Det betyder väl att SOC är ca 49.5% och kapaciteten 134x271/495 = 73.4kWh
Så 6.9% degradering?
Moderator: Redaktion
Det betyder väl att SOC är ca 49.5% och kapaciteten 134x271/495 = 73.4kWh
SOC är beräknad vid både laddning och körning.
Appen är inte uppdaterad hela tiden, speciellt inte nu sedan den inte väcker bilen.
Förstår inte frågan
I navigator:
Här kommer en bild på 90% SOC. MYLR uthämtad i mars iår.
Tackar!
AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 18:55Tackar!
Det stämmer perfekt med det som rapporteras i USA, 303-304miles (487-488km med din bil) som max.
Nya EPA-rangen i USA är 310 miles (från 330 miles tidigare) beroende på en ny testprocedur.
Men bilarna visar som mest 303-304miles vilket stämmer med dina världen.
Vilka hjul har du valt i menyn? 19”?
(Spelar troligen ingen roll då den bara testats med en uppsättning).
Och 10:e siffran/bokstaven ett R i chassienummret?Kaffekaka skrev: ↑13 okt 2024 19:09AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 18:55Tackar!
Det stämmer perfekt med det som rapporteras i USA, 303-304miles (487-488km med din bil) som max.
Nya EPA-rangen i USA är 310 miles (från 330 miles tidigare) beroende på en ny testprocedur.
Men bilarna visar som mest 303-304miles vilket stämmer med dina världen.
Vilka hjul har du valt i menyn? 19”?
(Spelar troligen ingen roll då den bara testats med en uppsättning).
Det är 19” hjul valt i menyn![]()
AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 19:26Och 10:e siffran/bokstaven ett R i chassienummret?Kaffekaka skrev: ↑13 okt 2024 19:09AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 18:55Tackar!
Det stämmer perfekt med det som rapporteras i USA, 303-304miles (487-488km med din bil) som max.
Nya EPA-rangen i USA är 310 miles (från 330 miles tidigare) beroende på en ny testprocedur.
Men bilarna visar som mest 303-304miles vilket stämmer med dina världen.
Vilka hjul har du valt i menyn? 19”?
(Spelar troligen ingen roll då den bara testats med en uppsättning).
Det är 19” hjul valt i menyn![]()
P = 2023
R = 2024
(Transportstyrelsen följer inte det så de kan lista en 2024 som en 2023.)
IMG_1424.jpeg
Lysande!Kaffekaka skrev: ↑13 okt 2024 19:49AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 19:26Och 10:e siffran/bokstaven ett R i chassienummret?Kaffekaka skrev: ↑13 okt 2024 19:09AAKEE skrev: ↑13 okt 2024 18:55Tackar!
Det stämmer perfekt med det som rapporteras i USA, 303-304miles (487-488km med din bil) som max.
Nya EPA-rangen i USA är 310 miles (från 330 miles tidigare) beroende på en ny testprocedur.
Men bilarna visar som mest 303-304miles vilket stämmer med dina världen.
Vilka hjul har du valt i menyn? 19”?
(Spelar troligen ingen roll då den bara testats med en uppsättning).
Det är 19” hjul valt i menyn![]()
P = 2023
R = 2024
(Transportstyrelsen följer inte det så de kan lista en 2024 som en 2023.)
IMG_1424.jpeg
Stämmer bra, 10: e är ett R
Uppdatering
Det LG-batteriet verkar må grymt bra av att hålla låg SOC, så inte omöjligt.
Hej,
Det är ju ingen fara med 100%, det kan (ska/bör) man använda när man behöver. Eftersom 100% inte nöter mer än 80% så är det inget större problem än 80% heller.velig skrev: ↑17 dec 2024 14:28Hej,
Ursäkta sent svar.
Första typ 4 månaderna laddade jag upp till 80% typ dagligen.
Efter det så fick jag upp ögonen för din teori har sedan dess hållit mig på 50 % till vardags.
