Model Y

Moderator: Redaktion
Model Y
Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.T4s skrev: ↑27 jan 2025 22:13Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36Japp, ohotad laståsna i segmentet just nu. Möjligt att de nyare touring-bilarna rår på detta nu. Tänker ID7, BMW främst. Men vet inte exakt hur bra de tuggar i sig packning. Men just denna tråd handlar ju om alternativ till MY. Men humorn uppskattas.T4s skrev: ↑27 jan 2025 21:20
Cool! Jag tittade också på Enyaqen, den har sina fördelar och snyggare än ID4. Vet inte vilken årsmodell du köpte men jag tycker att de äldre modellerna av plattformen verkar rulla så tungt i brist på förmåga att utrycka mig.Carlsson skrev: ↑28 jan 2025 07:31Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.T4s skrev: ↑27 jan 2025 22:13Ska provköra en i sommar på långresa. Får se då om den klarar av 2 vuxna och 2 barn så väl som MY gör.Carlsson skrev: ↑27 jan 2025 21:36
Bagagemässigt - räkna bort frunken helt. Så även brunnen under golvet bak. Beroende på tillval (tror jag) finns men mindre brunn på Enyaqen. Inte stor nog för en väska men väl för lösa prylar. Det ligger en insats i bilen när man får den - denna kan man ta ut och således sänka golvet en bit. Tror även sidofacken på MY är något större än Enyaqen.
Tittar man på Björn Nylands bananboxtester så fick MY in nio lådor bak medan Enyaqen fick in tio. Så räknar man bort brunnen och sidofacken är Enyaqen större tack vare det mer boxiga utseendet. Tror att de är relativt likvärdiga om man mosar mjuka saker.
Sen tycker jag att Enyaqen är mycket mer komfortabel. Infotainmentsystem är långt bakom dock. Går t.ex. inte att se på Netflix. Spotify har inte ens egen app osv. Men jag kör ju alltid allt via CarPlay ändå - gjorde jag ju på tidigare bilen också så det blir lixom ingen skillnad för mig.
Snabbladdning kan jag ej uttala mig om än så länge men tror inte det ska skilja så många minuter. I alla fall inte om man tittar på 85, de med förvärmning av batteriet.
Köper det helt och hållet. Frunken och brunnen i MY gör skillnad alltså.T4s skrev: ↑28 jan 2025 08:40Cool! Jag tittade också på Enyaqen, den har sina fördelar och snyggare än ID4. Vet inte vilken årsmodell du köpte men jag tycker att de äldre modellerna av plattformen verkar rulla så tungt i brist på förmåga att utrycka mig.Carlsson skrev: ↑28 jan 2025 07:31Jag fick in mina två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet. En på höger sida och en i mitten. Det gick inte i vår Passat och har ej testat i MY. Så nu kan en vuxen sitta bak och ta hand om två barn och passagerarstolen kan ta en person eller packning. Mycket bra.
Bagagemässigt - räkna bort frunken helt. Så även brunnen under golvet bak. Beroende på tillval (tror jag) finns men mindre brunn på Enyaqen. Inte stor nog för en väska men väl för lösa prylar. Det ligger en insats i bilen när man får den - denna kan man ta ut och således sänka golvet en bit. Tror även sidofacken på MY är något större än Enyaqen.
Tittar man på Björn Nylands bananboxtester så fick MY in nio lådor bak medan Enyaqen fick in tio. Så räknar man bort brunnen och sidofacken är Enyaqen större tack vare det mer boxiga utseendet. Tror att de är relativt likvärdiga om man mosar mjuka saker.
Sen tycker jag att Enyaqen är mycket mer komfortabel. Infotainmentsystem är långt bakom dock. Går t.ex. inte att se på Netflix. Spotify har inte ens egen app osv. Men jag kör ju alltid allt via CarPlay ändå - gjorde jag ju på tidigare bilen också så det blir lixom ingen skillnad för mig.
