Så blir 2025 – enligt er

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så blir 2025 – enligt er

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Vi har bett våra läsare gissa det kommande året. Vad kan vi se fram emot på elbilsfronten, vilka nyheter kommer Tesla och dess syskonbolag presentera? Efter närmare hundra svar skönjer vi några kristallklara svar – och några där kristallkulan är mer dimmig:

Första frågan gällde den nya modellen det har ryktats om: Tesla ryktas jobba på en billigare bilmodell. Vad tror du att den kommer att vara?

Bild

Hela 35% tror inte att det kommer någon ny modell från Tesla i år, trots alla envisa rykten. 31% tror att Tesla kommer visa upp en helt ny bilmodell i år. Endast 24% tror att det blir en billigare Model 3. Att den ansiktslyfta Model Y som är en öppen hemlighet att den kommer i år även blir rejält billigare tror ännu färre på.

Tesla Semi

Angående Tesla Semi så vet vi att Tesla håller på att bygga fabrik utanför Reno som ska börja serietillverka dem.  Frågan vi ställde var hur många lastbilar per vecka Tesla kommer tillverka mot slutet av 2025?

Bild

De svarande var ganska pessimistiska, de flesta ansåg några enstaka (30%) eller 100 i veckan (32,5%).

Tesla Roadster

Första kristallklara beskedet var om Tesla Roadster: Kommer tillverkningen igång under 2025?

Bild

Hela 65% av de svarande svarade ett rungande NEJ. Till och med de optimistiskt lagda trodde endast på några få exemplar.

Full Self Drive

Teslas självkörande mjukvara blir ständigt bättre men man måste fortfarande hålla i ratten, beredd att ta över. Vi frågade våra läsare vad de trodde om Teslas självkörande mjukvara om ett år?

Bild

Majoriteten, 37,2% anser att Teslas FSD kommer kunna köra 10 mil i genomsnitt innan människan bakom ratten måste ta över. Ett något förvånande svar i och med att den kan köra 21 mil på egen hand redan idag.

Självkörande Tesla i EU

EU är mycket restriktiv när det gäller självkörande bilar. Amerikanska Teslor kan mycket mer än de vi har i Europa. Men kan det bli ändring på det? Vi ställde därför frågan vilka finesser våra läsare trodde kommer tillåtas i våra Teslor om ett år?

Bild

Majoriteten hoppas på att EU ska, 6 år efter USA, tillåta att Teslor kan byta fil på egen hand på motorväg. Om en Tesla hinner ikapp till exempel en långtradare på en amerikansk motorväg slår den på blinkersen, byter fil och kör om helt på egen hand. I Europa får bilen endast föreslå filbyte. Föraren bekräftar därefter genom att slå på blinkersen, sedan byter bilen fil och kör om. Sedan föreslår den filbyte tillbaks till högerfilen som föraren åter igen måste bekräfta.

Nya DCAS förordningen har dock godkänt självinitierade filbyten, det amerikanska Teslor har kunnat göra i 6 år nu. Efter att medlemsländerna inför bestämmelserna kan Tesla slå på funktionen även i våra bilar. Smart summon längre än 6 meter och FSD Supervised är dock tyvärr fortfarande förbjudna enligt DCAS.

Level 3 kökörning på motorväg är däremot godkänd i EU och Mercedes har till och med lanserat finessen. Med funktionen aktiverad kan bilen köra själv i hastigheter upp till 90 km/h på motorväg. Föraren behöver inte övervaka körningen men måste vara beredd på att ta över när bilen ber om det. Tesla har inget liknande system att erbjuda. Dagens FSD Supervised kräver ständig övervakning, föraren kan inte slappna av bakom ratten som med Mercedes system. En tredjedel av våra läsare hoppas dock Tesla kan ta fram ett liknande system.

Optimus

Teslas robot Optimus har visats upp några gånger, för det mesta fjärrstyrt av människor. Vi frågade vad våra läsare trodde den kommer kunna klara av att göra på egen hand i år? Utan fjärrstyrning, alltså.

