Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av qnx »

Jag ska snart hämta ut vår första Tesla och förbereder mig inför leverans. Som ni förstår av titeln (och inlägget) så är jag något orolig efter att ha hängt på forumet ett tag. :roll:

Som bekant finns det färdiga checklistor på nätet, inklusive här på forumet, som underlättar det hela. Jag tänkte ta med mig en sådan och gå igenom vid leverans.

Men det är ett par saker jag funderar över:
  1. Som jag förstått förfarandet ska man först godkänna leverans i appen för att sedan få åtkomst till bilen (låsa upp den). Utan godkännande i appen kommer man inte in i bilen. Har man då någon chans att titta igenom invändigt och påpeka eventuella brister? Eller har man godkänt och avslutat leveransen i samma ögonblick som man låser upp bilen?
  2. Vad händer om man upptäcker fel (som att paneler inte går ihop – har läst en del skräckexempel om ex bagageluckans glapp). Ska man vägra leverans? Eller acceptera leveransen, men begära att det antecknas och sätts upp för att åtgärdas i framtiden? Hur har ni gjort?
  3. Som jag förstått det har en del kunder haft fel hjul- och/eller ljusinställning vid leverans. Hur upptäckte ni det? (Först vid besiktningen? Eller var det så grovt så det kändes/syntes?) Kan man inte ha någon från Tesla att gå igenom dessa grundläggande punkter innan man kör iväg med bilen?
  4. Till sist: det kan ju hända att skräckexemplen som jag läst om har jobbats bort på senare tid. Så, hur vanligt är det med fel och brister nuförtiden? Särskilt nyfiken på en nyproducerade Model Y från Berlin.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Acceptera eller vägra leverans vid eventuella brister?

Inlägg av tor-ake »

qnx skrev: 14 okt 2024 15:43
  • Som jag förstått det har en del kunder haft fel hjul- och/eller ljusinställning vid leverans. Hur upptäckte ni det? (Först vid besiktningen? Eller var det så grovt så det kändes/syntes?) Kan man inte ha någon från Tesla att gå igenom dessa grundläggande punkter innan man kör iväg med bilen?
Nej. Finns ingen möjlighet att kontrollera ljusinställning och göra fyrhjulsmätning på leveranscentret. Det behövs en riktig verkstad för det. Leveranscentret kan göra enkla grejer som att tvätta bilen och göra enklare justeringar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Gällande din punkt två:

När jag köpte min första nya Tesla 2021, en MS Performance, så körde jag i princip iväg utan att kollat något över huvud taget. Jag blev så uppspelt och överlycklig när jag fick mina keyfob's att jag helt glömde bort vad jag hade planerat. Nu hade jag en väldig tur med den bilen, näst intill allt var perfekt.

Därför är jag rätt glad att jag var lite mer ruttad 2023 när jag hämtade ut Plaiden. Kommer inte ihåg ordningen på övertagandet i appen, men jag spenderade säkert ett par timmar på leveranscentret med att kolla igenom panelgaps och lackering, vilket var bra, för det fanns en hel del märkligheter i lacken att anmärka på, inklusive en bula som är uppslagen i panelen på en av bakdörrarna inifrån och ut. Mina anmärkningar är fortfarande inte fixade (oklart om det är pga strejken eller det helt enkelt är för att man kan förvänta sig en handledningstid på 1,5 år för omlack) men så länge det finns människor på leveranscentret så tänker jag att du kan vara hyfsat lugn i att få eventuella avvikelser registrerade.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Du har 14 dagar returrätt, så du har lite tid att upptäcka fel.
Däremot måste du kolla bucklor et.c. innan du kör iväg eftersom Tesla kan hävda att de tillkommit efter leverans.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

tor-ake skrev: 14 okt 2024 16:16
  • Som jag förstått det har en del kunder haft fel hjul- och/eller ljusinställning vid leverans. Hur upptäckte ni det? (Först vid besiktningen? Eller var det så grovt så det kändes/syntes?) Kan man inte ha någon från Tesla att gå igenom dessa grundläggande punkter innan man kör iväg med bilen?
Nej. Finns ingen möjlighet att kontrollera ljusinställning och göra fyrhjulsmätning på leveranscentret. Det behövs en riktig verkstad för det. Leveranscentret kan göra enkla grejer som att tvätta bilen och göra enklare justeringar.
Precis, jag upptäckte den felaktiga ljusinställningen på väg hem när det började skymma, mötande bilar blinkade som galningar och jag kunde se på skyltar att halvljuset stod alldeles för högt. Jag tog hem båda bilarna vid samma tillfälle, den ena var till mina föräldrar. När jag ringde Tesla och förklarade mitt problem så tyckte de att ljusinställningen kunde vänta tills jag hade vägarna förbi av någon annan anledning på exempelvis service eftersom bilarna ändå inte skulle besiktigas förrän om 3 år :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

[*] Som jag förstått förfarandet ska man först godkänna leverans i appen för att sedan få åtkomst till bilen (låsa upp den). Utan godkännande i appen kommer man inte in i bilen.
Jag hittade min bil bägge gånger när jag kom dit och kunde kika litegrann innan.

Nu hjälpte inte det gång två för ett drygt år sedan. Bilen, S Plaid var väldigt dammig pga maskinarbete/asfaltering så kkah missade en bu ckla ovanpå framskärmen (fotobevis fanns som kunde visa att bucklan var där innan vi flyttade bilen).

Tesla vägrade göra något åt det eftersom jag hade 97 mil hem och deras ”garanti” mot leveransskador bara räcker max 160km.
Alla andra skador (ja, det fanns fler) bland annat de vi faktiskt hittade på plats och pratade med leveranspersonalen om låg i samma ärende och alltihop ströks och Tesla slutade svara på konversationen i appen.
Jag blev tvungen åka 30 mil enkel väg till SC för att ens få en dialog avseende några av grejerna åtgärdade.
Tesla skickade länk på företag de rekommenderade om jag ville bekosta reparationen av bucklan själv.

Förtroendet är slut, blodet har kokat över flertalet ggr i detta ärende.

Jag rekommenderar att inte ta emot en bil som behöver fixas. Det ska vara gjort INNAN leverans och tar man emot en bil som behöver få något gjort så är man 100% i händerna på Tesla och ”Within limits”.
Om jag någonsin köper en till Tesla kommer det inte vikas en tiondels millimeter på det. Men det är Om

Min S hade väldigt snedmonterad motorhuv (vilket SC ficxat bra) men det sitter en plastgummi under frunken som ska ansluta mot skärmarna mer eller mindre vattentätt.
Min sån når inte ut till skärmarma så listen sticker upp mellannhuv och skärmar i panelgapet som någonsorts skit och jag kan garantera att Tesla aldrig skulle ställa ut en S i demohallen som ser ut så. SC hävdade att man provat byta och att det blev likadant med den nya plasten ”så de satte tillbaka den gamla”. Jag tror inte riktigt på historien avseende det. Kag har nog sett närmare 100 S Palladium på nära håll (de flesta i USA, men minst 10 utöver min i Sverige). Ingen har alls sett ut som min sån spretande plast.

Nej, man är helt i händerna på Tesla och alla fixar tar lätt längre tid än de 14 dagarna man har på sig att återlämna.
Tesla är absolut inte ett premiummärlke när det kommer till sånt och där finns bara ett sätt - säkra att man själv inte förlorar på det och blir i Teslas klor.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

Tråkig läsning, särskilt det sista inlägget. För man vill ju inte återlämna bilen utan det handlar mer om att man vill att den produkt man köper är korrekt ihopskruvad/lackad/etc. Är det brister vid hämtning så är det väl bara för tillverkaren att säga "ajdå, det blev en miss där" och åtgärda?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

qnx skrev: 15 okt 2024 09:08
Tråkig läsning, särskilt det sista inlägget. För man vill ju inte återlämna bilen utan det handlar mer om att man vill att den produkt man köper är korrekt ihopskruvad/lackad/etc. Är det brister vid hämtning så är det väl bara för tillverkaren att säga "ajdå, det blev en miss där" och åtgärda?
S – och även X – är väl i och för sig – relativt sett – lågvolymmodeller som vidare tillverkas i Freemont. Y görs ju i Berlin. Och Y från Berlin (samt bilarna som tillverkats i Kina) verkar ju generellt vara rätt mkt bättre ihopsatta än bilarna från Freemont. Sen finns det väl en hel del bra ihopsatta bilar från Freemont också – men de läser man ju inte lika ofta om på ett märkesforum där brister och fel (väl?) tenderar att bli en aning överrepresenterade... Men just ljus- och hjulinställning verkar ju vara områden där även bilar från Kina och Berlin kan ha brister...

Strejken kan ju vidare pågå i flera år framöver, så om du vill försäkra dig om att få eventuella brister åtgärdade så gäller det nog att gå det gjort innan den tidpunkt då du inte kan lämna tillbaka bilen. Eller få det vattentätt formulerat skriftligt med tydligt definierade deadlines för när saker och ting ska vara gjorda. Fast med tanke på att Tesla finns representerade med X antal fall på ARN:s svarta lista kanske de även kan strunta i skriftliga utfästelser – vad vet jag...

