påverkan av effektavgift

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av M3170 »

Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dinsdale »

M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev: 04 sep 2024 10:05
Dinsdale skrev: 04 sep 2024 08:09
Effektavgiften införs för att nätbolagens bluff med säkringsabonnemang synats och det visat sig att kejsaren var naken. Man har i alla år tjänat massor med pengar på att folk säkrar upp till 20A, 25A osv, men nätet har aldrig dimensionerats utefter att alla ska kunna få vad de betalar för samtidigt. Man har förutsatt att belastningen sprider ut sig, låt säga att på tio hushåll så sätter folk på spisen lite slumpmässigt utspritt under några timmar.
Med elbilsladdning och övrig automation som anpassar sig till timpriset får man istället jämfotahopp vid varje heltimme då alla synkroniserat börjar dra 11kW.
Istället för att krypa till korset och bygga ut nätet så vi ska få det vi betalat för i decennier, väljer man (med politikernas goda minne) att lägga på effektavgift utformat på ett sådant sätt att det kommer bli dyrare för kund än säkringsabonnemanget. Egentligen borde alla elkunder gå ihop och stämma dem eftersom vi betalat extra för en sak (tex 20A) men nu när det verkligen behövs (med elbil) visar det sig att vi lurats på en bluffprodukt.

Nätägaren har för övrigt inget som helst intresse av att styra all belastning till billiga timmar, de vill ha konstant lågt uttag så de kan köpa minsta möjliga diameter på sina kablar. (Samma sak gäller fjärrvärmen, därav effekttaxan där.)
Ja, det hade varit betydligt rakare att utbyggnaden hade bekostas av den som av någon anledning vill ha en större säkring än vad som sattes in när huset byggdes.
Enligt samma princip skulle nätbolaget ha fått betala abonnenter som går ner i säkringsstorlek eftersom det ger utrymme att sälja till någon annan.
Men nu har man redan ätit kakan.
Som jag förstod det när bostadsrättsföreningen ville säkra upp var att nätägaren är tvingad att bygga ut nätet på egen bekostnad om nån vill höja säkringen och det inte går för att nätet i området är maxat. Man kan få vänta väldigt länge på anslutningen, men nätägaren får inte neka och de får inte lasta över kostnaden på den som råkar vara droppen som gör att bägaren rinner över. Vissa delar kan man få bekosta, kanske behöver man byta ut inkommande kabel eller nåt sånt där. Men kostnaderna för att uppgradera nätet får nätägaren ta.

Jag antar att det är gjort så för att det annars hade blivit orimligt dyrt för den som orsakade utbyggnaden att ensam bekosta den. Alla som kommer efter har ju nytta av det, då är det mer rimligt att kostnaden slås ut på kollektivet.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jerker »

Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Nu frågar du visserligen inte mig men som jag förstått det är det klocktimmar det handlar om.
Saxat från min leverantör av elnät:
Effektavgiften beräknas på ett timmedelvärde av de tre timmar då du använder som mest kilowatt under månaden på vardagar mellan kl. 07-20.
Vidar ger de ett räkneexempel:
Exempel på kostnader med effektavgift
Exempel 1

Tänk att du gör följande på tre olika dagar under en månad:

Laddar din elbil en vardag mellan kl. 17-18. Detta ger ett effektuttag på ungefär 9 kW per timme.
Lagar mat i ugn och använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag kl. 18–19. Detta ger dig en effekt på ungefär 6 kW per timme.
Dammsuger, använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag mellan kl. 18-19. Effektuttaget här blir ungefär 5 kW per timme.

Ditt snitt på effektuttag blir:
Dessa dagar visar de högsta effektuttagen totalt 20 kW. Ett snitt på de tre högsta effektuttagen är i detta fall 6,7 kW. Denna månad har ni en månadsförbrukning på 450 kWh.

Om du har 16A säkring så skulle detta kosta dig:

241,25 kr i fast avgift
450 kWh*0,1023 kr = 46 kr i överföringsavgift
6,7 kW*51,50 kr = 345 kr i effektavgift
Totalt: 632,25 kr

Utöver detta tillkommer energiskatten.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jaegaern »

martinot skrev: 04 sep 2024 22:25
Jaegaern skrev: 02 sep 2024 11:24
Linköping via Tekniska Verken fick dessa nya taxor nu idag tror jag. Månadsskiftet.

Men det kanske blir bättre i slutändan så man slipper långsamtladda även nattetid för att undvika toppar.