På långresor och semestrar har jag dock gjort det lite lätt för mig och laddat till 100. Dessutom låtit bilen stå nästintill fulladdad i någon dag ett par gånger.
Min har oxå buggat ur några ggr. Det började när dom gjorde om schemaläggningen för mig. Alla uppdateringar är inte till det bättre tyvärrAAKEE skrev: ↑17 dec 2024 16:54Det är ju ingen fara med 100%, det kan (ska/bör) man använda när man behöver. Eftersom 100% inte nöter mer än 80% så är det inget större problem än 80% heller.velig skrev: ↑17 dec 2024 14:28Hej,
Ursäkta sent svar.
Första typ 4 månaderna laddade jag upp till 80% typ dagligen.
Efter det så fick jag upp ögonen för din teori har sedan dess hållit mig på 50 % till vardags.
På långresor och semestrar har jag dock gjort det lite lätt för mig och laddat till 100. Dessutom låtit bilen stå nästintill fulladdad i någon dag ett par gånger.
Du kommer ha låg degradering oavsett eftersom du håller låg SOC mest hela tiden.
Jag kör såklart 100% när jag ska på längre resor. Häromveckan buggade bilen ur och laddade till 100% när jag hade parkerat och ställt in laddningen till 100% på schemalagd start som jag alltid har. Skulle börja ladda 0900 för att vara klart vid 1400 för avresa en fredag. På förmiddagen när jag skulle kolla att laddningen hade startat hade bilen redan 100%, efter att ha kollat i loggar så hade den börjat ladda när jag kom hem så den blev med 100% från ~2400 till 1500 nästa dag. Lite synd rent taktiskt då jag skulle köra 25 mil rakt norrut i rätt stark kyla, varmt batteri gör körningen roligare då förbrukningen blir grymt låg.
(Min bil har haft 2-3 såna buggar senaste månaden där den tjyvbörjat ladda direkt den kopplades in, trots samma schema som alltid. Vad jag minns har det inte hänt innan på 4 år men det är väl sånt man får med Teslas hantering av mjukvaror. Elon har väl sparkat alla programmerare och ersatt med några fjortisar istället, vad vet jag?)
Exakt.MNA skrev: ↑17 dec 2024 21:56Min har oxå buggat ur några ggr. Det började när dom gjorde om schemaläggningen för mig. Alla uppdateringar är inte till det bättre tyvärrAAKEE skrev: ↑17 dec 2024 16:54Det är ju ingen fara med 100%, det kan (ska/bör) man använda när man behöver. Eftersom 100% inte nöter mer än 80% så är det inget större problem än 80% heller.velig skrev: ↑17 dec 2024 14:28Hej,
Ursäkta sent svar.
Första typ 4 månaderna laddade jag upp till 80% typ dagligen.
Efter det så fick jag upp ögonen för din teori har sedan dess hållit mig på 50 % till vardags.
På långresor och semestrar har jag dock gjort det lite lätt för mig och laddat till 100. Dessutom låtit bilen stå nästintill fulladdad i någon dag ett par gånger.
Du kommer ha låg degradering oavsett eftersom du håller låg SOC mest hela tiden.
Jag kör såklart 100% när jag ska på längre resor. Häromveckan buggade bilen ur och laddade till 100% när jag hade parkerat och ställt in laddningen till 100% på schemalagd start som jag alltid har. Skulle börja ladda 0900 för att vara klart vid 1400 för avresa en fredag. På förmiddagen när jag skulle kolla att laddningen hade startat hade bilen redan 100%, efter att ha kollat i loggar så hade den börjat ladda när jag kom hem så den blev med 100% från ~2400 till 1500 nästa dag. Lite synd rent taktiskt då jag skulle köra 25 mil rakt norrut i rätt stark kyla, varmt batteri gör körningen roligare då förbrukningen blir grymt låg.
(Min bil har haft 2-3 såna buggar senaste månaden där den tjyvbörjat ladda direkt den kopplades in, trots samma schema som alltid. Vad jag minns har det inte hänt innan på 4 år men det är väl sånt man får med Teslas hantering av mjukvaror. Elon har väl sparkat alla programmerare och ersatt med några fjortisar istället, vad vet jag?)
