Detta känns verkligen som ett sätt att spara pengar med batteri. Vad kör du för batteri? Styr inbyggd mjukvara allt själv så du sätter bara en viss nivå?
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.
Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Emma lät intressant, men 6tkr lite häftigt kanske.
Har ett par äldre raspberry liggandes, kanske får testa med dessa för att kolla lite. Vad kör ni för program och koppling till batteri/inverter/smartmätare?
Jo, lite dyrt med Emma, men med facit i handen skulle nog detta ändå varit värt det om man inte hade en Raspberry PI liggandes.
Det är Home Assistant med några API, där den som vi använder/ eventuellt HAR använt, nyligen genomgått en förändring som ställt till det för oss. Eller jag ska kanske säga ”Mannen med dom största kunskaperna”. Jag klarar att gå in och justera, men annars brukar jag laga kaffe eller hämta en kall öl till oss. Vi är tre pensionärer där ”hjärnan” har arbetat i solcellsbranschen. Jag kunde i princip inget om hemautomation med Home Assistant för ett år sedan. Där har mina två söner varit dom som inspirerat mig.
Finns mycket på youtube att lära sig från…
/numera skolpojke och pensionär
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar. Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Kör med ett batteri från Huawei på 10kWh. Just nu enbart inställt på samma inställning varje dag i deras app. Minskar effekt mellan 07-20 till en viss nivå, sparar 25% i batteriet för att kunna effektbegränsa mitt uttag, laddar om det finns solenergi samt lite mitt i natten för att kunna nolla ut konsumtion på morgontimmarna.
Men hade gärna sett att det funnits ett betydligt smartare och enklare system för programmering av hur batteriet används som stöd, både för att kapa effekttoppar men även för att ladda ur och täcka förbrukning.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Låter ju inte så dumt men visst de finns ju mycket småsaker man kan göra med ett batteri och mjukvaran kan göras väldigt komplex..just effektavgiften låter som en grej man faktiskt kan räkna hem åtminstone när man har fri effekt på natten så man kan ladda elbilen vilket jag då antar du gör mellan 20-7 på morgonen.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Du får se det som att det tillkommit en faktor till som avgör när elen är billigast.
Vad menar du med att förlusterna ökar om man ställer ner effekten? Hur mycket handlar det om när man ställer ner från 16 till 6a?
speciellt på vintern då effekten måste gå mot att värma batteriet samtidigt . lägre effekt , längre laddning, lägre tid att hålla värmen i batteriet...
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Det är halv effektavgift nattetid (eller om det var att effekten räknades som hälften men samma slutresultat) men tycker ändå det blir bakvänt. Som i somras var det ju minuspriser dagtid ganska ofta och vi vill gärna ladda dagtid på sommaren pga solcellerna men det skulle vi ju fått undvika då trots minuspris för att undvika effekttariffer, helt bakvänt.
Hur ska man räkna för att veta om det är värt extra effektavgift för att använda timmar mellan 06 och 22 som för ovanlighetens skull har lägre spotpris?
10A enfas i -15, då tar det ett bra tag innan batteriet ens är så varmt att det går att ladda. Det är ju en ren förlust.
Men inte måste man väl ner till 2200w? Rimligen är det ju värmesystemet som sätter ribban.
Man behöver ju inte gasa på med 16A. Jag brukar ladda med 3x6a varje natt och det skulle jag nog kunna trycka in mellan 22-06.
Nä absolut, det var bara ett exempel, jag skulle tro att det är rätt linjärt upp till en viss effekt.
