Svenskt Kvalitetsindex har för andra året i rad mätt upplevelsen hos användare av publika laddare.
Årets studie visar att det är Teslas Superchargers som ger den bästa laddupplevelsen i Sverige, övriga laddoperatörer levererar en blandad kundupplevelse.
Branschens genomsnitt på 67,3 indikerar att kunderna är ganska nöjda. Men det måste bli enklare att ladda menar Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex: “När du tankar en bil med bensin eller diesel så stoppar du in ditt kort och sen börjar du tanka – det är enkelt. Som elbilsanvändare kan du behöva registrera användarkonton, ladda ned appar, skanna QR-koder, ange numret på laddstolpen och mata in kortuppgifter. Dessa två upplevelser är diametralt motsatta trots att det enda som skiljer dem åt är bränsletypen.”
Förutom Tesla är det få laddoperatörer som erbjuder Plug and Charge än – att du bara kör fram till laddaren med bilen, pluggar i sladden och börjar ladda utan att behöva krångla med kort och appar. Även Tesla erbjuder det endast sina egna kunder, elbilister som kör andra bilmärken får hala fram mobilen.
Vi är speciellt bekymrade över laddoperatören Mer. Som på medeltiden, det vill säga för drygt fem år sedan fortfarande räknades som en av de bästa laddoperatörerna i Sverige. På den tiden hette de Clever. De var elbilisters favorit för deras laddare var driftsäkra, fungerade mycket bättre än konkurrenternas. Sedan bytte de namn till Bee. Sedan till Mer. Problemet är bara att de inte ger “mer” effekt. De 50 kW laddare de etablerade sitt rykte med i mitten av 2010-talet anses vara för klena av dagens elbilister. Endast 35 av deras 135 snabbladdare har högre effekt än 50 kW. Även de andra tidiga pionjärerna E.On och Vattenfall hamnar långt ner i listan.
Fast största överraskningen är ändå Ionity, som erbjuder både hög laddeffekt och till och med Plug and Charge för vissa elbilsmodeller – ändå hamnar de på näst sista plats. Är det det höga laddpriset som gör att kunder ändå inte är nöjda? Eller många trasiga stationer? Krånglig app? Det skulle varit intressant att få reda på varför kunder har gett dem så låga betyg?
Pingback: Teslas laddnätverk återigen korad som bäst – Tesla Club Sweden