Visst, jag ser din poäng, men eftersom det är något som betingar ett värde på 77,000kr, och vi i Sverige inte får det, kunde det i så fall blivit en prisreduktion.Fredrik j skrev: ↑24 jan 2025 19:37Skulle ju kunna bero på att FSD väl inte betyder något i Europa? Varför skicka med något som kunden inte märker?Cyberzeke skrev: ↑24 jan 2025 19:20Som jag har väntat på denna bilen! Nu när den kom, känner jag mig lite besviken och är inte lika köpsugen. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men något gnager. Kanske är det priset som jag tycker är ganska högt för lite lull lull (det är ju inte så att den fått luftfjädring, extrem räckvidd, 800v system eller V2G) eller att jag inte kan välja färg när jag var så inställd på midnight cherry. Kanske är det för att i USA får de med allt som vi får i Sverige, plus att de fick välja vilken fälg de vill ha, och även får med FSD för de extra pengarna. Nja jag vet inte riktigt, det känns lite som ett fulspel från Tesla där man går ut med ett högt pris för att bli av med rimligt prissatta lagerbilar, när de sen är slut och det närmar sig kvartalsrapport, är det inte omöjligt att performance kommer ut, och att priserna på de övriga sänks.
Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Moderator: Redaktion
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Väl sammanställt, tack!TiborBlomhall skrev: ↑24 jan 2025 07:00
Tesla har idag äntligen släppt deras nya uppdaterade Model Y även i Sverige. Projektet hade interna kodnamnet Juniper hos Tesla, en anspelning på evigt gröna växtsläktet Juniperus. Tesla släppte modellen för två veckor sedan i Asien – och idag även i Europa och Sverige.
Tesla har uppdaterat sin beställningssida på hemsidan, från och med idag kan alla beställa nya Model Y i Sverige. Med snabb leverans dessutom, de första bilarna når svenska kunder redan i mars!
Först ut är en extrautrustad “Launch series”, fyrhjulsdrivna Long Range AWD varianten med 20-tums fälgar och Acceleration Boost. 0-100 klaras av på 4,3 sekunder och bilen får 568 km räckvidd enligt WLTP. Med 201 km/h max hastighet och upp till 250 kW laddhastighet blir det bekväma långresor. Tjänstevikt 1997 kg. Andra modeller följer senare.
Teslas tyska bilfabrik utanför Berlin har redan ställts om till att börja tillverka den nya modellen. Det är från den fabriken vi i Sverige ska få bilarna ifrån.
Tesla Sverige har redan fått in en förseriebil från den tyska fabriken som vi under stort hysch-hysch fick titta och känna på.
Det första som slår en när man ser bilen är den nya ljuslisten tvärs över bilens nos. Strålkastarna ligger separat, en bit under ljuslisten. “Motor”huven har blivit plattare, vilket gör att bilen ser bredare ut. En detalj som ögat letar efter men snabbt inser att den saknas är Teslas T-emblem på huven.
Ljuslisten följer inte med upp när man öppnar framhuven. “Frunken”, lastutrymmet under huven är lika generöst stor som förut. En glädjande nyhet för alla som har försökt fylla på spolarvätska är att Tesla har nu flyttat påfyllningsluckan till en position framme som blir mycket lättare att nå utan spill och kladd.
Även baksidan har fått en ljuslist, som består av lysdioder som belyser T E S L A bokstäverna ovanifrån. Det ser läckert ut men vi undrar dock hur den öppna springan kommer se ut efter några mil med vinterslaskiga vägar och snörök. Backkameran har flyttats upp något till en förhoppningsvis mer skyddad position. Den stora platta plåtarean på bilens baksida ser större ut på bild än den upplevs i verkliga livet.
En glädjande nyhet är att Tesla har delat upp bilens baksida till flera mindre karosspaneler. De bakre hörnen och spoilern har blivit separata karossbitar – allt för att de enklare och billigare ska kunna bytas efter mindre olyckor. En misslyckad parkering ska inte medföra dyra byten av enorma karosspaneler.