![]()
Nu råkade jag ladda till 100% igårkväll och bilen stod över natten. MY LR uttagen 2022-06-28, rullat 5300 mil nu.jonasl skrev: ↑20 aug 2024 20:02Har laddat fullt tre gånger senaste halvåret kanske. 500, 508 och 502 km räckvidd när man klickar på batterisymbolen. Verkar variera lite fram och tillbaka över tid.
MYLR 2022 från Kina, tillverkad i Maj 2022. Rullat ca 4500 mil nu. Förra året var det 10% supercharging, i år har vi tappat en av våra vanliga resmål (där vi hade laddning på plats) så är det 27% supercharging. Hemma har den aldrig över 55% annat än inför långresa.
Räckvidden är verkligen inget problem på dessa bilar. Sträckkörde Söderhamn-Nynäshamn (drygt 300km) igår, och då laddade vi bara till 75% i Söderhamn. Kom hem med 3%. Så körde vi ganska strikt efter hastighetsgränserna.
Tesla gjorde en ändring i programvaran i höstas så att bilen visar räckvidd för all energi i batteriet. Tidigare styrdes max räckvidd av nominal full pack och även om det ”gick i” lite mer i batteriet så visade den inte mer.jonasl skrev: ↑07 jan 2025 16:04Nu råkade jag ladda till 100% igårkväll och bilen stod över natten. MY LR uttagen 2022-06-28, rullat 5300 mil nu.jonasl skrev: ↑20 aug 2024 20:02Har laddat fullt tre gånger senaste halvåret kanske. 500, 508 och 502 km räckvidd när man klickar på batterisymbolen. Verkar variera lite fram och tillbaka över tid.
MYLR 2022 från Kina, tillverkad i Maj 2022. Rullat ca 4500 mil nu. Förra året var det 10% supercharging, i år har vi tappat en av våra vanliga resmål (där vi hade laddning på plats) så är det 27% supercharging. Hemma har den aldrig över 55% annat än inför långresa.
Räckvidden är verkligen inget problem på dessa bilar. Sträckkörde Söderhamn-Nynäshamn (drygt 300km) igår, och då laddade vi bara till 75% i Söderhamn. Kom hem med 3%. Så körde vi ganska strikt efter hastighetsgränserna.
Med batteriet nerkylt till 99% (runt nollan ute) så visade bilen 514 km vid batterisymbolen. Senaste gångerna jag laddat fullt har det varit 500, 508 och 502 km. Mars 2023 visade den 513 km vid 100%.
Laddar fortfarande aldrig över 55% till vardags, men antagligen fick BMS en chans att kalibrera sig ordentligt nu när den stod med 100% över natten?
Hur som helst så verkar laddstrategin vara bra för att hålla ner degraderingen och det är verkligen ingen uppoffring. 55% tar mig t.o.r Stockholm oavsett väder, idag gick det åt exakt 40% för den resan.
Aha, den ändringen har jag missat. Att bilen stod med 100% i några timmar bekymrar mig inte, än mindre nu när det var kallt ute. Snittladdnivån över ett år är uppskattningsvis 40%, framför allt på sommaren är jag lite slarvig med att stoppa i sladden.AAKEE skrev: ↑07 jan 2025 18:32Tesla gjorde en ändring i programvaran i höstas så att bilen visar räckvidd för all energi i batteriet. Tidigare styrdes max räckvidd av nominal full pack och även om det ”gick i” lite mer i batteriet så visade den inte mer.
Jag har oftast sett 0.4-0.8 kWh mer än nomimal full pack vid fulla laddningar. Nu ger det ungefär 3-5 km mer räckvidd visat.
Full räckvidd är 529km och 514km motsvarar ungefär 76.6kWh och någon kilometer till om batteriet inte är kallt (~77kWh) så det är riktigt bra.
Att bilen stod med 100% är helt ofarligt så det är inget att oroa sig för.