Teslas laddnätverk återigen korad som bäst

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Teslas laddnätverk återigen korad som bäst

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

För tredje året i rad toppar Teslas Supercharger snabbladdare Svenskt Kvalitetsindex kundnöjdhetsrapport.

Med 83,4 av 100 poäng ligger Tesla långt före övriga aktörer i branschen, som får 67,3 i medelbetyg.

“Tesla presterar återigen väldigt bra även på nordisk nivå och levererar den bästa laddningsupplevelsen i Sverige, Norge och Finland. Tesla-kunderna är särskilt nöjda med hastigheten på laddningen samt laddnätverkets täckning”, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex.

“Det är en omogen marknad med många aktörer och det märks på den tekniska utvecklingen som behöver anpassas efter kundernas behov snarare än utifrån aktörernas önskan om att skaffa sig så många kunder som möjligt, säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex. “Enkelhet är ett affärskritiskt kundbehov som inte ska underskattas. Om kunderna upplever att tröskeln för att använda en produkt eller tjänst är för hög finns risken att kundnöjdheten och lojaliteten påverkas negativt, eller ännu värre – att de byter aktör.”

“Det går inte att vara passiv längre. Aktörerna behöver förstå kundernas behov för att kunna vara proaktiva, visa omtanke och informera kunderna/användarna om relevant information. Det kan i sin tur vara avgörande om en användare ska bli eller förbli kund”, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.

Vi kan bara hålla med. Tesla har i alla år satsat på att laddning ska vara en så enkel upplevelse som möjligt. Bara köra fram till stolpen och plugga i. Om man kör Tesla. Nu när de har öppnat upp även för andra elbilsmärken hoppas vi att även de kan snart ladda lika enkelt, slipper fippla med appen.

Det är en glädjande utveckling att allt fler andra laddoperatörer satsar på plug and charge och andra liknande teknologier för att uppnå samma enkelhet Teslaägare alltid har fått på Teslas Supercharger stationer. Men tyvärr envisas allt för många fortfarande med olika RFID brickor, SMS-koder och andra obskyra betallösningar.

“När du tankar en bil med bensin eller diesel så stoppar du in ditt kort och sen börjar du tanka – det är enkelt. Som elbilsanvändare kan du behöva registrera användarkonton, ladda ned appar, skanna QR-koder, ange numret på laddstolpen och mata in kortuppgifter” säger Calle Walmstedt.

Vi på Tesla Club Sweden har i många år propagerat för att det måste bli enklare att ladda. Som elbilist ska man alltid känna att kommer jag fram till en laddare är det bara att plugga in den i bilen så går laddningen i gång. I värsta fall ska man behöva dra sitt kreditkort. Vi är tyvärr fortfarande än idag långt ifrån den utopin.

Source: https://teslaclubsweden.se/teslas-laddn ... -som-bast/
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Re: Teslas laddnätverk återigen korad som bäst

Är just nu ute och provkör tio olika elbilar för att kora årets elbil för tidningen Elbilen i Sverige. Resan genom Sverige kan tyvärr sammanfattas med ett ord: laddstrul :(

Tänk dig tio elbilsjournalister som står i cirkel runt och försöker få i gång en laddning :lol:

Vi har haft Ionity stolpar som vägrat ladda. OKQ8 som sväljer tusenlappar i reservations avgift när man försöker få igång laddningen. Garo laddare vid fjällstugor som ingen på anläggningen vet hur man får i gång.

Det glädjande är iaf att det nu finns massor med riktigt snabba laddare även i norra Sverige. Om de nu funkar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

PXL_20241118_074123570.jpg
Vilket nummer har denna laddare?
Svarar du 1243 är du en van elbilist.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

PXL_20241119_091446171.jpg
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 09:16
Eller så är du Teslaägare som bara laddar på Tesla SuC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Nästa exempel: 8 laddstolpar med dubbla uttag, numrerade 1,2,3,4...15,16

I appen kan man välja 1A, 1B, 2A, 2B,... 8B

Vilken ska man välja om man vill ladda på uttag 11?

Säger du 6B är du en van elbilist.

(Japp, 1A är uttag nr 2, 1B är uttag nr 1)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

AAKEE skrev: 19 nov 2024 11:32
TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 09:16
Eller så är du Teslaägare som bara laddar på Tesla SuC.
Eller så kan jag fortfarande sätta in mig i vilka misstag nybörjare gör.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 12:13
Nästa exempel: 8 laddstolpar med dubbla uttag, numrerade 1,2,3,4...15,16

I appen kan man välja 1A, 1B, 2A, 2B,... 8B

Vilken ska man välja om man vill ladda på uttag 11?

Säger du 6B är du en van elbilist.

(Japp, 1A är uttag nr 2, 1B är uttag nr 1)
Den varianten kan jag inte minnas att jag sett. Vilken station är det som varit så "innovativ"?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inte station. En radda laddboxar i Funäsdalen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag laddar i princip bara på SuC och hemma, men dom gånger jag tvingas använda någon annan lösning så är det fortfarande slående hur dåligt dom flesta fungerar...

Dom saker Tibor tar upp är ju bara början, när man väl lyckats dekryptera vilken stolpe man faktiskt står vid så är det typ 50/50 att betalningslösningen faktiskt funkar, att appen går att installera med telefonens språk-/landinställningar etc.

Hur dj-a svårt kan det vara? :evil:

Och ja, jag inser förstås att om man regelbundet använder ett visst nätverk eller operatör så lär man sig det, skaffar rätt app/bricka/abonemang etc, men för engångs-/sällananvändare är det faktiskt helt för dj-t i stort sett överallt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev: 19 nov 2024 12:29
Och ja, jag inser förstås att om man regelbundet använder ett visst nätverk eller operatör så lär man sig det, skaffar rätt app/bricka/abonemang etc, men för engångs-/sällananvändare är det faktiskt helt för dj-t i stort sett överallt.
Jag kör ju mycket utomlands. Har åkt på 8 bilsemestrar utomlands sedan pandemirestriktionerna hävdes. Jag laddar lite varstans och det fungerar bra, men jag har ju förberett mig väl, så jag har gott om appar och även en del laddbrickor. Det betyder att jag så gott som alltid lyckas få igång laddningen.
Jag tycker med andra ord att det fungerar bra att ladda utanför SuC-nätverket på resor. Likafullt tycker jag inte att det ska krävas den typen av förberedelser som jag gjort. Nybörjaren/sällanresenären ska inte behöva möta utmaningar för något så basalt som att betala för ström. Det ska vara enkelt, inte tillkrånglat i onödan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 19 nov 2024 12:28
Inte station. En radda laddboxar i Funäsdalen.
Laddboxarna i Hagalund har en helt annan nummerserie på stolparna jämfört med i appen.
Det skulle kunna vara så att lägsta numret i appen är samma som lägsta numret på stolparna? -Nix
Kanske tvärtom? -Nej, inte det heller.

Det verkar vara random, på fjärde försöket lyckades jag koppla upp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kör mest min ps2 men det är plugncharge på CK och en del andra. På Teslas laddare är det inte det tyvärr så då måste man hålla på med app och krångla. Laddar absolut mest hos CK när jag åker långt men det är mest för dom finns överallt och har toa ☺️
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare

Inlägg av AndersB_Hson »

Håller helt med fth här, det händer att jag laddar på andra ställen än SuC men det är mer under tvång. Min fru vägrar i stort sett andra snabbladdare efter att ha provat Ionity och inte fått en Wh i batteriet men operatören lyckades ändå sno henne på 2 ggr 600 spänn i tio dagar.

Alltså laddoperatörerna är dåliga på användbarhet ur ett kundperspektiv. Hur har vi lyckats gå bakåt jfrt med upplevelsen av att tanka flytande drivmedel. Där går det ju att betala med kort i alla fall. Men laddning, där ska vi krångla till det för kunden nåt såpass. Man tror nästan att de gör det med vilje. Ruggigt dåligt är det i alla fall och jag påstår att det är en stor anledning till varför folk inte byter till elbil.
Model 3 LR AWD Stealth grey/svart 2024
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Jag tycker oftast det är tvärtom - andra operatörer har bättre UX då SuC v2-v3 har alldeles för korta kablar. Går heller inte att lita på hur många laddare som faktiskt är lediga. Teslas applösning är också riktigt bökig att använda för de som inte kör Tesla.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

AndersB_Hson skrev: 19 nov 2024 12:57
Alltså laddoperatörerna är dåliga på användbarhet ur ett kundperspektiv. Hur har vi lyckats gå bakåt jfrt med upplevelsen av att tanka flytande drivmedel. Där går det ju att betala med kort i alla fall. Men laddning, där ska vi krångla till det för kunden nåt såpass. Man tror nästan att de gör det med vilje. Ruggigt dåligt är det i alla fall och jag påstår att det är en stor anledning till varför folk inte byter till elbil.
Håller med. Det är oförsvarligt. Dock lite heder åt t ex Circle K och Eviny som börjat med autocharge. Självklart åt Tesla också för oss Teslaägare.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag tycker Tesla borde införa motsvarande "Autocharge" hos Circle K, på sina stationer. Det kan göras nästan exakt likadant.

Jag vill sätta igång "Autocharge".
Välj stolpe.
Stoppa i sladden.
Klart.

Din bils MAC-adress och ditt Teslakonto har nu en koppling. Betalning sker mot det kort som lagts in i appen.

Har din bil en föränderlig MAC-adress, går det inte. Gör som Circle K. Välj bilmodell, få svar att det går eller inte går.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

En annan sak som är irriterande är att man kan få olika pris beroende på hur man startar laddningen
Tex på Recharge blir det olika pris om du startar med Recharge app eller Prem app eller Fortum laddbricka
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jaegaern skrev: 19 nov 2024 13:13
Jag tycker Tesla borde införa motsvarande "Autocharge" hos Circle K, på sina stationer. Det kan göras nästan exakt likadant.

Välj stolpe.
Stoppa i sladden.
Klart.

Din bils MAC-adress och ditt Teslakonto har nu en koppling. Betalning sker mot det kort som lagts in i appen.

Har din bil en föränderlig MAC-adress, går det inte. Gör som Circle K. Välj bilmodell, få svar att det går eller inte går.
Det är ju precis så SuC fungerar, och alltid har fungerat, om du har en Tesla, det är ju först på senare tid som (några få) andra operatörer börjat erbjuda detta.

Men jag antar att du menar om man inte har en Tesla? Det borde absolut vara möjligt för Tesla i så fall, men jag antar att det kanske inte är högst prioriterat för dom... ;)

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Välj stolpe.
Stoppa i sladden.
Klart.

P.S. enligt din signatur så ser det ut som att du kör Tesla, hur menar du att laddning på SuC går till för dig om det inte är "autocharge"? :?

/fth
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

fth skrev: 19 nov 2024 13:19

Välj stolpe.
Stoppa i sladden.
Klart.

P.S. enligt din signatur så ser det ut som att du kör Tesla, hur menar du att laddning på SuC går till för dig om det inte är "autocharge"? :?

/fth
Jag menar för andra bilister. Jag tycker det är en självklar grej att bygga.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

fth skrev: 19 nov 2024 13:18

Välj stolpe.
Stoppa i sladden.
Klart.

Det är ju precis så SuC fungerar, och alltid har fungerat, om du har en Tesla, det är ju först på senare tid som (några få) andra operatörer börjat erbjuda detta.

Men jag antar att du menar om man inte har en Tesla? Det borde absolut vara möjligt för Tesla i så fall, men jag antar att det kanske inte är högst prioriterat för dom... ;)

/fth
Ja det har säkert med prio att göra. Men det vore smutt och bidra till ännu högre press på andra operatörer om Tesla införde det. Den som inte erbjuder kommer bli ett svart får.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Som Tesla-ägare är jag rätt glad att Tesla inte fixar autocharge åt ägare av andra bilmärken.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Niklas Z skrev: 19 nov 2024 13:27
Som Tesla-ägare är jag rätt glad att Tesla inte fixar autocharge åt ägare av andra bilmärken.
Varför, skulle ju snabba upp genomströmmningen istället för alla som står och fipplar med appen och har sig
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

tnjo skrev: 19 nov 2024 13:34
Niklas Z skrev: 19 nov 2024 13:27
Varför, skulle ju snabba upp genomströmmningen istället för alla som står och fipplar med appen och har sig
Därför att jag tror fler skulle ladda på SuC om det vore lika enkelt som för oss Teslaägare.
Skriv svar