Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Hej
Jag hade gjort samma inställningar och fick uppleva samma problem med en effekttopp på >12kW under "högtariff".
Bra att veta:
Vi har tyvärr inte stöd för att ändra scheman som redan är inställda i bilen. Vi är beroende av att skicka kommandon (start/stop) i det ögonblick vi vill starta / stoppa laddningen. När Tibber skickar kommandon kommer detta att åsidosätta scheman som ställts in i bil- och bilappen, men inte ändra dem.
Det jag har gjort nu (oklart om det fungerar) är att jag även i Easee har lagt in ett schema att den endast får ladda mellan 2205 till 0555 samt att jag inte laddar från ex. 10% till 90% då det inte hinns med under lågtarifftiden med den tillåtna effekt som laddboxen har i kombination med annan förbrukning.
Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.
Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…
Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Brassa på men inte överstiga den lägsta av dom tre beräkningstopparna
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Blir lite Nyfiken.
Hur mycket har du tjänat på Grid Rewards? Innebär det höjd effektavgift så är det väl ingen vidare affär?
Själv har jag inte drabbats av effektavgifter ännu.
Intjäningen av GR just nu är inget vidare men nån tia per natt blir det, men det är inte GR som har ställt till det för mig och effektavgiften här. Oftast är GR endast korta laddningar och inte jättemycket energi överförd men jag skulle inte vilja ha bilen inkopplad dygnet runt med risk för effektuttag på uppåt 15kW totalt.
Jag tittar just nu på att spärra i laddboxen att inte ladda utanför 22-06, trodde i min enfald att det räckte med schemaläggningen i bilen men där fick jag dyra läropengar...
Är det Tibber som trumfar vad du ställt in i bilen?
Jag trodde att jag var förberedd på effektavgiften från Ellevio gällande bil-laddningen men har redan gått på två nitar som gör att Januari-fakturan blir dyrare än planerat.
Tibber
Oftast ingen avresetid inställd
8,5 kWh/h som satt gräns för att inte riskera att gå helt över styr
Nitarna
4/1 Hade avresetid inställd i Tibber och 60% SoC som mål, pga av kylan gick värmepumpen hårt och tvätt, tork och disk under natten, 60% är inte nått klockan 06.00. Detta gjorde att Tibber gör en "override" av schemat i bilen och laddningen går för fullt 07-08 vilket ger en effekttopp om 8,75 kW
6/1 Ingen avresetid inställd, Grid Rewards rullar under natten och av någon anledning "smartladdas" bilen 06-07 utan rimlig förklaring. Effekttopp om 9,12 kW
Jag trodde mig ha detta under kontroll mha schemaläggnigen i bilen men den är uppenbart ingen garant, Tibber kan medvetet eller "buggigt" välja att ladda bilen.
Detta kommer kosta mig ca 250-300 kronor mer än beräknat denna månad, jag har under senaste 12-månaders perioden aldrig överstigit 6 kW dagtid, de flesta månaderna en bit under 5.
Hur hanterar ni det och fungerar det bra?
Jag skulle se det som ett tillfälle att brassa på under resten av januari…
Jag har förmånen att kunna ladda på jobbet när jag inte är ledig så har tyvärr ingen större nytta av det...
Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.
Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…
Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Då jag åker tjänstebil så får nog batterislitage hamna långt ner på priolistan.
Ska sätta mig in i min laddbox (Zaptec) och utreda vad jag kan göra för scheman där...
Jag har tagit bort smartladdning och styr endast i laddaren. Ribber gör hela tiden massa uppdateringar som aldrig fungerar ordentligt. Smartladdning fungerar inte med effektavgift (eftersom GR lätt blir en förlustaffär vid en effekttopp) och Tibbers egna kvalitet i releaser i kombination med all annan mjukvara den kommunicerar med (som tex laddbox som kan uppdateras när som helst och Tibber hängde inte med på det) betyder icke robust lösning = risk för rejäl effekttopp.
Det dumma är att när man ställer in schema i laddaren att bara vara på på natten så omöjliggör man förvärmning etc. Då cyklar man batteriet mer än om den använder nätet för det…
Hur man än vänder sig har man rumpan bak när det gäller det här… TotalOptimal laddning ut ett lägsta möjliga kostnadsperspektiv är sinnessjukt svårt att nå med alla begränsningar som finns (elpris, grid rewards, effekttaxa, slitage på batteri, … , …,…,…)
Då jag åker tjänstebil så får nog batterislitage hamna långt ner på priolistan.
Ska sätta mig in i min laddbox (Zaptec) och utreda vad jag kan göra för scheman där...
