Kobolt har spelat ut sin roll i elbilars batterier

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7693
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Kobolt har spelat ut sin roll i elbilars batterier

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Det är allt mindre efterfrågan efter kobolt berättar kinesiska CMOC, som är världens största kobolt gruvbolag.

Elbilstillverkare har i åratal försökt minska mängden av denna dyra metall i sina batterier. Men det är övergången till järnfosfat (LFP) batterier som har accelererat utvecklingen det senaste året. Mindre än en tredjedel av elbilar tillverkade i Kina har traditionella batterier som innehåller kobolt, jämfört med närmare hälften för två år sedan. Trenden är tydlig även i övriga världen.

Järnfosfat batterier, även kallat LiFePO4 eller LFP, är en batteriteknologi där katoden består av billig järnfosfat istället för nickel, kobolt, mangan och andra dyra metaller. Förutom att batterierna därmed blir billigare att tillverka är de även kemiskt stabilare och säkrare. Deras största nackdel har länge varit lägre energidensitet. Det behövdes fler batterier, större batteripack för att få lika lång räckvidd som andra batteriteknologier. De senaste två åren har dock batteritillverkare som BYD och CATL lyckats ta fram LFP batterier som på packnivå börjar närma sig energidensiteten för andra litiumjon batterityper.

“Elbilsbatterier kommer nog aldrig återvända till eran som var beroende av kobolt,” sa Zhou Xing, talesman för CMOC till nyhetssajten Bloomberg. “Kobolt är inte alls så viktig längre som många trott” och andelen batterier som innehåller metallen kan så småningom sjunka till mindre än en tiondel.

Priset på kobolt har rasat från 11 tusen dollar per ton år 2022 till 8 tusen i år. Och kommer fortsätta att sjunka, enligt Zhou Xing. “Vi besväras av det faktum att för mycket koboltproduktion har fått priserna att falla, och företagets koboltvinster har därför minskat avsevärt.”

Så gott som alla “koboltgruvor” i världen är egentligen koppar- eller nickelgruvor. Metallen förekommer som en förorening i den brutna malmen och behöver avlägsnas. Några gruvor passar då på att även processa fram ren kobolt metall som en biprodukt. Även Tenke Fungumure gruvan som CMOC äger i Kongo (och som ovan bild är tagen från) är egentligen en koppargruva. (Tekniskt sett ett dagbrott.) År 2019 levererade gruvan 178 tusen ton koppar och 16 tusen ton kobolt.

Tenke Fungumure gruvan använder moderna gruvmaskiner för sin produktion. Runt en tiondel av världens kobolt produktion kommer dock tyvärr från barnarbete. De flesta elbils- och batteritillverkare spårar metallerna de använder för att säkerställa att de kommer från etiska källor. Men tack vare järnfosfat och andra lovande nya batterikemier håller metallen över huvud taget på att bli passé i elbilar. Förutom batterier används dock kobolt även i legeringar som tex borrstål och inom oljeindustrin.



Source: https://teslaclubsweden.se/kobolt-har-s ... batterier/