Just Ellevio ska ju köra med halv effektavgift 22-06.Dinsdale skrev: ↑16 okt 2024 06:35Upplägget skall enligt föreskrifterna uppmuntra kunderna att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt: https://ei.se/bransch/tariffer-nattarif ... rentieringdanielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:43Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 20:13Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.Fredrik j skrev: ↑15 okt 2024 19:55Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 19:30
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
...Kundens höga effekttoppar behöver inte innebära en belastning på elnätet. Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är det enligt Ei inte motiverat med en tidsdifferentiering som innebär att sådana effekttoppar ska ligga till grund för en högre effektavgift.Det finns även mer info här https://www.ei.se/konsument/el/effektta ... fektavgiftDet är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften.
En effektavgift som tas ut över hela dygnet, som Tekniska Verken i Linköping nyligen försökte pracka på sina offer, förlåt, kunder, uppmuntrar INTE kunder att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt. Den prismodellen uppfyller helt enkelt inte syftet med föreskriften, så de fick faktiskt smäll på fingrarna av Energimarknadsinspektionen och behöver göra om göra rätt. Tyvärr hittar jag inte nån artikel om det när jag söker.
Nätägare som ligger nära kapacitetstaket över hela dygnet är fria att införa effektavgift dygnet runt, men de måste kunna påvisa att det faktiskt ligger till så. Och effektavgiften behöver vara tidsifferentierad, så kund får incitament att flytta förbrukningen. Att just Ellevio skulle ha kapacitetsbrist dygnet runt behöver de alltså kunna motivera. Fråga Energimarknadsinspektionen på https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... pektionen/ eller maila dem på registrator@ei.se
påverkan av effektavgift
Moderator: Redaktion
Re: påverkan av effektavgift
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1175
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: påverkan av effektavgift
Tekniska verken i Linköping har även lägre överföringsavgift under nattens taxa. Så man tjänar mer än bara på effekten.Dinsdale skrev: ↑16 okt 2024 06:35Upplägget skall enligt föreskrifterna uppmuntra kunderna att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt: https://ei.se/bransch/tariffer-nattarif ... rentieringdanielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:43Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 20:13Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.Fredrik j skrev: ↑15 okt 2024 19:55Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 19:30
Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
...Kundens höga effekttoppar behöver inte innebära en belastning på elnätet. Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är det enligt Ei inte motiverat med en tidsdifferentiering som innebär att sådana effekttoppar ska ligga till grund för en högre effektavgift.Det finns även mer info här https://www.ei.se/konsument/el/effektta ... fektavgiftDet är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften.
En effektavgift som tas ut över hela dygnet, som Tekniska Verken i Linköping nyligen försökte pracka på sina offer, förlåt, kunder, uppmuntrar INTE kunder att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt. Den prismodellen uppfyller helt enkelt inte syftet med föreskriften, så de fick faktiskt smäll på fingrarna av Energimarknadsinspektionen och behöver göra om göra rätt. Tyvärr hittar jag inte nån artikel om det när jag söker.
Nätägare som ligger nära kapacitetstaket över hela dygnet är fria att införa effektavgift dygnet runt, men de måste kunna påvisa att det faktiskt ligger till så. Och effektavgiften behöver vara tidsifferentierad, så kund får incitament att flytta förbrukningen. Att just Ellevio skulle ha kapacitetsbrist dygnet runt behöver de alltså kunna motivera. Fråga Energimarknadsinspektionen på https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... pektionen/ eller maila dem på registrator@ei.se
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4126
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: påverkan av effektavgift
Gäller det även befintliga effektabonnemang tror du? Det skulle jag gilla. Det är dessutom nästan 100 kr/kW i effektavgift inkl moms.danielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:43
Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.
Model Y LR AWD 2022
Re: påverkan av effektavgift
Bara på den alternativa 8 eller 16 öre natt vs dag och där är det en topp nattetid som räknas för 7 eller 11 kr nattetid beroende på sommar eller vinter och en topp dagtid för 20 kr jämfört med standard där överföring kostar 13.2 öre dygnet runt och 40 kr för genomsnittet av de 5 högsta topparna. Har svårt att se att man ska kunna tjäna några stora pengar på den alternativa listan, blir ju markant könsligare för att man skulle råka få en hög timme någon gång jämfört med ett medelvärde av 5.Jaegaern skrev: ↑16 okt 2024 08:54Tekniska verken i Linköping har även lägre överföringsavgift under nattens taxa. Så man tjänar mer än bara på effekten.Dinsdale skrev: ↑16 okt 2024 06:35Upplägget skall enligt föreskrifterna uppmuntra kunderna att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt: https://ei.se/bransch/tariffer-nattarif ... rentieringdanielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:43Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 20:13Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.Fredrik j skrev: ↑15 okt 2024 19:55
Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
...Kundens höga effekttoppar behöver inte innebära en belastning på elnätet. Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är det enligt Ei inte motiverat med en tidsdifferentiering som innebär att sådana effekttoppar ska ligga till grund för en högre effektavgift.Det finns även mer info här https://www.ei.se/konsument/el/effektta ... fektavgiftDet är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften.
En effektavgift som tas ut över hela dygnet, som Tekniska Verken i Linköping nyligen försökte pracka på sina offer, förlåt, kunder, uppmuntrar INTE kunder att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt. Den prismodellen uppfyller helt enkelt inte syftet med föreskriften, så de fick faktiskt smäll på fingrarna av Energimarknadsinspektionen och behöver göra om göra rätt. Tyvärr hittar jag inte nån artikel om det när jag söker.
Nätägare som ligger nära kapacitetstaket över hela dygnet är fria att införa effektavgift dygnet runt, men de måste kunna påvisa att det faktiskt ligger till så. Och effektavgiften behöver vara tidsifferentierad, så kund får incitament att flytta förbrukningen. Att just Ellevio skulle ha kapacitetsbrist dygnet runt behöver de alltså kunna motivera. Fråga Energimarknadsinspektionen på https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... pektionen/ eller maila dem på registrator@ei.se
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1175
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: påverkan av effektavgift
Vi sparar pengar på att köra nattaxa för överföring och effekt. Vi har fjärrvärme och egentligen ingen förbrukare förutom elbilsladdningen. Därav har vi väldigt låga toppar dagtid, samt full patte nattetid. Samma kostnad som innan justeringen, men med mer strömförbrukning (överföring). Effekten samma, men flyttad.Dafro skrev: ↑16 okt 2024 10:38Bara på den alternativa 8 eller 16 öre natt vs dag och där är det en topp nattetid som räknas för 7 eller 11 kr nattetid beroende på sommar eller vinter och en topp dagtid för 20 kr jämfört med standard där överföring kostar 13.2 öre dygnet runt och 40 kr för genomsnittet av de 5 högsta topparna. Har svårt att se att man ska kunna tjäna några stora pengar på den alternativa listan, blir ju markant könsligare för att man skulle råka få en hög timme någon gång jämfört med ett medelvärde av 5.Jaegaern skrev: ↑16 okt 2024 08:54Tekniska verken i Linköping har även lägre överföringsavgift under nattens taxa. Så man tjänar mer än bara på effekten.Dinsdale skrev: ↑16 okt 2024 06:35Upplägget skall enligt föreskrifterna uppmuntra kunderna att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt: https://ei.se/bransch/tariffer-nattarif ... rentieringdanielalmestal skrev: ↑15 okt 2024 22:43Enligt föreskriften som gäller 2027 så skall effektavgiften vara tidsdifferentierad, så man får ju anta att även de bolag som nu har samma dygnet runt kommer bli tvingade att differentiera på något sätt då, men det är väl ingen som vet hur mycket.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 20:13
Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
...Kundens höga effekttoppar behöver inte innebära en belastning på elnätet. Om de höga effekttopparna inträffar när nätet inte är belastat i övrigt, är det enligt Ei inte motiverat med en tidsdifferentiering som innebär att sådana effekttoppar ska ligga till grund för en högre effektavgift.Det finns även mer info här https://www.ei.se/konsument/el/effektta ... fektavgiftDet är i detta sammanhang viktigt att poängtera att elnätsföretaget noga behöver analysera vilka timmar som är att anse som låglasttid respektive höglasttid. Att förenkelhets skull, utan bakomliggande analys om nätet faktiskt är högt belastat under dessa timmar, ange alla timmar mellan 06.00-22.00 samtliga vardagar som höglasttid, uppfyller inte syftet med föreskriften.