Vi har ännu inte hört något om effektavgift, har Ellevio men går jag in på sidan där man kan titta på sin historiska effekt så var det inte aktivt ännu för oss. Däremot laddar vi ju bilarna på BRF:ens effektabonnemang där vi håller ner effekten rätt bra, effektavgiften är samma dygnet runt men nov-mars är det en högre överföringsavgift 06-22 så vi försöker hålla laddningen nattetid. Då släpper vi på några extra kW i effekt.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Finns dom som väljer dygnet runt, as är dom.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Laddning av elbil startar alltid vid midnatt, sedan laddar den upp till 50% eller högre om vi ska på resa. Det ställs manuellt i teslaappen, men får kolla på möjligheter att styra det på annat sätt.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Fick också mail från Ellevio igår och för mig skulle det bli någon hundralapp mer per månad. Nu laddar jag bilen på BRFens abonnemang samt bor i ett nybyggt radhus med relativt låg elförbrukning vilket såklart är gynnsamt. Jag tycker dock upplägget var ganska vettigt och bättre än jag läst om i denna tråd tidigare med tanke på halverad effektavgift mellan 22-06 så det finns möjlighet att ladda bilen.
Men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så illa för dig, solceller är ju perfekt för att minimera effekttoppar? I kombination med batteri minimeras ju effekten och när den fasta abonnemangskostnaden blir lägre samt överföringsavgiften blir ännu lägre borde det bli billigare på totalen.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Finns dom som väljer dygnet runt, as är dom.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Har du räknat något på hur mycket du sparar genom att se till att hålla effekten nere dagtid?
Ja själv får jag väl se hur eon kommer göra när de i för effekt avgift, en sak är jag dock säker på, de kom vara dyrt så de är kanske då man ska skaffa ett batteri.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Fick också mail från Ellevio igår och för mig skulle det bli någon hundralapp mer per månad. Nu laddar jag bilen på BRFens abonnemang samt bor i ett nybyggt radhus med relativt låg elförbrukning vilket såklart är gynnsamt. Jag tycker dock upplägget var ganska vettigt och bättre än jag läst om i denna tråd tidigare med tanke på halverad effektavgift mellan 22-06 så det finns möjlighet att ladda bilen.
Men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så illa för dig, solceller är ju perfekt för att minimera effekttoppar? I kombination med batteri minimeras ju effekten och när den fasta abonnemangskostnaden blir lägre samt överföringsavgiften blir ännu lägre borde det bli billigare på totalen.
Solcellerna ger som mest runt 4,5kW mitt på dagen sommartid, men det är ju bara några timmar och laddningen är runt 11kW så det blir ju ändå relativt höga toppar kvar, eller så laddar man nattetid när det är halva effektkostnaden men då ger ju inte solcellerna något så blir ju nästan samma effekttopp oavsett. Vi har inget batteri för har inte tyckt att priset går att räkna hem.
Jag vet inte om jag missförstår dig men vår fasta abonnemangsavgift höjs också och överföringsavgiften hålls samma som tidigare, så det läggs på effektavgifter också. Eller missförstår jag dig?
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Finns dom som väljer dygnet runt, as är dom.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Finns dom som väljer dygnet runt, as är dom.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Har man effektavgift så finns det en anledning att ladda långsammare.
Vinsten, förutom besparingen, är att inte behöva tänka så mycket på när vi gör saker. Batteriet jämnar ut effektuttaget om vi kör tvättmaskin och lagar mat samtidigt som spabadet värmer exempelvis. Med en begränsning att batteriet enbart kan leverera 5kw i effekt.
Vår elnätsleverantör tar 55kr per kW. Så en januarimånad där snitteffekten kanske kunnat hamna på 9-10kw mot nu 2,8 så är det en besparing på 340-400kr per månad. Inga fantasisummor direkt.
Ok.. trodde de var mer.. tycker man hört om de som tar ordentligt betalt för varje kw effekt..
Men ja bekvämligheten är såklart en stor del.
Vi fick Mail från Ellevio idag att de ska införa effektavgifter. Enligt den beräkningen som Ellevio själva har gjort så skulle vi gå från en elnätsräkning på 485kr per månad till 1257kr per månad med de nya effektavgifterna. Sen skulle det troligtvis bli dyrare elhandel också eftersom vi behöver sprida ut laddningen på fler timmar för att undvika höga effekter och då kommer in på dyrare timmar. Plus att vi ”laddar för kråkorna” genom högre förluster om vi ställer ner effekten. Särskilt som vi alltid laddar elbilen när priset är som billigast. Vi kör inte dagligen så oftast dagtid på söndagar eftersom vi har solceller och fortfarande kan få ut lite av dem.