"Tekniska verkens avgift baseras på hushållets fem högsta effekttoppar under en
månad, oavsett när på dygnet dessa inträffar. Det är inte okej, enligt EI som
skriver: ”Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är
det inte motiverat att de ska ligga till grund för en högre effektavgift.”
Tekniska verken har också en alternativ prislista som kan gynna den som är extra
bra på att styra sin elanvändning. Där räknas en effekttopp dagtid varje månad,
men också en topp nattetid – den senare är billigare. Enligt den prislistan räknas
06–23 som dagtid. Även detta rimmar illa med EI:s vägledning som säger att elnätsbolagen noggrannare måste specificera vilka timmar som nätet faktiskt är högt belastat.
Jesper Hagbom, vd Elnät på Tekniska verken, välkomnar att EI nu kommer med
en tydligare vägledning.
– Det är jättebra att de kommer med ett sådant klargörande. Det har funnits ett
stort utrymme för tolkningar och de tariffer som elbolagen hittills infört har varit
väldigt spretiga, säger han."

https://corren.se/nyheter/linkoping/art ... m/r3owvxor
Bra att EI är på idiotiska kontraproduktiva och ologiska/omotiverade taxor från de glupska monopolistiska elnätsbolagen (oavsett om kommuner som i detta fall med Linköpings, eller privata). Gott jobbat av Energimarknadsinspektionen! 👍
Ja man blir lite glad! Känns lite hopplöst från egen sida annars. Inte mycket man pallar göra som privatperson.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jerker »

frippe skrev: 05 sep 2024 08:26
Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Nu frågar du visserligen inte mig men som jag förstått det är det klocktimmar det handlar om.
Saxat från min leverantör av elnät:
Effektavgiften beräknas på ett timmedelvärde av de tre timmar då du använder som mest kilowatt under månaden på vardagar mellan kl. 07-20.
Vidar ger de ett räkneexempel:
Exempel på kostnader med effektavgift
Exempel 1

Tänk att du gör följande på tre olika dagar under en månad:

Laddar din elbil en vardag mellan kl. 17-18. Detta ger ett effektuttag på ungefär 9 kW per timme.
Lagar mat i ugn och använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag kl. 18–19. Detta ger dig en effekt på ungefär 6 kW per timme.
Dammsuger, använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag mellan kl. 18-19. Effektuttaget här blir ungefär 5 kW per timme.

Ditt snitt på effektuttag blir:
Dessa dagar visar de högsta effektuttagen totalt 20 kW. Ett snitt på de tre högsta effektuttagen är i detta fall 6,7 kW. Denna månad har ni en månadsförbrukning på 450 kWh.

Om du har 16A säkring så skulle detta kosta dig:

241,25 kr i fast avgift
450 kWh*0,1023 kr = 46 kr i överföringsavgift
6,7 kW*51,50 kr = 345 kr i effektavgift
Totalt: 632,25 kr

Utöver detta tillkommer energiskatten.
OK, tack!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev: 05 sep 2024 08:55
frippe skrev: 05 sep 2024 08:26
Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Nu frågar du visserligen inte mig men som jag förstått det är det klocktimmar det handlar om.
Saxat från min leverantör av elnät:
Effektavgiften beräknas på ett timmedelvärde av de tre timmar då du använder som mest kilowatt under månaden på vardagar mellan kl. 07-20.
Vidar ger de ett räkneexempel:
Exempel på kostnader med effektavgift
Exempel 1

Tänk att du gör följande på tre olika dagar under en månad:

Laddar din elbil en vardag mellan kl. 17-18. Detta ger ett effektuttag på ungefär 9 kW per timme.
Lagar mat i ugn och använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag kl. 18–19. Detta ger dig en effekt på ungefär 6 kW per timme.
Dammsuger, använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag mellan kl. 18-19. Effektuttaget här blir ungefär 5 kW per timme.

Ditt snitt på effektuttag blir:
Dessa dagar visar de högsta effektuttagen totalt 20 kW. Ett snitt på de tre högsta effektuttagen är i detta fall 6,7 kW. Denna månad har ni en månadsförbrukning på 450 kWh.

