
Envisa rykten gör gällande att Tesla kommer återinföra blinkersspaken även på Model 3. Företaget har avskaffat spaken i alla sina bilar, Model S, X och 3 – men när de lanserade nya förbättrade Model Y överraskade de alla med att ha behållit den.
Att flytta blinkersfunktionen till knappar på ratten var ett kontroversiellt beslut. Javisst, man vänjer sig ganska snabbt att använda dem istället för en spak. Redan efter någon timmes körning har man till och med klurat ut hur man blinkar ut från rondeller. Men den inlärningströskeln blir ändå ganska irriterande vid provkörningar, i hyrbilar eller om man ska låna ut sin bil till någon.
Därför beslöt Tesla att behålla blinkersspaken på världens mest sålda bilmodell Tesla Model Y. Och nu ryktas det att Tesla har insett att de har gått ett steg för långt och pudlar och ska återinföra blinkersspaken även på Model 3.
Enligt Elon Musks utvecklingsfilosofi ska man alltid försöka eliminera komponenter. Både hans raketer och bilar ska ha så få delar som möjligt. “Bästa komponenten är ingen komponent” brukar han säga. Och tvingas du inte 10% av tiden lägga tillbaka delar du tagit bort har du inte försökt banta produkten eller processen tillräckligt. Det verkar som om Tesla kanske börjar betrakta blinkersspaken som den där tio procenten.
En bil som rattknapparna för blinkers verkar fungera bra på är däremot Tesla Cybertruck. Den har steer-by-wire, det vill säga ratten är inte mekaniskt kopplad till hjulen. Tesla kunde därför göra rattutslaget dynamiskt. Man behöver aldrig vrida ratten mer än 90 grader åt sidan, ratten hamnar aldrig upp och ner. I låga farter vrider sig hjulen mer så 90 grader vriden ratt ger lika snäv sväng som när man vrider ratten flera varv på andra bilar. I och med att ratten blir aldrig felvänd ens i rondell är det mycket lättare att vänja sig vid blinkersknapparna.
Så för Tesla Model S och X kan knapparna kanske bli kvar. Det ryktas om att de modellerna snart kommer moderniseras – med teknologi från Cybertruck och kommande Roadstern. Bland annat samma steer-by-wire system. Vilket då skulle kunna innebära att knapparna kan sitta kvar. De high-end modellerna köps även av en helt annan målgrupp, som ofta har mer teknikintresse och är beredd att experimentera med mer udda lösningar än den breda massan som köper Model 3 och Y.
Tesla har dock inte kommenterat någon utav dessa rykten.
Source: https://teslaclubsweden.se/return-of-the-blinkersspak/