Tänk även på att kolla inredningen noga vid leverans. Och om du väljer att köra iväg med bilen så skulle jag snarast provköra noga i hela hastighetsspektrat, samt på kullersten, för att se så att det inte finns ett eller flera missljud i inredningen. Testa även stereon noga så att det inte finns något fel på den (har väl i och för sig inte läst om några fel på ljust stereon...).

Annars kanske ID.7 Tourer (kombin) el. BMW i4 kan vara alt. i4 har samma praktiska halvkombibaklucka som Y.

Om budgeten tillåter finns ju Även BMW i5 Touring (kombin). Och om X antal veckor finns väl även Audi A6 e-tron Avant (kombin) som visningex./provkörningsex hos handlarna.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 6 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
GustavG

Inlägg av GustavG »

Maw skrev: 14 okt 2024 17:09
tor-ake skrev: 14 okt 2024 16:16
Precis, jag upptäckte den felaktiga ljusinställningen på väg hem när det började skymma, mötande bilar blinkade som galningar och jag kunde se på skyltar att halvljuset stod alldeles för högt. Jag tog hem båda bilarna vid samma tillfälle, den ena var till mina föräldrar. När jag ringde Tesla och förklarade mitt problem så tyckte de att ljusinställningen kunde vänta tills jag hade vägarna förbi av någon annan anledning på exempelvis service eftersom bilarna ändå inte skulle besiktigas förrän om 3 år :roll:
Kalibrerar man inte ljuset själv i menyerna? Tycker 50% av teslorna jag möter har för höga ljus.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Matrixljusen bländar ju av lite random så det är inte ovanligt att man blir blinkad på när man kör på automatiken, och det är förstås samma när man möter andra teslor.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

holden skrev: 15 okt 2024 09:55
Matrixljusen bländar ju av lite random så det är inte ovanligt att man blir blinkad på när man kör på automatiken, och det är förstås samma när man möter andra teslor.
Jo, se rubrik Justera strålkastare här. Men hur vet man vad som är rätt? Något man ska göra på plats hos besiktningen? :lol:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

qnx skrev: 15 okt 2024 10:40
holden skrev: 15 okt 2024 09:55
Jo, se rubrik Justera strålkastare här. Men hur vet man vad som är rätt? Något man ska göra på plats hos besiktningen? :lol:
Om det är helljuset som bländar är det ju inte en inställningsfråga. Matrix funkar oftast bra med mötande trafik eller att man kommer ikapp andra bilar men fotgängare ignorerar det totalt och på motorväg bländar den ju hejvilt den mötande trafiken på andra sidan räckena i kurvorna.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jag ska snart hämta ut vår första Tesla och förbereder mig inför leverans. Som ni förstår av titeln (och inlägget) så är jag något orolig efter att ha hängt på forumet ett tag. :roll:

Som bekant finns det färdiga checklistor på nätet, inklusive här på forumet, som underlättar det hela. Jag tänkte ta med mig en sådan och gå igenom vid leverans.

Men det är ett par saker jag funderar över:
  1. Som jag förstått förfarandet ska man först godkänna leverans i appen för att sedan få åtkomst till bilen (låsa upp den). Utan godkännande i appen kommer man inte in i bilen. Har man då någon chans att titta igenom invändigt och påpeka eventuella brister? Eller har man godkänt och avslutat leveransen i samma ögonblick som man låser upp bilen?
  2. Vad händer om man upptäcker fel (som att paneler inte går ihop – har läst en del skräckexempel om ex bagageluckans glapp). Ska man vägra leverans? Eller acceptera leveransen, men begära att det antecknas och sätts upp för att åtgärdas i framtiden? Hur har ni gjort?
  3. Som jag förstått det har en del kunder haft fel hjul- och/eller ljusinställning vid leverans. Hur upptäckte ni det? (Först vid besiktningen? Eller var det så grovt så det kändes/syntes?) Kan man inte ha någon från Tesla att gå igenom dessa grundläggande punkter innan man kör iväg med bilen?
  4. Till sist: det kan ju hända att skräckexemplen som jag läst om har jobbats bort på senare tid. Så, hur vanligt är det med fel och brister nuförtiden? Särskilt nyfiken på en nyproducerade Model Y från Berlin.
Du oroar dig i onödan. De flesta bilar lämnas ut utan anmärkningar. För egen och alla jag känner som skaffat Tesla senaste året = 0 problem.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Mitt företag har hämtat ut 7 förmånsbilar senaste 13 månaderna och jag har även hämtat åt en annan familjemedlem samt varit med när en vän hämtade ut sin. 8 st Y och 1 st 3:a. Inga som helst konstigheter någon gång och mig veterligen ingenting efteråt på någon av dem heller. I 2 fall saknades dragkrok som sattes på i efterhand av en ranger men det var planerade grejer.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev: 15 okt 2024 12:10
Mitt företag har hämtat ut 7 förmånsbilar senaste 13 månaderna och jag har även hämtat åt en annan familjemedlem samt varit med när en vän hämtade ut sin. 8 st Y och 1 st 3:a. Inga som helst konstigheter någon gång och mig veterligen ingenting efteråt på någon av dem heller. I 2 fall saknades dragkrok som sattes på i efterhand av en ranger men det var planerade grejer.
Det är skillnad på 3/y (färre leveransproblem) och s/x.
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare

Inlägg av qnx »

Tackar! De tre senaste inläggen är verkligen lugnande. :) Det är lätt att oroa sig när det står en del negativt och det är svårt att avgöra hur aktuella problemen är samt vad man gör (eller inte kan göra, pga strejken) vid eventuella brister. Så tack för att ni med positiv upplevelse också svarar!
Jist

Inlägg av Jist »

Lite strist att detta ska vara ett orosmoment ändå. Jag har hämtat ut nya bilar senaste 20 åren och aldrig ens tänkt tanken att kolla så bilen är hel, fungerar på kullersten, hel inredning osv. Är det strul så åker man tillbaka och får det löst.

Förstår att det är undantag, man hör bara de som har problem osv men Teslas arroganta inställning till ARN t.ex. skaver ju en hel del. Hämtar in Model 3 om en dryg månad och kommer hämta den, njuta av den och när eller om jag upptäcker något fel åker jag dit och förväntar mig proffsigt bemötande av mig som kund.
Användarvisningsbild
Reklamjojje
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas726458
Kontakt:

Inlägg av Reklamjojje »

Hämtade ut min MYP i Örebro för en månad sedan. Har inspekterat bilen och framförallt lacken väldigt noga i samband med att jag monterade PPF / stenskottsfolie på hela bilen.

Jag tror du kan vara lugn, men kolla noga för säkerhets skull.
Tesla Model Y Performance -24
Driver reklambyrå i Eskilstuna
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ett lite enklare tips är ju att fota bilen runtom och så gott det går inuti, det är
ju både gratis och ganska bra kvalitet på mobilen numera :)
Då kan man åtminstone bevisa lite mer efteråt om det blir tjafs om att skador
uppstått efter uthämtning.
Finare fel i lacken är svårare (jag hade såna special-lampor som rekondare använder
med mig) att fota/se dock.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev: 15 okt 2024 12:43
Franz skrev: 15 okt 2024 12:10
Det är skillnad på 3/y (färre leveransproblem) och s/x.
Ser ut som att TS väntar på en Y.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Det är inte kvalitén du skall vara orolig för utan den otroligt usla kundservicen när något väl händer.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Precis som D3Markus skriver så är inte eventuella risken för att det skulle vara en massa fel på bilen vid leverans problemet.

Det ska ju normalt vara så att man får ut en helt ny 100% fungerande bil oavsett vart man vänder sig (oavsett bilmärke).

Det är betydligt mindre risk att tex BMW eller Audi lämnar ut en bil med bucklor, repor i lacken, skador osv. (Jag har eg. inte hört talas om att det skett).
Skulle det hända så är det enligt min uppfattning noll procent risk att Audi eller BMW totalt skiter i kunden och ber honom bekosta fixen själv.

För andra fel tex karrosseripassning (panelgaps etc) så har jag inte heller hört Audi/BMW säga att det är normalt och helt okey trots att det servut som skit.
Men det är inte helt ovanligt hos Tesla.

Så vill man vara säker på att Tesla defakto fixar något man inte är helt nöjd med så lär man se till att det är fixat innan leverans, om det inte är det såkan man inte garantera att det blir fixat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Detta är skälet att jag föredrar köpa demobilar eller 1-årig bil.
Alla bilar är lite olika
Sedan är värdeminskningen trevlig!
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 okt 2024 14:07
Alla bilar är lite olika
Skapade en ny tråd om demoex. och skrev ett svar till det här inlägget. Här:
viewtopic.php?t=36490
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 17 okt 2024 00:14
Sportbilsentusiasten skrev: 16 okt 2024 14:07
Alla bilar är lite olika
Skapade en ny tråd om demoex. och skrev ett svar till det här inlägget. Här:
viewtopic.php?t=36490
ok, kollar. Tack
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Skriv svar