FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Håller 100% med. Man låter bara handen vila på ratten så den känner dess tyngd.

https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7695
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 17 maj 2024 16:20
Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Håller 100% med. Man låter bara handen vila på ratten så den känner dess tyngd.

https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Ja, den ena handen på den ena sidan. För mig känns det onaturligt, d.v.s. inte speciellt vilsamt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Earplugged »

Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Xanthopteryx skrev: 17 maj 2024 07:01
jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03

Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Hade helst sluppit pilla på ratten alls men håller helt med att man inte behöver rycka, jag petar bara till på samma sätt som jag tex gjorde i Passaten. Rycker man i ratten kopplar ju systemet ur så det aktar man sig för 😂
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Xanthopteryx skrev: 17 maj 2024 07:01
jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17
jpetters skrev: 12 maj 2024 20:03

Fick som jag skrev tillfälle att prova FSDS v 12.3.4 på den Model S (2022, HW3) jag hyrde i Kalifornien/Nevada. Det är verkligen en otroligt mycket bättre version än den jag har på mina bilar i Europa. Det blev helt klart många mil med FSDS (NoAP) aktiverad. Största behållningen var hur fantastiskt bra den var på lands och motorväg. Alla irritationsmoment som den Europeiska versionen har var borta. Bättre förarövervakning via kamera, endast en lätt hand på ratten räckte, inget ryckande i ratten (utom när man tittade bort från vägen), inga problem med hastighet i kurvor, rondeller gick hur fint som helst, omkörning initierad av bilen, inga spökbromsningar (på > 200mil körning, kan såklart vara en tillfällighet), felfri navigering och körning vid vägbyten, etc. Med tanke på hur bra detta fungerade är EAP i varje fall en givet köp under dessa förutsättningar, även FSD kan vara värt pengarna om inte EAP finns att köpa (som det är i Nordamerika nu). Tyvärr har vi UNECE att tacka för en mycket sämre produkt, och tyvärr ser det inte ut att bli bättre i närtid.

Angående FSDS i stadstrafik så skulle jag inte betala något extra för det i dagsläget. Det fungerade riktigt bra och är minst sagt imponerande, men så länge man ska övervaka är värdet begränsat (framför allt i komplexa trafikmiljöer då "övervakningen" är ganska påfrestande). Bättre att köra själv i så fall.

Med tanke på hur bra det fungerade med övervakning via interna kameran så borde Tesla bjuda på retrofit av denna till legacy S/X om man köpt FSD.
Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Om man läser mitt inlägg så tycker jag det är tydligt att jag menar för att byta fil utan EAP. Det är inte lika sömlöst som i många andra system där man bara styr över och sedan slås filhållningen på. Mindre ping blir det också. Själva "nag" biten har jag inga problem med, det funkar bra med handen.
Xanthopteryx
Inlägg: 197
Blev medlem: 12 dec 2023 06:00

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Xanthopteryx »

jpetters skrev: 17 maj 2024 16:01
Andersen skrev:
Xanthopteryx skrev: 17 maj 2024 07:01
jpetters skrev: 16 maj 2024 21:35
spacecoin skrev: 12 maj 2024 20:17

Hoppas att du hade det bra! Kul att höra att det funkade bra för dig med v12. Jag har inget problem med NoAP (som väl fortfarande är v11) men jag tycker inte värdet är givet heller över vanlig TACC med lane keeping så länge man måste vara alert. Det är jätteskönt att köra med förarassistans, men jag kan inte se att det skulle bli mycket bättre med system-initierade filbyten ärligt talat.

Håller helt med om stadstrafik-scenariot. Stressigt att övervaka, och bättre och säkrare att köra själv. Jag körde FSDb v11 i stadsmiljö och det var fruktansvärt tyckte jag.

Jag är glad att UNECE prioriterar säkerhet över "tech demos" trots att jag köpt FSD. Vill Tesla ta ansvar för körningen finns UNECE R157 för motorväg.
Nej, det är kanske inte givet att "system-initierade filbyten" är bättre. Det var bara en av sakerna som gjorde FSDS så mycket bättre och säkrare.
T.ex. behöver man nu i Europa versionen av AP-Autosteer lägga en hel del focus på om bilen tycker att man ska hålla (rycka) i ratten istället för att titta på vägen och trafiken runt omkring (jag upplever ingen märkbar skillnad mellan min X100D och SPlaid i detta avseende). Ett annat exempel är att bilen ska köra av vägen, eller bromsa kraftigt, per definition om hastigheten är för hög i en kurva. Händer rätt ofta på motorväg när det svänger lite. Ytterligare ett exempel är om man blinkar för filbyte (dvs via spak eller via knapp på ratten) och måste rycka extra mycket i ratten och titta på skärmen för att se om bilen håller med om att man håller i ratten. Detta istället för att titta ut trafiken, bakom och framåt.
Dessa begränsningar fanns inte i FSDS. Jag vill understryka igen att om man titta på något annat, som t.ex. telefon, så varnade systemet väldigt snabbt. Tyvärr tycker jag UNECE restriktioner snarare bidrar mycket negativt med sämre säkerhet som resultat.

Tycker du dessa UNECE restriktioner av AP-Autosteer vi har i Europa är bra för säkerheten?
Om du känner att du måste hålla sådant fokus på huruvida bilen vil att du skall "rycka i ratten" eller inte så är systemet helt feldesignat.
Teslas fel alltså.
Har själv filhållarsystem i vår bil, från Volvo.
Den påminner också om att man skall röra på ratten (man behöver inte rycka) och det är en ickefråga.
Fokusförflyttningen från omgivande väg och trafik är minimal, om ens någon.
De flesta gånger kör jag helt enkelt genom att jag bara håller ena handen nedtill och det lilla trycket gör att systemet är nöjd med min insats.

Med andra ord:
Skyll inte på regelverk och annat när det är Tesla som uppenbarligen har skitkass design på sitt system.
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Dessvärre är det inte så på mina bilar, S och X. Det är alltså fakta och inget "tror" i dessa fall.
Men kul att det fungerar bättre på din Y.
Det är ju då dåligt konstruerat av Tesla. Har inget med regelverk eller inte att göra.
Om Tesla gör ett bra system så fungerar det utmärkt tillsammans med befintliga regelverk.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »



Antingen borde FSD stänga av eller sakta ner, det där känns inget vidare.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

TiborBlomhall skrev: 17 maj 2024 16:20
Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Håller 100% med. Man låter bara handen vila på ratten så den känner dess tyngd.

https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Det funkar verkligen inte alls på vare sig S eller 3 om man är avspänd- det är för att tesla valt en billig lösning sannolikt. På min BMW ix kan jag sitta helt avspänd, den fattar att handen ligger på utan ryck, så det går bevisligen att bygga en lösning som fungerar.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thebishop skrev: 19 maj 2024 15:06
TiborBlomhall skrev: 17 maj 2024 16:20
Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Håller 100% med. Man låter bara handen vila på ratten så den känner dess tyngd.

https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Det funkar verkligen inte alls på vare sig S eller 3 om man är avspänd- det är för att tesla valt en billig lösning sannolikt. På min BMW ix kan jag sitta helt avspänd, den fattar att handen ligger på utan ryck, så det går bevisligen att bygga en lösning som fungerar.
Då måste Tesla ha valt en dyrare lösning på Y. För jag har inga som helst problem med att bilen inte känner att jag har handen helt avspänd på ratten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Earplugged »

Nicke Nyfiken skrev: 19 maj 2024 15:56
thebishop skrev: 19 maj 2024 15:06
TiborBlomhall skrev: 17 maj 2024 16:20
Andersen skrev: 17 maj 2024 15:20
Jag förstår inte grejen med att påstå att man måste rycka i ratten på en Tesla. Jag håller bara min hand klockan 4-5 och min Model Y är nöjd och glad med det lilla motståndet. Känns som folk som tror att man måste rycka i tyglarna när man rider för att få hästen att gå dit man vill - det kanske funkar, men det är fel sätt.
Håller 100% med. Man låter bara handen vila på ratten så den känner dess tyngd.

https://teslaclubsweden.se/du-haller-den-fel/
Det funkar verkligen inte alls på vare sig S eller 3 om man är avspänd- det är för att tesla valt en billig lösning sannolikt. På min BMW ix kan jag sitta helt avspänd, den fattar att handen ligger på utan ryck, så det går bevisligen att bygga en lösning som fungerar.
Då måste Tesla ha valt en dyrare lösning på Y. För jag har inga som helst problem med att bilen inte känner att jag har handen helt avspänd på ratten.
Instämmer, blev nyfiken och testade nu när jag ändå är ute och åker att hålla ratten på alla möjliga sätt och behöver inte göra mer än att låta handen vila på ratten.
Testat med en och två händer i klockans alla riktningar och även att bara vila händena på ekrarna och behöver aktivt lyfta armen för att få upp varningen. Slarvar jag och inte håller i ratten alls så räcker det att peta till lite lätt när varningen dyker upp.
Konstigt att det verkar vara så olika upplevelser, jag kör också en Y.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är exakt likadant på både Model S, X, 3 och Y.
Har kört alla, har aldrig haft problem med att behöva rycka på ratten.

