Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

TeslaLeo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TeslaLeo »

Piotr skrev: 06 jan 2025 13:38
backe skrev: 06 jan 2025 09:50
josve skrev: 06 jan 2025 09:45
backe skrev: 06 jan 2025 09:13
Mippaloo skrev: 06 jan 2025 08:47
Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.

Svenska modellen är känd sedan länge, Tesla kunde låtit bli att etablera sig i Sverige om man inte ville utsätta sig för risken att detta skulle ske.
Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.

IF Metall hade också kunnat välja att i enlighet med den Svenska modellen låtit bli att starta strejk.
De är inte på något sätt tvingade till detta utan ett val som de har gjort.
Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.

IF Metall ville inte gå till strejk, men det är såklart svårt när man har en motpart som inte vill förhandla då man i grunden är emot att personalen organiserar sig fackligt.
Hur tänker du att ett kollektivavtal tar bort stress och press? Det är vanligt förekommande på de flesta arbetsplatser. Det är brist på fordons tekniker, om Tesla har dåliga villkor kommer dessa att byta jobb. Plus alla som vill kan alltid ansluta sig till facket om de tycker att facket erbjuder bra stöd och det är värt pengarna. Hade villkoren varit dåliga hade de anställda initierat strejken, nu är det facket som gjort det i syfte att tvinga in Tesla i ett avtal. Är du själv för påtvingade avtal?

Vi har kollektivavtal på jobbet. Men det är sjukt stressigt ändå. Det är ju inget som facket påverkar.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Piotr skrev: 06 jan 2025 13:43
gjohansson skrev: 06 jan 2025 11:05
agehall skrev: 06 jan 2025 10:29
Jag begriper inte hur vissa här kan tycka att det är en acceptabel lösning att Tesla tecknar KA för att avsluta strejken här och nu. Ser ni inte utpressningen som facket utövar?

Jag skulle rekommendera att ni kollar på Gudfadern 1-3 samt några säsonger av Sopranos och sedan funderar över hur IF Metall faktiskt beter sig just nu. Gå tillbaka och titta på vad de sagt och hur deras story ändrats över tid samt vilka strejkande som alltid visats upp i media och beklagat sig över samma saker som IFM för stunden sagt är problemet.
Man kan absolut kalla det utpressning eller maktbalans men det är så det demokratiskt beslutade systemet fungerar i Sverige.

Arbetsgivar- och fackliga organisationer och alla politiska partier och majoriteten av folket står i huvudsak bakom systemet även om vissa vill justera detaljer såsom att minska möjligheten till sympatiåtgärder.

Du har rätt till din åsikt men det är lite magstarkt när du skriver att du inte kan förstå hur ”vissa” kan tycka att KA är en acceptabel lösning.

Du har alltså helt missat att det är din åsikt som är extrem och avvikande?

Själv tycker jag att både Tesla och IFM beter sig idiotiskt i denna konflikt, rent självskadebeteende från båda sidor. Idiotiskt av IFM att starta konflikten och idiotiskt av Tesla att inte skriva på. Som små barn beter de sig och nu har de hamnat i ett läge som de inte tar sig ur av prestigeskäl, de måste ”vinna”.
Jag skulle inte skriva på ett avtal jag inte gillade för att någon hotade mig, skulle du? Om facket inte kan erbjuda ett avtal som är tillräckligt bra för att företag frivilligt ska skriva på behöver de se över sina avtal. Majoriteten av de anställda är uppenbarligen inte tillräckligt missnöjda för att gå ut i strejk trots att facket erbjuder 130% av lönen (något som kan ses som en muta kanske?). Om jag varit missnöjd men min arbetsgivare hade jag inte tvekat att gå ut i strejk. Men som sagt, detta är en strejk driven av ett förbund, inte av arbetarna.
Tesla har väl inte skrivit på något avtal? De är i sin fulla rätt att neka att skriva på och den möjligheten har de utnyttjat.
Så jag begriper inte vad din argumentation går ut på.

Däremot har ju ens val konsekvenser, jag stöttar 100% Teslas rätt att inte skriva på KA men de får naturligtvis ta konsekvenserna av sina val. De kan inte komma till ett land som har ett visst system som de mycket väl kände till och sedan gnälla på att deras val får precis de konsekvenser som de visste att systemet innebär.

Själv tycker jag som sagt att både Tesla och IFM beter sig idiotiskt i denna konflikt men i denna tråd skrivs det ju en massa som att det vore synd om Tesla som terroriseras av stora stygga facket vilket ju bara är fånigt.
Man kan definitvt tycka att systemet är helt fel och borde ändras men det innebär inte att det är synd om Tesla, de har gjort sitt val och får leva med konsekvenserna.

IFM skulle ju aldrig ha startat strejken, det var ett skott i foten på dem själva. Men på ett sätt kan jag förstå IFM lite mer än Tesla, det är ju liksom deras kärnverksamhet där här med KA o sånt. Men Teslas kärnverksamhet är ju att kränga bilar, då är det ju enbart korkat att starta en facklig strid som de inte vinner något på.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

gjohansson skrev: 06 jan 2025 14:18

De kan inte komma till ett land som har ett visst system som de mycket väl kände till och sedan gnälla på att deras val får precis de konsekvenser som de visste att systemet innebär.
Just det. Och systemet innebär att man kan skriva kollektivavtal. Om man vill, det är inte ett måste (vilket f*cket äntligen behöver inse).
Sedan bör det givetvis finnas en vinst i att man ska skriva ett sådant avtal. Om den enda handfasta fördelen är att man slippa bråket med f*cket är det en rätt torftig anledning.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jojo skrev: 06 jan 2025 14:46
gjohansson skrev: 06 jan 2025 14:18

De kan inte komma till ett land som har ett visst system som de mycket väl kände till och sedan gnälla på att deras val får precis de konsekvenser som de visste att systemet innebär.
Just det. Och systemet innebär att man kan skriva kollektivavtal. Om man vill, det är inte ett måste (vilket f*cket äntligen behöver inse).
Sedan bör det givetvis finnas en vinst i att man ska skriva ett sådant avtal. Om den enda handfasta fördelen är att man slippa bråket med f*cket är det en rätt torftig anledning.
Tror inte du läste vad jag skrev? Jag var väl väldigt tydlig med att Tesla inte behöver skriva på KA och att det är deras fulla rätt?

Förklara gärna vad du menar för jag förstår ärligt talat inte.
Användarvisningsbild
Piotr
Teslaägare

Inlägg av Piotr »

…,
Senast redigerad av Piotr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Piotr
Teslaägare

Inlägg av Piotr »

backe skrev: 06 jan 2025 08:18
Piotr skrev: 05 jan 2025 23:16
backe skrev: 05 jan 2025 22:18
Piotr skrev: 05 jan 2025 21:20
För er som tycker att strejken mot Tesla blivit oproportionerlig, att den främst drabbar mindre företag som samarbetar med Tesla, och elbilsägare som vill kunna ladda på sina resor i Sverige finns här en petition att signera: https://chng.it/gPBb86LxKp

Facket har inte kunnat visa på några villkor som är dålig hos Tesla och det är få anställda hos Tesla som stöder strejken. Dags att den får ett slut. Dela gärna länken.
Vet inte hur många som jobbar som tekniker hos Tesla, men 30-40 av dessa känns som ganska många som uppenbarligen är missnöjda med villkoren.

Miljöargumentet känns tunnt, byggs otroligt mycket laddstationer av flertalet aktörer och Tesla stänger väl t.o.m. laddstationer.

