Mercedes S-klass blir första självkörande bilen

MB_DrivePilot

Mercedes-Benz har fått tillstånd att börja sälja självkörande bilar i Tyskland nästa år. Deras DrivePilot system i S-klass och EQS modellerna kommer få framföra bilen alldeles på egen hand. Föraren behöver inte hålla i ratten längre, kan hålla på med annat – dock måste hon vara beredd på att ta över körningen när som helst systemet påkallar det. Denna nivå av självkörning brukar kallas level 3 på den femgradiga skalan mot helt självkörande bilar.

Systemet får dock två ganska hårda begränsningar: den kan endast aktiveras på tyska Autobahn och i hastigheter under 60 km/h. Dessa två villkor kan först verka motsägelsefulla men det inträffar tyvärr alldeles för ofta att det blir långa köer på de tyska motorvägarna och man lunkar fram i långt ifrån fri fart.

Bilarna kommer utrustas med både lidar, kameror, radar, fuktsensor, högprecisions GPS och mikrofon som ska uppfatta sirenen från utryckningsfordon. Systemet kommer endast kunna aktiveras på geografiskt begränsade områden som just nu innefattar 1300 mil tysk Autobahn.

Det är den nya UN/ECE R157 bestämmelsen som tillåter bilar att köra själv i kö på motorväg som Mercedes-Benz utnyttjat för att få de tyska myndigheternas godkännande. Enligt den får bilar köra utan att föraren håller i ratten i upp till 60 km/h på motorväg. Föraren måste dock sitta i förarstolen och vara beredd på att ta över körningen när som helst. Systemet måste kameraövervaka föraren och se att hans ögon blinkar då och då och att citat “förarens blick bekräftas huvudsakligen vara riktad på vägen framåt”. (Lusläser man står det tittat på vägen minst 2 gånger de senaste 30 sekunderna.)

Tittar vi rent tekniskt på vad Mercedes-Benz system klarar av verkar det vara att anpassa hastigheten till bilen framför, att följa filen bilen färdas i och att förflytta sig i sidled inom filen för att undvika hinder. UN/ECE R157 förbjuder bilen att byta fil på egen hand. Om systemet hamnar i en situation den inte klarar av ber den den mänskliga föraren att ta över. Samma sak om det till exempel kommer en utryckningsfordon: systemet känner igen att en ambulans eller polisbil närmar sig och ber då föraren ta över. Systemet klarar endast kökörning. Stannar kön till brukar de tyska förarna köra åt sidan så att utryckningsfordon får fri utrymme mellan filerna att snabbt kunna komma fram till olycksplatsen. DrivePilot klarar inte en sådan manöver utan föraren behöver ta över även i den situationen.

Teslas autopilot har rent tekniskt klarat dessa krav i flera år nu – men hindrats av lagstiftning. Det är lagen som tvingar dig hålla i ratten medan autopiloten är på inte systemet i sig. När autopiloten först släpptes kunde den framföra bilen i flera minuter utan att ratten behövde vidröras. Då var det systemparametrar som styrde – sedan tog lagstiftningen över och minskade tiden till 15 sekunder.

Men att utveckla ett autonomt system är en sak – att få använda den en helt annan. Teslor i USA klarar långt fler finesser än de i Europa på grund av vår snäva lagstiftning.

330px-Karl_Benz_FührerscheinLänge var det den rent av trafikfarliga bestämmelsen UN/ECE R79 som bromsat införandet av självkörande bilar i Europa. Den nya EU bestämmelsen öppnar upp för självkörande bilar i extremt begränsade fall, i kökörning på motorväg. Men tyska myndigheter har stuckit ut halsen och på egen hand röstat igenom regler som ska tillåta mer självkörande bilar på tyska vägar. Den lagen kan öppna upp för mer självkörande bilar i hela EU på sikt.

Redan när nyheten om de nya tyska lagarna som ska kunna ge “körkort” till bilar nådde oss tyckte vi att det vore passande om ett utav Mercedes-Benz bilar fick vara den som fick det första sådana “körkortet”. För det var ju Karl Benz som fick världens första körkort för människor år 1888. Att det nu är en bil som bär hans namn som blir första modellen som får köra själv (om än i begränsad omfattning) har stort symbolvärde.

Vi gratulerar hjärtligt Mercedes-Benz att de fick vara först med level 3 självkörande bilar i Tyskland och hoppas att deras bedrift nu kommer öppna portarna för fler lagar som tillåter fler självkörande funktioner i fler bilmodeller i fler länder.

Vill du se en informativ film om hur Mercedes-Benz DrivePilot villkorligt automatiserad körning fungerar ska du se nedan klipp:

Bookmark the permalink.
  • http://Top12.se Top 12

    Haha detta klarade min Model S 2015 med AP galant och i dubbla hastigheten.
    Inte imponerad. FSD är redan på en helt annan nivå.

    • Kenneth

      Det är möjligt men det är fortfarande klassat som level 2 i USA.

    • Storapa

      Stannade den om du klättrade till baksätet också?

      • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

        UN/ECE R157 stipulerar att föraren måste sitta i förarsätet så Mercedes system måste stanna om föraren inte sitter på sin plats (och tittar då och då på vägen)

      • http://Top12.se Top 12

        Kul att se galningar på YouTube, själv skulle jag aldrig ens tänka tanken. Tror personligen att det dröjer ett tag innan vi kommer se en bil utan ratt.

  • Mocke

    Det kommer givetvis leda till att andra kommer tillåtas.sedan hur imponerande de är får var och en avgöra.