Hur menar du? Panasonic 2170 som sitter i alla Y/3 byggda i USA är ju NCA. De packen är fullproppade AFAIK.AAKEE skrev: ↑06 mar 2025 09:33Hade man fortsatt köra med NCA-kemi hade man nog hamnat nära 95kWh om man fyller packet fullt. 16% mer på 82.1kWh.manneson skrev: ↑06 mar 2025 09:28Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.AAKEE skrev: ↑06 mar 2025 09:10Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
De kvadratiska cellerna har lägre energitäthet än runda. Man förlorar väldigt lite yta när man staplar runda celler omlott.
Jag skulle faktiskt tro att teslas 100-kWh-pack är bland de med minst volym.
Kanske de är "tunnare", men jag är tveksam.
Hursomhelst, övertygad om att Tesla kan knöka i mer kapacitet om de verkligen vill.
Men med rådande världsekonomi är det snarare maximala besparingar som gäller.