Tack!
Början på slutet för Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Början på slutet för Tesla
Provade en PS4 igår. Starropererad med ögonen inställda på långt håll. Efter 5 min kunde jag ändå se bra i spegeln. Valde mellan MY juniper och PS4 och beställde den senare. Elon hjälpte till
Man kan vinkla ned backspegeln. Då blir den vanlig spegel så man kan kolla ungarna där bakAnderzzon skrev: ↑23 nov 2024 16:05Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång. Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
Jag hade inte berättat för min fru att bilen saknade bakruta så när det var hennes tur att provköra så fick hon först en liten chock men sen så hon: ”Fast man ser ju ändå inget bak i Teslan, här ser man skitbra!”.
Nice, beställde du en lagerbil eller har du byggt själv?Sagefly skrev: ↑04 feb 2025 01:47Provade en PS4 igår. Starropererad med ögonen inställda på långt håll. Efter 5 min kunde jag ändå se bra i spegeln. Valde mellan MY juniper och PS4 och beställde den senare. Elon hjälpte till
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Kamera istället för backspegel är ganska okontroversiell tycker jag. Jag använder teslas kameraapp som komplement till backspegeln och har aldrig märkt något problem att fokusera om. Enda problemet är väl om den buggar ur eller går sönder så bilden försvinner.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag provsatt en Polestar 4 för ett par veckor sedan och backspegeln fungerade inte speciellt bra.
Varje gång jag växlade mellan att titta ut genom vindrutan och i backspegeln tog det ett par sekunder att ställa om ögonen, och det blev ändå inte skarpt.
För att se skarpt i backspegeln var jag tvungen att luta huvudet mot nackstödet så att backspegeln hamnade längre ned på mina progressiva glasögon.
Sedan är ju inte valen av karmlösa dörrar och tvådelat baksäte utan skidlucka speciellt lyckade heller. En bil skall ju vara praktisk.
Dörrhandtagen påminner om Model S, vilket gör dem lättare att hitta än på på Y, men hur bra funkar de på vintern?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Som jag förstått de så verkar de vara att för vissa tar de några dagar att vänja sig vid kamera backspegel så man ska nog inte dömma så snabbt.mikebike skrev: ↑04 feb 2025 09:57Jag provsatt en Polestar 4 för ett par veckor sedan och backspegeln fungerade inte speciellt bra.
Varje gång jag växlade mellan att titta ut genom vindrutan och i backspegeln tog det ett par sekunder att ställa om ögonen, och det blev ändå inte skarpt.
För att se skarpt i backspegeln var jag tvungen att luta huvudet mot nackstödet så att backspegeln hamnade längre ned på mina progressiva glasögon.
Sedan är ju inte valen av karmlösa dörrar och tvådelat baksäte utan skidlucka speciellt lyckade heller. En bil skall ju vara praktisk.
Dörrhandtagen påminner om Model S, vilket gör dem lättare att hitta än på på Y, men hur bra funkar de på vintern?
Sen om man ska ha karmlösa dörrar och skidlucka, ja de är väl upp till var och en, vissa vill ha stora praktiska bilar, vissa vill ha minste sportiga bilar osv..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
Det är minst lika viktigt att mindre bilar är praktiska, särskilt en "sport-SUV". Bytet från Model 3 till Model Y var ett riktigt lyft i det avseendet.chaffis75 skrev: ↑04 feb 2025 10:02Som jag förstått de så verkar de vara att för vissa tar de några dagar att vänja sig vid kamera backspegel så man ska nog inte dömma så snabbt.mikebike skrev: ↑04 feb 2025 09:57Jag provsatt en Polestar 4 för ett par veckor sedan och backspegeln fungerade inte speciellt bra.
Sen om man ska ha karmlösa dörrar och skidlucka, ja de är väl upp till var och en, vissa vill ha stora praktiska bilar, vissa vill ha minste sportiga bilar osv..
Jag skall provsitta en EC40 vid tillfälle, historiskt har Volvo haft bra stolar. Jag får ont i ryggen och i höger skinka i min Tesla.
XC40 är väl inte känd för bra stolar dock?
Snarare små och trånga. Nog jämförbara med gamla 3an och Y.
Är väl främst historiskt Volvos större modeller hade bra stolar, gamla V70 tex.
Senaste decenniets modellers(40, 60 och 90-serierna) stolar är väl inget som hyllats direkt.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Fun fact: Teslas stolar är utvecklade av svensken Anders Bell som var Volvos gamla inredningschef.
- mikebike
- Teslaägare
Ingen aning, det är därför jag tänker provsitta.manneson skrev: ↑04 feb 2025 12:13XC40 är väl inte känd för bra stolar dock?
Senaste decenniets modellers(40, 60 och 90-serierna) stolar är väl inget som hyllats direkt.
Min senaste Volvo var från 2015, men jag provkörde en XC60 av den senare generationen för 3 år sedan och de sätena var bättre än i min dåvarande Model 3.
- Gustafsson
- Teslaägare
Electreks artikel om vikande försäljning i kalifornien
https://electrek.co/2025/02/03/teslas-s ... e-growing/
Kommentarerna kan vara värda att titta på.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Har också provkört Polestar 4 och kan förstå att man föredrar den framför Model Y. För mig var den största fördelen hur tyst den går jämfört med Model Y. Dock var jag lite besviken på köregenskaperna eftersom Polestar trots allt har ambition att vara ett lite sportigare märke. Körde bilen både på motorväg och kurvig landsväg och jag upplevde att bilen reagerade lite fördröjt på styrinput. Kändes som att fram och bakaxel inte riktigt var i "synk". Denna känsla kvarstod även med dämparna i hårdaste läget. Vidare tyckte jag att det vara ganska stor fördröjning mellan gaspådrag och acceleration. Hade också svårt att hitta ett läge på dämpningen som jag trivdes med. Mittläget (responsive) var väl ok. Backspegeln var ok även om det kändes ovant.
Och Anders Bell jobbar åter på Volvo, dock med mjukvara denna gången.TiborBlomhall skrev: ↑04 feb 2025 12:18Fun fact: Teslas stolar är utvecklade av svensken Anders Bell som var Volvos gamla inredningschef.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Ja, han jobbar sedan drygt två år på Volvo igen så det är ett tag sedan han var på Tesla. Junipers stolar bör ha tillkommit efter att han lämnade Tesla.chaffis75 skrev: ↑04 feb 2025 13:53Och Anders Bell jobbar åter på Volvo, dock med mjukvara denna gången.TiborBlomhall skrev: ↑04 feb 2025 12:18Fun fact: Teslas stolar är utvecklade av svensken Anders Bell som var Volvos gamla inredningschef.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hörsägen eller självupplevd?manneson skrev: ↑04 feb 2025 12:13XC40 är väl inte känd för bra stolar dock?
Upplever inte dessa stolar som små, har nu en EC40 och innan det en Audi Q4 med sportstolarna.
Vill faktiskt säga att jag tycker Volvon’s stolar är snäppet bättre än Audins.
Stolar är ju extremt individuellt. De sämsta stolar jag haft med marginal var i min förra BMW 530e, fick ont i ryggen oavsett inställning. Och då anses väl BMW generellt ha bra stolar.
Så det var hans fel att stolarna var så usla i 3an from 2021 tom Highland, samt i Y tom Juniper?Maw skrev: ↑04 feb 2025 14:25Ja, han jobbar sedan drygt två år på Volvo igen så det är ett tag sedan han var på Tesla. Junipers stolar bör ha tillkommit efter att han lämnade Tesla.chaffis75 skrev: ↑04 feb 2025 13:53Och Anders Bell jobbar åter på Volvo, dock med mjukvara denna gången.TiborBlomhall skrev: ↑04 feb 2025 12:18Fun fact: Teslas stolar är utvecklade av svensken Anders Bell som var Volvos gamla inredningschef.
Gamla Model 3 tom 2020 samt gamla S innan Raven var ju rymliga och helt ok. Sen blev de små och trånga.
Ja frågan är väl inte längre om utan när bubblan spricker.Gustafsson skrev: ↑04 feb 2025 12:35Electreks artikel om vikande försäljning i kalifornien
Det kan jag inte svara på men han jobbade på Tesla 2016 - 2022manneson skrev: ↑04 feb 2025 17:29Så det var hans fel att stolarna var så usla i 3an from 2021 tom Highland, samt i Y tom Juniper?Maw skrev: ↑04 feb 2025 14:25Ja, han jobbar sedan drygt två år på Volvo igen så det är ett tag sedan han var på Tesla. Junipers stolar bör ha tillkommit efter att han lämnade Tesla.chaffis75 skrev: ↑04 feb 2025 13:53Och Anders Bell jobbar åter på Volvo, dock med mjukvara denna gången.TiborBlomhall skrev: ↑04 feb 2025 12:18Fun fact: Teslas stolar är utvecklade av svensken Anders Bell som var Volvos gamla inredningschef.
Gamla Model 3 tom 2020 samt gamla S innan Raven var ju rymliga och helt ok. Sen blev de små och trånga.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Har ägt V70, XC70 och nu XC40. Tycker att stolarna är lika bra i XC40. Sämre säte bak dock, men inte konstigt då det är en mindre bil.manneson skrev: ↑04 feb 2025 12:13XC40 är väl inte känd för bra stolar dock?
-
Början på slutet för Tesla?
Så har det sagts i tio år och Tesla är nr1 på eldrift och model y mest sålda.
På längre sikt kommer inte Elons förehavande spela någon roll.
Du har nog inte läst det första inlägget utan hoppat rakt in här?Teslasemitruck skrev: ↑05 feb 2025 10:20Början på slutet för Tesla?
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
1. Autopilot är sämre (åtminstone i vår användning) än motsvarande lösningar hos konkurrenterna, särskilt efter att radarn stängdes av/plockades bort.
2. Avsaknaden av parkeringssensorer på de nya modellerna
3. Högre bullernivå i bilen (detta var innan Juniper fanns - har inte testat den)
4. Motsvarigheten till 360-kamera är avsevärt sämre än en "riktig" 360-kamera i konkurrerande modeller
5. 10 mil till verkstad gör eventuella besök betydligt bökigare. Rangers väger upp till viss del, men vi behövde ändå in till verkstad 5-6 gånger under 3 år med en Model 3.
6. Avsaknad av andra bekväma funktioner som konkurrenter hade. T.ex. HUD, jalusi för att "stänga för" glastaket, ventilerade stolar m.m.
7. Obekväma stolar: för kort sittdyna, inget svankstöd på passagerarstolen, plast-skin som inte andas som enda klädselalternativ.
8. Kamera istället för regnsensor är ett skämt. Fungerar kasst på Teslan.
9. Teslas navigator föreslår bara Tesla-stationer och det går inte att justera till att den ska föreslå fler/andra leverantörer för laddstopp.
Sen dess har ju punkt 3 och 7 till viss del åtgärdats, vad det verkar. Men resten kvarstår mig veterligen. Dessutom kan man lägga till att Musk själv för egen del slutligen slagit spiken i kistan för Tesla som ett tänkbart alternativ när vi byter bil igen.
1. Autopilot är sämre (åtminstone i vår användning) än motsvarande lösningar hos konkurrenterna, särskilt efter att radarn stängdes av/plockades bort.
3. Högre bullernivå i bilen (detta var innan Juniper fanns - har inte testat den)
4. Motsvarigheten till 360-kamera är avsevärt sämre än en "riktig" 360-kamera i konkurrerande modeller
5. 10 mil till verkstad gör eventuella besök betydligt bökigare. Rangers väger upp till viss del, men vi behövde ändå in till verkstad 5-6 gånger under 3 år med en Model 3.
6. Avsaknad av andra bekväma funktioner som konkurrenter hade. T.ex. HUD, jalusi för att "stänga för" glastaket, ventilerade stolar m.m.
7. Obekväma stolar: för kort sittdyna, inget svankstöd på passagerarstolen, plast-skin som inte andas som enda klädselalternativ.
9. Teslas navigator föreslår bara Tesla-stationer och det går inte att justera till att den ska föreslå fler/andra leverantörer för laddstopp.
Sen dess har ju punkt 3 och 7 till viss del åtgärdats, vad det verkar. Men resten kvarstår mig veterligen. Dessutom kan man lägga till att Musk själv för egen del slutligen slagit spiken i kistan för Tesla som ett tänkbart alternativ när vi byter bil igen.
- mikebike
- Teslaägare
Punkt 9 är tydligen fixad i senaste uppdateringen. Jag har dock inte uppdaterat och laddar endast på SuC. Manuellt val saknas fortfarandeXyborg skrev: ↑05 feb 2025 10:46För vår del så ersatte vi Teslan med ett annat bilmärke, innan Musks beteende blev en faktor. Några av anledningarna stämmer överens med vad TS skrev i trådens första inlägg. Vi tittade efter en bil med större/bättre utformat lastutrymme än vår Model 3 eftersom vi fick barn. Vi undersökte och provkörde då Model Y och dess konkurrenter. Våra upplevda svagheter med Teslas model listas i ungefärlig ordning nedan.
Vad beträffar punkt 6 så skulle jag helst slippa glastak helt. Jag saknar också lastförankring, nät/galler och min bil har inte ens insynsskydd.
Punkt 1. Jag använder inte ens AP, men farthållaren är också sämre än hos andra bilmärken