Och upplevt samma beteende även på flera andra bilar, håller man ratten kvart i tre styr man omedvetet med i svängarna och då klagar även deras automatik. Låter man handen vila kl 4 funkar det även på de bilarna.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

På BMW kan jag ha handen vilande 1830 med ett extremt lätt handlag, det funkar inte på tesla.

Skillnaden är att man inte kan ha handskar på sig på BMW, men det skulle jag aldrig ha ändå…

Att behöva hålla med aktiv kraft när man har en fungerande AP är ju rätt trist - så har det varit på både vår S, 3 och den Y jag körde.

Det är ju möjligt att ni drar mer än ni tror, men att behöva ”styra med” missar ju halva poängen med AP enligt mig.

Att vara beredd att ta över och ha handen på ratten är inte samma sak som att behöva styra med.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

thebishop skrev: 19 maj 2024 18:06
På BMW kan jag ha handen vilande 1830 med ett extremt lätt handlag, det funkar inte på tesla.

Skillnaden är att man inte kan ha handskar på sig på BMW, men det skulle jag aldrig ha ändå…

Att behöva hålla med aktiv kraft när man har en fungerande AP är ju rätt trist - så har det varit på både vår S, 3 och den Y jag körde.

Det är ju möjligt att ni drar mer än ni tror, men att behöva ”styra med” missar ju halva poängen med AP enligt mig.

Att vara beredd att ta över och ha handen på ratten är inte samma sak som att behöva styra med.
När det gäller att kolla om föraren håller i ratten har en del tillverkare sensorer (kameror eller touchsensorer) som mäter om föraren håller i ratten. Tesla använder inte det systemet utan man måste "hålla emot" lätt med handen då den mäter "motstånd" och inte "kontakt".

Mitt problem är inte detta. Jag tycker Teslas lösning är helt OK. Däremot filbyte utan EAP är kass. Det är synd att man måste slå av systemet och att ratten "håller emot" under den processen tycker jag.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev: 19 maj 2024 20:00
thebishop skrev: 19 maj 2024 18:06
På BMW kan jag ha handen vilande 1830 med ett extremt lätt handlag, det funkar inte på tesla.

Skillnaden är att man inte kan ha handskar på sig på BMW, men det skulle jag aldrig ha ändå…

Att behöva hålla med aktiv kraft när man har en fungerande AP är ju rätt trist - så har det varit på både vår S, 3 och den Y jag körde.

Det är ju möjligt att ni drar mer än ni tror, men att behöva ”styra med” missar ju halva poängen med AP enligt mig.

Att vara beredd att ta över och ha handen på ratten är inte samma sak som att behöva styra med.
När det gäller att kolla om föraren håller i ratten har en del tillverkare sensorer (kameror eller touchsensorer) som mäter om föraren håller i ratten. Tesla använder inte det systemet utan man måste "hålla emot" lätt med handen då den mäter "motstånd" och inte "kontakt".

Mitt problem är inte detta. Jag tycker Teslas lösning är helt OK. Däremot filbyte utan EAP är kass. Det är synd att man måste slå av systemet och att ratten "håller emot" under den processen tycker jag.
Fast om man slår på blinkers förbi motståndet för ”tre-blink” innan man styr, så försvinner motståndet i ratten och endast auto steer slås av när man byter fil (farthållaren förblir påslagen). Dock måste man slå på auto steer manuellt när man bytt fil förstås.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 19 maj 2024 20:00
thebishop skrev: 19 maj 2024 18:06
På BMW kan jag ha handen vilande 1830 med ett extremt lätt handlag, det funkar inte på tesla.

Skillnaden är att man inte kan ha handskar på sig på BMW, men det skulle jag aldrig ha ändå…

Att behöva hålla med aktiv kraft när man har en fungerande AP är ju rätt trist - så har det varit på både vår S, 3 och den Y jag körde.

Det är ju möjligt att ni drar mer än ni tror, men att behöva ”styra med” missar ju halva poängen med AP enligt mig.

Att vara beredd att ta över och ha handen på ratten är inte samma sak som att behöva styra med.
När det gäller att kolla om föraren håller i ratten har en del tillverkare sensorer (kameror eller touchsensorer) som mäter om föraren håller i ratten. Tesla använder inte det systemet utan man måste "hålla emot" lätt med handen då den mäter "motstånd" och inte "kontakt".

