Du har typ rätt, men lite hårt att kalla det ett försäljningsras med tanke på nya produkter på ingång.
Om man jämför nyregistreringar av model 3 i jan-feb mot förra året i länder med tillgänglig data så är det faktiskt en minskning.
För följande länder: CH DE DK ES FI GB IE IT NL NO SE 6072 model 3 registrerades 2025 7898 model 3 registrerades 2024
Varför det är så är svårt att säga.
Och just i sverige har försäljningen ökat när man exkluderar Model Y.
SVT väljer att göra ett reportage om "raset" vilket drar Tesla i smutsen en vända till.
Jag tycker de kunde rapportera om annat(!).
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.
Jag vet detta. Jag försöker diplomatiskt säga att det finns många anledningar till att nyregistreringar är som de är.
Att SVT rapporterar sin vinkel som "fakta" är oerhört irriterande.
Här är vinklingen Juniper. Svårt att rapportera något utan en agenda även om den är omedveten.
Inte säker på vad du försöker säga. Att jag vinklar åt andra hållet?
Det är möjligt, men jag är inte journalist på SVT.
Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.
Jag tror absolut att Elons beteende skadar tesla kortsiktigt, men nog inte till den grad som svt nu pumpar ut till Svenska folket. Får känslan av att journalisten vill att alla svenskar ska veta att Tesla är "fascistiskt". sorgligt imo.
Journalister är ju kraftigt överrepresenterade som vänsterväljare. Så givetvis gör de sitt bästa för att lyfta allt negativt på högersidan.
(Jag tycker dock att det är förtjänt med tanke på Elons galenskaper på sistone)
Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.
Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.
Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?
För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.
Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.
Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.
Tittar vi på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.
Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.
Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?
För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
Junipier-leveranserna började i veckan. Utifrån tidigare introduktioner / refresher så tar det ett tag att nå full kapacitet. Det märks väl också lite på att vissa varianter inte börjar levereras förrän i maj/juni samt att vi ju väntar på Performance-varianten. Men senast i juni borde man väl ha ganska bra koll.
Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.
SVT ringde upp mig på Teams i går och spelade in en intervju med mig.
Fast när jag berättade att inga av våra medlemmar har hotats på grund av sin Tesla och att stora leveransraset i år mest beror på ombyggnaden av fabriken i Berlin så klipptes jag väl bort...
Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.
SVT ringde upp mig på Teams i går och spelade in en intervju med mig.
Fast när jag berättade att inga av våra medlemmar har hotats på grund av sin Tesla och att stora leveransraset i år mest beror på ombyggnaden av fabriken i Berlin så klipptes jag väl bort...
Teslas försäljning rasar! Vi bombarderas dagligen med budskapet från media. Och allt beror på Elon Musk.
Att leveranserna har minskat finns otvetydiga siffror på: under januari och februari i år nyregistrerades det 1 021 Teslor i Sverige enligt statistik från car.info – mot 1 806 samma period i fjol. Ett ras på 43%.
Men berodde det verkligen på Elon Musk? Eller finns det andra orsaker till raset?
För att kunna sälja bilar måste man tillverka dem. Fast Teslas fabrik utanför Berlin stod still i två veckor i januari på grund av ombyggnad. Tesla hade precis presenterat den nya uppdaterade Juniper versionen av sin Model Y och behövde bygga om sina fabriker för att kunna tillverka den. Tesla stoppade samtidigt alla sina tillverkningslinor runt om i världen som tillverkade Model Y, i Tyskland, Kina och USA. Efter ombyggnaden startade produktionen i låg takt. Maskiner och procedurer skulle kalibreras och finslipas.
Statistik car.info har tagit fram åt oss visar hur Tesla fasat ut sina svenska leveranser av gamla Model Y i början av året. Bilarna som levererades då hade tillverkats i slutet av förra året men från och med början av februari kom det inga fler gamla Model Y till Sverige. Den första stora sändningen av nya Juniper för leverans till kund kom först vecka 8, i slutet av februari.
Då Model Y utgör drygt 80% av Teslas svenska leveranser påverkar ett sådant produktionsbortfall extremt mycket.