Bild

Överväldigande majoriteten tror den ska kunna gå omkring bland folk utan att ramla eller stöta ihop med någon. En ganska grundläggande funktionalitet till och med leksaksrobotar brukar klara. 43% hoppas den ska kunna spela sten sax påse med folk på riktigt. Optimus låtsades göra det under We, Robot eventet men var då fjärrstyrd av människor.

Att ha meningsfulla samtal med människor, plocka ihop skräp och koka kaffe har Optimus robotkonkurrent Figure 01 visat kunna göra redan i fjol. Vi får se om Tesla lyckas komma ikapp i år.

Starship

Bild

Våra läsare är ganska överens: SpaceX rymdraket Starship kommer nå omloppsbana i år, och återvända och landa. Troligtvis även leverera satelliter till omloppsbana. En Starship kan frakta lika många Starlink satelliter som dussintals Falcon 9 uppskjutningar.

Konflikten

Bild

Hela två tredjedelar av de som svarade tror att IF Metalls konflikt mot Tesla kommer fortsätta även 2025. Endast 6% tror att Tesla kommer teckna kollektivavtal. Däremot tror många att företaget kommer hitta omvägar runt blockaderna.

Bäst säljande bilmodellen i Sverige

Bild

Med största marginalen i hela undersökningen röstade hela 82% av de svarande på att det blir en Tesla som blir den bäst säljande bilmodellen i Sverige 2025, precis som det var i 2024 och 2023. Tja, vi heter ju Tesla Club Sweden så svaren kan vara något partiska…

Andel elbilar december 2025

Slutligen frågade vi hur stor andel av nybilsregistreringen i Sverige kommer vara rena elbilar under december 2025? (Enbart elbilar, exklusive laddhybrider)

Bild

De flesta gissade på att 40% av nybilsregistreringarna kommer vara elbilar under december 2025. Det vill säga samma som december 2024. Nästan lika många gissade dock även på 60%. Ingen gissade på 0% vilket var tur så vi slipper utesluta någon ur föreningen ;) Men ni som gissade på 10 och 20 procent: kom igen, vart tog er optimism vägen?

Så lyder den samlade visdomen av våra läsare. Hade de rätt eller fel? Det får vi se när vi har facit i vår hand – om ett år.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-blir-2025-enligt-er/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Så blir 2025 – enligt er

Inlägg av Maw »

Du skriver att ”EU är mycket restriktiv när det gäller självkörande bilar.” men det stämmer väl inte? I EU är ju level 3 självkörning tillåtet vilket det väl inte är i USA?

Däremot är USA lite mer tillåtande när det gäller förarstöd som exempelvis Teslas FSD. Men FSD är så här långt bara ett förarstöd och inte alls samma sak som självkörning.

Teslas egna jurister är väldigt tydliga med att FSD inte är självkörning utan enbart ett förarstöd.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8557
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så blir 2025 – enligt er

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 07 jan 2025 10:05
Du skriver att ”EU är mycket restriktiv när det gäller självkörande bilar.” men det stämmer väl inte? I EU är ju level 3 självkörning tillåtet vilket det väl inte är i USA?

Däremot är USA lite mer tillåtande när det gäller förarstöd som exempelvis Teslas FSD. Men FSD är så här långt bara ett förarstöd och inte alls samma sak som självkörning.

Teslas egna jurister är väldigt tydliga med att FSD inte är självkörning utan enbart ett förarstöd.
Level 3 kräver lagändringar. Det har inte gjorts på EU-nivå. Det är en handfull länder som gjort detta. UNECE R157 är standarden, och den är alltså inte "godkänd av EU".

I USA får man göra vad man vill så länge det inte är förbjudet. MB erbjuder L3 i Kalifornien och Nevada. Och det finns inga federala laghinder för Tesla eller någon annan att brett lansera autonomi. (Titta på Waymo!) Det finns däremot tillståndsprocesser i vissa delstater. Och i t ex NY så tillåts bara försöksverksamhet.
Skriv svar