Av den anledningen har Tesla även gjort den svarta plastpanelen bak på bilen extra fläskig. Den börjar påminna om åttiotalsbilars traditionella stötfångare. Mindre parkeringsknuffar ska över huvud taget inte nå plåtpanelerna.
När vi ändå befinner oss vid bilens baksida kan vi passa på att bekräfta att nya Model Y kommer med exakt samma dragkrok som den gamla, inkluderat i priset. Max dragvikt 1 600 kg.
Öppnar man den motordrivna bakluckan ser man att det enorma bagageutrymmet har klätts med svart filtmaterial ända ut till bakkant. De delar var plast förut. Allt för att dämpa vägbuller. Hatthyllan viks nu i fyra delar, som gör att den mycket lättare kan skjutas in på sin plats och vikas upp efter behov.
Under lastgolvet hittar man samma enorma extrautrymme som på gamla Model Y. Även utrymmena vid sidan om är kvar. Tesla Model Y får 2 138 liters lastutrymme. En praktisk nyhet är att hatthyllan kan vikas ihop och placeras under bagagegolvet.
Knapparna i bagageutrymmet som fäller baksätet kan nu även höja upp ryggstöden tillbaka till sina originalpositioner. Baksätets ryggstöd har nämligen fått motorer som förutom att fälla dem även kan höja dem, och justera ryggstödens lutning för bekväm sittposition.
Baksätens ryggstöd kan även justeras med knappar på sidan av sittdynorna och på den nya bakre mittskärmen. Vänster och höger baksäte kan justeras och fällas separat. Lägg även märke till de längre sittdynorna bak som ger ännu skönare sittkomfort.
Tesla Model Y har nu fått en 8 tums skärm till baksätespassagerarna där de kan titta på filmer, spela spel, med mera. Det finns även två kraftfulla USB-C uttag med 65W effekt så man kan till och med ladda två laptops samtidigt.
Men framför allt kan den nu användas till att justera klimatinställningarna, slå på sätesvärme och justera lutningen av baksätenas ryggstöd. De kan till och med skjuta fram främre passagerarstol om ingen sitter där, för bättre benutrymme.
De främre stolarna har blivit mer skålade och förutom stolsvärme har de nu även fått ventilation. Mittkonsolen har fått rejäla skjutluckor i aluminium. Förarstolen har justerbar svankstöd – men tyvärr ej passagerarstolen.
Från mittpanelen kan man justera samtliga säten nu, både passagerarsätet och baksätena. Man kan till och med fälla och resa baksätets ryggstöd. Mycket välkomna nyheter.
Hör och häpna: Tesla har behållit blinkersspaken i bilarna! De har dock bantat ner den rejält, inte enbart i tjocklek utan även i funktion. Den nya skapen är en blinkersspak. Punkt. Den har inga andra funktioner. Spaken kan du dra uppåt och neråt, inget mer. Slå på helljus, starta vindrutetorkarna och andra funktioner har flyttats till knappar på ratten. Som tack vare bra mekanisk klickfunktion fungerar över förväntan bra. Duttar du på helljusknappen är det ljustuta, håller du intryckt den lite mer byter du mellan hel- och halvljus. Intuitivt och bra.
På andra sidan ratten finns knappar för att slå på kamerorna (så de visas på mittskärmen) och en knapp för röstkommandon. (Kom igen Tesla, det är år 2025, vi vill kunna säga “Hej Tesla” till bilen! Inte behöva trycka på knappar.)
Adaptiva farthållaren och autopiloten startas genom tryck på höger scrollhjul. Och tuta gör man genom att trycka mitt på ratten.
Växelspaken till höger om ratten är borta. Istället swipar man upp eller ner längs skärmens vänsterkant för att välja fram eller back. Om man ens behöver göra det: bilen har fått intelligens som automatiskt lägger i framväxeln när du trycker på gaspedalen, förutom om den ser ett hinder framför bilen, då lägger den i backen. Fungerar över förväntan superbra.
På ovan bild har vi tryckt på kameraknappen på ratten så kamerornas bild poppat upp på mittskärmen. Just nu ser man noskamerans bild tillsammans med de på bilens vänstra och högra sida. Swipar man upp på skärmen kommer backkamerans bild fram. (Eller om du eller bilen lägger i backen.)
Japp, bilen har fått en kamera i nosen! Den sitter längst nere, under registreringsskylten. Och håll i dig: den har fått spolarmunstycke! Genom att trycka på spolarknappen på bilens mittskärm kan man spola den främre kameran ren. En mycket välkommen nyhet på våra slaskiga breddgrader! Synd bara att varken sido- eller backkameror, eller strålkastare har fått spolning.
Interiört har nya Model Y fått ljuslist längs med vindrutan, och röda indikatorljus vid de främre stolparna som ska varna för fordon i den döda vinkeln snett bakom bilen.
Tesla har förbättrat bilens konnektivitet med 50% högre bandbredd på mobilförbindelsen och 300% snabbare fart på Wifi, som dessutom fått även dubbelt så bra signalstyrka inomhus i garage och liknande ställen. Förbindelsen till mobiltelefonen har också förbättrats med Ultra-wideband och andra tekniska lösningar så den blir mer pålitlig och kan användas till att bland annat öppna bakluckan automatiskt när man ställer sig bakom bilen. (Man behöver inte veva med foten under bakluckan.)
Bilen har blivit mycket tystare inuti. Tesla uppger att de har reducerat vägljud med 22%, ljud från stötdämparna med 20% och vindbrus med 20%. De nya laminerade glasrutorna dämpar även solljuset 26% mer än förut så förutom mer ljuddämpning ger de även jämnare inomhusklimat. Tesla har även gjort luftkonditioneringen tystare och mer effektiv.
Vill du fylla tystnaden med ljud har ljudsystemet blivit kraftfullare, med 16 dolda högtalare och en subwoofer. Även handsfree mikrofonerna har förbättrats för bättre samtalskvalitet.
Förutom dessa synliga ändringar har Tesla förbättrat 70% av bilens komponenter. Den nya Tesla Model Y är mycket mer än vad ordinarie ansiktslyft brukar vara i bilbranschen, med bara några nya veck i plåten.
Tesla har förbättrat bilarnas kaross, hjulupphängning, fjädring, ljudisolering. Bilen känns som en helt ny bil – vilket den till 70% ju är. Med helgjutna fram- och bakvagn har Tesla även reducerat antal komponenter, bilarna har blivit mycket lättare att bygga.
De första Model Y som nu lanseras heter “Launch Series” och har fått en egen liten bakrutesdekal, med matchande dörrljus och ordet “Launch” på både dörrtröskeln och mittkonsolen.
Launch serien kommer i svart eller Kvicksilver färg, svart interiör med svart veganmocka på instrumentbrädan och nya 20 tums Helix 2.0 fälgar.
Launch Series bilarna är även utrustade med Acceleration Boost tillvalet redan från fabrik, som snabbar upp 0 till 100 accelerationen från 5,0 till 4,3 sekunder.
Först ut är som sagt fyrhjulsdrivna Long Range AWD Launch Series. Andra versioner, med bakhjulsdrift, olika batteristorlekar, Performance etc kommer senare.
Priset från 729 170 kronor kan vid första anblicken verka vara rejält högre än gamla Model Y LR AWD som kostade från 634 170 kronor. Men väljer man till allt som ingår i Launch Series: färg (+15 000 kr), 20 tums fälgar (+24 000) och acceleration boost (+19 200) kostade även gamla Model Y LR AWD 692 370 kronor. Då är skillnaden endast 36 800 kronor för en rejält tystare bil med bättre väghållning, ventilerade framsäten, skärm och motorstyrda ryggstöd till baksätet, parkeringskamera fram, bättre stereo, med mera nytt. Ett enkelt komfortpaket brukar kosta mer hos konkurrenterna.
Tesla Model Y LR AWD gamla nya Launch Series Räckvidd WLTP, 20″ fälgar 533 km 568 km + 35 km Topphastighet 217 km 201 km – 16 km/h 0-100 km/h acceleration 5,0 s 4,3 s – 0,7 s längd 4 751 mm 4 790 mm + 39 mm bredd 2 129 mm 2 129 mm 0 höjd 1 624 mm 1 624 mm 0 markfrigång 172 mm 167 mm – 5 mm förbrukning 1,69 kWh/mil (19″ hjul) 1,53 kWh/mil (20″ hjul) vikt 1 979 kg 1 997 kg + 18 kg lastutrymme 2 158 L 2 138 L – 20 L pris från 634 170 kr 729 170 kr + 95 000 kr svart + 20″ + acc boost 692 370 kr 729 170 kr + 36 800 kr
Tesla har lyckats trollat fram en ännu bättre bil än förra generationens Model Y, som ju redan blivit Sveriges och hela världens mest sålda bilmodell. Med dessa förbättringar hoppas Tesla att Model Y ska behålla sin position. Det är otroligt mycket bil man får för pengarna, och mycket av förbättringarna kommer uppskattas av barnfamiljer och andra köpare som vill köpa förnuftiga bilar. Att bilen samtidigt accelererar som ett skållat troll är bara ren bonus.
Tesla har lovat oss på Tesla Club Sweden att få komma och titta och känna på denna första exemplar av nya Model Y, vi återkommer med detaljer om eventet snart i vårt online forum. Sedan ska bilen ställas ut i företagets flaggskeppsbutiker i Stockholm och Göteborg. Och de första lyckliga köparna kan få sina bilar redan i mars.
Vi avslutar denna artikel med att sammanfatta våra intryck av nya Tesla Model Y i ett enda ord: WOW!
Source: https://teslaclubsweden.se/nu-har-nya-t ... i-sverige/
Vad tror herrn om releasedatum och pris på Performance modellen tro?
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Någon som gjort en beställning?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Ser fin ut! Kollade inbyte av min Highland LR med 2000 mil via Tesla - 398k. Väntar nog ett par år innan jag byter till Y.
Expert IT Developer
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 57
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Galet. Jag fick 350k i december och 306k förra veckan för min M3P 2021 med 5k mil.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Höjt pris med nästan 100 000 kronor? Luktar fiasko lång väg.
Okej att man får mer för pengarna, men jag är övertygad om att Model Ys framgångar till största delen beror på att man fått en rejäl, bra elbil för någorlunda vettiga pengar. Dessutom med förmånliga villkor som 0% ränta. Det har inte funnits så många vassa konkurrenter i det prissegmentet. Nu är det stor risk att de kinesiska elbilarna tar Teslas plats om de inte kommer med billigare alternativ snart.
Okej att man får mer för pengarna, men jag är övertygad om att Model Ys framgångar till största delen beror på att man fått en rejäl, bra elbil för någorlunda vettiga pengar. Dessutom med förmånliga villkor som 0% ränta. Det har inte funnits så många vassa konkurrenter i det prissegmentet. Nu är det stor risk att de kinesiska elbilarna tar Teslas plats om de inte kommer med billigare alternativ snart.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 248
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Finns d någon chans att gamla original takräcke Y skulle passa till den nya modellen.
Model Y LR -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Det verkar väl inte vara någon skillnad på taket?
Eller på bilens mitt över huvud taget?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Jag tappade nybilsgarantin efter 23,5 månad, gav ett värdetapp på drygt 50 kr/mil. Jag håller med dig om vi sträcker oss till maskinskadeförsäkringen omfattning, då hinner jag bränna av lite mer mil och få ner snittkostnadenFredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.

Tesla Model Y Performance
- Icerman
- Teslaägare
- Inlägg: 248
- Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
- Referralkod: ts.la/jonas774651
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Med lite tur kanske även inköpta gummimattor kan återanvändas. Även 3e parts stänkskydd kanske passar.
Model Y LR -22
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
För Model 3 -> Highland blev det tydligen en minimal skillnad i mattornas form. Det kanske blir samma för Juniper?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Om det inte vore så att vi Teslaägare vill ha det senaste hela tiden, precis som annan teknik.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
Det blir ju lite så tex att har man exempelvis en model 3 2020 så har man redan bytt ut den nu om man har råd - just för att man vill ha värmepump, rättvärme, elbaklucka osv.
Så ska man köra hyfsat nytt så blir det svindyrt. Å andra sidan hjälper det ju omställningen när de gamla blir billiga..
Ingen kommer köra vidare i sin gamla Model Y 2021 som inte har garanti längre med dålig räckvidd slö dator och stenhård fjädring.
Kan man så köper man nytt
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Jovisst, men har man väl fått utrustning som ju får anses som standard (som rattvärme och ellucka) kan man ju kanske köra lite längre?pejvic skrev: ↑25 jan 2025 12:48Om det inte vore så att vi Teslaägare vill ha det senaste hela tiden, precis som annan teknik.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
Det blir ju lite så tex att har man exempelvis en model 3 2020 så har man redan bytt ut den nu om man har råd - just för att man vill ha värmepump, rättvärme, elbaklucka osv.
Så ska man köra hyfsat nytt så blir det svindyrt. Å andra sidan hjälper det ju omställningen när de gamla blir billiga..
Ingen kommer köra vidare i sin gamla Model Y 2021 som inte har garanti längre med dålig räckvidd slö dator och stenhård fjädring.
Kan man så köper man nytt![]()
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Är ju bara en återgång till det normala, dvs att dyra bilar är dyra.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.

Vi hade några år i starten där elbilar var "inne" och nybilsköpare fick bonus, vilket begköpare inte förstod. Marknaden blev helt sne. Man inte bara sparade, man tjänade på att köra ny bil istället för beggad.
Nu är det tillbaka som det brukar vara. Bättre för begköpare, sämre för de som väljer nytt.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Är det standard hos tyskarna? Brukar väl krävas diverse paket("vinterpaket" och liknande). Ju billigare bil, ju mer standard och vice versa brukar vara regeln.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 12:57Jovisst, men har man väl fått utrustning som ju får anses som standard (som rattvärme och ellucka) kan man ju kanske köra lite längre?pejvic skrev: ↑25 jan 2025 12:48Om det inte vore så att vi Teslaägare vill ha det senaste hela tiden, precis som annan teknik.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.ICEGrinder skrev: ↑25 jan 2025 09:25
Galet. Jag fick 350k i december och 306k förra veckan för min M3P 2021 med 5k mil.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
Det blir ju lite så tex att har man exempelvis en model 3 2020 så har man redan bytt ut den nu om man har råd - just för att man vill ha värmepump, rättvärme, elbaklucka osv.
Så ska man köra hyfsat nytt så blir det svindyrt. Å andra sidan hjälper det ju omställningen när de gamla blir billiga..
Ingen kommer köra vidare i sin gamla Model Y 2021 som inte har garanti längre med dålig räckvidd slö dator och stenhård fjädring.
Kan man så köper man nytt![]()
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Vet inte vad tyskarna har som standard eller inte men rattvärme och elbaklucka kan ju alla erbjuda.manneson skrev: ↑25 jan 2025 14:14Är det standard hos tyskarna? Brukar väl krävas diverse paket("vinterpaket" och liknande). Ju billigare bil, ju mer standard och vice versa brukar vara regeln.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 12:57Jovisst, men har man väl fått utrustning som ju får anses som standard (som rattvärme och ellucka) kan man ju kanske köra lite längre?pejvic skrev: ↑25 jan 2025 12:48Om det inte vore så att vi Teslaägare vill ha det senaste hela tiden, precis som annan teknik.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12
Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
Det blir ju lite så tex att har man exempelvis en model 3 2020 så har man redan bytt ut den nu om man har råd - just för att man vill ha värmepump, rättvärme, elbaklucka osv.
Så ska man köra hyfsat nytt så blir det svindyrt. Å andra sidan hjälper det ju omställningen när de gamla blir billiga..
Ingen kommer köra vidare i sin gamla Model Y 2021 som inte har garanti längre med dålig räckvidd slö dator och stenhård fjädring.
Kan man så köper man nytt![]()
Vad jag menade var att har man köpt en bil som inte har den utrustning man vill ha så vill man kanske byta tidigare än om man är nöjd med den man har och kan köra vidare för att få ner månadskostnaden.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Teslaägare och senaste hela tiden rimmar ju inte ?pejvic skrev: ↑25 jan 2025 12:48Om det inte vore så att vi Teslaägare vill ha det senaste hela tiden, precis som annan teknik.Fredrik j skrev: ↑25 jan 2025 10:20Klart det bromsar upp när värdet går under t.ex. 300’.pejvic skrev: ↑25 jan 2025 10:12Värdeminskningen för Teslor har varit helt brutal sen i somras. Min Y som jag släppte till slut pga det har tappat 20.000 i månaden sen i september. Det plus övriga kostnader gör det billigare att ha en Lambo som bruksbil. Fast det bör å andra sidan ha ett stopp. Ingen har lust att betala 15-20 i månaden med skattade pengar för att köra bil. Det är ju minst 30 tusen i månaden före skatt.
Kan inte tänka mig att alla Teslaägare tjänar 100-150 i månaden.
Ägar man sin bil får man ju ingen faktura på månadens värdeminskning utan man får ju sprida ut den på så lång tid man vill. Så länge man håller sig inom nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring blir det ju inga dramatiska kostnadsöverraskningar.
Det blir ju lite så tex att har man exempelvis en model 3 2020 så har man redan bytt ut den nu om man har råd - just för att man vill ha värmepump, rättvärme, elbaklucka osv.
Så ska man köra hyfsat nytt så blir det svindyrt. Å andra sidan hjälper det ju omställningen när de gamla blir billiga..
Ingen kommer köra vidare i sin gamla Model Y 2021 som inte har garanti längre med dålig räckvidd slö dator och stenhård fjädring.
Kan man så köper man nytt![]()
Tesla saknar ju fortfarande mängder av teknik kopplat till körning som andra haft som standard eller erbjudit som tillval i 10-15 år….
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Har noterat en liten försämring med Juniper, sätesvärme saknas på mittenplatsen bak.
En av de saker vi, framförallt våra 3 barn, uppskattat med Teslorna.
Samtidigt väldigt få andra tillverkare som har det, så kanske bara blivit en anpassning till omvärlden.
T.ex. EV9 har inte värme mer än på ytterplatserna i 2:a raden. Mitten 2:a och bägge på 3:e raden får klara sig utan rumpvärme.
En av de saker vi, framförallt våra 3 barn, uppskattat med Teslorna.
Samtidigt väldigt få andra tillverkare som har det, så kanske bara blivit en anpassning till omvärlden.
T.ex. EV9 har inte värme mer än på ytterplatserna i 2:a raden. Mitten 2:a och bägge på 3:e raden får klara sig utan rumpvärme.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Min brors BMW i4M50 har inte baksätesvärme alls.FStaake skrev: ↑25 jan 2025 23:24Har noterat en liten försämring med Juniper, sätesvärme saknas på mittenplatsen bak.
En av de saker vi, framförallt våra 3 barn, uppskattat med Teslorna.
Samtidigt väldigt få andra tillverkare som har det, så kanske bara blivit en anpassning till omvärlden.
T.ex. EV9 har inte värme mer än på ytterplatserna i 2:a raden. Mitten 2:a och bägge på 3:e raden får klara sig utan rumpvärme.
Märkligt på en så pass dyr bil, men det är extrautrustning
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Att man fortfarande får sälja detta är en gåta.
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
Varför har launch edition i sverige inte med FSD eller ens eap
En launch edition i usa kostar ungefär 670.000sek ungefär (innan skatteåterbäring) medans den i sverige går på 806.000 med samma utrustning...
En launch edition i usa kostar ungefär 670.000sek ungefär (innan skatteåterbäring) medans den i sverige går på 806.000 med samma utrustning...
Re: Nu har nya Tesla Model Y släppts i Sverige!
För att priser är satta efter vad folk är villiga att betala.
Tydligen är många svenskar villiga att betala mer för mindre.