Scan my plaid
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Ta nominal full pack med en nypa salt och därmed också km räknaren vid full laddning, som bygger på NFP data.
Det kan variera flera procent upp eller ner jämfört med verklig kapacitet.
Ibland står det stilla eller stiger över en längre tid, ibland sjunker det snabbt på kort tid, det korrelerar inte med den verkliga kapaciteten.
Det kan variera flera procent upp eller ner jämfört med verklig kapacitet.
Ibland står det stilla eller stiger över en längre tid, ibland sjunker det snabbt på kort tid, det korrelerar inte med den verkliga kapaciteten.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Uppdatering för andra läsare: Förlusten av räckvidd berodde på att 21" var inställt i menyn och bilen har 538km dvs ~93kWh kvar efter 4500mil och snart 2 år, så batteriet mår utmärkt (endast 4% minskad displayed range sen ny).LarsaR skrev: ↑25 sep 2024 11:08Har ingen scan utrustning men min bil hade full räckvidd fram till 17 månader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk räckvidden 9% på 2 månader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) på 3,5 månader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lång tid eller så hände något
Har anammat 55-57% strategin från början.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Min har börjat hoppa runt lite. Hade 3 Ah från början och i våras, 7.8Ah just nu.
Min M3P började på 0 Ah och hade bara ett par Ah efter 6600 mil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
NFP och CAC (android smt) 53% SOC
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Du har kvar versionen av appen med broken CAC.
Du behöver installera beta för att CAC ska fungera om de inte kommit med en ny vanlig version.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Uppdaterat

Har ni koll på NFP (och CAC) på US Plaid som är lite äldre och gått i varmare klimat
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Det där servut ungefär som min M3P efter lång tid, riktigt bra!
CAC är beräknade capaciteten i Ampheretimmar i varje cellgrupp/brick.
Bilen har ju 110 celler i serie så 110 x CAC average x nominell cellspänning = kapacitet.
Bilen räkmar nog med ~ 3.6V nominell spänning.
110 x 3.6 x 231 = 91.5 kWh, right?
Det vi som ägare vill är att CAC är så lika som möjligt mellan bricks, dvs CAC Imbalance ska vara låg.
Recell och något annat företag som skruvar i batterier säger att upp till 2% CAC imbalance är jättebra. (Dvs ~ 5 Ah på våra batterier).
Har man betydligt mer är batteriet ojämnt och om CAC imbalance ökar till betydligt mer än 2% så är det inget jättebra tecken.
Jag har inte koll på så många olika (dörav frågan

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
NFP nere på 91.5?
Du har fina CAC, som min hade i början.
Jag har en konstant ökande delta på CAC, idag uppe på 9.2Ah.
NFP= nere på 92.5 kWh nu. Hög CAC-delta är int’ lysande.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Scan my plaid
Japp 91,5AAKEE skrev: ↑02 nov 2024 18:24NFP nere på 91.5?
Du har fina CAC, som min hade i början.
Jag har en konstant ökande delta på CAC, idag uppe på 9.2Ah.
NFP= nere på 92.5 kWh nu. Hög CAC-delta är int’ lysande.
IMG_1725.jpeg
Syns i inlägget ovan från 8 oktober
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Scan my plaid
Såklart!
Missade det!
Det är klart att man kan tjyvtitta i en gammal post. Men det är inte rätt!
Man ska räkna fram det!
Missade det!
Det är klart att man kan tjyvtitta i en gammal post. Men det är inte rätt!

Man ska räkna fram det!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Jag har 2,90 Ah i CAC imbalance vid 44% SOC. Har android SMT och inte beta versionen, men kan CAC vara fixat nu i appen nu? Åtminstone står det under nyheter : added CAC for model S Fixed Model 3 CAC, Fixed Ideal Range for model 3 (rated range is removed), Supports 108 cell voltages for all cars (Plaid, 3/Y LFP).
Model S 2023 MSM/svart
Re: Scan my plaid
14.9Ah vid 100% på min SPlaid. Dryga 13% degradering i dagsläget. Inget vidare måste jag säga. Snart samma range som min P100D hade efter 5 år.AAKEE skrev:Vad har ni för CAC imbalance i era pack’s?