Tittar vi på Teslas övriga modeller, Model S, X och 3 har företaget levererat fler av dem i januari och februari i år än under motsvarande period i fjol. 243 bilar i år mot 217 i fjol, upp 12%.
Skulle tappet av försäljningen berott på Elon Musk skulle Teslas alla modeller drabbats – inte bara den vars produktion stod still på grund av ombyggnad.
Nu påstår vi inte att Elon Musks aktiviteter aldrig kommer påverka Teslas försäljning – bara att tappet i början av året inte berodde på det, utan på ombyggnad av fabrikerna inför lanseringen av nya Model Y.
Om man vänder på frågan då? Hur många mer månader med dålig försäljning i sverige/världen/europa, behöver ni för att förstå att grundproblemet faktiskt är Elon?
För mig är det solklart. Om Pehr G gyllenhammar på Volvo-tiden hade freakat loss och hängt med högerextrema, viftat med armen osv hade jag då köpt en Volvo som första bil? Troligen inte, hade köpt en Saab
Att det påverkar. Självklart. Hur mycket? Ingen aning, det vet vi först i April, kanske senare beroende på hur produktionen går.
Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.
SVT ringde upp mig på Teams i går och spelade in en intervju med mig.
Fast när jag berättade att inga av våra medlemmar har hotats på grund av sin Tesla och att stora leveransraset i år mest beror på ombyggnaden av fabriken i Berlin så klipptes jag väl bort...
Mja för oss är det ett statement att köra ”utsläppsfritt” och går bilen 20000 mil så mår miljön mycket bättre än med 20000 mil fossildrift
Elofs eskapader är ju definitivt inget som säljer bilar tyvärr men globalt kommer my troligtvis vara världens mest sålda ev även 2025
På sikt måste tsla börja fundera på ny vd då nuvarande skrämmer bort de grupper som köper ev
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
Oseriös cherrypicking i artikeln, det rimliga är att mäta glidande medelvärde baserat på tre månader för att minimera effekter av att trimma kvartalsbokslut, vilket i princip alla fordonstillverkare gör.
Så här har Teslas marknadsandel (endast BEV) sett ut senaste 12 månaderna i Sverige, glidande medelvärde 3 mån:
Oseriös cherrypicking i artikeln, det rimliga är att mäta glidande medelvärde baserat på tre månader för att minimera effekter av att trimma kvartalsbokslut, vilket i princip alla fordonstillverkare gör.
Så här har Teslas marknadsandel (endast BEV) sett ut senaste 12 månaderna i Sverige, glidande medelvärde 3 mån:
Tesla har haft betydligt djupare dalar, exempelvis 2022-09 till 2023-02 då marknadsandelen varierade mellan 5-8% (glidande medelvärde).
För er som gillar cherrypicking så peakade Tesla 2021-03 med 44% av BEV-marknaden för en enskild månad.
2025-01 var marknadsandelen 7% och 2025-02 8%.
Ang. efterfrågan vs utbud så finns det idag 96 osålda legacy-MY på Teslas hemsida och leveranstiden för en ny AWD är <= 3 veckor (leverans i mars).
Om vi tar med 2024-01 och 2024-02 så vi kan jämföra lite mer när på året det är får vi
2024-01: 14%
2024-02: 15%
Du får gärna dubbelkolla men det ser ut som att andelen alltså är bättre nu än för ett år sedan?
Lite intressant är nog också att senaste dec-feb var Teslas bästa någonsin i Sverige.
För många har det länge varit ett (politiskt) statement att köpa Tesla och andra elbilar. Det har om inte annat varit tydligt på det här forumet.
Vilken politik då? Det är sannerligen inte många miljöpartister som kör Tesla iaf. Skulle gissa på mest moderater.
Jag är övertygad om att det precis som i USA främst är den vänstra halvan av politiken som valt en stor andel Tesla av sina nybilsköp. Vänstern har definitivt lyft fram Tesla, anekdotiskt pratade t ex Magdalena Andersson som finansminister för flera år sedan ofta om hur Svensk ekonomi gick som en Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Konjunkturen slår också hårt. Tesla brukar ha högre andel privatköpare än andra elbilar. En hel del av bilar generellt nu är företag och leasing.