Mitt problem är inte detta. Jag tycker Teslas lösning är helt OK. Däremot filbyte utan EAP är kass. Det är synd att man måste slå av systemet och att ratten "håller emot" under den processen tycker jag.
Jo, det var en ögonöppnare efter att ha kört AP i nio år att ha en bil som inte höll emot och som automatiskt slår på förarassistansen om man själv byter vare sig med eller utan blink… precis vad man vill.

Och teslans är djupt problematiskt för mig, det händer nästan varje långresa att jag får AP avstängt. Trots hand på ratten och uppmärksamhet framåt - så man missar uppmaningarna att dra i ratten - framför allt på model 3… det slipper man med iX. Fattar inte teslans idé om att det är bra för någon med att slå av hjälpmedel som straff för att den inte kan känna att man håller i ratten…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tesla newbie skrev: 19 maj 2024 20:27
spacecoin skrev: 19 maj 2024 20:00
thebishop skrev: 19 maj 2024 18:06
På BMW kan jag ha handen vilande 1830 med ett extremt lätt handlag, det funkar inte på tesla.

Skillnaden är att man inte kan ha handskar på sig på BMW, men det skulle jag aldrig ha ändå…

Att behöva hålla med aktiv kraft när man har en fungerande AP är ju rätt trist - så har det varit på både vår S, 3 och den Y jag körde.

Det är ju möjligt att ni drar mer än ni tror, men att behöva ”styra med” missar ju halva poängen med AP enligt mig.

Att vara beredd att ta över och ha handen på ratten är inte samma sak som att behöva styra med.
När det gäller att kolla om föraren håller i ratten har en del tillverkare sensorer (kameror eller touchsensorer) som mäter om föraren håller i ratten. Tesla använder inte det systemet utan man måste "hålla emot" lätt med handen då den mäter "motstånd" och inte "kontakt".

Mitt problem är inte detta. Jag tycker Teslas lösning är helt OK. Däremot filbyte utan EAP är kass. Det är synd att man måste slå av systemet och att ratten "håller emot" under den processen tycker jag.
Fast om man slår på blinkers förbi motståndet för ”tre-blink” innan man styr, så försvinner motståndet i ratten och endast auto steer slås av när man byter fil (farthållaren förblir påslagen). Dock måste man slå på auto steer manuellt när man bytt fil förstås.
... om man inte har S3XY Commander. För då får man automatiskt AP igen när filbytet är färdigt
Ungefär som det funkar på de flesta andra bilar. :D

Lätt bästa funktionen Enhance erbjuder tycker jag som kör väldigt mycket motorväg

PS. Man behöver inte slå på blinkersen förbi tre blink läget för att motståndet ska försvinna. Det räcker med att hålla spaken i första läget en sekund så försvinner motståndet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

Kameror är helt klart tillräckligt för säker självkörning!

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 19 maj 2024 22:20
Kameror är helt klart tillräckligt för säker självkörning!

Problemet här är väl mjukvaran?
Tåget och varningslamporna syns ju på kamerorna men bilens mjukvara reagerar inte. Så mjukvara inte sensor som primärt felar. Sen felar ju framförallt föraren som inte tar sitt ansvar och håller koll.
Vore också intressant att se vad systemet gör och visar på skärmen. Nu finns (väl?) bara filmen från kamerorna och frågan är vilka eventuella varningar och annat som visades på skärmen (och vem var det som väjde, föraren eller bilen).
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 20 maj 2024 13:46
spacecoin skrev: 19 maj 2024 22:20
Kameror är helt klart tillräckligt för säker självkörning!

Problemet här är väl mjukvaran?
Tåget och varningslamporna syns ju på kamerorna men bilens mjukvara reagerar inte. Så mjukvara inte sensor som primärt felar. Sen felar ju framförallt föraren som inte tar sitt ansvar och håller koll.
Vore också intressant att se vad systemet gör och visar på skärmen. Nu finns (väl?) bara filmen från kamerorna och frågan är vilka eventuella varningar och annat som visades på skärmen (och vem var det som väjde, föraren eller bilen).
I slutändan handlar det om att bygga ett robust system om du frågar mig.

Eftersom man saknar fysisk avståndsbedömning med passiva kameror och måste gissa avstånd från referensobjekt så funkar mjukvaran dåligt om man inte kan identifiera några referensobjekt pga av t ex mörker, dimma eller rök.

Även fast en människa kan se att det ser utom som någon man borde bromsa för så är det inte så en ML-algoritm behöver agera. Dels så vet vi inte vad den "ser" eftersom man inte kan förklara output givet en viss input Det saknas "explainability" i dessa black-boxes.