Snabbladdning kan jag ej uttala mig om än så länge men tror inte det ska skilja så många minuter. I alla fall inte om man tittar på 85, de med förvärmning av batteriet.
Vi åker ofta 3 vuxna och 2 barn (under 5 år) och har tidigare haft Golf SC, Passat och ID-4 och MY är klar favorit bland passagerarna och mig som ansvarar för att packa![]()
Ut och provkör lite med dig. Börja med de du har på listan. Lägg till några wildcards för att ha å jämföra med. Enyaq 85X eller går den bort pga koppling till VW? BMW i5 Touring kanske? Eller den kanske inte är AWD? Skiljer väl också en del i pris kan jag tänka. Och markfrigång var det ja. Där går väl Ioniq 5 och Kia EV6 bort med då. Kia EV9 - hade du en budget?Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också...
ALL min forskning har alltid visat på model y lr awd. Framförallt faceliften som jag väntat över ett år på...
På min svarta lista står hela VW Group, Alla kinesiska bilar, och nu klurar jag också på Tesla men har ej bestämt mig.
Vad finns det för alternativ ens då... EQE SUV provade jag i vintras men jag missade den där PANG dealen i november och jag kan inte riktigt släppa det
EQB kan va intressant men har otroligt hög förbrukning jämfört med model y och litet batteri
BMW IX ifall en bra deal kommer?
Listan blir kort...
Jag tänker främst privatleasing, just nu känns det som att Tesla, MB och BMW är de som finns kvar på listan, och där är jag lite avvaktande i närtid på Tesla för att se hur politiken spelar ut sig. Ska man bli kallad nzist för att man kör tesla samtidigt som folk kör runt med BYD som bokstavligt talat är mycket värre? (Vi behöver ej diskutera det men det är så mina tankegångar nu)
Men rent tekniskt och smidighetsmässigt är model y facelift absolut den bilen jag VILL ha om en privatleasing kampanj startar...
EQE SUV va sjukt najs med om än törstig och mindre praktisk, men får man liknande deals på den så är den intressant.
Bilindustrin kommer va skogstokig i år pga CO2 reglerna så jag ser det som en chans för konsumenten...
Sorry för massa babbel
Bra erbjudanden på den (begagnade) som tidigare nämnts.
Väldigt trevlig att köra. Infotainmentsystem hade inte så mycket att komma med, men fyller de flesta behov likt alla andra bilar. Finns en bra tråd om bilen här på forumet. Låg dragvikt på tidigare modellår och vissa klagar på att sätena är lite för platta.
Hur är appen?
Ej testat appen på Forden. Men Macki och andra i denna tråden har säkert bra information om det.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 12:24Hur är appen?
Eftersom du kör en Passat och har satt hela VW Group på din svarta lista så gissar jag att bilen du kör idag har något med det att göra…
Servicen på vw har blivit kraftigt försämrad senaste åren och jag har svårt att se att de blir bättre. Jag har också svårt för hela traton group som koncern och hur dem jobbar historiskt så känns bra att byta bil snartSwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 18:48Eftersom du kör en Passat och har satt hela VW Group på din svarta lista så gissar jag att bilen du kör idag har något med det att göra…
Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Jag jobbar inom fordonsbranchen med energy eff. och range vilket gör att jag har läst på mig tokigt mycket om varenda j**vla elbil...
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också... […
Oftast jagar vi i lag, de brukar bli lite slump vems bil man tar ut på pass då vi brukar försöka samköra lite. En vanlig model y räcker gott o väl, volvo med. En vanlig passat hade nog gott med då det wgentligen skiljer lite. Men absolut en äkta suv är ju bättre lämpad men de är så få gånger.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 19:57Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Bilen jag vill ersätta är en passat alltrack, mina krav är 4wd, drag, och gärna lite mer upprät stol som passar långa människor. Liiiite markfrigång är också bra då jag jagar också... […
Nu är ju då ID.7 inte aktuell i ditt fall, men om den varit det – det är inte så att ID.7 finns med luftfjädring som gör att man kan höja upp bilen lite för att få lite mer markfrigång om man vill köra några kilometer skogsväg ngn gång då och då?…
Synd att det inte finns fler elkombis… i5 Touring blir väl som nämnts ovan sannolikt dyr. Och de två andra (ID.7 Tourer och A6 Avant) är ju då från VW-gruppen…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 20:19Oftast jagar vi i lag, de brukar bli lite slump vems bil man tar ut på pass då vi brukar försöka samköra lite. En vanlig model y räcker gott o väl, volvo med. En vanlig passat hade nog gott med då det wgentligen skiljer lite. Men absolut en äkta suv är ju bättre lämpad men de är så få gånger.SwedishAdvocate skrev: ↑28 jan 2025 19:57Jagar inte själv… Hur funkar det när man jagar? Är man alltid del av ett jaktlag, eller åker man även ut själv ibland? Om man är del av ett jaktlag – behöver alla i laget ha bil med lite markfrigång eller går det att komma runt det på något sätt? Typ samåka den allra sista biten skogsväg el. ngt?… Just med tanke på energy eff. är ju t.ex. en vanlig Passat bättre ur energy eff.-synpunkt än en Passat alltrack i höga hastigheter (motorväg) pga av den vanliga bilen inte har lika mkt markfrigång… Tänker att det väl sannolikt inte är så stor andel av bilens totala körsträcka som rullas på sådana där skogsvägar…Malkier skrev: ↑28 jan 2025 08:45Men då jag är i samma sitts som min granne Carlsson så tänker jag att jag slänger in mina 5 cents också så vi har något kul att diskutera.
Nu är ju då ID.7 inte aktuell i ditt fall, men om den varit det – det är inte så att ID.7 finns med luftfjädring som gör att man kan höja upp bilen lite för att få lite mer markfrigång om man vill köra några kilometer skogsväg ngn gång då och då?…
Id7 hade nog funkat toppen men är less på vw som sagt.
Då typ ALLA elbilar nästan har lite extra markfrigång jämfört med en canlig kombi så är den punkten ok.
Med luftfjädring kan man absolut optimera så som model s gör![]()
Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Japp, har testat iX men 40 varianten utan luftfjädring. Den kändes inte det minsta sportig, men det är mycket möjligt att den luftfjädrade varianten är bättre. Dock har jag svårt för BMW:s mjukvara, hoppas på stor förbättring när Neue Klasse kommer.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 jan 2025 06:03Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Men testat iX?
Klart trevlig med sportchassit, tyst med.
Som du skriver ”sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil”…är en trixig combo.tesla newbie skrev: ↑29 jan 2025 12:45Japp, har testat iX men 40 varianten utan luftfjädring. Den kändes inte det minsta sportig, men det är mycket möjligt att den luftfjädrade varianten är bättre. Dock har jag svårt för BMW:s mjukvara, hoppas på stor förbättring när Neue Klasse kommer.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 jan 2025 06:03Med din kravspec lutar det åt nya Juniper.tesla newbie skrev: ↑28 jan 2025 12:57Jag är också lite fundersam över alternativ till Model Y. Jag gillar lite sportiga/direkta köregenskaper, men vill samtidigt ha en rymlig och gärna lite högre bil och då är det än svårare att hitta alternativ.
Men testat iX?
Klart trevlig med sportchassit, tyst med.
BMW har ju tillverkat bilar med fantastisk chassisättning innan Tesla ens fanns som företag, så jag hoppas att man kan få ner vikten på Neue klasse så att man kan få en eldriven BMW med lite BMW-känsla. Nya iX3 borde rimligtvis slå Model Y Juniper på fingrarna både när det gäller sport och komfort.