Endel företag erbjuder bara tjänstebilar från volkswagen, Volvo etc.
Tesla kan nog avara att tappa lite försäljning på 3 och Y i Europa vilket kommer uppvägas av försäljning av de nya billigare modellerna som kommer samt ökad försäljning i Kina.
NEWS: Records from Transport Canada reveal that in just 72 hours, four Tesla stores across the country reported an astounding 8,600 sales (a record), securing over $43 million in rebates during the final 72 hours of the iZEV rebate fund.
NEWS: Records from Transport Canada reveal that in just 72 hours, four Tesla stores across the country reported an astounding 8,600 sales (a record), securing over $43 million in rebates during the final 72 hours of the iZEV rebate fund.
Som sagt så är det bidrag som upphör och säkert även tullhotet som ger denna peak.
Elon Musks desinformationskrig mot Ukraina är helt oacceptabel för mig. Såg fram emot att köpa en Juniper men nu blir det ett annat märke.
Helt rätt inställning.
Hade tänkt byta ut Plaiden mot nya S när den kommer, blir aldrig mer en Tesla för mig. Behåller plaiden (har tyvärr redan bidragit med att muppen tagit sig in i politiken tyvärr) men kommer inte köpa en ny.
Läste Tibors artikel om att det finns ”förklarliga skäl” till försäljningsras, tveksamt, hör mer och mer i omgivningen att folk ångrar köp av Tesla och att man inte kommer köpa ny Tesla tack vare musken.
Inte alls svårt att säga. Miljöbonus har avskaffats på de flesta stora marknader. Det i kombination med avsevärt högre räntor har gjort att månadskostnaden närmast dubblerats. Därför köper folk inte dyrare elbilar i samma utsträckning.
Mindre/billigare elbilar säljer nu bättre, något som Tesla saknar.
Jag vet detta. Jag försöker diplomatiskt säga att det finns många anledningar till att nyregistreringar är som de är.
Att SVT rapporterar sin vinkel som "fakta" är oerhört irriterande.
Här är vinklingen Juniper. Svårt att rapportera något utan en agenda även om den är omedveten.
Inte säker på vad du försöker säga. Att jag vinklar åt andra hållet?
Det är möjligt, men jag är inte journalist på SVT.
Svt.se hade detta som första(!) nyhet igår samtidigt som det finns rätt mycket annat som händer i världen.
Intervjuer med taxichaufförer som kände någon som en gång hade haft en kund som inte ville sitta i en Tesla, samt en varumärkesspecialist som sa att Tesla nu ansågs dåligt på grun av Elon av sin huvudsakliga målgrupp.
Jag tror absolut att Elons beteende skadar tesla kortsiktigt, men nog inte till den grad som svt nu pumpar ut till Svenska folket. Får känslan av att journalisten vill att alla svenskar ska veta att Tesla är "fascistiskt". sorgligt imo.
Journalister är ju kraftigt överrepresenterade som vänsterväljare. Så givetvis gör de sitt bästa för att lyfta allt negativt på högersidan.
(Jag tycker dock att det är förtjänt med tanke på Elons galenskaper på sistone)
Jag håller med om att vänstersidan försöker kamma hem så mycket som möjligt på försäljningssiffrorna. Detta dök upp i mitt flöde. Ingen djupare analys för inte.
Om försäljningen rasat så mkt så måste folk ändå ÄLSKA mr MUSK.
Eller varför är annars aktien upp 50% på ett år??
50% är väldigt väldigt stor uppgång på ett år.
Finns en separat tråd om $TSLA men i huvudsak är det tre saker som håller uppe kursen
- Musks pumpande på Twitter (och andra kanaler) med förhoppningsnarrativ som sprids vidare av följare.
- Det krävs ordentlig utbildning och branschkännedom för att syna Musks orimliga utfästelser och FSD, robotaxi och Optimus. De flesta som analyserar aktien är ekonomer och saknar kompetens att bedöma de tekniska utmaningarna.
- Att aktieägarna agerar som hejarklack istället för kritiska ägare.
Sedan har inte försäljningen rasat så mycket på ett år, men det är uppenbart att Tesla är värderat som ett tillväxtbolag men saknar tillväxt.