Tesla förbereder sig att bygga billigare modellen

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla förbereder sig att bygga billigare modellen

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Teslas bilfabriker i USA, Europa och Kina ryktas hålla på att förbereda sig för att bygga en billigare Tesla-modell. Underleverantörer berättar om att företaget förvarnat dem om högre volymer nästa år.

“Men vänta nu” säger säker många, “Elon har ju sagt att de ska inte bygga någon 25 tusen dollars bil”. Han vill att Tesla ska satsa på att färdigställa självkörande robotaxin Cybercab, inte bygga någon version av den med ratt och pedaler.

Fast nu är det inte den bilen vi pratar om, utan om den “mer prisvärda modell” som han berättade om vid kvartalsmötena i april och oktober. Inte en helt ny bil för 25 tusen dollar som skulle byggas med “unboxed” metoden – utan om att citat “använda aspekter av nästa generations plattform såväl som aspekter av våra nuvarande plattformar, och vi kommer att kunna producera dem på samma tillverkningslinjer som vårt nuvarande fordonssortiment”.

På earnings call efter senaste kvartalsrapporten pratade Elon Musk flera gånger om att kapa kostnaderna på befintliga bilmodeller: “det är svårare att minska kostnaden med ungefär 20 % av en bil än att designa bilen och bygga en hel fabrik i första hand. Det är plågsamt, liksom. Och det finns inte många filmer om hjältar som minskat kostnaden för en bil med 20%.” “Det är som Game of Thrones fast med slantar. Om du har 10 000 delar i en bil, mycket grov uppskattning, och var och en av dem kostar $4, då har du en $40 000 bil. Så, om du vill göra en $35 000 bil måste du kapa $0,50 i genomsnitt på alla de 10 000 delarna.”

Vi tolkar det som att projekt Juniper kan bli mycket mer än “bara” en ansiktslyft Model Y med lite nya plåtveck. Den största nyheten på den blir kanske inte avsaknaden av blinkersspak eller skärm till baksätet – utan prislappen. Tesla kan komma upprepa chocken när de sänkte priset på Model Y med 150 000 kronor i januari i fjol.

Vissa andra tolkar dock ryktena som att Tesla håller på att utveckla en helt ny bilmodell, ett slags mindre variant av Model Y.

Vem som får rätt kan vi börja ana när Tesla kommer stänga den första av sina fabriker för ombyggnad. Varje större förändring i en bilmodell medför även förändringar i fabriken som bygger den. Nya komponenter kräver nya maskiner som monterar dem. Omfattningen av ombyggnaden kommer indikera omfattningen av förändringarna i nya bilmodellen.

Inför produktionsstarten av ansiktslyfta Model 3 Highland stängde Tesla sin Giga Shanghai bilfabrik i två-tre veckor. Blir nästa ombyggnad liknande, eller mycket mer omfattande?

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-forber ... -modellen/
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Re: Tesla förbereder sig att bygga billigare modellen

Inlägg av Toja »

Jag tror att Juniper blir billigare, men jag tror framförallt att det är Model 3 som kommer komma i en riktigt billig version.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

Det har väl framkommit på senaste earnings call att de ska bygga billigare modeller, plural, troligen en mindre suv och kanske en mindre sedan som man skulle kunna kalla $30 000 kr bilar till skillnad från $25 000 kr bilen som inte kommer.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag tänker att om det hade varit en eller flera mindre bilmodeller så hade de presenterats i förväg. Det här handlar nog om att M3 och MY kommer i billigare versioner med ännu mindre utrustning och billigare material. Troligen även mindre batteri och andra kostnadsbesparingar. Kanske färre kameror?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Maw skrev: 21 nov 2024 11:49
Jag tänker att om det hade varit en eller flera mindre bilmodeller så hade de presenterats i förväg. Det här handlar nog om att M3 och MY kommer i billigare versioner med ännu mindre utrustning och billigare material. Troligen även mindre batteri och andra kostnadsbesparingar. Kanske färre kameror?
Sannolikt dör försäljningen för nuvarande bilmodeller om de presenterar nya billigare modeller.
Och det vill nog Tesla inte riskera, aka Osborne effekten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Toja skrev: 21 nov 2024 09:36
Jag tror att Juniper blir billigare, men jag tror framförallt att det är Model 3 som kommer komma i en riktigt billig version.
Det misstänker jag också.

MVH
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Juniper kommer garanterat inte vara billigare i början. De vill alltid tjäna så mycket pengar som det går, priset till kund har liten koppling till tillverkningskostnaden. Sen kommer det väl sjunka med tiden förstås.

Jag tror det här kommer vara något annat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Lerumsexpressen skrev: 21 nov 2024 11:57
Sannolikt dör försäljningen för nuvarande bilmodeller om de presenterar nya billigare modeller.
Och det vill nog Tesla inte riskera, aka Osborne effekten.
Nej, det tror jag inte om det handlar om nya modeller som kan locka nya köpare och få förmå dem att vänta med ett billöp som annars hamnar hos en konkurrent.

Tesla har tidigare valt att presentera nya modeller långt i förväg för att binda upp köpare och det tror jag har gynnat dem. Varför skulle de göra annorlunda nu om det är nya modeller?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Undrar när vi ser en bilmodell med en enda dörr på ena sidan av bilen? Borde spara mycket pengar...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

mans71 skrev: 21 nov 2024 12:33
Undrar när vi ser en bilmodell med en enda dörr på ena sidan av bilen? Borde spara mycket pengar...
Du kan vara något på spåren… :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

:shock:

Sånna här revolutionerande saker ska man inte säga högt. Du vet att de är de enklaste idéerna som blir de värdefullaste. Ta patent, genast!
Användarvisningsbild
Skatbo

Inlägg av Skatbo »

Microlino
IMG_0094.jpeg

Isetta
IMG_0095.jpeg
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Det är min gissning också, budgetversioner av befintliga (kommande) bilar, enklare material, klenare motorer, inget glastak, mindre funktioner osv.

Själv säger jag att, sätt en riktig halvkombilucka på model 3, det är i princip det enda jag saknar från en model y..
Skriv svar