Om du har 16A säkring så skulle detta kosta dig:

241,25 kr i fast avgift
450 kWh*0,1023 kr = 46 kr i överföringsavgift
6,7 kW*51,50 kr = 345 kr i effektavgift
Totalt: 632,25 kr

Utöver detta tillkommer energiskatten.
OK, tack!
Fast deras exempel utesluter väl inte det som Jerker tänkte på ändå?
Dom hade isf gärna fått ha med tex 16.30-17.30 eller nåt liknande.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av mussla »

Bjelke skrev: 05 sep 2024 09:25
Jerker skrev: 05 sep 2024 08:55
frippe skrev: 05 sep 2024 08:26
Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24

Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Nu frågar du visserligen inte mig men som jag förstått det är det klocktimmar det handlar om.
Saxat från min leverantör av elnät:
Effektavgiften beräknas på ett timmedelvärde av de tre timmar då du använder som mest kilowatt under månaden på vardagar mellan kl. 07-20.
Vidar ger de ett räkneexempel:
Exempel på kostnader med effektavgift
Exempel 1

Tänk att du gör följande på tre olika dagar under en månad:

Laddar din elbil en vardag mellan kl. 17-18. Detta ger ett effektuttag på ungefär 9 kW per timme.
Lagar mat i ugn och använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag kl. 18–19. Detta ger dig en effekt på ungefär 6 kW per timme.
Dammsuger, använder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare en vardag mellan kl. 18-19. Effektuttaget här blir ungefär 5 kW per timme.

Ditt snitt på effektuttag blir:
Dessa dagar visar de högsta effektuttagen totalt 20 kW. Ett snitt på de tre högsta effektuttagen är i detta fall 6,7 kW. Denna månad har ni en månadsförbrukning på 450 kWh.

Om du har 16A säkring så skulle detta kosta dig:

241,25 kr i fast avgift
450 kWh*0,1023 kr = 46 kr i överföringsavgift
6,7 kW*51,50 kr = 345 kr i effektavgift
Totalt: 632,25 kr

Utöver detta tillkommer energiskatten.
OK, tack!
Fast deras exempel utesluter väl inte det som Jerker tänkte på ändå?
Dom hade isf gärna fått ha med tex 16.30-17.30 eller nåt liknande.
Dessutom är alla eldistributörer fria att göra som de vill (inom ramen som sätts av ei). Vet inte om ni diskuterar samma avtal här eller inte.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 04 jun 2022 09:38

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Knix »

Jag ser det som osannolikt att nätbolagen kommer uppdatera sina IT-system för att hantera entimmes medeleffektmätning med start godtycklig minut bara för att maximera effekttaxan när de redan har mätning klocktimmar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jerker »

Knix skrev: 05 sep 2024 11:39
Jag ser det som osannolikt att nätbolagen kommer uppdatera sina IT-system för att hantera entimmes medeleffektmätning med start godtycklig minut bara för att maximera effekttaxan när de redan har mätning klocktimmar.
Det låter rimligt.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av nogren »

Ellevio skriver, som länkat tidigare i tråden, att de mäter överförd energi per heltimme, dvs 00-59, vid beräkningen av effekttopparna. Det använde jag för att ladda X:30 — (X+1):29, och får halva topparna bara enligt fakturan.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Dinsdale »

Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Det är inte genomsnittet under en timme, det är exakt effektuttag mellan xx:00:00:000 och xx:59:59:999. Om du behöver ladda 11kWh (observera h:et) i batteriet så tar det en timme (1 h) om du laddar med effekten 11kW ( 11 kW * 1h = 11kWh). Jag bortser från förluster för enkelhetens skull. Om du då startar laddningen :30 så hinner du bara förbruka 11*0,5 = 5,5 kW den första timmen. Andra halvan hamnar på nästa timme, och därmed får du bara effektavgift 5,5 kW fast du brassat på fullt precis som vanligt. (Eventuell övrig förbrukning i huset tillkommer naturligtvis, så kör inte varmvattenberedaren eller laga mat de där två timmarna.)

Laddar du med 11kW under en kvart (en fjärdels timme) så motsvarar det en effektavgift på 11/4 = 2,75kW. Osv.

Ska du laga mat som du vet tar en timme att laga, börja då :30 istället för 00. Det är lättare sagt än gjort med hungriga barn, men det halverar effektavgiften iaf. Måhända bör man starta lite senare eftersom att koka upp vatten drar mer än att hålla vatten kokande, att värma upp ugnen drar mer än att hålla värmen osv. Så kanske starta 45 eller nåt. Man kan också försöka sprida ut lasten genom att koka upp vatten först, sedan tar man ugnen. Men det beror helt på vad klockan är, är man i slutet av en timme och precis kommit hem kan man gott köra fullt ös på allt samtidigt för att så mycket som möjligt ska hamna på det som är kvar av innevarande timme.