En effektavgift som tas ut över hela dygnet, som Tekniska Verken i Linköping nyligen försökte pracka på sina offer, förlåt, kunder, uppmuntrar INTE kunder att utnyttja elnätet så effektivt som möjligt. Den prismodellen uppfyller helt enkelt inte syftet med föreskriften, så de fick faktiskt smäll på fingrarna av Energimarknadsinspektionen och behöver göra om göra rätt. Tyvärr hittar jag inte nån artikel om det när jag söker.
Nätägare som ligger nära kapacitetstaket över hela dygnet är fria att införa effektavgift dygnet runt, men de måste kunna påvisa att det faktiskt ligger till så. Och effektavgiften behöver vara tidsifferentierad, så kund får incitament att flytta förbrukningen. Att just Ellevio skulle ha kapacitetsbrist dygnet runt behöver de alltså kunna motivera. Fråga Energimarknadsinspektionen på https://konsumentforum.ei.se/org/energi ... pektionen/ eller maila dem på registrator@ei.se
Jag exkluderar kostnad för energin.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1511
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: påverkan av effektavgift
Karlskoga Energi&Miljö är en av bovarna. Kostar drygt 80 kr / kWh, och dygnet runt!!! Plus extra på vintermånaderna!Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 20:13Visst kan man ladda långsamt. Men man kan lika väl ladda på dagen när det är som högst belastning på nätet. Det finns ju ingen anledning att göra det under låglast-tid.Fredrik j skrev: ↑15 okt 2024 19:55Har man fast pris eller månadspris kan man ju ladda långsamt.Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 19:30Ja det är bedrägeri och motverkar hela syftet med effektavgifterna, men naturligtvis ännu ett sätt för elnätsbolagen att plocka oss på mer pengar.
Om det är effektavgift dygnet runt och man har fast elpris eller månadspris, kan man lika väl ladda bilen under dagtid Finns ingen anledning att göra det på låglast-tid.
Låt folk brassa på under nätterna när det finns gott om kapacitet i elnätet.
Det var Ellvio som intervjuades i radion häromdagen och dom skulle, om inte fritt iallafall ha lägre avgift på natten. Här hemma har vi inte heller effektavgift och det är inte klart hur detaljerna blir men även här ska det bli billigare på natten.
Det är ju under dagen som effektproblemet finns så det finns ingen* anledning att ha effektavgift under nätterna som vissa elnätsbolag har.
* förutom att tjäna ännu mer pengar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: påverkan av effektavgift
Har du gjort någon eget excel för att se vad som ger lägst kostnad?Dafro skrev: ↑16 okt 2024 10:38
Bara på den alternativa 8 eller 16 öre natt vs dag och där är det en topp nattetid som räknas för 7 eller 11 kr nattetid beroende på sommar eller vinter och en topp dagtid för 20 kr jämfört med standard där överföring kostar 13.2 öre dygnet runt och 40 kr för genomsnittet av de 5 högsta topparna. Har svårt att se att man ska kunna tjäna några stora pengar på den alternativa listan, blir ju markant könsligare för att man skulle råka få en hög timme någon gång jämfört med ett medelvärde av 5.
Även om vi verkligen försökt dra ner effekten och flytta laddning till efter 23, så blir det iaf. dyrare med den alternativa taxan ... (Än så länge)...
Börjar starkt funderar på att bara ladda på SC för att slippa oroa sig och få pris/kostnad direkt..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
Re: påverkan av effektavgift
Jag har också läst om att andra avgifter ofta sänks när effekttariffer införs. Själv har jag nätägaren Eon som inte med ett ord nämner om effekttariffer för privatpersoner ska införas innan slutdatumet jan 2027.
Re: påverkan av effektavgift
Då är sötebrödsdagarna snart över. Blir nog billigare att ladda på SuC. Jag har laddstolpe på landet. Bara ute på helgerna. Får verkligen planera in laddningen.
Model 3 LR -21
Re: påverkan av effektavgift
Nä excel orkar jag inte hålla på med för detta, gick på deras rekommendation att den vanliga var billigast. Handlar väl om någon hundralapp så det orkar jag inte bry mig om, men intressant att du överväger att ladda på SuC för ett par kronor dyrare ör ju lite intressant men antar att du inte menar allvar.MY_piraya skrev: ↑20 okt 2024 11:27Har du gjort någon eget excel för att se vad som ger lägst kostnad?Dafro skrev: ↑16 okt 2024 10:38
Bara på den alternativa 8 eller 16 öre natt vs dag och där är det en topp nattetid som räknas för 7 eller 11 kr nattetid beroende på sommar eller vinter och en topp dagtid för 20 kr jämfört med standard där överföring kostar 13.2 öre dygnet runt och 40 kr för genomsnittet av de 5 högsta topparna. Har svårt att se att man ska kunna tjäna några stora pengar på den alternativa listan, blir ju markant könsligare för att man skulle råka få en hög timme någon gång jämfört med ett medelvärde av 5.
el-sep-okt.png
Även om vi verkligen försökt dra ner effekten och flytta laddning till efter 23, så blir det iaf. dyrare med den alternativa taxan ... (Än så länge)...
Skärmbild 2024-10-20 113136.png
Börjar starkt funderar på att bara ladda på SC för att slippa oroa sig och få pris/kostnad direkt..
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: påverkan av effektavgift
Ja just det du har redan betalt för din maxeffekt. Men nu är det SE och helt okey att debitera dubbelt. Nätföretagen borde ta bort tariffen för huvudsäkringens storlek när "effektavgiften" införs. Själv har jag 16A huvudsäkring och kan således ta ut max 11kW, så effekten är betald i form av avgiften för huvudsäkringen.chaffis75 skrev: ↑24 maj 2024 22:31Jo de låter helt hål i huvudet, två olika variabler som styr i två riktningar, de kan ju vara misslyckas.. visst en "el" nord kanske kan optimera lite men ibland går de helt enkelt inte utan de blir slumpen som avgöra. Ja då skiter man i allt tillslut. Vem bestämde detta, jag har ju redan betalt för att få ta ut 20 amp liksom.JonasH skrev: ↑24 maj 2024 22:21Vi har fått den äran att ingå i ett försök med effekttaxa från Ellevio.
Tydligen blev resultatet att kombinationen av timtaxa och effekttaxa blev så krångligt att abonnenterna helt enkelt sket i allt och bara körde på som om det var 2007 och ingen visste vad effektbrist var.
Slutsatsen blir att effekttaxa och timpris motverkar varandra. Helt idiotiskt att den lokala nätägaren motarbetar SvK och deras mål att stabilisera Sveriges elnät.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4126
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: påverkan av effektavgift
Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Model Y LR AWD 2022
Re: påverkan av effektavgift
Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Re: påverkan av effektavgift
Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Model Y LR AWD -24
Re: påverkan av effektavgift
Långt ifrån alla har genomfört effektavgifterna ännu. Det är ju inte ett krav på ytterligare två år. Det är ju lite jobbigt att många kommuner har sålt ut elnätsbolagen.mussla skrev: ↑08 dec 2024 21:23Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
För mig är det där en viktig fråga. Vill någon sälja ut nätbolaget här hemma så veti fan om jag inte engagerar mig politiskt. Sprattla kommer jag iallafall göra. Ingen kan väl vara så korkad att man röstar för en sån utförsäljning?
Re: påverkan av effektavgift
Statliga monopol är dåligt men privata monopol är ändå värre. Verkligen trist att konsumenternas intressen inte tas bättre till vara.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 21:37Långt ifrån alla har genomfört effektavgifterna ännu. Det är ju inte ett krav på ytterligare två år. Det är ju lite jobbigt att många kommuner har sålt ut elnätsbolagen.mussla skrev: ↑08 dec 2024 21:23Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
För mig är det där en viktig fråga. Vill någon sälja ut nätbolaget här hemma så veti fan om jag inte engagerar mig politiskt. Sprattla kommer jag iallafall göra. Ingen kan väl vara så korkad att man röstar för en sån utförsäljning?
Model Y LR AWD -24
Re: påverkan av effektavgift
Ja, den här typen av verksamhet tycker jag ska bedrivas som kommunala monopol med en seriös opposition.mussla skrev: ↑08 dec 2024 22:40Statliga monopol är dåligt men privata monopol är ändå värre. Verkligen trist att konsumenternas intressen inte tas bättre till vara.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 21:37Långt ifrån alla har genomfört effektavgifterna ännu. Det är ju inte ett krav på ytterligare två år. Det är ju lite jobbigt att många kommuner har sålt ut elnätsbolagen.mussla skrev: ↑08 dec 2024 21:23Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
För mig är det där en viktig fråga. Vill någon sälja ut nätbolaget här hemma så veti fan om jag inte engagerar mig politiskt. Sprattla kommer jag iallafall göra. Ingen kan väl vara så korkad att man röstar för en sån utförsäljning?
Re: påverkan av effektavgift
De åkte väl på en nesa i kammarrätten för avgifter för 20-23, så ligger nog lite lågt och ser över sina argument kan jag tänka mig. För att hitta nya argument och synpunkter på kommande avgifter.mussla skrev: ↑08 dec 2024 21:23Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: påverkan av effektavgift
Jag hoppas att de kommer tillbaka.frippe skrev: ↑09 dec 2024 08:06De åkte väl på en nesa i kammarrätten för avgifter för 20-23, så ligger nog lite lågt och ser över sina argument kan jag tänka mig. För att hitta nya argument och synpunkter på kommande avgifter.mussla skrev: ↑08 dec 2024 21:23Jag tycker att EI verkar vara väldigt passiva. Nätavgifterna har höjts rejält det förra året och nu igen för vattenfall i varje fall. På det har vi djungeln av olika regler för effektavgifter som EI har låtit vara utan att agera. EI verkar inte göra någonting alls. Det skulle inte förvåna mig alls om några i ledande positioner på EI snart har toppjobb på elbolagen.Fredrik j skrev: ↑08 dec 2024 19:04Ja, jag tror EI kommer kräva att det finns en tidpunkt att flytta förbrukningen till, d.v.s. perioder utan eller betydligt lägre avgift.jonasl skrev: ↑08 dec 2024 18:35Det verkar som att det kommer vara samma fasta avgift oavsett om man har 16, 20 eller 25A huvudsäkring på många nätbolag framöver. Men säkert inte alla.
Sen tror jag att EI kommer ha synpunkter på hur många implementerar effektavgiften också. Eller hoppas i alla fall. Att köra en hög taxa dygnet runt blir lite kontraproduktivt.