Jag skippar allt "smart" och kör helt manuell schemaläggning i Teslaappen varje dag. Ställer starttid för laddning, laddningsgräns och laddström. För det mesta är det samma grundinställning, starta ladda kl. 01.00 till 55% med 10A. Jag justerar om det behövs. Jag kan ändå inte se att det finns någon smart funktion som kan göra det mycket bättre. Om exempelvis är kallt och högtryck och högt elpris men prognosen säger att det ska dra in ett lågtryck två dagar senare vet jag att elpriset kommer rasa, så jag väntar med att ladda. Omvänt, om spotpriset är noll på natten men det ska bli kallt och vindstilla om två dagar ser jag till att ladda extra mycket.
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Ja, det är ju brassandet i enstaka timmar som effektavgifterna ska stävja. Brassandet (och den flukturerande belastningen) är positivt för elbolagen men negativt för elnätsbolagen.
Jag har ställt i Zaptec att den bara får ladda 22-06 med 10a samt ladda med och sedan en maxbegränsning på 7,5kwh som maxförbrukning per timme i tibber appen. Så då bör jag aldrig få en efftekttsxa på mer än 3,75x82kr. Jag når aldrig högre än 3,75 på dagarna.
Det har funktat hittills i år. Men inatt laddade inte bilen pga av någon anledning. Så kan hända att jag stänger av smartladdning och låter boxen styra detta. Ska låta det vara så här ett tag först.
Men jag håller med om att för att optimera laddningen blev stökigt i och med detta.
Det är därför även timpris blir meningslöst med effektavgift. Effektavgiften tas ut i tiotals, kanske hundratals, kronor per kW. Spotpriset handlar om ören, kronor ibland. Det kan bli billigare att ta "rörligt" pris och ladda långsamt länge än att brassa på snabbt under nån enstaka timme.
Det beror ju på en massa saker. Om man värmer huset med el på något sätt (någon typ av värmepump) är det fortfarande lönsamt med timpris om man fördelar om förbrukningen mot lågpristimmar.
Oftast laddar jag inte mer än 10-15% per natt, och lågpristimmarna är oftast mellan 00.00 och 05.00 ungefär. Då hinner man lätt ladda även på 6A.
Sedan beror det på hur effektavgiften beräknas. Om man har "rabatt" på effektavgiften på natten går det att brassa lite mer då, samtidigt som lågpristimmarna nästan alltid är på natten.
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?
Lägenheters elavtal har ej effekttaxan.
Radhus, BRF, men jag har fått ett gäng brev (på papper) som säger att 1/1 blir det effekttaxa, men slipper jag skiten är jag bara glad
Du har troligtvis lägenhetsavtal och slipper därmed effekttaxa. Går enkelt att kolla i Ellevios app.
Knappen ”mer” längst ner till höger -> sen ”Bostad” högst upp till höger -> sen ”avtal” längst upp till vänster. Sen under ”elnätsavtal” och ”abonnemang” står det nog lägenhet för dig.
Effekttaxan gäller för effektabonnemang (villor etc.)
Jag har inget som heter effektanvändning i min app alls. Är det mitt elhandelsbolag som sköter den statistiken?
Bor du i lägenhet eller har lägenhetsavtal då du förbrukar lite el?
Lägenheters elavtal har ej effekttaxan.
Radhus, BRF, men jag har fått ett gäng brev (på papper) som säger att 1/1 blir det effekttaxa, men slipper jag skiten är jag bara glad
Du har troligtvis lägenhetsavtal och slipper därmed effekttaxa. Går enkelt att kolla i Ellevios app.
Knappen ”mer” längst ner till höger -> sen ”Bostad” högst upp till höger -> sen ”avtal” längst upp till vänster. Sen under ”elnätsavtal” och ”abonnemang” står det nog lägenhet för dig.
Effekttaxan gäller för effektabonnemang (villor etc.)
Jag bor dock i BRF-Radhus och har effektabonnemang från Ellevio.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Vi i lägenhet lär väl inte slippa? Nu laddar jag i garaget men har trefasuttag och parkering ute i anslutning till uteplatsen så i teorin skulle jag kunna ladda.
Har lekt med tanken på att få tag på en gammal "förbjuden" Easee och använda till den parkeringen. Har effektmätare och även om jag är uppe strax över 16A ibland på någon av faserna så är det 2-3kW som mina effekttoppar är uppe på.
Vi i lägenhet lär väl inte slippa? Nu laddar jag i garaget men har trefasuttag och parkering ute i anslutning till uteplatsen så i teorin skulle jag kunna ladda.
Har lekt med tanken på att få tag på en gammal "förbjuden" Easee och använda till den parkeringen. Har effektmätare och även om jag är uppe strax över 16A ibland på någon av faserna så är det 2-3kW som mina effekttoppar är uppe på.
Svaret jag fick från Ellevio var att lägenhets abonnemang inte berörs av effektavgiften.