Det är för övrigt jättedrygt att hålla på så där, folk kommer inte orka och det borde de inte heller behöva om nätägaren hade levererat det vi betalat för i decennier. Uselt av politikerna (som ändå är folkvalda) att låta monopolisterna komma undan med sitt bedrägeri, man undrar hur lång tid det tar innan EIs generaldirektör avsätts pga detta oväntade #suddenoutbreakofcommonsense som nu verkar ske.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av jonasl »

Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 06 sep 2024 08:45
Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av jonasl »

Tyvärr lär väl inte min BRF vara så pigg på att jag installerar ett hemmabatteri (sitter i styrelsen själv och tycker nog inte det är en bra ide..)

Fjärrvärme är på gott och ont. Vår leverantör höjde sina priser med 25% vid årsskiftet, och det är inte mycket man har att sätta emot.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

jonasl skrev: 06 sep 2024 10:25
Tyvärr lär väl inte min BRF vara så pigg på att jag installerar ett hemmabatteri (sitter i styrelsen själv och tycker nog inte det är en bra ide..)

Fjärrvärme är på gott och ont. Vår leverantör höjde sina priser med 25% vid årsskiftet, och det är inte mycket man har att sätta emot.
Nej, fjärrvärme är på gott och ont. De har den där intressanta finstilta texten när de informerar om kommande prishöjning. Att man kan begära förhandling med dem, har inte direkt så mycket att förhandla med när det kommer till alternativ, vilket de så klart vet när det finns ett monopol i systemet.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 06 sep 2024 10:05
jonasl skrev: 06 sep 2024 08:45
Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av Jerker »

Dinsdale skrev:
Jerker skrev: 05 sep 2024 07:24
Dinsdale skrev: 05 sep 2024 06:24
M3170 skrev: 04 sep 2024 23:50
Har effektavgift och solceller, tråkiga är att om man laddar bilen dagtid en vardag och moln kommer i vägen så blir det svindyrt ca 1300kr extra i effektavgift, snikladdar man 4KW så kostar det nästan 500kr per månad i effektavgift.
Det kan väl inte stämma? För att du ska få full effektavgift måste molnen komma exakt 00 och sedan ligga kvar i 60 minuter. Det är ju hela timmen som räknas för effektavgiften. Om moln sveper in :30 och sedan lämnar en timme senare får du halv effektavgift för brytpunkten är 00. Kommer molnen in några minuter och sen lämnar hinner det inte bli så dyrt i effektavgift. Anta att huset i övrigt redan orsakat en topp på 6kW, allt under det kostar inget extra.

Om du vill ladda efter solcellernas effekt, kolla om du kan sätta in en extra klämma i lastbalanseraren om du har den varianten så effektvakten kan bromsa när solcellerna genererar för dåligt. Har du en lastbalanserare som är kopplad till hanporten kan det eventuellt också gå. Men då borde lastbalanseraren utöver det även känna till månadens högsta topp, upp till den är det som sagt gratis så det finns ingen anledning att bromsa tidigare om det bara är effektavgiften man vill minimera.
Du verkar vara insatt i hur det räknas när man mäter effekttoppar. Kan du utveckla det mer? Är det genomsnittet under en timme som mäts? Så att om man får en "spik" i uttagen effekt så påverkar den endast marginellt? Och är det verkligen klocktimmar man mäter under eller kan nätföretaget leta efter den timme, oavsett när den inträffar, t.ex. 12:35-13:34, så räknas det?
Det är inte genomsnittet under en timme, det är exakt effektuttag mellan xx:00:00:000 och xx:59:59:999. Om du behöver ladda 11kWh (observera h:et) i batteriet så tar det en timme (1 h) om du laddar med effekten 11kW ( 11 kW * 1h = 11kWh). Jag bortser från förluster för enkelhetens skull. Om du då startar laddningen :30 så hinner du bara förbruka 11*0,5 = 5,5 kW den första timmen. Andra halvan hamnar på nästa timme, och därmed får du bara effektavgift 5,5 kW fast du brassat på fullt precis som vanligt. (Eventuell övrig förbrukning i huset tillkommer naturligtvis, så kör inte varmvattenberedaren eller laga mat de där två timmarna.)

Laddar du med 11kW under en kvart (en fjärdels timme) så motsvarar det en effektavgift på 11/4 = 2,75kW. Osv.