Vidare kan ju systemet vara inställt för att vara "assertive" eftersom människan ändå är ansvarig och därmed får man en "bättre" körning i vissa miljöer. Men säkert blir det inte om man tar bort en uppmärksam förare.

En annan sensor ex Lidar had ju sett hela tågen genom röken/dimman långt innan en människa hade sett de, redan från första bildrutan i videon.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 726
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 20 maj 2024 13:53
flamman skrev: 20 maj 2024 13:46
spacecoin skrev: 19 maj 2024 22:20
Kameror är helt klart tillräckligt för säker självkörning!

Problemet här är väl mjukvaran?
Tåget och varningslamporna syns ju på kamerorna men bilens mjukvara reagerar inte. Så mjukvara inte sensor som primärt felar. Sen felar ju framförallt föraren som inte tar sitt ansvar och håller koll.
Vore också intressant att se vad systemet gör och visar på skärmen. Nu finns (väl?) bara filmen från kamerorna och frågan är vilka eventuella varningar och annat som visades på skärmen (och vem var det som väjde, föraren eller bilen).
I slutändan handlar det om att bygga ett robust system om du frågar mig.

Eftersom man saknar fysisk avståndsbedömning med passiva kameror och måste gissa avstånd från referensobjekt så funkar mjukvaran dåligt om man inte kan identifiera några referensobjekt pga av t ex mörker, dimma eller rök.

Även fast en människa kan se att det ser utom som någon man borde bromsa för så är det inte så en ML-algoritm behöver agera. Dels så vet vi inte vad den "ser" eftersom man inte kan förklara output givet en viss input Det saknas "explainability" i dessa black-boxes.

Vidare kan ju systemet vara inställt för att vara "assertive" eftersom människan ändå är ansvarig och därmed får man en "bättre" körning i vissa miljöer. Men säkert blir det inte om man tar bort en uppmärksam förare.
Säger inte emot dig men i just det här fallet vet vi inte så mycket alls kring vad systemet gjorde och vad som var aktivt osv. Samt att video-strömmen visar att det fanns optiska indikationer på både tåg och varnings-signaler som mjukvaran (om aktiv) inte reagerade på.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 20 maj 2024 13:56
Säger inte emot dig men i just det här fallet vet vi inte så mycket alls kring vad systemet gjorde och vad som var aktivt osv.
Jag tycker inte det konkreta fallet i sig är lika intressant som principen att kameror har problem i vissa situationer. Videon är ett exempel på det. Skönt att föraren klarade sig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 20 maj 2024 13:56
Samt att video-strömmen visar att det fanns optiska indikationer på både tåg och varnings-signaler som mjukvaran (om aktiv) inte reagerade på.
Det är för att objektklassificering och avståndsmätning till hinder bygger på exempel i ML och man har inte tränat på exakt den där sortens dimma i den där belysningen vid den där typen av järnvägskorsning så...

ML är bräckligt och kan inte resonera eller generalisera som en människa. Att en människa "kan se något" betyder inget i det här kontexten. Även fast Elon tycker att en maskin borde teoretiskt kunna det för att en människa kan det...

Det är därför de flesta anser att en dator behöver flera sensorer och olika typer av sensorer än en människa för att köra säkert.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av jpetters »

Verkar som Jensen behöver läsa lite i denna tråd. Bild

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev: 23 maj 2024 09:52
Verkar som Jensen behöver läsa lite i denna tråd. Bild

Häromdagen satt Jen-Hsun med Michael Dell på Bloomberg och sa att Dell var ledande inom AI. Det gäller att klappa om kunderna.

Samtidigt kan man läsa trådar på amerikanska forumet TMC som "FSD needs to learn how to read signs". Det kans vara dvårt att få ihop marknadsföringen med verkligheten när det gäller FSD och Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6526
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av spacecoin »

På teamat "vad NVidias VD säger":

Nvidia on Q1 earnings call: "We supported Tesla 's expansion of their AI training cluster to 35,000 H100 GPU's. Their use of Nvidia AI infrastructure paved the way for breakthrough performance of FSD version 12, their latest autonomous driving software based on vision."

Har jag sagt förut att Teslas eget försök till AI-hw är stendött?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 673
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av HerrNilsson »

FSDn är inte dum den! :shock:

Intressant också att man nu släpper nya versioner klart oftare än tidigare. Och varje version gör steg framåt, vissa små, vissa lite större. Helt sjukt att bil-fan kör själv! :D

Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar