Piotr skrev: ↑06 jan 2025 13:38Hur tänker du att ett kollektivavtal tar bort stress och press? Det är vanligt förekommande på de flesta arbetsplatser. Det är brist på fordons tekniker, om Tesla har dåliga villkor kommer dessa att byta jobb. Plus alla som vill kan alltid ansluta sig till facket om de tycker att facket erbjuder bra stöd och det är värt pengarna. Hade villkoren varit dåliga hade de anställda initierat strejken, nu är det facket som gjort det i syfte att tvinga in Tesla i ett avtal. Är du själv för påtvingade avtal?backe skrev: ↑06 jan 2025 09:50Jag har läst om flera anställda som nämner just arbetsförhållanden(stress och press m.m. om jag minns rätt), så detta klarläggande är nog någon slags sanning i den här tråden.josve skrev: ↑06 jan 2025 09:45Jag trodde det var klarlagt sedan länge att strejken handlar inte om ”arbetsförhållanden” på Tesla.backe skrev: ↑06 jan 2025 09:13Inte helt lätt att veta arbetsförhållanden innan man har börjat jobba på arbetsplatsen.Mippaloo skrev: ↑06 jan 2025 08:47Vad jag tycker är märkligt är att alla som nu är anställda på Tesla har skrivit på ett anställningsavtal. Ett avtal de har haft alla möjligheter att läsa igenom innan påskrift. Om villkoren är så kassa och kollektivavtal är en så viktig fråga för vissa av de anställda. Korten låg på bordet. Varför skrev de på från början?
Svenska modellen är känd sedan länge, Tesla kunde låtit bli att etablera sig i Sverige om man inte ville utsätta sig för risken att detta skulle ske.
IF Metall hade också kunnat välja att i enlighet med den Svenska modellen låtit bli att starta strejk.
De är inte på något sätt tvingade till detta utan ett val som de har gjort.
IF Metall ville inte gå till strejk, men det är såklart svårt när man har en motpart som inte vill förhandla då man i grunden är emot att personalen organiserar sig fackligt.
Vi har kollektivavtal på jobbet. Men det är sjukt stressigt ändå. Det är ju inget som facket påverkar.