mussla skrev: ↑30 okt 2024 22:01
AAKEE skrev: ↑27 sep 2024 00:49
mussla skrev: ↑18 aug 2024 09:34
AAKEE skrev: ↑17 aug 2024 23:51
mussla skrev: ↑17 aug 2024 15:40
Tack! Det var ju enkelt att räkna ut. Min Model Y long range 24 har med SOC 51 % 76 kW om jag räknar enligt post 1. Men jag vet inte hur jag skall tolka det. Hur mycket batteri hade min bil som ny?
76 kW
h
Nykapaciteten är 78.8kWh.
Just detta batteri brukar toppa 79kWh, så du ligger på ~3.5% degradering mot nykapacitet.
Helt normalt!
Tack! Jag får vänja mig vid tanken på att det är normalt att det degraderar. Bilen är ny från i Februari och har väldigt sällan stått med mer än 54% laddning. Jag förstår det som att det degraderar mest i början också.
Får hålla lite koll på hur det utvecklas.
Vilken range visar din bil med 100% (eller 80 eller 90%) ?
Nu har jag slutligen laddat den till 100%. Jag kör normalt bara kortare turer och laddar mycket sällan över 54%. Energigrafen visade en snittförbrukning på 157 Wh/km (jag har Gemini utan plastsidor) och en räckvidd på 494 km med SOC 100% och förvärmd kupé. Det borde väl då bli en batterkapacitet på 77,56 Kwh. Om nykapaciteten på batteriet är på 78,8kwh så får jag det till en degradering på 1,6%. Bilen är nio månader gammal. Låter detta korrekt och rimligt?
Nein!
Du kan inte multiplicera din förbrukning med den räckvidd som visas vid batteriet.
Varje km räckvidd vid batteriet är värd 149Wh så 149x494 = 73.6kWh om BMS är rätt ute.
Ska du använda din egen förbrukning är det energigrafen som gäller, där tar man energigrafens snitt x beräknad räckvidd x 100 / laddningsnivå % = Watt-timmar. Men den beräkningen kommer från BMS som även ger räckvidden vid batteriet så det är samma utgångsdata så det ska bli rätt lika (avrundningsfel bara).
De jag har bra koll på som kört låg-SOC har haft väldigt låg degradering. En gammal kollegas bil hade ungefär 78kWh efter ett drygt år och 4000 mil. dvs, tappat cirka en procent. Den bilen stod en del ute och har haft batteriet kallt och fint nästan jämt.
Men BMS brukar behöva någon månad för att nå toppvärdet på batterikapacitet på just LG.-batteriet. Det är möjligt att du inte "visat" batterikapaciteten för bilen så att den inte kunnat räkna rätt.
Har du en ny Y och kör låg-SOC är det ungefär 2-3% som är förväntat under första året. Så ungefär 75.5-76kWh om man kört låg SOC är vad vi borde förvänta oss. Skulle tro att din BMS inte hängt med, kanske. Batteriet har antagligen bättre kapacitet än BMS tror.