ICEGrinder skrev: ↑19 jan 2025 17:46
Lånar tråden lite.
Är inne på min andra Tesla (M3P). Jag hade S75D -17 tidigare och lovade då mig själv att inte äga någon Tesla utanför garanti efter två byten av kompressor till luftfjädringen. Men nu är jag ändå inne på att köpa en begagnad Model X
Tänker mig en 2020/2021 Long Range Plus, dvs precis innan refreshen och funderar lite på vad som kan vara rimligt att avsätta i reparationsbudget. Någon som kan killgissa en rimlig årskostnad för reparationer till min kalkyl? Kan 25k vara rimligt?
Eftersom ingen annan skrivit något…
Som jag minns det har Spacecoin här på forumet en ~2019 X Long Range Plus/Raven som varit driftsäker i kanske ca ~2 år nu. Det är ju bara en datapunkt, men å andra sidan tycker jag inte man läser så mkt om fel på X Raven från ~2019-2021 (eller S från samma årtal) på forumet längre… Skulle det kunna vara så att de 'barnsjukdomar' som fanns har åtgärdats på de här bilarna?…
Antar vidare att den här servicebulletinen är tillämplig på de objekt du är intresserad av:
viewtopic.php?t=25232
Och så länge det finns garanti på batteriet och drivlinan så riskerar man ju inte de kostnaderna. Är det 8 års garanti på de bitarna eller finns det milbegränsning?
Men vänligen obs: Ovanstående är lekamannaspekulationer. Så due diligence and all that jazz…
EDIT:
Kommer inte längre ihåg hur det är med X, men det här är kanske också en aspekt…
viewtopic.php?p=771873#p771873