Som bekant finns det färdiga checklistor på nätet, inklusive här på forumet, som underlättar det hela. Jag tänkte ta med mig en sådan och gå igenom vid leverans.
Men det är ett par saker jag funderar över:
- Som jag förstått förfarandet ska man först godkänna leverans i appen för att sedan få åtkomst till bilen (låsa upp den). Utan godkännande i appen kommer man inte in i bilen. Har man då någon chans att titta igenom invändigt och påpeka eventuella brister? Eller har man godkänt och avslutat leveransen i samma ögonblick som man låser upp bilen?
- Vad händer om man upptäcker fel (som att paneler inte går ihop – har läst en del skräckexempel om ex bagageluckans glapp). Ska man vägra leverans? Eller acceptera leveransen, men begära att det antecknas och sätts upp för att åtgärdas i framtiden? Hur har ni gjort?
- Som jag förstått det har en del kunder haft fel hjul- och/eller ljusinställning vid leverans. Hur upptäckte ni det? (Först vid besiktningen? Eller var det så grovt så det kändes/syntes?) Kan man inte ha någon från Tesla att gå igenom dessa grundläggande punkter innan man kör iväg med bilen?
- Till sist: det kan ju hända att skräckexemplen som jag läst om har jobbats bort på senare tid. Så, hur vanligt är det med fel och brister nuförtiden? Särskilt nyfiken på en nyproducerade Model Y från Berlin.