Vilken ID-bil har du då?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Byta bort Teslan till vad?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7328
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57Vilken ID-bil har du då?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Byta bort Teslan till vad?
Även om jag inte är lika kritisk som du delar jag grundläggande kritik.Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Men om man väljer mellan ID.7 och EV3 är det solklart VW enl mig.
Trots att 7’an är bästa ID-modell är den inte bra nog för mig. Störande infotainmentsystem och funktionalitet avseende körhjälpmedel (farthållare. Filassistans, backkamera etc) där jag är van vid merca o BMW där allt bara funkar skitbra.
Kia ligger efter med på ovan punkter, enl min smak alltså
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 7328
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57Vilken ID-bil har du då?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Absolut mellan ID.7 och EV3 hade jag också valt ID.7 eftersom en Kia aldrig skulle vara på tapeten. Det är också bil som är bra på pappret men ej i verkligheten som BIL. för det är oftast det jag köper när jag köper en bil.Sportbilsentusiasten skrev: ↑20 jan 2025 12:29Även om jag inte är lika kritisk som du delar jag grundläggande kritik.Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Men om man väljer mellan ID.7 och EV3 är det solklart VW enl mig.
Trots att 7’an är bästa ID-modell är den inte bra nog för mig. Störande infotainmentsystem och funktionalitet avseende körhjälpmedel (farthållare. Filassistans, backkamera etc) där jag är van vid merca o BMW där allt bara funkar skitbra.
Kia ligger efter med på ovan punkter, enl min smak alltså
Så vi tänker helt klart lika. Väldigt kritisk till ID eftersom jag är så trött på 4an och jag hade lite likvärdiga problem vid en helg med 7an.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57Vilken ID-bil har du då?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42
Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
-
- Inlägg: 7328
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:25ID-4 riktig katastrof!!!! Laddningen är ju rena skämtet.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:57Vilken ID-bil har du då?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47
Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Programvaran likaså. Finns inte en bra sak med den bilen. Vindkänslig som få.
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Vilken ID-bil är det du har?Love_O skrev: ↑20 jan 2025 11:47Allt beror på vart man kommer ifrån. ID bilarna är skräp rakt igenom. Ja jag äger en ID själv och den har dålig väghållning. Programvaran är katastrof och irriterande.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 11:42Maw och Vispen74 verkar nöjda med sina – inkl. programvara och uppdateringar. Se t.ex:Toja skrev: ↑20 jan 2025 11:19Nackdelen är VW dåliga programvara och nästan inga programuppdateringarSwedishAdvocate skrev:Kom på att ID.7 (kombin) sannolikt har en fördel till…
Gissar att den går att få med ett sånt där utdragbart lastförskjutningsnät som kombibilar traditionellt brukar gå att utrustas med. Finns det till Kian?
viewtopic.php?p=834507#p834507
viewtopic.php?p=834531#p834531
ID7 lite bättre men fortfarande långt ifrån bra.
Men är du ingen bra förare kommer du aldrig märka hår dålig vägenskaper ID7 har. Hur dålig fyrhjulsdrift det är osv osv. Programvaran likaså. Accepterar man buggar och tycker Tesla är häftigt så kan man nog tycka ID7 är fenomenalt bra.
Storleken dock hos 7an är toppen (om behovet finns)
Det du skriver stämmer inte alls med min upplevelse av ID7. Det är klart att den har sämre väghållning än t ex Polestar 2 som jag har haft tidigare men det beror ju på att det är olika biltyper. Speciellt buggig är ID7 inte, tvärtom fungerar mjukvaran bra, otrolig skillnad mot hur ID-bilarna var i blrjan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7328
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Det här verkar vara fel… Det var siffran som dök upp överst när man googlade på "EV3 weight", men den siffran var tydligen maxvikt när bilen är fullastad…SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 09:58Tycker det verkar som en EV3 med stora batteriet väger ~2355kg…
https://www.kia.com/uk/new-cars/ev3/specification/
Car magazine anger 1995 kg.
https://www.carmagazine.co.uk/car-reviews/kia/ev3-suv/
Kia själva anger 1,885 kg. (Om man klickar på länken…)
https://www.kia.com/uk/new-cars/ev3/specification/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Byta bort Teslan till vad?
Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdagMaw skrev: ↑20 jan 2025 20:07Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 12:32
Antar att din ID.4 inte har förvärmning av batteriet inför snabbladdning vintertid. Men det har ju ID.7. Och det har väl även resten av ID-bilarna sen ~årsmodell 2024 – eller?… Och ID.7 verkar ju inte vara vindkänslig. Hade den varit det antar jag att Maw och Vispen74 hade skrivit det…
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet![]()
Re: Byta bort Teslan till vad?
Du får gärna berätta mer efter du haft den ett tagDreas89 skrev: ↑20 jan 2025 22:33Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdagMaw skrev: ↑20 jan 2025 20:07Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltidLove_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet![]()
![]()
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Byta bort Teslan till vad?
Ja, den fungerar braDreas89 skrev: ↑20 jan 2025 22:33Nöjd med 7an? Vi hämtar ut vår GTX på torsdagMaw skrev: ↑20 jan 2025 20:07Det var några plusgrader vid exemplet men jag har alltid fått bra fart på laddningen i min ID7 under de runt 10-15 ggr jag har snabbladdat, även vid minusgrader.Love_O skrev: ↑20 jan 2025 15:56Det är ju flera problem du nämner egentligen utan att tänka på det.SwedishAdvocate skrev: ↑20 jan 2025 13:59Finns ID.7 med två olika batterier? Den ID.7:an du hade – kan det ha varit en bil med den mindre batteristorleken?… Kan det ha varit något strul med den laddaren du var på?…Love_O skrev: ↑20 jan 2025 12:55
Det vågar jag inte svara på, men oavsett har jag aldrig sett en snabb ID bil vid laddare. 7an laddade också lite långsamt och inte alls vad jag förväntat mig. 7an är också vindkänslig och har lite halvdålig väghållning. Något man inte märker förens man suttit i en riktig stabil bil. Det är en modell som lockar många pga priset men den borde varit billigare i förhållandet till vad man får för bil.
Här är ett exempel från 11 januari i år då en ID.7 med stora batteriet enligt uppgift laddade från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter. Det måste väl ändå anses vara åtm. helt ok – eller?… Framgår i och för sig inte hur kallt det var…
Att en bil klarar av det i viss förhållanden en gång hjälper ingenting. Det ska vara stabilitet över tid som gäller. Som du nämner, det kanske var varmt. Kört sjukt länge. Laddaren kunde mata osv.
Min Id4 har aldrig någonsin varit över 100 på mina 2 år som ägare (den ska ha peak på 120?135?) men VW säger att det inte är något fel. Nä hur ska vi veta ?
Såg att Audi exempelvis numera i Q6 visar batteri temperatur och förutsättningar. SJUKT BRA!
70kwh på 26 minuter, nja. Det kan ju en gammal E-tron fixa.
Jag säger BS på att ID7 skulle ladda dåligt. Den informerar om vilken effekt den klarar vid varje tillfälle vilket beror på batteritemperatur och SoC. Den informerar även om hur länge den behöver förvärmas för högsta laddeffekt. Jag har dock alltid fått högre laddeffekt än den förutspår.
ID7 laddar mycket snabbare än gamla Etron mätt i laddad range per tidsenhet![]()
![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Byta bort Teslan till vad?
Volvo C40/EC40, kan det vara ett alternativ?
Inte en rad om denna på 7 sidor...
Vi är troligen i liknande situation som TS med utflugna barn och för oss fungerar den bra. Den har dragkrok också.
Visst att takhöjden i baksätet inte är den bästa, men hamnar man där så skiter jag i det då man bara vill hem...
Inte en rad om denna på 7 sidor...
Vi är troligen i liknande situation som TS med utflugna barn och för oss fungerar den bra. Den har dragkrok också.
Visst att takhöjden i baksätet inte är den bästa, men hamnar man där så skiter jag i det då man bara vill hem...
Re: Byta bort Teslan till vad?
Efter Elons heilande igår så känner jag så här.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Byta bort Teslan till vad?
Någon som har allmän erfarenhet av Skoda Enyaq? Särskilt nya 85x ser bra ut i jämförelse med andra liknande på EV Database.
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta bort Teslan till vad?
Snart kommer en facelift.
Jag har en kompis som har en RS som han är nöjd med, men han har en viss bias tycker jag.

"Det viktigaste när man köper bil är att det är en Skoda. Det näst viktigaste är att den är röd"
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Byta bort Teslan till vad?
Everyone is Hitler...
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Byta bort Teslan till vad?
Jag har en 85 rwd och är nöjd så här långt. Kört snart 200mil och inget att klaga på. Kört med Ikea släpet och bilen märker inte att den drar något,men förbrukningen blir högre. Körde 10 mil 80 väg i -5C och bilen drog 2,65 kWh milen
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Byta bort Teslan till vad?
Utan belysta grillen tyvärr (enl en säljare)
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 7328
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Byta bort Teslan till vad?
Tycker den ser lite belyst ut…
https://www.skoda.se/modeller/enyaq/nya-enyaq

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9331
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Byta bort Teslan till vad?
Tyvärr?

Sjukt tacky, nästan så att den kräver rosa plysch på intrumentbrädan.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Byta bort Teslan till vad?
Har funderat lite

Är det inte ganska verkningslösts att sälja våra gamla Teslor? Att vi säljer våra gamla Teslor påverkar knappast Elon.
Däremot om vi säljer alla Tesla aktier och uppmanar alla i Sverige att göra det i protest mot Elons beteende och politiska påverkan. Vi vill att Tesla ska vara en opolitiskt biltillverkare. Jag skriver gärna under ett sådant upprop.

Re: Byta bort Teslan till vad?
Vi låg länge och funderade på vilken vår bästa bil skulle bli. Huvudsaken var att den skulle vara praktisk och ha god möjlighet till att packa. Körde Mustang Mach-E ett par gånger och hade jag låtit känslorna bestämma hade vi haft en sådan nu. Men hjärnan tog över och vi gick vidare. Tesla går bort pga Musk (får inte lov att diskutera det i detta forum, skicka PM om ni vill). Med vår budget fanns ID4 och Enyaq kvar.
Körde och ID4 GTX och upplevde den som en riktigt tråkig bil. Kände absolut noll för den. Så fick bli en Enyaq som jag ska hämta på torsdag.
Valde Skoda Enyaq över ID4