Strejken går att avsluta direkt om Tesla skriver på kollektivavtal, så skriv ett upprop till Elon, han vill såklart personalens, miljön och Teslaägarnas bästa, så det är nog rätt enkelt att få med honom på tåget.
För att utlysa en strejk med sympatiåtgärder mot ett företag när inte en majoritet av de anställda står bakom strejken är bisarrt. 30-40 personer längtan efter ett kollektivavtal (om nu antalet stämmer, det verkar vara omdiskuterat) gör att tiotusentals elbilsförare drabbas, samt leverantörer till Tesla som inte alls har med konflikten att göra. Är det inte helt oproportionerligt? Särskilt som facken själva inte kan precisera vad det är med de anställdas villkor som är dåligt och vad fackets avtal skulle innebära för förbättringar. Om facket hade exempel på dåliga villkor skulle de såklart belysa dem.
Om jag tolkar sig rätt så det viktiga är inte miljön och laddarna, utan att Tesla går "segrande" ur konflikten?

Om min fru, barn, bekant, vän anser sig ha dåliga förhållanden på sin arbetsplats/skola så skulle jag inte be dom vara tyst tills de har en majoritet med sig. Men där får du såklart ha en annan ställning till hur du skulle agera.
Självklart är det viktigt med miljön och att fler elbilar har tillgång till laddplatser. De anställda har alltid rätt att yttra sig och organisera sig men så har inte varit fallet här, utan facket har utlyst en strejk för att tvinga Tesla att ingå ett kollektivavtal. Det är alltså inte en strejk inledd av arbetarna. Hade arbetarna inlett och stått bakom strejken hade den haft mitt fulla stöd. Att ett fackförbund försöker tvinga fram ett kollektivavtal för egen vinning har det ej.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Piotr skrev: 06 jan 2025 16:05
Piotr skrev: 05 jan 2025 21:20
För er som tycker att strejken mot Tesla blivit oproportionerlig, att den främst drabbar mindre företag som samarbetar med Tesla, och elbilsägare som vill kunna ladda på sina resor i Sverige finns här en petition att signera: https://chng.it/gPBb86LxKp

Facket har inte kunnat visa på några villkor som är dålig hos Tesla och det är få anställda hos Tesla som stöder strejken. Dags att den får ett slut. Dela gärna länken.
Vet inte hur många som jobbar som tekniker hos Tesla, men 30-40 av dessa känns som ganska många som uppenbarligen är missnöjda med villkoren.

Miljöargumentet känns tunnt, byggs otroligt mycket laddstationer av flertalet aktörer och Tesla stänger väl t.o.m. laddstationer.

Strejken går att avsluta direkt om Tesla skriver på kollektivavtal, så skriv ett upprop till Elon, han vill såklart personalens, miljön och Teslaägarnas bästa, så det är nog rätt enkelt att få med honom på tåget.
För att utlysa en strejk med sympatiåtgärder mot ett företag när inte en majoritet av de anställda står bakom strejken är bisarrt. 30-40 personer längtan efter ett kollektivavtal (om nu antalet stämmer, det verkar vara omdiskuterat) gör att tiotusentals elbilsförare drabbas, samt leverantörer till Tesla som inte alls har med konflikten att göra. Är det inte helt oproportionerligt? Särskilt som facken själva inte kan precisera vad det är med de anställdas villkor som är dåligt och vad fackets avtal skulle innebära för förbättringar. Om facket hade exempel på dåliga villkor skulle de såklart belysa dem.
Om jag tolkar sig rätt så det viktiga är inte miljön och laddarna, utan att Tesla går "segrande" ur konflikten?

Om min fru, barn, bekant, vän anser sig ha dåliga förhållanden på sin arbetsplats/skola så skulle jag inte be dom vara tyst tills de har en majoritet med sig. Men där får du såklart ha en annan ställning till hur du skulle agera.
Självklart är det viktigt med miljön och att fler elbilar har tillgång till laddplatser. De anställda har alltid rätt att yttra sig och organisera sig men så har inte varit fallet här, utan facket har utlyst en strejk för att tvinga Tesla att ingå ett kollektivavtal. Det är alltså inte en strejk inledd av arbetarna. Hade arbetarna inlett och stått bakom strejken hade den haft mitt fulla stöd. Att ett fackförbund försöker tvinga fram ett kollektivavtal för egen vinning har det ej.
Allt beror på perspektiv. IF Metall har enligt deras hemsida ca 250 000 yrkesverksamma medlemmar, och i en nationellt strategisk fråga som kollektivavtal är det bland samtliga medlemmar som eventuella majoriteter bör efterfrågas. Vad IF Metall möjligen får ta på sig denna gången är att de inte förhörde sig om i vilken grad samtliga dåvarande medlemmar skulle ställa sig bakom strejken. Men strejken bröt ut, IF Metall förefaller fortfarande ha ett starkt stöd bland sina medlemmar för vikten av kollektivavtal och därmed verkar tyvärr strejken kunna fortsätta länge än…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Love_O

Inlägg av Love_O »

När sjukvården strejkar så står det anställda utanför sjukhuset och strejkar.

När Tesla anställda strejkar så ligger det i soffan och spelar tv-spel samt får 130% ersättning.

Vilka tror ni har det dåligt och är motiverade till strejk ? Vilka är lata och ser strejken som en nice lång semester ?
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

roffe_s skrev: 06 jan 2025 16:25
Piotr skrev: 06 jan 2025 16:05

Allt beror på perspektiv. IF Metall har enligt deras hemsida ca 250 000 yrkesverksamma medlemmar, och i en nationellt strategisk fråga som kollektivavtal är det bland samtliga medlemmar som eventuella majoriteter bör efterfrågas. Vad IF Metall möjligen får ta på sig denna gången är att de inte förhörde sig om i vilken grad samtliga dåvarande medlemmar skulle ställa sig bakom strejken. Men strejken bröt ut, IF Metall förefaller fortfarande ha ett starkt stöd bland sina medlemmar för vikten av kollektivavtal och därmed verkar tyvärr strejken kunna fortsätta länge än…
"Vad IF Metall möjligen får ta på sig denna gången är att de inte förhörde sig om i vilken grad samtliga dåvarande medlemmar skulle ställa sig bakom strejken."

Nej, dom "glömde" visst den lilla detaljen. :)
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Love_O skrev: 06 jan 2025 16:42

När Tesla anställda strejkar så ligger det i soffan och spelar tv-spel samt får 130% ersättning.

Vilka tror ni har det dåligt och är motiverade till strejk ? Vilka är lata och ser strejken som en nice lång semester ?
På tal om detta,
Står det fortfarande inhyrda ”strejkvakter” och fryser utanför Teslas anläggningar på dagarna?
Love_O

Inlägg av Love_O »

josve skrev: 06 jan 2025 17:05
Love_O skrev: 06 jan 2025 16:42

På tal om detta,
Står det fortfarande inhyrda ”strejkvakter” och fryser utanför Teslas anläggningar på dagarna?
Svårt att säga nu när det varit ledighet men det var inte direkt mekaniker som strejkade utanför Tesla Showroom i december. Det var från andra verksamheter samt från metall kontoren Uppsala samt Stockholm
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare

Inlägg av Marjan »

https://www.gp.se/nyheter/sverige/facke ... 8ec1984dd1
På tal om att vrida och vända sanningen så att det passar ens egen agenda.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Marjan skrev: 06 jan 2025 19:54
Som jag skrev igår, väldigt lätt och fort kan det gå om man vill.
"Nu slår IF Metall tillbaka mot Elon Musks elbilsbolag.

– Det finns en väldigt lätt lösning för Tesla på det och det är att sätta sig ner med oss och lösa den här frågan, säger Simon Petersson, biträdande avtalssekreterare."

https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... s-koilska/
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare

Inlägg av Marjan »

nek0 skrev: 06 jan 2025 20:01

– Det finns en väldigt lätt lösning för Tesla på det och det är att sätta sig ner med oss och lösa den här frågan, säger Simon Petersson, biträdande avtalssekreterare."

"Vi tycker den här utbyggnaden är jätteviktig, men vi kan inte låta en ensam aktör göra precis hur de vill, till vilka villkor som helst, även om det rör sig om viktig verksamhet."
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Marjan skrev: 06 jan 2025 20:12

"Vi tycker den här utbyggnaden är jätteviktig, men vi kan inte låta en ensam aktör göra precis hur de vill, till vilka villkor som helst, även om det rör sig om viktig verksamhet."
Ja de vill lösa problemet. Vill Elon göra det?
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare

Inlägg av Marjan »

nek0 skrev: 06 jan 2025 20:16

Att de inte väljer kollektivavtal är att inte göra hur som helst eller hur? För hur lockar man duktiga medarbetare om villkoren inte stipuleras i ett anställningsavtal?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Marjan skrev: 06 jan 2025 20:20
nek0 skrev: 06 jan 2025 20:16

Att de inte väljer kollektivavtal är att inte göra hur som helst eller hur? För hur lockar man duktiga medarbetare om villkoren inte stipuleras i ett anställningsavtal?
Genom att inte prata med varandra kan de inte lösa problemet.
wheels

Inlägg av wheels »

[/quote]
[/quote]

Klart Tesla har pratat. Tesla har sagt att dom inte är intresserade av ett kollektivavtal, punkt slut.
Står tydligt och klart på västarna också
Men det kan inte metall acceptera. Dom vill att alla skall stå med mössan i hand inför dom
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

wheels skrev: 07 jan 2025 06:40
[/quote]

Klart Tesla har pratat. Tesla har sagt att dom inte är intresserade av ett kollektivavtal, punkt slut.
Men det kan inte metall acceptera. Dom vill att alla skall stå med mössan i hand inför dom
[/quote]

Skärmavbild 2025-01-07 kl. 07.41.11.png
Väldigt tydligt, tycker jag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

bjornnilsson skrev: 07 jan 2025 07:42
[/quote]

[/quote]

Ja det är bra, eller så bra att man gnäller i tidningarna :lol:
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

nek0 skrev: 07 jan 2025 08:27
bjornnilsson skrev: 07 jan 2025 07:42

[/quote]

Ja det är bra, eller så bra att man gnäller i tidningarna :lol:
[/quote]

Det är knappast de anställda som inte strejkar som gnäller i tidningarna eller hur? Det var kommunikation direkt från företaget Tesla som hamnade i tidningen. Och det lät knappast som gnäll utan som ett konstaterande från en part i konflikten.
IFM är rövhattar som med maffiametoder skall tvinga fram ett sämre avtal för ickemedlemmar på en arbetsplats. Det borde inte få förekomma!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Sveriges Radio intervjuar Teslas tekniker:
Teknikerna trotsar Teslastrejken: ”Respektera att vi vill jobba”
https://www.sverigesradio.se/artikel/te ... vill-jobba

"Det här är bästa jobbet jag haft i mitt liv så det känns självklart att jobba."
"Lite löjligt faktiskt, att bråka om ett avtal som egentligen är sämre än det som vi får i grunden från Tesla."
"Hade jag valt att jag skulle vilja ha ett annat avtal då får jag personligen gå ut i strejk."
"De får respektera att vi vill jobba och jag respekterar att de står här."
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Hög tid för regeringen att sätt stopp för den här galenskapen.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Luma skrev: 15 jan 2025 21:09
Förr eller senare sätter verkligheten stopp för f*cket :twisted:
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Luma skrev: 15 jan 2025 21:09
Tycker inte jag. Tycker det är Elon som står för "galenskapen". I den här frågan också. Om det är någon som ska se till att få ett slut på det här så tycker jag att den personen heter Elon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar