Teslas eldrivna långtradare Tesla Semi visades upp på IAA Transportation mässan i Hannover. Förutom företagets representanter fanns även deras första kund PepsiCo med på plats.
PepsiCo-s projektledare Dejan Antunović berättade att de nu har 86 Tesla Semi långtradare i sin flotta.
Dels använder de lastbilarna för närtransporter i stadstrafik på runt 15 mil, dels på långtransporter på motorväg på runt 80 mil. I stadstrafik uppskattade deras chaufförer Tesla Semis accelerationsförmåga och manöverbarhet med snäv vändradie.
Långtransporterna på 80 mil motorväg sker med 35 ton last, och vid varje ända har lastbilen 30-45 minuter på sig att ladda innan det är dags att åka tillbaka. PepsiCo uppger att Tesla Semi drar 10 kWh per mil med 35 tons last. Även med de amerikanska låga bränslepriserna sparar de 25-30% på att köra el istället.
Dessutom kostar Tesla Semi mindre att serva också. Efter de första barnsjukdomarna när de precis fått de första exemplaren har flottan blivit pålitlig och billig i drift.
Tack vare de Megacharger snabbladdare PepsiCo har installerat på deras företag kan långtradarna köras dygnet runt, 24/7 i samma takt som diesellastbilarna. Största utmaningen i projektet var något oväntat just Megacharger laddarna, att få elbolagen installera de nödvändiga högspänningsledningarna till dem.
Med hundratal Tesla Semi långtradare på vägarna, som hårdkörs dagligen av både Tesla, PepsiCo och andra kunder behöver man inte längre spekulera i om eldrivna långtradare verkligen duger. Nu finns det hårda siffror som visar att de klarar att köra långt med tungt last, dygnet runt, dag efter dag, och att de är billigare och pålitligare än de gamla dieseldrivna alternativen.
Hör Dejan Antunović berätta om hur väl deras flotta av 83 Tesla Semi fungerar:
Pingback: Tesla Semi fabriken byggs i Nevada – Tesla Club Sweden