
Detta var svaret från MIs chefsjurist i helhet:
Hej, siffran avser enbart strejkdagarna (de arbetsdagar som förlorats) på TM Sweden AB.
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Sfbones »

Fredrik j skrev: 20 feb 2024 13:54
Om nu Tesla själva säger 30 strejkande, vad är då poängen med att försöka överbevisa det genom att prata med enskilda mekaniker? Tesla själva har väl den tydligaste bilden och har ju ingen anledning att överdriva siffran.
Angående medlingsinstitutets siffror skulle det ju kunna vara antalet metallanslutna när strejken utlystes. Det blir dom timmar som strejken resulterar i. Om medlemmar bryter strejken och jobbar ändå kanske inte metall får information om? Det är väl det huvudsakliga syftet med strejkvakterna. Att utifrån försöka räkna ut hur många som strejkar.
Tesla har inte sagt exakt 30, bara omkring 30.

https://www.di.se/nyheter/tesla-fyra-ma ... t-arbetar/
Omkring 270 av Teslas 300 anställda i Sverige har valt att stanna kvar på sina tjänster. Det är Teslas besked till Di fyra månader in i strejken.
Jag undrar om det kanske kan vara Dagens Industri som skrivit 270 av 300, medans Tesla bara har fortsatt säga 10% som innan? Är citatet "270 av 300" från Maria Lantz på Tesla? Kan inte läsa hela artikeln.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Metall
44 av 130 mekaniker i strejk

Tm
90% av 300 har valt att vara kvar på jobbet.

Enligt tm har de 300 anställda som är berörda av strejken. 90% av dem jobbar.

Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.

Uppenbart att åtminstone tm ena siffra är medvetet felaktig.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4352
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av dstr »

perla1975 skrev: 20 feb 2024 14:37
Metall
44 av 130 mekaniker i strejk

Tm
90% av 300 har valt att vara kvar på jobbet.

Enligt tm har de 300 anställda som är berörda av strejken. 90% av dem jobbar.

Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.

Uppenbart att åtminstone tm ena siffra är medvetet felaktig.
Nej, nu hittar du på egna formuleringar.

...och Teslas egna siffra (i början av januari?) var att dom hade 157 servicetekniker. Idag är det nog närmare 170.
perla1975
elbilist
Inlägg: 214
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

dstr skrev: 20 feb 2024 14:47
perla1975 skrev: 20 feb 2024 14:37
Metall
44 av 130 mekaniker i strejk

Tm
90% av 300 har valt att vara kvar på jobbet.

Enligt tm har de 300 anställda som är berörda av strejken. 90% av dem jobbar.

Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.

Uppenbart att åtminstone tm ena siffra är medvetet felaktig.
Nej, nu hittar du på egna formuleringar.

...och Teslas egna siffra (i början av januari?) var att dom hade 157 servicetekniker. Idag är det nog närmare 170.
Hur får du ihop det med att 10% av 300 har valt att strejka?
Enligt ovanstående borde det vara ca 20% av 150-170 om det skall vara sanningsenligt.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av loftux »

perla1975 skrev:
dstr skrev: 20 feb 2024 14:47
perla1975 skrev: 20 feb 2024 14:37
Metall
44 av 130 mekaniker i strejk

Tm
90% av 300 har valt att vara kvar på jobbet.

Enligt tm har de 300 anställda som är berörda av strejken. 90% av dem jobbar.

Metall påstår att tm har ca 130 personal berörda av strejken. 2/3 av dem jobbar.

Uppenbart att åtminstone tm ena siffra är medvetet felaktig.
Nej, nu hittar du på egna formuleringar.

...och Teslas egna siffra (i början av januari?) var att dom hade 157 servicetekniker. Idag är det nog närmare 170.
Hur får du ihop det med att 10% av 300 har valt att strejka?
Enligt ovanstående borde det vara ca 20% av 150-170 om det skall vara sanningsenligt.
Varför är det så viktigt för dig att skriva upp siffrorna? Enligt dig räcket det ju med att en anställd vill ha KA så kan man skjuta på allt vad man har och det är demokratiskt. Eller är det så att någonstans skaver det att de flesta faktiskt inte vill detta?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar