Att antalet spel har ökat är inte samma sak som att bilen blivit bättre. Farthållaren har blivit sämre och det betyder mycket mer än spel för mig som ofta kör långt.Freez skrev: ↑20 feb 2025 13:17Fast det stämmer inte, bilen har blivit ännu bättre senaste åren tack vare flera uppdateringar av mjukvaran.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 11:17Du har nog missat vad denna tråd handlar om. Den handlar om att jag delgivit mina åsikter till Tesla.MSW skrev: ↑20 feb 2025 10:52Återigen. Tesla är uppenbarligen inte din bil. Byt märke och bli gladare. Det löser ingenting att beklaga sig på ett forum. Jag är också medveten om bristerna på Tesla men jag kan leva med dem och tycker fortfarande att det är de bästa bilar jag ägt.mikebike skrev: ↑20 feb 2025 09:18Jag haft en (1) dieselbil. Aldrig mer.MSW skrev: ↑19 feb 2025 16:34
Ja, ursäkta. Det var ju inte diesel du ville ha utan benzin. (Har ändrat det i mitt första inlägg)
viewtopic.php?p=831399#p831399
En morgon när jag körde värmaren ringde någon granne Brandkåren eftersom hen trodde att bilen brann.![]()
Nej, jag kör helst elbil, men då måste den fungera bra och jag måste kunna ladda den. Båda dessa faktorer är en smula skakiga sedan en tid tillbaks.
Att du ogillar Tesla (mest som företag) har framkommit med all önskvärd tydlighet. Jag lider med dig och vill bara tipsa om hur du tar dig förbi dessa tråkiga känslor- byt märke. T ex: Varför inte byta till en Enyaq och sedan hänga på Škodaforumet och snacka med dem som kör det märket. Eller Zeekr (vi hade ju en här inne som precis gjort den resan) …eller annat valfritt märke. Du kommer nog aldrig bli lycklig i din Tesla mer, tyvärr.
Jag kan också leva med de brister bilen hade när jag köpte den, de var med i bedömningen när jag valde bil. Det jag vänder mig mot är att Tesla försämrat bilen sedan jag köpte den.
Tycker du att det är ok av Tesla?
Det är ungefär som att Samsung skulle skicka ut en uppdatering som innebär sämre ljud när jag använder telefonen och att samtal plötsligt kopplas ned. Fast det är ok eftersom det samtidigt kom fyra nya appar?
Ja, jag kommer byta bilmärke. Troligen betydligt tidigare än avsett p.g.a. de försämringar som Tesla genomfört.
Är det ok att "tvingas" byta bil i förtid?
Jag hade tänkt byta om 1,5 år eftersom vi då går i pension och får totalt förändrade körmönster. Skall jag byta till en bil som passar vårt nuvarande körmönster eller skall jag välja en som passar pensionärslivet?
Man kan ju alltid gå i pension i förtid![]()
Min bil är i första hand just en bil.
Jag skulle gladeligen backa mjukvaran till augusti 2022 om det var möjligt. Det borde vara mitt val vilken mjukvaruversion min bil har.
Jag/vi går i praktiken i förtid eftersom Staten i två steg har höjt pensionsåldern efter att vi planerat när vi skall gå i pension.
Nästan hela våra yrkesliv har pensionsåldern varit 65 år och det är vad vi räknat med och planerar för, trots att 67 är det nya 65.
Till mina yngre kollegor brukar jag säga att pensionsåldern kommer fortsätta höjas så att de inte hinner gå i pension innan de dör.

PS. En jämnårig kompis dog plötsligt under vår cykelträningsresa på Mallis ifjol.