Kanske inte låter som mycket för vissa men vi har oftast inte mycket i elräkning eftersom vi har solcellerna så elnätsavgiften är nästan 80-90% av elkostnaden vilket gör att det här procentuellt blir en rejäl ökning.
Fick också mail från Ellevio igår och för mig skulle det bli någon hundralapp mer per månad. Nu laddar jag bilen på BRFens abonnemang samt bor i ett nybyggt radhus med relativt låg elförbrukning vilket såklart är gynnsamt. Jag tycker dock upplägget var ganska vettigt och bättre än jag läst om i denna tråd tidigare med tanke på halverad effektavgift mellan 22-06 så det finns möjlighet att ladda bilen.
Men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så illa för dig, solceller är ju perfekt för att minimera effekttoppar? I kombination med batteri minimeras ju effekten och när den fasta abonnemangskostnaden blir lägre samt överföringsavgiften blir ännu lägre borde det bli billigare på totalen.
Solcellerna ger som mest runt 4,5kW mitt på dagen sommartid, men det är ju bara några timmar och laddningen är runt 11kW så det blir ju ändå relativt höga toppar kvar, eller så laddar man nattetid när det är halva effektkostnaden men då ger ju inte solcellerna något så blir ju nästan samma effekttopp oavsett. Vi har inget batteri för har inte tyckt att priset går att räkna hem.
Jag vet inte om jag missförstår dig men vår fasta abonnemangsavgift höjs också och överföringsavgiften hålls samma som tidigare, så det läggs på effektavgifter också. Eller missförstår jag dig?
Ok, med den storleken på solcellsanläggning förstår jag att det inte blir lika bra effekt (!) som med större anläggningar. Men om du istället laddar med lägre effekt under hela dagen (eller delar upp det på två dagar) som solen skiner så blir det bättre för dig.
Jag har 20A ”Enkel”-abonnemang hos Ellevio nu som kostar 450kr/mån + 30 öre kWh i överföringsavgift. Det nya abonnemanget kostar 365kr/mån + 6,25 öre i överföringsavgift samt 81kr/kW i effektavgift. Det klart att har man höga toppar kommer det bli dyrare med det nya abonnemanget, men förmodligen har man då också förbrukat relativt mycket el per månad vilket man nu slipper betala överföringsavgift för. För mig blir ser der som sagt ut att inte bli så mycket dyrare på totalen.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Är det verkligen effektavgift 24h om dygnet och alla dagar i veckan?
Låter lite konstigt att inte enbart begränsa effekten vid höglast, 6-20 vardagar.
Finns dom som väljer dygnet runt, as är dom.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.
Hoppas det blir specificerat hur mycket och när.
Annars kan man ge sig f-n på att det bara blir 1 öre/kW under 1 timme på skottdagen hos vissa bolag.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.
Kundens höga effekttoppar behöver inte innebära en belastning på elnätet. Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är det enligt Ei inte motiverat med en tidsdifferentiering som innebär att sådana effekttoppar ska ligga till grund för en högre effektavgift.
...
Det är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften.
En effektavgift som tas ut över hela dygnet, som Tekniska Verken i Linköping nyligen försökte pracka på sina offer, förlåt, kunder, uppmuntrar INTE kunder att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt. Den prismodellen uppfyller helt enkelt inte syftet med föreskriften, så de fick faktiskt smäll på fingrarna av Energimarknadsinspektionen och behöver göra om göra rätt. Tyvärr hittar jag inte nån artikel om det när jag söker.
Nätägare som ligger nära kapacitetstaket över hela dygnet är fria att införa effektavgift dygnet runt, men de måste kunna påvisa att det faktiskt ligger till så. Och effektavgiften behöver vara tidsifferentierad, så kund får incitament att flytta förbrukningen. Att just Ellevio skulle ha kapacitetsbrist dygnet runt behöver de alltså kunna motivera. Fråga Energimarknadsinspektionen på https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... pektionen/ eller maila dem på registrator@ei.se