Model Y LR AWD -24
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5722
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: påverkan av effektavgift
Jag har 20 A säkring dvs max 14 kW. Om jag är oförsiktig och utnyttjar detta 5 ggr en månad, t.ex. laddar bilen och förbrukar några kW till, kostar nätavgiften 40 *14 =560 kr/ månad. Om jag som nu skruvat ner samtida förbrukare till högst 6 kW kostar det 40*6=240 kr/månad. Om jag nu går ner till 16 A huvudsäkring igen (då jag kan klara mig utan att proppen går om jag vill), tjänar jag ytterligare 55 kr, så skillnaden för mig skulle kunna vara 375 spänn i månaden (om jag nu räknat rätt...), dvs 4500 /år. Så jag har satt bilarna på 6 A (ca 4 kW) som mest med laddning från 00:00 till 05:00, vilket räcker för i stort sett all planerad laddning.
Tillräckligt mycket för att ändra laddbeteende och undvika för mycket samtida förbrukare, men inte så viktigt att enstaka månader med högre förbrukning påverkar livet negativt. Nu är det effektbaserade nätpriset bara hälften på sommaren så där blir skillnaden lägre, bara 215 kr om säkringen också nedgraderas.
I november debiterades jag för effekttopp 6,5 kW, så jag har varit ganska duktig....
Har inte kollat hur långt det går att ta bort effekttopparna, får kolla el-loggern om jag orkar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: påverkan av effektavgift
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Förutsättningar:
Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06
Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Förutsättningar:
Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06
Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
_________________________________________________
MYLR AWD -24 HW4
MYSR -23 HW3
MYLR AWD -24 HW4
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6109
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: påverkan av effektavgift
Blir lite Nyfiken.The Tog skrev: ↑08 jan 2025 10:33Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Förutsättningar:
Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06
Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Hur mycket har du tjänat på Grid Rewards? Innebär det höjd effektavgift så är det väl ingen vidare affär?
Själv har jag inte drabbats av effektavgifter ännu.
Model Y P 2022 - fortfarande
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: påverkan av effektavgift
Intjäningen av GR just nu är inget vidare men nån tia per natt blir det, men det är inte GR som har ställt till det för mig och effektavgiften här. Oftast är GR endast korta laddningar och inte jättemycket energi överförd men jag skulle inte vilja ha bilen inkopplad dygnet runt med risk för effektuttag på uppåt 15kW totalt.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 jan 2025 11:03Blir lite Nyfiken.The Tog skrev: ↑08 jan 2025 10:33Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Förutsättningar:
Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06
Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Hur mycket har du tjänat på Grid Rewards? Innebär det höjd effektavgift så är det väl ingen vidare affär?
Själv har jag inte drabbats av effektavgifter ännu.
Jag tittar just nu på att spärra i laddboxen att inte ladda utanför 22-06, trodde i min enfald att det räckte med schemaläggningen i bilen men där fick jag dyra läropengar...
_________________________________________________
MYLR AWD -24 HW4
MYSR -23 HW3
MYLR AWD -24 HW4
Re: påverkan av effektavgift
Är det Tibber som trumfar vad du ställt in i bilen?The Tog skrev: ↑08 jan 2025 11:23Intjäningen av GR just nu är inget vidare men nån tia per natt blir det, men det är inte GR som har ställt till det för mig och effektavgiften här. Oftast är GR endast korta laddningar och inte jättemycket energi överförd men jag skulle inte vilja ha bilen inkopplad dygnet runt med risk för effektuttag på uppåt 15kW totalt.Nicke Nyfiken skrev: ↑08 jan 2025 11:03Blir lite Nyfiken.The Tog skrev: ↑08 jan 2025 10:33Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Förutsättningar:
Ellevio
Effektavgift 81,25 SEK/kW
Halverad effektberäkning 22-06
Tesla
Schemalagd laddning 22-06 varje dag
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Hur mycket har du tjänat på Grid Rewards? Innebär det höjd effektavgift så är det väl ingen vidare affär?
Själv har jag inte drabbats av effektavgifter ännu.
Jag tittar just nu på att spärra i laddboxen att inte ladda utanför 22-06, trodde i min enfald att det räckte med schemaläggningen i bilen men där fick jag dyra läropengar...