Farthållaren - ännu en tråd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av ducce916m »

mikebike skrev: 30 okt 2024 18:00
ducce916m skrev: 30 okt 2024 16:51
Maw skrev: 30 okt 2024 10:40
henel321 skrev: 30 okt 2024 09:15
Maw skrev: 30 okt 2024 08:35

Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Det går inte alls att jämföra med det som andra bilar gör när man släpper ratten för länge, Tesla har en annan varning för det. Om det handlade om att göra föraren uppmärksam på vägen så skulle det inte ske i mötesögonblicket med långtradare i en kurva, det är det absolut sämsta tillfället att tvärnita. Händer det i ett läge med lite sämre grepp så är det definitivt livsfarligt.
Jag har efter några års körning med M3 lärt mig ungefär i vilka lägen fara för spökbromsning finns, gående, cyklister, möte med större fordon på smal väg och tycker det är enkelt att kort stänga av farthållaren och möta med gasen till "faran" är över. Har blivit en rutin som det inte är några som helst problem med för min del. Bara att läsa av trafiken framåt.
"Automatiken fungerar som bäst när man stänger av den" :lol:
Ungefär som torkarna och adaptiva helljuset om man kör långsamt eller om det är skymning.
En balansgång när man konstruerar ett system som är avsett att hjälpa till vid ev farlig situation. Med en viss inställning reagerar systemet kanske för sent, i andra lite för tidigt. Glad för funktionen häromdagen när en liten kille på bräda kom från ingenstans rakt ut framför bilen som tvärstannade med en duns.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag har efter några års körning med M3 lärt mig ungefär i vilka lägen fara för spökbromsning finns, gående, cyklister, möte med större fordon på smal väg och tycker det är enkelt att kort stänga av farthållaren och möta med gasen till "faran" är över. Har blivit en rutin som det inte är några som helst problem med för min del. Bara att läsa av trafiken framåt.
Jag stänger inte ens av den, när man tror bilen ska spökbromsa så lägger man foten på gaspedalen och är beredd att möta upp med gas.

Det går ganska bra, problemet är tillfällen då man verkligen inte tror den sak göra det, men gör det ändå.

I morse råkade jag ut för det på en väg med mittlinjer helt utgan möte tex. Det tillhör dock ovanligheterna, det är på vägar utan mittlinje det fungerar katastrofalt dåligt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

ducce916m skrev: 30 okt 2024 20:17
henel321 skrev: 30 okt 2024 09:15

Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Det går inte alls att jämföra med det som andra bilar gör när man släpper ratten för länge, Tesla har en annan varning för det. Om det handlade om att göra föraren uppmärksam på vägen så skulle det inte ske i mötesögonblicket med långtradare i en kurva, det är det absolut sämsta tillfället att tvärnita. Händer det i ett läge med lite sämre grepp så är det definitivt livsfarligt.
Ungefär som torkarna och adaptiva helljuset om man kör långsamt eller om det är skymning.
En balansgång när man konstruerar ett system som är avsett att hjälpa till vid ev farlig situation. Med en viss inställning reagerar systemet kanske för sent, i andra lite för tidigt. Glad för funktionen häromdagen när en liten kille på bräda kom från ingenstans rakt ut framför bilen som tvärstannade med en duns.
Det finns gott om exempel på när Teslor inte har stannat, främst för djur. När min bil spökbromsat har det inte bara varit onödigt, det har dessutom varit alldeles för sent relativt den upplevda faran.
Precis som många här har upplevt att den bromsar efter att den mötande lastbilen redan passerat.
Tesla är uppenbarligen riktigt dåliga på att skilja mellan ofarliga och farliga situationer. Det finns inte heller något automagiskt samband mellan många falsklarm och rätt funktion i skarpt läge.
Jag har inte hört att någon annan tillverkare har problem med att bilen bromsar in på väg ut ur och in i tunnlar eller för skuggor och att asfalten byter färg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

mikebike skrev: 30 okt 2024 20:44
ducce916m skrev: 30 okt 2024 20:17

Det finns gott om exempel på när Teslor inte har stannat, främst för djur. När min bil spökbromsat har det inte bara varit onödigt, det har dessutom varit alldeles för sent relativt den upplevda faran.
Precis som många här har upplevt att den bromsar efter att den mötande lastbilen redan passerat.
Tesla är uppenbarligen riktigt dåliga på att skilja mellan ofarliga och farliga situationer. Det finns inte heller något automagiskt samband mellan många falsklarm och rätt funktion i skarpt läge.
Jag har inte hört att någon annan tillverkare har problem med att bilen bromsar in på väg ut ur och in i tunnlar eller för skuggor och att asfalten byter färg.
Har aldrig varit med om att bilen bromsar för sent, däremot kan man tycka att den ibland bromsar lite för tidigt
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik981715

Inlägg av henel321 »

Hammaren skrev: 15 okt 2024 15:51
Oftast var det om jag kom i innerkurva (högerkurva) och fick möte av ett större fordon på exakt fel ställe så det känns som att vi kör mot varandra. Men även en gång tvärbromsade den när jag körde in i ett skuggigt parti från strålande sol. Fick en halv hjärtinfarkt första tvärbromsen. Tänkte att vår var felkalibrerad på något sätt men då är alltså detta ”normalt”?
Du får glädja dig åt att Travelassist på min nuvarande ID4 beter sig exakt sådär, förutom med skuggigt parti då som den klarar.. Men jag blir istället konstant tillsagd, inklusive rattryck, att hålla mig mitt i filen på vägar utan mittlinje, så jag antar att den bara vill döda mig... :-)
Model 3 Performance '25 Ultra red
Skriv svar