Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 500 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 500 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
500k årsproduktion låter lite för mycket för att vara realistiskt, jag tror det är 50k Tesla har pratat om.
Även 50k är väldigt mycket jämfört med storleken på nuvarande marknad för eldrivna class 8 semis.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 500 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
500k årsproduktion låter lite för mycket för att vara realistiskt, jag tror det är 50k Tesla har pratat om.
Även 50k är väldigt mycket jämfört med storleken på nuvarande marknad för eldrivna class 8 semis.
https://www.teslarati.com/tesla-semi-fa ... on-corner/
Teslarati nämner 50 000 / år, Tippar på att det bara kommit in extra nolla. Volvo-koncernen sålde 246 000 lastbilar förra året. Givetvis i lite olika storlekar då. Antagligen inget som hindrar Tesla från att ha både tyngre och lättare varianter på sikt.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 50 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 50 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 50 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 50 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 50 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Tesla håller på att bygga sin lastbilsfabrik utanför Reno i amerikanska delstaten Nevada. Markarbeten påbörjades i januari och i bästa Tesla-fart börjar delar av byggnaden redan bli färdig.
Här strax bredvid Teslas första batterifabrik Giga Nevada (som syns i bakgrunden på bilden ovan) tänker Tesla påbörja serieproduktion av sin eldrivna långtradare mot slutet av nästa år. Fullt utbyggt planeras 6 500 arbetare tillverka 500 000 lastbilar per år. Men som vanligt kommer tillverkningen starta i mycket mer blygsam skala innan volymerna långsamt ökas.
Förutom Tesla finns mycket svenska kopplingar:
-Volvo med sin amerikanska elektriska semi, de europeiska modellerna är inte med för Volvo eller någon annan.
-Förarlösa lastbilar/ pods från svenska Einride. Även bild på någon från Volvo - är väl bara en prototyp tror jag.
Fakta om Tesla semi i artikeln skall nog tas med en nypa salt, tex priset 160k dollar tror jag inte är rimligt i alla fall inte med den batteristorlek som anges.