Ska du laga mat som du vet tar en timme att laga, börja då :30 istället för 00. Det är lättare sagt än gjort med hungriga barn, men det halverar effektavgiften iaf. Måhända bör man starta lite senare eftersom att koka upp vatten drar mer än att hålla vatten kokande, att värma upp ugnen drar mer än att hålla värmen osv. Så kanske starta 45 eller nåt. Man kan också försöka sprida ut lasten genom att koka upp vatten först, sedan tar man ugnen. Men det beror helt på vad klockan är, är man i slutet av en timme och precis kommit hem kan man gott köra fullt ös på allt samtidigt för att så mycket som möjligt ska hamna på det som är kvar av innevarande timme.

Det är för övrigt jättedrygt att hålla på så där, folk kommer inte orka och det borde de inte heller behöva om nätägaren hade levererat det vi betalat för i decennier. Uselt av politikerna (som ändå är folkvalda) att låta monopolisterna komma undan med sitt bedrägeri, man undrar hur lång tid det tar innan EIs generaldirektör avsätts pga detta oväntade #suddenoutbreakofcommonsense som nu verkar ske.
Tack för en utförlig beskrivning!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev: 06 sep 2024 12:55
frippe skrev: 06 sep 2024 10:05
jonasl skrev: 06 sep 2024 08:45
Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Model Y LR.
Model S70D
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 180
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av mikaELbil »

frippe skrev: 06 sep 2024 15:26

Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Huawei har ett program med hårdvara som heter Emma. Det ska nog kunna klara det du efterfrågar.

Jag och några kompisar använder en Raspberry PI och diverse programvaror för att försöka få till det så bra som möjligt för oss. Det är, för oss som är nybörjare på detta, inte enkelt. Vi försöker få in spotpris, väderrapport, och vår egen användning av el till att bestämma om man ska köpa eller sälja från batteriet vid olika tidpunkter. Ladda batteriet eller sälja överskottet. Allt för att kapa kostnader.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 06 sep 2024 15:26
chaffis75 skrev: 06 sep 2024 12:55
frippe skrev: 06 sep 2024 10:05
jonasl skrev: 06 sep 2024 08:45
Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

mikaELbil skrev: 07 sep 2024 00:28
frippe skrev: 06 sep 2024 15:26

Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Huawei har ett program med hårdvara som heter Emma. Det ska nog kunna klara det du efterfrågar.

Jag och några kompisar använder en Raspberry PI och diverse programvaror för att försöka få till det så bra som möjligt för oss. Det är, för oss som är nybörjare på detta, inte enkelt. Vi försöker få in spotpris, väderrapport, och vår egen användning av el till att bestämma om man ska köpa eller sälja från batteriet vid olika tidpunkter. Ladda batteriet eller sälja överskottet. Allt för att kapa kostnader.
Emma lät intressant, men 6tkr lite häftigt kanske.
Har ett par äldre raspberry liggandes, kanske får testa med dessa för att kolla lite. Vad kör ni för program och koppling till batteri/inverter/smartmätare?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2667
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av frippe »

chaffis75 skrev: 07 sep 2024 05:53
frippe skrev: 06 sep 2024 15:26
chaffis75 skrev: 06 sep 2024 12:55
frippe skrev: 06 sep 2024 10:05
jonasl skrev: 06 sep 2024 08:45
Om man bortser från laddning så borde ett 10kWh hemmabatteri kunna jämna ut topparna helt och hållet. Kanske till och med går att räkna hem över ett gäng år.. Vi snittar på 10kWh förbrukning per dygn hemma, skulle kunna få ner toppeffekten till under 0.5kWh om man småladdar batteriet dygnet runt.
Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5468
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: påverkan av effektavgift

Inlägg av chaffis75 »

frippe skrev: 07 sep 2024 07:35
chaffis75 skrev: 07 sep 2024 05:53
frippe skrev: 06 sep 2024 15:26
chaffis75 skrev: 06 sep 2024 12:55
frippe skrev: 06 sep 2024 10:05


Ja, det är så vi gör med vårt batteri, det kapar topparna mellan kl. 07-20 vardagar när effektavgiften tas ut.
I januari/februari provade jag med 3kw som Max effekt och det gick bra så till vintern blir det lägre effekt.

Nu på sommaren finns det gott om solenergi samt alltid laddade batterier så då hamnar effektuttaget på 0,5 kW cirkus.

Har fjärrvärme så ingen vvb eller värmepump som drar stora mängder effekt.
Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.

Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar