Return of the Blinkersspak?

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Return of the Blinkersspak?

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Envisa rykten gör gällande att Tesla kommer återinföra blinkersspaken även på Model 3. Företaget har avskaffat spaken i alla sina bilar, Model S, X och 3 – men när de lanserade nya förbättrade Model Y överraskade de alla med att ha behållit den.

Att flytta blinkersfunktionen till knappar på ratten var ett kontroversiellt beslut. Javisst, man vänjer sig ganska snabbt att använda dem istället för en spak. Redan efter någon timmes körning har man till och med klurat ut hur man blinkar ut från rondeller. Men den inlärningströskeln blir ändå ganska irriterande vid provkörningar, i hyrbilar eller om man ska låna ut sin bil till någon.

Därför beslöt Tesla att behålla blinkersspaken på världens mest sålda bilmodell Tesla Model Y. Och nu ryktas det att Tesla har insett att de har gått ett steg för långt och pudlar och ska återinföra blinkersspaken även på Model 3.

Enligt Elon Musks utvecklingsfilosofi ska man alltid försöka eliminera komponenter. Både hans raketer och bilar ska ha så få delar som möjligt. “Bästa komponenten är ingen komponent” brukar han säga. Och tvingas du inte 10% av tiden lägga tillbaka delar du tagit bort har du inte försökt banta produkten eller processen tillräckligt. Det verkar som om Tesla kanske börjar betrakta blinkersspaken som den där tio procenten.

En bil som rattknapparna för blinkers verkar fungera bra på är däremot Tesla Cybertruck. Den har steer-by-wire, det vill säga ratten är inte mekaniskt kopplad till hjulen. Tesla kunde därför göra rattutslaget dynamiskt. Man behöver aldrig vrida ratten mer än 90 grader åt sidan, ratten hamnar aldrig upp och ner. I låga farter vrider sig hjulen mer så 90 grader vriden ratt ger lika snäv sväng som när man vrider ratten flera varv på andra bilar. I och med att ratten blir aldrig felvänd ens i rondell är det mycket lättare att vänja sig vid blinkersknapparna.

Så för Tesla Model S och X kan knapparna kanske bli kvar. Det ryktas om att de modellerna snart kommer moderniseras – med teknologi från Cybertruck och kommande Roadstern. Bland annat samma steer-by-wire system. Vilket då skulle kunna innebära att knapparna kan sitta kvar. De high-end modellerna köps även av en helt annan målgrupp, som ofta har mer teknikintresse och är beredd att experimentera med mer udda lösningar än den breda massan som köper Model 3 och Y.

Tesla har dock inte kommenterat någon utav dessa rykten.

Source: https://teslaclubsweden.se/return-of-the-blinkersspak/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Return of the Blinkersspak?

Inlägg av mikebike »

Det ryktas om att det krävs spak för att få full poäng i EUs krocktest snart?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kommer spak att gå att eftermontera, står jag först i kön…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Gustafsson skrev: 27 feb 2025 09:17
Kommer spak att gå att eftermontera, står jag först i kön…
Troligtvis inte. Men det finns tredjepart.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Knapparna på ratten bryr jag mig inte om, de fungerar adekvat. Tycker dock att de äntligen borde fixa den där förb*****e hel-/halvljusautomatiken och den helt värdelösa vindrutetorkaren :evil: Där skulle en spak (eller annan beprövad och välfungerande lösning) vara varmt välkommen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tycker det är kanon att man återinför blinkersspaken. Tycker knapparna på ratten i Model 3 Highland är helt värdelösa. En lösning på ett problem som inte finns.
Jist

Inlägg av Jist »

Stämmer det att Teslas blinkerspak inte har olika lägen, dvs en lättare dutt blinkar tre gånger och en kraftigare sätter på den permanent?

På min Highland fungerar knapparna okej och är ganska sköna att ha just på ratten. Tyvärr stänger den i princip aldrig av blinkersen när jag kör rakt genom en rondell och blinkar mig ut. Detta då rattutslagen blir för små. Aldrig haft problem med andra bilar. Det är största problemet kjag upplever tillsammans med att det fungerar dåligt med handskar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Det stämmer, Junipers blinkersspak har inte olika lägen med lättare dutt och kraftigare utslag.

Upplevde det dock inte som problem när jag testkörde, tack vare automatiska avstängningen vid filbyte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev: 27 feb 2025 11:42
Det stämmer, Junipers blinkersspak har inte olika lägen med lättare dutt och kraftigare utslag.

Upplevde det dock inte som problem när jag testkörde, tack vare automatiska avstängningen vid filbyte.
Undrar hur många kronor de sparade på det tilltaget? :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Flera personer som jag läst har kommenterat om att de tycker spaken kändes onödigt billig. Vad säger ni som testat?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev: 27 feb 2025 12:36
Flera personer som jag läst har kommenterat om att de tycker spaken kändes onödigt billig. Vad säger ni som testat?
Kändes helt OK.

Satt stadigt, hade bra känsla när man förde den uppåt eller neråt.
Jag försökte även att dra den mot mig, som man reflexmässigt skulle göra i en paniksituation där man vill ljustuta. Rörde sig inte, böjde sig inte.

Men ja, spaken är smalare än på gamla Y. Det är nog det som kan få folk känna den "känns billig". Likaså Model 3 spak kändes smalare och därmed i vissas ögon "billigare" än gamla Model S.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

tesla newbie skrev: 27 feb 2025 11:28
Tycker det är kanon att man återinför blinkersspaken. Tycker knapparna på ratten i Model 3 Highland är helt värdelösa. En lösning på ett problem som inte finns.
Jag tycker tvärtom. Älskar knapparna i Highland.
Iofs positivt att de inte tar tillbaka den gamla spaken där man efter lång körning fick ont i fingrarna då den var så trög.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Jist

Inlägg av Jist »

Har du inga problem med att den inte stänger av blinkersen i rondeller, speciellt om du åker ut avfart två eller tre (alltså inte första)? ag msåte göra lite överdriva rattutslag för att den ska fatta och slå av blinkersen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Jist skrev: 27 feb 2025 15:27
Har du inga problem med att den inte stänger av blinkersen i rondeller, speciellt om du åker ut avfart två eller tre (alltså inte första)? ag msåte göra lite överdriva rattutslag för att den ska fatta och slå av blinkersen.
Nej inget jag har reagerat på faktiskt. Tycker det är helt suveränt med knappar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 27 feb 2025 09:08
Det ryktas om att det krävs spak för att få full poäng i EUs krocktest snart?
Vore bra.

Blinkers, tuta och ljustuta är sånt man måste komma åt utan att behöva titta in på ratten.
Knapplösningen är inte trafiksäker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Jag gillar också knapparna mer än blinkersspaken.
När jag körde bil med spak senast så saknade jag knapparna. Det var ett moment som försvann när jag inte behövde "släppa" ratten för att slå på och av blinker med spaken.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Ääääntligen!
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Otroligt dumt att man inte har det, det är ju halva grejen med blinkersspak.

Man har väl även struntat i att ha ljusfunktion (ljustuta och ej automagisk hel/halv) på spaken, vad sparade man på det ? 50 cent per bil ?
Problemet är väl mer ut från rondeller och korsningar som inte är 90 grader.

Den där automatiken fungerade så dåligt att jag stängde av den tämligen snabbt och återgick till "normal" funktion för att slippa bli förbannad hela tiden. (tillräckligt illa med bilens andra tillkortakommanden..)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

fnils skrev: 27 feb 2025 16:22
När jag körde bil med spak senast så saknade jag knapparna. Det var ett moment som försvann när jag inte behövde "släppa" ratten för att slå på och av blinker med spaken.
Uhm, du får flytta tummen istället för pekfingret ?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

repulsiv skrev: 27 feb 2025 17:48

Man har väl även struntat i att ha ljusfunktion (ljustuta och ej automagisk hel/halv) på spaken, vad sparade man på det ? 50 cent per bil ?
Problemet är väl mer ut från rondeller och korsningar som inte är 90 grader.

Den där automatiken fungerade så dåligt att jag stängde av den tämligen snabbt och återgick till "normal" funktion för att slippa bli förbannad hela tiden. (tillräckligt illa med bilens andra tillkortakommanden..)
Vet inte hur länge sedan du stängde av den men nuförtiden fungerar automatiken väldigt bra enligt mig, enda gången den "missar" är just ut ur rondeller men då är ju fingret redan på spaken när man ändå blinkar ut och den slutar blinka så fort man rör spaken i någon riktning, dessutom slutar den blinkar om man slår på AP vilket jag till 99% gör så fort jag kommer ur rondellen.
Ge funktionen en ny chans 😆
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Jerka

Inlägg av Jerka »

Bara jag som tycker tvärtom? Köpte en bil med den funktionaliteten för ett år sedan och är fortfarande inte riktigt kompis med den. Blir rätt ofta att man blinkar fram och tillbaka när man är osäker på vilket läge den hamnat i.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

Jerka skrev: 27 feb 2025 20:23
Bara jag som tycker tvärtom? Köpte en bil med den funktionaliteten för ett år sedan och är fortfarande inte riktigt kompis med den. Blir rätt ofta att man blinkar fram och tillbaka när man är osäker på vilket läge den hamnat i.
Jag håller helt med helt och fullt, på min WV så blinkar man fram och tillbaka när man försöker få stopp på eländet, med automatiken på Teslan så sköter det sig självt och stoppar så fort man rör spaken åt valfritt håll.

Sen tycker jag det är tråkigt att man tagit bort ljustuta och torkare när man ändå behöll spaken, framförallt ljustutan på vänster spak är en såpass vedertagen funktion oavsett bilmärke.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Skriv svar