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
Ja, när det var fel var det galet fel (typ min 100Ah, max 700Ah)fnurra skrev: ↑03 nov 2024 13:22Jag har 2,90 Ah i CAC imbalance vid 44% SOC. Har android SMT och inte beta versionen, men kan CAC vara fixat nu i appen nu? Åtminstone står det under nyheter : added CAC for model S Fixed Model 3 CAC, Fixed Ideal Range for model 3 (rated range is removed), Supports 108 cell voltages for all cars (Plaid, 3/Y LFP).
Ser bra ut, ungefär där man förväntar sig med CAC.
241Ah average = 95.3kWh nominal full pack.
Bra!
Min har tappat till 92.5kWh i takt med att CAC Imbalance ökat. Fortsätter sämsta cellgruppen nedåt kommer kapaciteten fortsätta nedåt.
CAC imbalance beror inte på SOC utan är BMS beräkning/bedömning av kapaciteten i resp cellgrupp.
Har man CAC Max 242Ah så har den cellgruppen med högst kapacitet den kapaciteten. Och den med CAC Min minsta.
Det går se vilken grupp som är bäst resp sämst.
Min min är cellgrupp 7 och max cellgrupp 36. (Det är såklart helt slumpen som avgör vilken som råkar bli bäst och sämst.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Nominal full pack: 89.7kWh? Om jag räknar på CAC får jag det.
Usable är utan buffer så med buffer 86.4 kWh om den fortfarande är 4.5%. Eftersom det inte stämmer gissar jag att bilen ökat buffern?
En intressant note är att min bils min brick id också är #7.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?
Du laddar oftast till 80% eller?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Nominal full pack är 86.4kWh.AAKEE skrev:
Nominal full pack: 89.7kWh? Om jag räknar på CAC får jag det.
Usable är utan buffer så med buffer 86.4 kWh om den fortfarande är 4.5%. Eftersom det inte stämmer gissar jag att bilen ökat buffern?
En intressant note är att min bils min brick id också är #7.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Scan my plaid
Den är från 2023.01, dvs en Plaid med HW3 och USS.AAKEE skrev:Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?
Du laddar oftast till 80% eller?
47147km.
Jag har faktiskt mest laddat till dryga 50% och haft bilen stått med under 55%. Givetvis har jag laddat till 100% ett antal gånger inför långresor och typiskt till max 80% på SuC under resa.
Men då degraderingen fortskrider lika friskt trots det så lär jag börja ladda till 80%. Får nog sikta på att komma under 70% innan garantin går ut.

