Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

OvePaHornet
Inlägg: 261
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av OvePaHornet »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 15:17
OvePaHornet skrev: 24 okt 2024 06:19
Buzz skrev: 23 okt 2024 21:20
Hände min 2019 med drygt 5500 på mätaren. Drabbar troligtvis de bilar som levererades utan stänkskydd då det samlas otroligt mycket skit bakom innerskärmen långt in i tröskeln. Tesla sa själva att dom uppdaterat just detta bromsrör, utan att nämna om det är själva korrosionsskyddet som blivit bättre.
Spontant så handlar det primärt INTE om att stora mängder skit samlas bakom innerskärmen, det gör det även på andra icke Tesla-bilar (med och utan stänkskydd) kan jag meddela (som INTE har detta problem).
Fungerar det som så att även med ett par rejäla tredjepartsstänksskydd så kastas det in vatten och saltslask genom andra håligheter i innerskärmarna – och det här som tar sig in bakom innerskärmarna genom andra håligheter är sedan tillräckligt för att orsaka de här rostangreppen på de främre bromsrören?…

Hur mycket hjälper ett par rejäla tredjepartsstänkskydd i en sån här situation? Typ inget, eller kan förbättra läget åtm. något?
Jag vet inte exakt hur det ser ut på en Tesla, men med tanke på hur ”dåligt”/enkelt innerskärmen sitter mot framskärmen/främre tröskel i kombination med diverse hål så trycks det garanterat in stora mängder saltvatten och annat bös :)
I detta fall (rosten på bromsrör) så skulle jag våga påstå att det INTE hjälper med stänkskydd.

EDIT: Såg en bild nu, Model 3 verkar t.o.m ha ett hål (från fabrik) i nederkanten av innerskärmen, ungefär i höjd med bromsröret?! Stämmer det?

Det kan ju även vara som så att röret kommer i kontakt med någon annan metall som skapar denna fula korrosion?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 10:35

Hur troligt är det att Tesla kommer återkalla bilar i Sverige och åtgärda det här kostnadsfritt för kund?
Jag tror det är troligare att elon kommer till sverige personligen och signar ett kollektivavtal.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 4662
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av AAKEE »

repulsiv skrev: 24 okt 2024 19:35
SwedishAdvocate skrev: 24 okt 2024 10:35

Hur troligt är det att Tesla kommer återkalla bilar i Sverige och åtgärda det här kostnadsfritt för kund?
Jag tror det är troligare att elon kommer till sverige personligen och signar ett kollektivavtal.

Jag tror det kommer finnas en hel del problem som Tesla inte vill ta i, utan istället duckar som exempelvis rattar som låtsasskinnet faller isär ifrån.
Rost/korrosion ser inte riktigt välförberett på 3 och i de fall man får problem innan garantin går ut kommer de ducka å skylla på kunden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
wheels
Inlägg: 600
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av wheels »

Nu är dom iofs inte sönderrostade. Stålborste och lite Tectyl som man gjorde förr (och kanske fortfarande gör) :o
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2003
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tor-ake »

Nect skrev: 23 okt 2024 20:49
Felet går inte att se utan att innerskärm tas bort.
Så här ser det ut med innerskärmen på plats på en sen 22:a (7000 mil). Grufmans bild är från andra sidan, förarsidan, och bromsrören är precis ovanför springan, men varför har man en springa där, mitt i sprutet från däcket? :evil:
20241025_090906.jpg
Man ser en springa och lite härlig gucka, barr, grus, gräs kan anas där inne. Kanske öppnar och kikar vid tillfälle men inte idag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 147
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mikaELbil »

Mina tankar!!
Tesla är en ganska ny biltillverkare och har fokus på att tillverka bilar så billigt som möjligt, vilket resulterar i vissa brister. Sedan blir bilar som används i salt och ruskväder ännu känsligare. Kanske blir det bättre, kanske inte, beroende på var Teslas fokus ligger.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av T4s »

Berörs Model Y också?

Aldrig brytt mig om hjulhus på tidigare bilar men är ju en del onödiga glapp på min ser jag.
Model Y '24 - LR AWD Quicksilver
Nect
elbilist
Inlägg: 1839
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Nect »

T4s skrev: 25 okt 2024 12:26
Berörs Model Y också?

Aldrig brytt mig om hjulhus på tidigare bilar men är ju en del onödiga glapp på min ser jag.
Enligt Grufman har Y en annan lösning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Thed75 »

Y 3 kan du köpa plast från funderud som gör att rostrisken minskar. Nyare har andra bromsrör
Skulle ändå rekommendera att lätta på plasten under bilen en gng per år om man tänkt behålla bilen några år. Sen ser man var det går att tejpa springor i hjulhusen
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

wheels skrev: 24 okt 2024 20:26
Nu är dom iofs inte sönderrostade. Stålborste och lite Tectyl som man gjorde förr (och kanske fortfarande gör) :o
När det ser ut som på grufmans bild så är det illa, det där är inte bara ytrost.

Måste ta och kolla på min bil, är det alltså enabrt "bakom" vänster framhjul ? räcker det med att bara lätta på innerskärmen tro ?

Om jag gör det och det inte är rostigt lär jag garanterat få på lämpligt rostskyddsmedel , Helst nåt linoljebaserat.
Skriv svar