Har såklart frågat Tesla om det är normalt och svaret var som väntat JA. Men den borde plana ut runt denna nivå, det var vid ca 11%, och sedan dess har den tappat ca 2% enheter till.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Scan my plaid
jpetters skrev: ↑03 nov 2024 18:18Den är från 2023.01, dvs en Plaid med HW3 och USS.AAKEE skrev:Hur gammal är bilen?
Hur långt har den gått?
Du laddar oftast till 80% eller?
47147km.
Jag har faktiskt mest laddat till dryga 50% och haft bilen stått med under 55%. Givetvis har jag laddat till 100% ett antal gånger inför långresor och typiskt till max 80% på SuC under resa.
Men då degraderingen fortskrider lika friskt trots det så lär jag börja ladda till 80%. Får nog sikta på att komma under 70% innan garantin går ut.
Har såklart frågat Tesla om det är normalt och svaret var som väntat JA. Men den borde plana ut runt denna nivå, det var vid ca 11%, och sedan dess har den tappat ca 2% enheter till.
Du har definitivt högre CAC delta än normalt, och det har jag med.
Tesla säger alltid att allt är normalt tills batteriet får problem. Jag vet inte om någon bil där batteriet degraderats förbi 70% capacitet inom garantin utan att det blivit något fel.
Det fanns ett helt gäng med tidiga Plaid som utvecklade batteriproblem, men jag vill minnas att det fanns en känd orsak. Dock har jag för mig att man skrev om just hög CAC imbalance.
Om bilen oftast stått med 55% eller mindre ör din degradering egentligen orimligt hög.
Dock kommer inga såna påståenden bita på Tesla, utan det måste bli ett ”fel” på batteriet.
Det som är lite tråkigt är att man sannolikt får ett utbytesbatteri som är reparerat och som sannolikt tappat rätt mycket kapacitet (gemene man laddar ju till 80%) och Tesla kommer sannolikt se dagen när batteriet orsakar en felkod som ”kapacitet när felet inträffade”.
Så även om du tappat mycket på grund av den anledningen så kommer man inte se det som att ”du borde haft 93kWh kvar” och ge dig ett sånt batteri.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Scan my plaid
Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?
Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29
AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).
Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?
Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29
AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).
Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Scan my plaid
bjornnilsson skrev: ↑04 nov 2024 10:23Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?
Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29
AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).
Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?
MX+ fungerar för både ios och android.
Övriga, ofta bara android.
Jag kör med MX+, och en androidtablett.
Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer
Japp, rätt app:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.
- MNA
- Teslaägare
- Inlägg: 229
- Blev medlem: 22 apr 2023 08:05
- Referralkod: ts.la/martin705425
Re: Scan my plaid
vLinker FS funkar oxå för både android och iOS och är billigare än MX+. Blev tipsad om den i SMT’s discord.AAKEE skrev: ↑04 nov 2024 11:11bjornnilsson skrev: ↑04 nov 2024 10:23Är det fortfarande detta som gäller om man vill mäta sitt Plaid-batteri med iphone?
Tellus » 11 jul 2023 22:22
https://sl-elements.com/en/collections/ ... B+Plaid%29
AAKEE » 11 jul 2023 22:29
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).
Dvs är det MX+ som jag ska beställa?
Och sen är det appen scan my T3SLA som gäller, eller?
MX+ fungerar för både ios och android.
Övriga, ofta bara android.
Jag kör med MX+, och en androidtablett.
Men iPhone i övrigt och det är smidigt om man ska kolla ngn annans bil… vilket händer
Japp, rätt app:
IMG_1760.jpeg
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Re: Scan my plaid
Hade du koll på din CAC Max och CAC Min alt. CAC Imbalance? (Jag minnsch it)NEO skrev: ↑10 nov 2024 14:08Laddade fullt idag, mätaren visar 532km och följande ur SMT. Haft SMT sedan bilen var ny, högsta värdet jag sett var runt 97kWh. Bilen har gått 3900mil. Bilen stod parkerad länge hos Tesla i somras, när jag lämnade den hade jag 94-95kWh NFP, märkligt att den tappat 2-3kWh när den haft under 40% SOC under sommaren.
IMG_2925.jpeg
Laddade också fullt idag.
Bil 1 år,7mån/3300 mil/538km
NFP 92.6, nominal remaining 93.1 Körde 90km, parkerade med 80% som steg till 81%, trots att bilen stod med sentry på.
Tog inga exakta data, men det är rätt troligt att BMS underskattar kapaciteteten en del just nu.
Får kolla mer i detalj när jag får en längre körning.
[Edit]Kunde inte hålla mig så jag kikade lite på teslaloggerdata. Bilen trodde det hade gått ~20.0% men i verkligheten var det 19.3% för 17.63kWh, så som det verkar från dagens (alltför korta mätning) ligger kapaciteten på ~95.6kWh.
Det skulle kunna vara så att låg-SOC inte ger tillräckliga data för BMS att hålla full koll.
Jag hade inga såna problem med min M3P. Enda gången den tog en rejäl cykeltur på kapacitetsberäkning var i en period med mycket lång körning och många 80% eller fulla laddningar.
Jag gjorde en 575km överdagen-körning i sensomras som pekade på ungefär samma kapacitet som nu (95.5-ish) trots att BMS då låg på 94kWh har jag för mig.
För Plaid- och Palladiumägare som är orolig över det kan man kanske köra en period med någon full laddning och ladda 80% nu när det är svalare ute, om man vill testa att BMS-kalibrera.
Jag kommer inte aktivt BMS-kalibrera utan fortsätter med låg-SOC som vanligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5